• 1
  • 2
2012-08-19, 19:45
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Jag har även en till fråga. Jag vill skaffa egen lägenhet. men samtidigt inte. Har typ ångest eller något, känns som dom här hemma inte vill att jag ska flytta än etc etc, vet inte om jag är 100 % mogen för att klara mig själv. Kände ni likadant innan ni skulle skaffa lägenhet?

Nervositeten som spökar längs ryggraden. Du kommer klara dig fint, aldrig lätt att släppa iväg sin lilla kyckling
Citera
2012-08-19, 19:50
Medlem
Citat:
Okej

kollade på denna länken : http://www.konsumentverket.se/Lattla...kontokredit21/

Jag tycker det nästan känns överdrivet mycket eller är jag helt ute och cyklar?

Såhär ser det ut för mig:

lägenhet: 4500
Fack: 500
Mat: 2000 (inklusive skithuspapper, tandkräm, schampoo.)
Bensin: 2000
Försäkring bil: 500
tele, internet, TVkanaler: 1100
El: var 3e månad 700
TV: var 3e månad 515
Pensionspar: 500
Spar: 1000

allt som allt: 13315
Senast redigerad av Whooo 2012-08-19 kl. 19:52.
Citera
2012-08-19, 20:01
Medlem
Biaahs avatar
Det bör du klara dig fint på!
Som sagt inte mkt för sparande eller storfestande men man klarar sig. När du väl flyttat vill du aldrig bo hos föräldrarna igen.
Visst de är småtråkigt att laga mat till sig själv...
Själv flyttade jag när jag var 17 till min första lägenhet. Då fick jag studiebidrag 1050:-, och min timvikarielön på typ 3000-3500 i månaden. Hyran låg på 2580 tror jag...och det gick runt, men kunde ju inte shoppa direkt eller åka på massa dyra nöjen.

Ett tips är att du tar så att man får elräkningen, tvn, (den jävla tv licensen också om de kommer på dig, terroriserade mig med samtal) och såna räkningar varje månad, istället för var 3:e eller en stor klumpsumma om året. Då blir de billigare och man får inte ett chock den månaden som det plötsligt är massor att betala.

Storhandla billigt och köpt toapapper och liknande på ÖB :P
Lycka till!
Citera
2012-08-19, 20:14
Medlem
frank_pes avatar
Den där ångesten har nog alla i början men skall du inte flytta till en annan stad så är det väl bara att hälsa på föräldrarna eller ringa.
Vet inte hur du har det nu men tänk på fördelarna som att få vara ifred, kunna festa och bjuda hem folk utan att ha föräldrarna som stör och att stå på egna ben.
Citera
2012-08-19, 20:51
Medlem
Trinnits avatar
Ja, rent ekonomiskt borde du kunna få det att fungera bra.
Klart att du är nervös för att flytta, men dina föräldrar och syskon finns ju kvar även om du inte längre bor där, du kan ju bara dra hem närsomhelst och hälsa på om du saknar dem. Det du behöver kunna för att bo själv lär du dig snabbt, det är inget knepigt. Skulle det ändå vara knepigt så finns FB
Det är en omställning, men det är en del av livet. Du kommer att få en helt annan frihet, och om ett tag kommer du inte att vilja flytta hem igen
Citera
2012-08-19, 20:51
Medlem
Har fått mycket bra tips och ideer ! får tacka så himla mycket för allt! skriva gärna mer om ni kommer på !
Citera
2012-08-19, 23:58
Medlem
Citat:
Har fått mycket bra tips och ideer ! får tacka så himla mycket för allt! skriva gärna mer om ni kommer på !

Jag hade en hyra på 4200 när jag studerade och fick väl ut ca 7000 kr från CSN. Arbetade extra varannan helg och fick ytterligare 1400 och jag klarade mig faktiskt bättre då än vad jag gjorde när jag var nyutexaminerad och fick ut ca 18000 kr och hade en hyra på 4600.

Man anpassar sig väldigt mycket efter sin inkomst, ju högre inkomst desto bättre standard förväntar man sig. Då kunde jag köpa billigt kött från Irland medan nu föredrar jag lokalproducerat alt. svenskt kött. Då nöjde jag mig att använda internet på biblioteket och i skolan, nu sitter jag på den snabbaste uppkopplingen och betalar en hög månadsavgift.

