2012-08-19, 18:23
Hejsan alla go och glada.
Det är såhär att imorgon ska jag gå och kolla på en lägenhet.
Det är en hyresrätt.
Jag är 20 år i december.
Bor hemma nu, är kille. Jobbar som snickare ( lärling ) får ut 12500:- efter skatt.
Får ju högre lön senare, efter ett x antal timmar, så får löneökning ungefär var sjätte / sjunde månad.
Lägenheten kostar 4500 kronor i månaden. Då ingår vatten och den fasta elen. Vad det nu innebär?
Den rörliga elen får jag betala, undrar också vad det innebär.
Det är en tvåa på 59Kvm.
Nu undrar jag vad det kostar cirka att ha en egen lägenhet. Kommer jag klara mig på den lönen jag har?
Säg nu att jag snålar lite med mat. Ser till att jag inte äter ute på jobbet, kanske max en gång i veckan. Alltså ta med mig matlåda.
Jag har mobilräkning på cirka 500 i månaden. Har abbonemang.
Har även egen bil. Den står på mamma. så där har jag skatt och försäkring. Det kostar 5200 om året.
Den är inte jätte soppasnål. 1,0-1,3 lite milen i stan.
Jag får skjuts till jobbet varje dag. Chefen kommer jag antagligen bo granne med, så slipper åka bil till jobbet.
Så nu till min fråga.
Vad kostar allt cirka? Mat / hygienprodukter mm.
Ska ju även som jag sa, snåla lite med att äta ute. Sluta köra onödiga turer med bilen med mera.
Sedan ska jag även ha internet. Inget jättedyrt. Även tv.
Så säg vad ni tror, om jag klarar mig på min lön, något jag ska tänka på ? inte köpa ? etc
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänliga hälsningar
Det är såhär att imorgon ska jag gå och kolla på en lägenhet.
Det är en hyresrätt.
Jag är 20 år i december.
Bor hemma nu, är kille. Jobbar som snickare ( lärling ) får ut 12500:- efter skatt.
Får ju högre lön senare, efter ett x antal timmar, så får löneökning ungefär var sjätte / sjunde månad.
Lägenheten kostar 4500 kronor i månaden. Då ingår vatten och den fasta elen. Vad det nu innebär?
Den rörliga elen får jag betala, undrar också vad det innebär.
Det är en tvåa på 59Kvm.
Nu undrar jag vad det kostar cirka att ha en egen lägenhet. Kommer jag klara mig på den lönen jag har?
Säg nu att jag snålar lite med mat. Ser till att jag inte äter ute på jobbet, kanske max en gång i veckan. Alltså ta med mig matlåda.
Jag har mobilräkning på cirka 500 i månaden. Har abbonemang.
Har även egen bil. Den står på mamma. så där har jag skatt och försäkring. Det kostar 5200 om året.
Den är inte jätte soppasnål. 1,0-1,3 lite milen i stan.
Jag får skjuts till jobbet varje dag. Chefen kommer jag antagligen bo granne med, så slipper åka bil till jobbet.
Så nu till min fråga.
Vad kostar allt cirka? Mat / hygienprodukter mm.
Ska ju även som jag sa, snåla lite med att äta ute. Sluta köra onödiga turer med bilen med mera.
Sedan ska jag även ha internet. Inget jättedyrt. Även tv.
Så säg vad ni tror, om jag klarar mig på min lön, något jag ska tänka på ? inte köpa ? etc
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänliga hälsningar