2012-08-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Nu är jag till 95% säker på att CSN kommer att vara stolta över dig att du fixade 8 hp så snabbt, men jag är ganska säker på att dom kommer säga åt dig att du har fixat det, men du kan inte ta lån denna termin utan du får söka till nästa termin.
Varför är du så säker på det? Förra året sökte jag CSN en och en halv månad in på höstterminen och fick det beviljat och fick dessutom CSN för aug och sept retroaktivt.
Citera
2012-08-17, 15:59
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Du får inte CSN om du har en skuld på 8 hp. Det ända du kan göra nu är att läsa in 8 hp denna terminen utan CSN, nästa termin kan du söka efter CSN och då blir du bli beviljad lån.

Finns inte mycket du kan göra åt det idag. Förutom att ljuga

För vad jag vet så kommer CSN aldrig gå med på att du läser 38 hp denna terminen för att vara schyssta, CSN är stränga när det kommer till att följa reglerna.

LÖGNEN

Ring eller skriv ett brev till CSN och skriv att någon som stod dig nära dog och det var därför du inte klarade av att fixa 8 hp, jag vet att folk har lyckats fiska ut CSN genom att skriva/prata med CSN och hitta på något sånt här.

Huh? TS får läsa 8 poäng sen får han studiemedel för resterande 22 hp den här terminen.
Citera
2012-08-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Varför är du så säker på det? Förra året sökte jag CSN en och en halv månad in på höstterminen och fick det beviljat och fick dessutom CSN för aug och sept retroaktivt.

Var i samma sits som TS för något år sedan, var desperat och fixade mina poäng!
Sedan sökte jag om lånet. Då förklarade dom för mig att skolan skulle först skicka poängen till CSN och det skulle ta tid, erbjöd mig att vara spring pojke men det gick dem inte med på.

Det slutade med att jag fixade 38 poäng den terminen och jag fick plugga på dagarna och jobba på kvällarna.

Om det nu visar sig att det går, så visar det sig att det var CSN elakaste person jag hade att göra med.

Frågade runt och folk sa åt mig att man kunde få dom där poängen strukna om man sa att man hade haft dödsfall i familjen eller bland vänner.
Senast redigerad av Poopo 2012-08-17 kl. 16:07.
Citera
2012-08-17, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Ska läsa till engelska lärare årskurs 7-9...
Kolla så svenska undervisningen sitter där den ska innan

Men räkna ut själv hur lång tid det tar i normal studietakt. Hur många pong ska du normalt hinna på en termin som är X antal veckor. Det är väl inte rocket sciense att räkna ut normalfarten, sen vet du ju bara själv hur mycket extra du kan pressa dig och dubbla takten osv.
Citera
2012-08-17, 16:20
Avslutad
Citat:
Förresten kollade in kursplanen det stod typ engelska01 är det första terminen? För då har dom delat upp 10 hp i tre olika ämnen.
Ifall ni läser 10 poäng åt gången så borde det inte ta så lång tid innan du får dina poäng. Jag skulle tippa på mot mitten eller slutet av oktober. Sen kan du söka Csn igen.

Citat:
Var i samma sits som TS för något år sedan, var desperat och fixade mina poäng!
Sedan sökte jag om lånet. Då förklarade dom för mig att skolan skulle först skicka poängen till CSN och det skulle ta tid, erbjöd mig att vara spring pojke men det gick dem inte med på.
Min erfarenhet är att dom flesta är ganska snabba med att rapportera in poäng. Jag har då alltid fått mina inrapporterade samma vecka, eller veckan efter, som tentan är rättad och betyget är klart. Det kan även hända att man kan prata med läraren och skynda på rättningen ifall man behöver poäng. Vet folk som har gjort så och dom fick då sina tentor rättade ganska snabbt.
Citera
2012-08-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoxFlaez
Kolla så svenska undervisningen sitter där den ska innan

Men räkna ut själv hur lång tid det tar i normal studietakt. Hur många pong ska du normalt hinna på en termin som är X antal veckor. Det är väl inte rocket sciense att räkna ut normalfarten, sen vet du ju bara själv hur mycket extra du kan pressa dig och dubbla takten osv.

Det är tyvärr inte så enkelt. 8hp är ungefär 6 veckors heltidsstudier. Men det är inte så att du får poäng för varje avklarad vecka utan du får poängen när du examineras oavsett hur mycket man pressar sig själv och pluggar extra. Och examineras du genom tentor och seminarier så får man helt enkelt vänta tills det tillfället kommer. Det kan nog gå att få in poäng före om man examineras genom inlämningsuppgifter, men då måste man övertyga den som leder kursen att rätta ens uppgifter tidigare och även rapportera in betygen tidigare, vilket alla inte är så pigga på.

