Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Okej
kollade på denna länken :
http://www.konsumentverket.se/Lattla...kontokredit21/
Jag tycker det nästan känns överdrivet mycket eller är jag helt ute och cyklar?
Det var ganska högt räknat på många punkter, förvisso kostar telefon och internet en del men väljer man bara leverantör och abonnemang med omsorg så går det att få ner kostnaderna till 300-500 kr utan problem, Matkostnaderna är helt ok förutsatt att man inte äter ute varje vardag, det går lika bra att ta med matlåda fast jobbar man rörligt och inte har tillgång till en micro att värma den i kanske det ej är möjligt utan då får man satsa på att äta ute eller ha något som går att äta utan att behöva värmas före.
Det går att hålla nere kostnaderna på många punkter med lite planering så att få ner det med några tusen bör inte vara något problem de som pluggar lever på 8000-9000 kr i månaden och brukar klara sig helt ok. De kostnader som man ser i tabellen är uträknade som ett genomsnitt under ett helt år så t.ex. klädinköp och köp av dator + möbler är inget man i regel gör varje månad utan de utgifterna kommer mer klumpvis så sett över ett helt år kanske det stämmer ganska bra men det beror på om man är någon som gillar att köpa kläder eller inte bryr sig lika mycket.
Möbler kan man köpa en första uppsättning billigt begagnat för att sedan byta ut allt eftersom då slipper man lägga ut stora summor på en gång, många har svårt för att köpa begagnat trots att möbler i många fall är i väldigt bra skick utan då väljer de i stället att låna pengar vilket är onödigt för sådana köp om du frågar mig.
Att bygga upp ett nytt hem kostar mycket mer än man tror då det är mycket som behövs som man tar för givet och inte reflekterar över, allt från porslin, glas, muggar, stekpannor, grytor/kastruller, knivar, skärbrädor, grogglas till städutrusning i form av en hink+mopp, dammsugare och diverse annat samt möbler och lampor osv. Sedan drar det lätt iväg någon tusenlapp att bara fylla upp med basvaror i form av pasta, ris, kaffe, kryddor, konserver och frysvaror + schampo, tvål, tvättmedel, lite rengöringsprodukter samt diskmedel osv.
Mycket av möblerna och husgeråden går att köpa billigt antigen begagnat via blocket och tradera eller nytt på ikea, dollarstore eller överskottsbolaget osv, då är kvalitén inte den bästa alla gånger men de brukar hålla något år tills man har råd att köpa bättre grejer. Fast porslin och glas håller faktiskt bättre än man tror i många fall, jag har en uppsättning muggar från dollarstore som jag köpte för 5 kr st och de är som nya trots att de närmar sig 10 år snart så allt är inte skräp från dessa affärer.
Som kuriosa kan jag säga att jag i samband med en flytt till en ny stad byggde upp ett nytt hem, en etta med kök, för ca 10 år sedan med i princip bara begagnade grejer för ca 2000 kr. Vissa saker såsom grytor och stekkärl + knivar m.m tog jag med mig men pga avstånden skulle det ha kostat orimligt mycket att få med alla grejer vilket jag inte tyckte det var värt så jag byggde upp ett nytt hem istället. Då köpte man ett skrivbord som var som ny (den har jag kvar ännu) för 150 kr, en soffa + soffbord för 100-150 kr styck, köksbord med stolar för 200 kr + lampor för 40-100 kr/st, porslin för 1-5 kr/st osv
Sedan har man allt eftersom kompletterat och bytt ut vissa prylar, en del av det jag köpte begagnat för 10 år sedan är fortfarande kvar och fungerar utmärkt ännu och kommer ej bytas förrän de går sönder, dock är jag inte något modelejon så för mig fungerar det utmärkt medan en mer modeintresserad person förmodligen hade bytt ut det mesta för länge sedan.