2012-08-19, 16:01
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Pingstis och filladefia har väl alltid varit en knullstugor av rang. Har hört om hur frimicklarpredikanterna for med kukarna i vädret mellan byarna förr i tiden. Arbetsfri tillvaro och oerhörda mängder fitta.

Jag tror man kallade knullningarna för "efterbön", "enskild bön" eller "enskild andakt" eller något i den stilen.

Så den här göken fortsätter i gammal god tradition. Låt vara med en kanske inte helt behaglig nysvensk kryddning.
Jag har hört liknande historier. Min farmors far var pingstapastor och åkte runt i landet på sin motorcykel och predikade i byarna. När han dog dök det upp ett par av hans barn som ingen känt till, och det lär ha funnits fler där ute. Med det inte sagt att pingskyrkan i sig har en miljö som förespråkar eller underlättar runtknullande i dagsläget.
Citera
2012-08-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Jag har hört liknande historier. Min farmors far var pingstapastor och åkte runt i landet på sin motorcykel och predikade i byarna. När han dog dök det upp ett par av hans barn som ingen känt till, och det lär ha funnits fler där ute. Med det inte sagt att pingskyrkan i sig har en miljö som förespråkar eller underlättar runtknullande i dagsläget.

Nej, jag tror det var mycket avsaknad av tv och andra förströelser och tråkiga hemmafruliv som beredde marken för excesserna. Kärringarna hade inte så mycket annat roligt att gå på än böneaftnar med psalmsång och tungomålstalerier. Det var mer regel än undantag att det urartade så kärringarna stod på knäna, storgrinade och ylade som pilska hyndor. "Oh, käre Jesus, Oh käre Jesus, Oh käre Jesus".

Inte undra på om enskilda andakten blev rena Rocco Siffrediföreställningen sedan. Där skulle man ha varit med..........
Citera
2012-08-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
...Slapp kyrka som inte anmälde honom tidigare.

Vadå Slapp? Han blev ju avvisad. Man måste ju göra något olagligt för att kunna göra någon anmälan. Att göra närmanden, erbjuda massage och vara allmänt äcklig är inte olagligt. Även om det vore praktiskt att ibland ha sådan lagstiftning. Visa sexuella bilder på datorn skulle iof kunna vara sexuellt ofredande. Bra gjort att slänga ut han tycker jag i alla fall, finns tyvärr andra fall med uteslutningar som inte varit på så lyckade grunder.

Något jag är intresserad av att få reda på är hur han förklarar att det var en kondom inblandad, nu antar jag ju att den var inblandad i själva våldtäkten. Men hur fick hon på den på honom medans hon saxade honom?

Hans kyrkgrupp har träffats på Högbergsgatan 48 i ett bostadshus.
http://www.hitta.se/karta#var=Högber...&level=1&rlm=1

Namnet på bönegruppen "IGREJA VIDEIRA" är på Portugisiska och betyder typ "VINSTOCKENS KYRKA"
Hela hans "pingstkyrka" är ett litet soloprojekt av Herr Hård.

Jag hade en gemensam vän med honom på Facebook, ska försöka luska lite mer...
Senast redigerad av samuelpats 2012-08-20 kl. 00:39.
Citera
2012-08-20, 05:09
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekkelpotta
Har präster som skyldighet att "ta det lugn med sexet" eller vad menas? Nu kanske det inte var ditt påstående, men det lät så lustigt. Att en man och fru inte sover i samma rum förekommer väl så vitt jag vet i olika folkgrupper, religioner m.m. ? Låter som att det paret har relationsproblem.
Det är relativt normalt att präster finner det syndigt eller fel att ha sex för nöjets skull. Detta par är etniska svenskar och de har inte några relationsproblem.
Citera
2012-08-21, 11:01
Medlem
flow-s avatar
antonio är inte och har aldrig varit pastor.

han var ideell ledare för en så kallad hemgrupp. mod, ändra gärna rubriken.

http://www.dagen.se/nyheter/hornmark...agens-nyheter/
Citera
2012-08-21, 13:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow-
antonio är inte och har aldrig varit pastor.

han var ideell ledare för en så kallad hemgrupp. mod, ändra gärna rubriken.

http://www.dagen.se/nyheter/hornmark...agens-nyheter/

Nu är det väl så att pingstpastor inte är en skyddad yrkestitel? Om jag förstår det rätt så finns det pingstförsamlingar som inte direkt är väl sedda av rörelsen i stort, men det betyder ju inte att de inte är pingstförsamlingar, utan om de själva ser sig så, så är de både pingstförsamlingar och har pastorer?

Någon som har detaljkunskaper om får gärna reda ut begreppen.
Citera
2012-08-21, 13:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik ändrad //Mod
Citera
2012-08-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu är det väl så att pingstpastor inte är en skyddad yrkestitel? Om jag förstår det rätt så finns det pingstförsamlingar som inte direkt är väl sedda av rörelsen i stort, men det betyder ju inte att de inte är pingstförsamlingar, utan om de själva ser sig så, så är de både pingstförsamlingar och har pastorer?