T ex en vän till mig, han studerade juridik på heltid. Men han hade en tenta strax före jul som var på 30hp. Så för honom hade det varit helt omöjligt att få ut poäng tidigare i den kursen.
Citera
2012-08-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är tyvärr inte så enkelt. 8hp är ungefär 6 veckors heltidsstudier. Men det är inte så att du får poäng för varje avklarad vecka utan du får poängen när du examineras oavsett hur mycket man pressar sig själv och pluggar extra. Och examineras du genom tentor och seminarier så får man helt enkelt vänta tills det tillfället kommer. Det kan nog gå att få in poäng före om man examineras genom inlämningsuppgifter, men då måste man övertyga den som leder kursen att rätta ens uppgifter tidigare och även rapportera in betygen tidigare, vilket alla inte är så pigga på.

T ex en vän till mig, han studerade juridik på heltid. Men han hade en tenta strax före jul som var på 30hp. Så för honom hade det varit helt omöjligt att få ut poäng tidigare i den kursen.
Sant, men då kanske det går att ta kortare kurser som har examinering väldigt snart?

I vilket fall som helst så bör TS söka extrajobb, eller jobb eller vadsom som inbringar pengar för en hyresskuld vill maninte stå med och anmärkningar sen.
Citera
2012-08-17, 16:29
Medlem
Nevaehs avatar
Jag har för mig (90% säker) att du kan ansöka om csn när som helst under terminens gång när dina 8 poäng trillat in. Däremot kommer du bara få csn de månaderna du sökt (och framtiden då) MEN max 1 månad tidigare ej fler månader tidigare än så. Du måste klara 75% av poängen på en termin eller 75% av 1 års studier.
Citera
2012-08-17, 16:34
Medlem
Citat:
Jag ska flytta och plugga i en annan stad, jag fick inga studiemedel/lån pga. gamla skulder hos csn. Det var så att jag studerade förra året men hoppade av ganska omgående. Men jag meddelande aldrig skolan då jag trodde det skedde per automatik att man märker att jag hoppat av.

Nu måste jag läsa 8 högskolepoäng för att bli berättigad för att få studiemedel. Jag vet inte hur jag ska göra? Dom meddelande mig idag, det är en vecka innan skolstart jag vet inte vad jag ska göra. Jag har fått hyreskontrakt och allt, vet inte vad jag ska göra, är så frustrerad rädd har gråtit. Snälla hjälp mig någon.

Jag har varit i liknande sits, det jag gjorde var att jag gjorde sen anmälan till olika lätta distanskurser som man gjorde på 1 vecka typ. Sedan så mailade jag dem och sade att jag behövde poängen inregistrerade för att kunna bli beviljad csn vilket dom snabbade på lite då för att hjälp mig. Sedan när du har fått ihop tillräckligt poäng och förutsatt att du har en ansökan om studiemedel inskickad till csn så får du pengar samma vecka du kommer upp i poängen eller veckan efter du kommer upp i poängen, minns inte exakt. Detta tog mig max en månad från att jag gjorde en sen anmälan till att jag fick poängen inregistrerade.
Citera
2012-08-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevaeh
Jag har för mig (90% säker) att du kan ansöka om csn när som helst under terminens gång när dina 8 poäng trillat in. Däremot kommer du bara få csn de månaderna du sökt (och framtiden då) MEN max 1 månad tidigare ej fler månader tidigare än så. Du måste klara 75% av poängen på en termin eller 75% av 1 års studier.

TS behöver inte ens söka igen, sökningen han fick avslag på nu ligger kvar i ca 2 månader till och väntar på nya poäng. Skulle det börja dra sig mot att tiden går ut för den för ansökning så kan han göra en ny precis när han vill, det är bättre att söka och få avslag än att vänta tills man har poäng och söka för när terminen börjar så kan handläggningstiden öka rejält.
Citera
2012-08-17, 16:38
Medlem
Ostmackans avatar
Låna av föräldrar eller ett litet banklån samt försök jobba lite extra om kvällarna så ska du nog få ihop det. Studiebidraget kan du dock inte få än. Men att ordna ekonomin kan inte vara några problem om det ändå bara gäller för 8 poäng, eller max en termin. Du behöver inte känna dig våldtagen.
Citera
2012-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevaeh

Japp, men hen kan även söka nu innan poängen är insamlade och då har de kvar hens ansökan tills hen når upp till poängkravet så man slipper skicka in en ny då och det hinner gå några veckor till utan pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in