• 1
  • 2
2012-08-20, 13:32
Medlem
Hej, r det ngon som r bekant med Swedbanks nya rutiner vid frsljning utav fonder?
Tydligen mste man numera vnta 3-4 dagar innan pengarna frn frsljningen r p kontot. Tidigare har detta gtt ver direkt.
Jag hade inte uppfattat detta i ngot nyhetsbrev, inte heller min sambo, s det var MYCKET panikslaget nr att vi stod utan pengar infr den sedan tidigare betalda utlandsresan.
Enligt Swedbank s ska det ha varit shr sedan i vras, men jag vet att jag har slt fonder som jag har ftt pengar fr direkt ven nu i sommar.
Jag tyckte jag var ute i god tid nr jag slde infr resan 5 dagar innan och fick ju givetvis mer och mer panik ju lngre tiden gick nr jag inte fick ut ngra pengar.
Nr jag ringde kundtjnsten fr att rdfrga om hur jag skulle gra fick jag beskedet att jag skulle f mina pengar en dag efter att vi hade kt ivg och att det var "Beklagligt".
r det ngon mer som har rkat ut fr detta? Eller r det ngon som har hrt ngot om denna nya "rutin" som tydligen ska ha ngot med "bryttider" att gra.

Eftersom jag slde p en fredag fick jag inte pengarna frens p torsdagen nsta vecka, vilket r 6 dagar, och enligt kundtjnst s var det "i bsta fall"
Helt sjukt enligt mig. fondpengarna r allts mer eller mindre lste i nstan 1 vecka!

Mvh
Citera
2012-08-20, 13:34
Medlem
Det slutade ska jag sga med att vi fick lna pengar av vra frldrar eftersom Swedbank inte kunde gra ngot :/
Citera
2012-08-20, 13:46
Medlem
Conceptions avatar
Bankdagar r mndag - fredag.

Sljer du fonder p fredag s fr du vnta 3-4 dagar p pengar s r det onsdag-torsdag nsta vecka. Det r inget konstigt med det.

Det r din skyldighet att ta reda p hur fondfrsljningar gr till.

http://www.swedbank.se/privat/spara-...till/index.htm

Frmodligen har du slt deras interna fonder tidigare och nu r det en extern fond du slt.
Senast redigerad av Conception 2012-08-20 kl. 13:48.
Citera
2012-08-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bankdagar r mndag - fredag.

Sljer du fonder p fredag s fr du vnta 3-4 dagar p pengar s r det onsdag-torsdag nsta vecka. Det r inget konstigt med det.

Det r din skyldighet att ta reda p hur fondfrsljningar gr till.

http://www.swedbank.se/privat/spara-...till/index.htm

Frmodligen har du slt deras interna fonder tidigare och nu r det en extern fond du slt.

Nej, det r samma fond som innan och det har alltid gtt direkt p sekunden. Jag kan verkligen kpa att man ndrar rutiner osv, men nr det gller sdana hr omfattande saker som verkligen kan stlla till det fr vanligt folk som inte lser alla flikar med information sida upp och sida ner varje gng man r inne p internetbanken, s tycker jag att man br skicka ut nyhetsbrev eller mer "punktmarkerande" info om just detta.
Citera
2012-08-20, 14:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyBeef
Nej, det r samma fond som innan och det har alltid gtt direkt p sekunden. Jag kan verkligen kpa att man ndrar rutiner osv, men nr det gller sdana hr omfattande saker som verkligen kan stlla till det fr vanligt folk som inte lser alla flikar med information sida upp och sida ner varje gng man r inne p internetbanken, s tycker jag att man br skicka ut nyhetsbrev eller mer "punktmarkerande" info om just detta.

Ok, det fr du nog ta med Swedbank.

Under de r som jag handlat med fonder s har jag alltid ftt vnta ett x antal dagar innan jag ser pengarna under likvida medel. Men hur Swedbank lst det innan vgar jag inte svara p. De har frmodligen lnat ut pengar till ditt konto innan de sjlva realiserat fondfrsljningen. Men i och med en sn svngande brs s har nog banken som skerhet istllet vntat med att betala ut pengar till sina kunder. Handlggning av fondfrsljning tar olika lng tid beroende p fondfrvaltare. Det r liksom inte helt skert att alla vrdepapper i en fond finns i samma brs.
Senast redigerad av Conception 2012-08-20 kl. 14:21.
Citera
2012-08-20, 14:36
Medlem
S kan det skerligen ha varit, hur som helst r det ju ngot man r van vid. S vid ett rutinbyte br man ju kan jag tycka meddela lite i frvg, s att jag som kund kan planera bttre.
Citera
2012-08-20, 14:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyBeef
S kan det skerligen ha varit, hur som helst r det ju ngot man r van vid. S vid ett rutinbyte br man ju kan jag tycka meddela lite i frvg, s att jag som kund kan planera bttre.

Det kanske man kan tycka.

Man kanske ocks kan tycka att du som kund br ta reda p lite bttre vad som gller vid en fondfrsljning nu nr det gllde ngot s viktigt fr dig.

Du kanske kan se det lite som en lxa. Nr det gller kontakt med statliga myndigheter, banker och diverse andra institutioner att du aldrig ngonsin ska ta ngot fr givet. I och med att allt finns p internet s finns nstan med 100% sannolikhet alltid informationen tillgnglig dr. r man d lite frutseende s kan man ta reda p den informationen innan man gr ngot sdant som du gjort. Ett litet tips i all vlmening.

Frresten tror jag att denna information om nya rutiner vid fondfrsljning var tillgnglig via din internetbank fast du inte orkat lst/har sett meddelandet.
Senast redigerad av Conception 2012-08-20 kl. 14:46.
Citera
2012-08-20, 14:54
Medlem
Givetvis.
Citera
2012-08-20, 15:04
Medlem
perfas avatar
Detta gller sen i April. Information har gtt ut och str ju ven p fondsidan nr man sljer..
Citera
2012-08-20, 18:52
Medlem
Det hr tycker jag r en effekt av bankernas fondhysteri. Jag skrockade lite frnjsamt fr mig sjlv nr det stod i DN att bankerna inte lngre hade lika stor tillgng till billigt inlnat kapital eftersom de har hrdslt fonder till folk som tmt sparkontona och kpt fonder.

Till TS: Surt, bra att det lste sig med ln frn frldrarna. Fundera p att ha ett mindre kapital p ett ltttkomligt och bra rntekonto i stllet fr att ha allt i fonder.
Citera
2012-08-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det hr tycker jag r en effekt av bankernas fondhysteri. Jag skrockade lite frnjsamt fr mig sjlv nr det stod i DN att bankerna inte lngre hade lika stor tillgng till billigt inlnat kapital eftersom de har hrdslt fonder till folk som tmt sparkontona och kpt fonder.

Till TS: Surt, bra att det lste sig med ln frn frldrarna. Fundera p att ha ett mindre kapital p ett ltttkomligt och bra rntekonto i stllet fr att ha allt i fonder.

Ja, jag har slt alla fonderna och kommer att byta bank inom kort. Jag har trttnat p swedbanks pajaseri.
Har ju givetvis inte tjnat ngot alls p fonderna s nu fr det vara slut!
Citera
2012-08-21, 01:38
Medlem
Bbobis avatar
informationen fanns p internetbanken. Stod till hger i en ruta nr man sysslade med detta. Sedan br du byta bank fr din handel. Deras utbud r skrattretande d dom vill att du ska vlja deras egna sjukt dyra fonder. Men det r ju lite ot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in