Det stämmer att vemsomhelst kan kalla sig för pastor. Men att bli pastor
bekräftas genom ett förtroende och genom avskiljning till detta ämbete.
Pelle Hörnmark som är ledare för pingst i Sverige säger i en intervju i Dagen att denne person
aldrig avskiljts som pastor.
Man kan alltså se sig själv som pastor men den bibliska modellen är att ett ledarskap avskiljer
till tjänst som pastor.
Så från pingsrörelsens sida sett har denne person aldrig varit pastor. Rättelse har skett i aftonbladet
dock har inte dagens nyheter "kunnats nå" i denna fråga.

Som jag förstått det så har denne person varit ute på farliga vatten innan, när han som ledare för en liten invandrarguppp avsattes från den funktionen också.

Jag kan knappast se denne person som kristen i biblisk bemärkelse. Men han får sin dom en dag inför Gud.
Citera
2012-08-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoalify
Detsamma med pastorer som våldtar, de ytterst fåtal som väljer att utföra den hemska handling är betydligt mindre än om man jämför med övriga yrkeskårer. Skillnaden är delvis också att när det är en pastor så hamnar det i nyheterna. Är det en snickare så benämns inte yrket.

Att ni störda numer inser att bondfångeriet ni håller er med bäst benämns som ett yrke gör inte era gärningar mindre värdelösa.
En snickare kan bygga hus eller tom ett "guds hus" men en pastor kan bara lura och bedra. Inte så konstigt att höjdarna inom religiösa samfund är så verklighetsfrånvända och perversa.
Citera
2012-08-21, 22:12
Medlem
Det på sätt och vis skönt att det var någon från ett kristet samfund Det ger rabbiner en chans att samla sig inför nästa anstormning av grävande svensk journalistik.
Citera
2012-08-22, 00:25
Medlem
Det jag fått från min kontakt som var vän med Herr Våldtäkt på Facebook är att han för några år sedan kom till dennes kyrka, men sedan slutade komma dit (han blev utslängd).

Sedan har han samlat några få personer i en lägenhet och kallat denna gemenskap för "vinstockens kyrka i Sverige". Det var här han kallade sig för Pingstpastor och hade utnämnt sig själv till det.
Det låter ju snaskigt och DN sålde nog en hel del lösnummer på det så jag förstår att de slog på stort. Konstigt är att han inte ens har satt upp Pastor som tittel för vad han jobbar med på Facebook (det är ju status annars).

Annars säger han på Facebook under Political views: "jag har jobbat som diplomat i ca 20 år." Det kan ju vara ett alternativt spår att gräva i. Han hade uppenbarligen inte längre någon diplomatisk immunitet. "Topp diplomat dömd för våldtäkt" är ju även det en ganska saftig löpsedel för DN.

Hans utbildnings känns också ganska tvivelaktig där han pluggat "Bibelskolan i högnivå. samt ekonomi" i två kommunistländer där det knappast var tillåtet att vara Pingstpastor vid den tiden, än mindre plugga till det på de statliga universiteten.

Han verkar ju onekligen ha en ganska livlig fantasi. Borde använt den till att berätta sagor om kvällarna för sina sex barn istället. Mytoman är den tittel jag skulle ge honom utöver äckel och våldtäktsman. Jag är övertygad om att DN kommer med en rättelse de närmaste dagarna.
Senast redigerad av samuelpats 2012-08-22 kl. 01:19.
Citera
2012-08-22, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Detta är ju lite knepigt med alla yrken som inte har skyddad yrkestitel, vilket är de flesta titlar.

Först kort bakgrund:
Pingströrelsen är traditionellt uppbygd av "fria församlingar". Man var helt enkelt emot att bilda samfund för att man var lite ny rebell på frikyrkoarenan och tyckte alla andra som redan hade samfund var dåliga. För att avgöra vad som var en pingstförsamling använde man sig istället av en "vigselnämnd" som var en sorts styrelse som delade ut rätten att få viga till de församlingar som man godkände. (Det var den vigselnämnden som länge hade diskuterat med Knutby och slängt ut dem tillslut). Nu på senare år har Pingströrelsen kommit på att detta är lite riskabelt, och det har ju gått lite snett ibland, så nu har man bildat ett samfund för att få lite mer ordning på skutan. Från och med nyår så måste man vara medlem i Pingstsamfundet för att som pingstpastor få viga någon tex.

För att bilda en ny församling i denna Pingströrelse så måste de som startar den nya församlingen ha rekommendationer från ett antal andra, redan etablerade församlingar.

Inget av detta har denne snubben gjort så rent juridiskt är han ju inte Pingstpastor eftersom han inte får viga.

Men, nu till det knepiga.
Jag skulle ju kunna kalla mig snickare, klä mig som en snickare och skiva visitkort med snickartitel trotts att jag inte har någon kunskap om det. Med största sannolikhet skulle jag hamna i TV-programmet fuskbyggarna. Jag kan ju anlägga våtrum även utan att jag fått certifikatet. Men då gäller inga försäkringar och jag drar en hel yrkeskår i smutsen. Men har jag gjort något orätt som kallade mig snickare?

Den här killen hade ingen kontakt med andra Pingstpastorer (enligt artikeln), hade inga rekommendationer och hade tidigare blivit avsatt och avvisad ifrån en Pingstförsamling. Det ffinns inga tydliga beröringspunkter mellan honom och Pingströrelsen men de står där med ett samfundsnamn som heter "Pingst" och kan inget göra när han kallar sig Pingstpastor (trotts att han inte får viga någon genom det samfundet).

Jag skulle inte kalla honom Pingstpastor, även om han kallar sig själv det, men det är ju inte olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in