Så du kommer antagligen klara dig alldeles utmärkt. Det är bra om du har lite pengar sparade då det kostar ganska mycket att bygga bo. Du behöver en micro, matlådor, bestick och allt som vi tar för givet. Det blir rätt dyrt om du inte får med dig sånt hemifrån. Å andra sidan kan du köpa mycket på ÖB och IKEA. Det är inte helt fel att köpa kvalitetsprodukter. En flaska Yes håller jävligt länge och fungerar lika bra att tvätta fönster med som disk.

Bilen är en dyr utgift och om du inte är beroende av den så bör du göra dig av med den. Själv cyklar jag och åker tåg eller buss när jag måste iväg på längre resor. Å andra sidan har jag vänner som har bil som kan hjälpa mig att köra hem möbler. Som jag bor nu ser jag egentligen inget behov alls att ha en bil mer än lite ren nöjeskörning och det är det inte värt anser jag.
Citera
2012-08-20, 00:55
Bannlyst
Lånar tråden lite.

Hur svårt är det att leva på CSN + studielån? Det är ca: 9000kr/månad.
Jag kommer att flytta till annan stad så har inte föräldrar eller syskon som direkt backup (äta middag där ibland etc)

Inte fått tag på hyresrätt än men gissar på hyra ~4000kr. Vad säger ni som kanske levt på samma/mindre? Jag tycker själv inte att det verkar vara omöjligt men ju mer man gräver ju mer kostnader verkar det bli. http://www.konsumentverket.se/Lattla...ekontokredit2/ hävdar att 12200kr är vad en kvinna skulle hamna på? Aaaaah!!

Mvh

Edit: är mkt intresserad av mat och utbildar mig inom kost så det är helst ingenting jag vill snåla med. men om man inte har något val så får man väl köpa proteinpulver huehue
Senast redigerad av Alvalva 2012-08-20 kl. 00:59.
Citera
2012-08-20, 07:17
Medlem
Citat:
Jag har även en till fråga. Jag vill skaffa egen lägenhet. men samtidigt inte. Har typ ångest eller något, känns som dom här hemma inte vill att jag ska flytta än etc etc, vet inte om jag är 100 % mogen för att klara mig själv. Kände ni likadant innan ni skulle skaffa lägenhet?

Varför inte hitta någon att dela lägenheten med?

Om du ska bo själv så tycker jag att det är onödigt satt du har en så stor lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alvalva
Lånar tråden lite.

Hur svårt är det att leva på CSN + studielån? Det är ca: 9000kr/månad.
Jag kommer att flytta till annan stad så har inte föräldrar eller syskon som direkt backup (äta middag där ibland etc)

Inte fått tag på hyresrätt än men gissar på hyra ~4000kr. Vad säger ni som kanske levt på samma/mindre? Jag tycker själv inte att det verkar vara omöjligt men ju mer man gräver ju mer kostnader verkar det bli. http://www.konsumentverket.se/Lattla...ekontokredit2/ hävdar att 12200kr är vad en kvinna skulle hamna på? Aaaaah!!h

Edit: är mkt intresserad av mat och utbildar mig inom kost så det är helst ingenting jag vill snåla med. men om man inte har något val så får man väl köpa proteinpulver huehue
Det är inte speciellt svårt. Man får bara anpassa sig till de pengar man har. Tycker man inte att pengarna räcker får man ta ett extrajobb och dra in lite extra. Försök hitta något billigare boende om du kan.
Citera
2012-08-20, 07:38
Moderator
v50s avatar
Citat:
Okej

Det var ganska högt räknat på många punkter, förvisso kostar telefon och internet en del men väljer man bara leverantör och abonnemang med omsorg så går det att få ner kostnaderna till 300-500 kr utan problem, Matkostnaderna är helt ok förutsatt att man inte äter ute varje vardag, det går lika bra att ta med matlåda fast jobbar man rörligt och inte har tillgång till en micro att värma den i kanske det ej är möjligt utan då får man satsa på att äta ute eller ha något som går att äta utan att behöva värmas före.

Det går att hålla nere kostnaderna på många punkter med lite planering så att få ner det med några tusen bör inte vara något problem de som pluggar lever på 8000-9000 kr i månaden och brukar klara sig helt ok. De kostnader som man ser i tabellen är uträknade som ett genomsnitt under ett helt år så t.ex. klädinköp och köp av dator + möbler är inget man i regel gör varje månad utan de utgifterna kommer mer klumpvis så sett över ett helt år kanske det stämmer ganska bra men det beror på om man är någon som gillar att köpa kläder eller inte bryr sig lika mycket.

