• 1
  • 2
2012-08-19, 18:23
Medlem
Hejsan alla go och glada.

Det är såhär att imorgon ska jag gå och kolla på en lägenhet.
Det är en hyresrätt.

Jag är 20 år i december.
Bor hemma nu, är kille. Jobbar som snickare ( lärling ) får ut 12500:- efter skatt.

Får ju högre lön senare, efter ett x antal timmar, så får löneökning ungefär var sjätte / sjunde månad.

Lägenheten kostar 4500 kronor i månaden. Då ingår vatten och den fasta elen. Vad det nu innebär?
Den rörliga elen får jag betala, undrar också vad det innebär.

Det är en tvåa på 59Kvm.

Nu undrar jag vad det kostar cirka att ha en egen lägenhet. Kommer jag klara mig på den lönen jag har?

Säg nu att jag snålar lite med mat. Ser till att jag inte äter ute på jobbet, kanske max en gång i veckan. Alltså ta med mig matlåda.

Jag har mobilräkning på cirka 500 i månaden. Har abbonemang.

Har även egen bil. Den står på mamma. så där har jag skatt och försäkring. Det kostar 5200 om året.
Den är inte jätte soppasnål. 1,0-1,3 lite milen i stan.

Jag får skjuts till jobbet varje dag. Chefen kommer jag antagligen bo granne med, så slipper åka bil till jobbet.

Så nu till min fråga.

Vad kostar allt cirka? Mat / hygienprodukter mm.

Ska ju även som jag sa, snåla lite med att äta ute. Sluta köra onödiga turer med bilen med mera.

Sedan ska jag även ha internet. Inget jättedyrt. Även tv.

Så säg vad ni tror, om jag klarar mig på min lön, något jag ska tänka på ? inte köpa ? etc

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar
Citera
2012-08-19, 18:27
Medlem
Axel-Foleys avatar

Ett tips, Storhandla på te.x Willy's och va inte rädd för att köpa billiga shampon eller tandkrämer. Gör så det första halvåret så ska du se att du kommer tjäna ihop en slant och klarar dig utmärkt
Citera
2012-08-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hejsan alla go och glada.

Det är såhär att imorgon ska jag gå och kolla på en lägenhet.
Det är en hyresrätt.

Jag är 20 år i december.
Bor hemma nu, är kille. Jobbar som snickare ( lärling ) får ut 12500:- efter skatt.

Får ju högre lön senare, efter ett x antal timmar, så får löneökning ungefär var sjätte / sjunde månad.

Lägenheten kostar 4500 kronor i månaden. Då ingår vatten och den fasta elen. Vad det nu innebär?
Den rörliga elen får jag betala, undrar också vad det innebär.

Det är en tvåa på 59Kvm.

Nu undrar jag vad det kostar cirka att ha en egen lägenhet. Kommer jag klara mig på den lönen jag har?

Säg nu att jag snålar lite med mat. Ser till att jag inte äter ute på jobbet, kanske max en gång i veckan. Alltså ta med mig matlåda.

Jag har mobilräkning på cirka 500 i månaden. Har abbonemang.

Har även egen bil. Den står på mamma. så där har jag skatt och försäkring. Det kostar 5200 om året.
Den är inte jätte soppasnål. 1,0-1,3 lite milen i stan.

Jag får skjuts till jobbet varje dag. Chefen kommer jag antagligen bo granne med, så slipper åka bil till jobbet.

Så nu till min fråga.

Vad kostar allt cirka? Mat / hygienprodukter mm.

Ska ju även som jag sa, snåla lite med att äta ute. Sluta köra onödiga turer med bilen med mera.

Sedan ska jag även ha internet. Inget jättedyrt. Även tv.

Så säg vad ni tror, om jag klarar mig på min lön, något jag ska tänka på ? inte köpa ? etc

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar
Jag tror du klarar dig fast det blir nog billigast att bo hemma. Du kommer dock inte kunna spara så mycket pengar heller för den delen
Citera
2012-08-19, 18:29
Medlem
Tack för den ideen! Det är ju faktiskt rätt smart att göra så!
Citera
2012-08-19, 18:37
Medlem
OlleLjungstroms avatar
Haft samma lön och hyreskostnader. Det funkar bra, du ska inte oroa dig.

Mat är det som kostar, och det går att vara smart. Köpa mycket potatis, kål osv och göra storkok så har du mycket pengar över. Titta runt på lite trådar om att äta billigt här på flashback.
Lycka till, hoppas du får lägenheten!
Citera
2012-08-19, 18:45
Medlem
Okej

kollade på denna länken : http://www.konsumentverket.se/Lattla...kontokredit21/

Jag tycker det nästan känns överdrivet mycket eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2012-08-19, 18:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whaamannen
Jag tror du klarar dig fast det blir nog billigast att bo hemma. Du kommer dock inte kunna spara så mycket pengar heller för den delen
Tror nog inte det skall bli några problem att spara om fr00lle håller på att inte äta ute för ofta och lagar vanlig mat som t.ex köttfärssås och spagetti av inte för dyra märken så borde inte maten och hygienartiklar gå på mer än ca 2500-3500:-/mån.
Elen kanske ligger på ca 300:- varannan månad.
Bilen är kanske lite onödig men det går nog om man inte tar den till jobbet, kan parkera billigt och slipper dyra reparationer.
Behövs inte snabbt internet så finns det för under 100:-/mån.
Tv-licens struntar man i att betala.
När man festar så behöver det inte bli dyrt om man förfestar innan med t.ex billig sprit.

Med detta upplägget kan man nog spara 1000-2000:-/mån.
Citera
2012-08-19, 18:55
Medlem
Okej, detdär med tv-licens. Hur funkar det? vad händer om man skiter i att inte betala den ?
Citera
2012-08-19, 19:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Okej, detdär med tv-licens. Hur funkar det? vad händer om man skiter i att inte betala den ?
Radiotjänst gör kontroll ibland men rätt sällan, kanske nån gång om året och du behöver inte öppna dörren för dom, dom får inte gå in i lägenheten utan att du går med på det ...se till att tv'n inte syns från hallen och skulle dom komma på dig så kan du ringa upp dagen efter och säga att den gått sönder.

Har själv aldrig betalat på många år.
Citera
2012-08-19, 19:07
Medlem
D3adMau5s avatar
Snåla aldrig på maten, hälsan är det viktigaste du har.
Citera
2012-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Radiotjänst gör kontroll ibland men rätt sällan, kanske nån gång om året och du behöver inte öppna dörren för dom, dom får inte gå in i lägenheten utan att du går med på det ...se till att tv'n inte syns från hallen och skulle dom komma på dig så kan du ringa upp dagen efter och säga att den gått sönder.

Har själv aldrig betalat på många år.

Okej, jo men då skiter jag ju såklart i att betala det
Citera
2012-08-19, 19:28
Medlem
Jag har även en till fråga. Jag vill skaffa egen lägenhet. men samtidigt inte. Har typ ångest eller något, känns som dom här hemma inte vill att jag ska flytta än etc etc, vet inte om jag är 100 % mogen för att klara mig själv. Kände ni likadant innan ni skulle skaffa lägenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in