Möbler kan man köpa en första uppsättning billigt begagnat för att sedan byta ut allt eftersom då slipper man lägga ut stora summor på en gång, många har svårt för att köpa begagnat trots att möbler i många fall är i väldigt bra skick utan då väljer de i stället att låna pengar vilket är onödigt för sådana köp om du frågar mig.

Att bygga upp ett nytt hem kostar mycket mer än man tror då det är mycket som behövs som man tar för givet och inte reflekterar över, allt från porslin, glas, muggar, stekpannor, grytor/kastruller, knivar, skärbrädor, grogglas till städutrusning i form av en hink+mopp, dammsugare och diverse annat samt möbler och lampor osv. Sedan drar det lätt iväg någon tusenlapp att bara fylla upp med basvaror i form av pasta, ris, kaffe, kryddor, konserver och frysvaror + schampo, tvål, tvättmedel, lite rengöringsprodukter samt diskmedel osv.

Mycket av möblerna och husgeråden går att köpa billigt antigen begagnat via blocket och tradera eller nytt på ikea, dollarstore eller överskottsbolaget osv, då är kvalitén inte den bästa alla gånger men de brukar hålla något år tills man har råd att köpa bättre grejer. Fast porslin och glas håller faktiskt bättre än man tror i många fall, jag har en uppsättning muggar från dollarstore som jag köpte för 5 kr st och de är som nya trots att de närmar sig 10 år snart så allt är inte skräp från dessa affärer.

Som kuriosa kan jag säga att jag i samband med en flytt till en ny stad byggde upp ett nytt hem, en etta med kök, för ca 10 år sedan med i princip bara begagnade grejer för ca 2000 kr. Vissa saker såsom grytor och stekkärl + knivar m.m tog jag med mig men pga avstånden skulle det ha kostat orimligt mycket att få med alla grejer vilket jag inte tyckte det var värt så jag byggde upp ett nytt hem istället. Då köpte man ett skrivbord som var som ny (den har jag kvar ännu) för 150 kr, en soffa + soffbord för 100-150 kr styck, köksbord med stolar för 200 kr + lampor för 40-100 kr/st, porslin för 1-5 kr/st osv

Sedan har man allt eftersom kompletterat och bytt ut vissa prylar, en del av det jag köpte begagnat för 10 år sedan är fortfarande kvar och fungerar utmärkt ännu och kommer ej bytas förrän de går sönder, dock är jag inte något modelejon så för mig fungerar det utmärkt medan en mer modeintresserad person förmodligen hade bytt ut det mesta för länge sedan.
Senast redigerad av v50 2012-08-20 kl. 07:45.
Citera
2012-08-21, 09:00
Medlem
Hade jag fått ut över tolv tusen i månaden hade jag känt mig nästan rik,
när jag flyttade hemifrån första gången (ca 2-3 år sen) hade jag typ 500 kr kvar efter att hyran var betald, du klarar dig utan problem, nu får jag ut ca 6000 i månan, hyra 3500, el 1000,

det gäller att prioritera, det första du gör med lönen, BETALA RÄKNINGARNA!!!
har man ett boende så är det fine sen, jag har storhandlat nån gång i månaden, ibland var tredje,
åk och handla typ 23-24-25 i månaden, alla bra priser är precis innan löning,

däremot är jag ingen modeidiot som ska ha strumpor för flera hunda, t-shirt för tusenlappar, där kanske jag sparar in mitt, folk skulle ju aldrig kunna gå i svarta strumpor från rusta, det gör jag med glädje
Citera
2012-08-21, 14:55
Medlem
Codens avatar
Citat:
Okej

Summorna blir ju lite olika beroende på var man bor. 500 kronor för transport till jobbet t.ex

För dig blir ju den posten 0:- eftersom du får skjuts av chefen. För mig som bor i Sthlm och åker tunnelbana blir den 790:-

Matkostnaderna låter överdrivna...kanske siffran är anpassad till dagens 20-åringar som inte kan laga mat. Jag och frugan klarar oss LÄTT under den summan och då är det alltså mat för två samt ibland även en och annan matlåda till lunch.
Då köper vi aldrig halvfabrikat utan lagar alla våra måltider från scratch dock samt äter mycket grönsaker/vegetariskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in