2012-08-17, 15:05
Medlem
Jag ska flytta och plugga i en annan stad, jag fick inga studiemedel/lån pga. gamla skulder hos csn. Det var så att jag studerade förra året men hoppade av ganska omgående. Men jag meddelande aldrig skolan då jag trodde det skedde per automatik att man märker att jag hoppat av.

Nu måste jag läsa 8 högskolepoäng för att bli berättigad för att få studiemedel. Jag vet inte hur jag ska göra? Dom meddelande mig idag, det är en vecka innan skolstart jag vet inte vad jag ska göra. Jag har fått hyreskontrakt och allt, vet inte vad jag ska göra, är så frustrerad rädd har gråtit. Snälla hjälp mig någon.
Citera
2012-08-17, 15:06
Bannlyst
Finns inte mycket du kan göra än att skita i årets studier och till våren läsa in dessa 8 hp sen söka till nästa höst igen. Tråkigt men sant. Om du nu inte känner någon rik du kan låna pengar av.
Citera
2012-08-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusGadaffi
Finns inte mycket du kan göra än att skita i årets studier och till våren läsa in dessa 8 hp sen söka till nästa höst igen. Tråkigt men sant. Om du nu inte känner någon rik du kan låna pengar av.

Men om jag läser 8 högskolepoäng nu till hösten genom utbildningen kan jag söka lån? Jag menar läser 1-2 månader sen får jag lånet?
Citera
2012-08-17, 15:16
Medlem
Förstår inte heller hur lång tid tar det att läsa 8 högskolepoäng? Om jag läser in dom nu under höstens gång genom min utbildning, kan jag fortfarande få lån av resterande månader under hösten/vintern?
Citera
2012-08-17, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Förstår inte heller hur lång tid tar det att läsa 8 högskolepoäng? Om jag läser in dom nu under höstens gång genom min utbildning, kan jag fortfarande få lån av resterande månader under hösten/vintern?

Men hur ska du betala hyran på lägenheten då? Eller du har lite på banken just nu?
Citera
2012-08-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusGadaffi
Men hur ska du betala hyran på lägenheten då? Eller du har lite på banken just nu?

Tror att mina föräldrar kan bidra lite. Men jag vet inte hur länge det tar att läsa in 8 högskolepoäng? Vet inte ens om jag får ta lånet direkt efter jag läst in 8 högskolepoäng är så förvirrad och rädd just nu....
Citera
2012-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Tror att mina föräldrar kan bidra lite. Men jag vet inte hur länge det tar att läsa in 8 högskolepoäng? Vet inte ens om jag får ta lånet direkt efter jag läst in 8 högskolepoäng är så förvirrad och rädd just nu....

Du får inte CSN om du har en skuld på 8 hp. Det ända du kan göra nu är att läsa in 8 hp denna terminen utan CSN, nästa termin kan du söka efter CSN och då blir du bli beviljad lån.

Finns inte mycket du kan göra åt det idag. Förutom att ljuga

För vad jag vet så kommer CSN aldrig gå med på att du läser 38 hp denna terminen för att vara schyssta, CSN är stränga när det kommer till att följa reglerna.

LÖGNEN

Ring eller skriv ett brev till CSN och skriv att någon som stod dig nära dog och det var därför du inte klarade av att fixa 8 hp, jag vet att folk har lyckats fiska ut CSN genom att skriva/prata med CSN och hitta på något sånt här.
Senast redigerad av Poopo 2012-08-17 kl. 15:27.
Citera
2012-08-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Du får inte CSN om du har en skuld på 8 hp. Det ända du kan göra nu är att läsa in 8 hp denna terminen utan CSN, nästa termin kan du söka efter CSN och då blir du bli beviljad lån.

Finns inte mycket du kan göra åt det idag.

För vad jag vet så kommer CSN aldrig gå med på att du läser 38 hp denna terminen för att vara schyssta, CSN är stränga när det kommer till att följa reglerna.

Ja men om jag läser 8 högskolepoäng får jag inte ta lån sen? Det var så dom sa det, läs in 8 högskolepoäng för att bli beviljad studiemedel/lån. Så hur förväntar dom sig att jag ska kunna läsa in 8 högskolepoäng när jag ändå inte blir beviljad studiemedel? Fan är det för motivation man får då?
Citera
2012-08-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ja men om jag läser 8 högskolepoäng får jag inte ta lån sen? Det var så dom sa det, läs in 8 högskolepoäng för att bli beviljad studiemedel/lån. Så hur förväntar dom sig att jag ska kunna läsa in 8 högskolepoäng när jag ändå inte blir beviljad studiemedel? Fan är det för motivation man får då?

Du var snabb på att svara, det finns ett annat sätt att få ut ditt CSN, om du ljuger och förklara att någon har dött och det är anledningen till att du inte kunde koncentrera dig och att det ledde till att du inte fixade dina 8 hp.

Om du säger så kommer dom bevilja dig CSN

Du kan även om du har varit sjuk få ut CSN och dom skiter i dina 8 hp. Men kör med dödsfall, har hört att den alltid går hem.
Senast redigerad av Poopo 2012-08-17 kl. 15:32.
Citera
2012-08-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Du var snabb på att svara, det finns ett annat sätt att få ut ditt CSN, om du ljuger och förklara att någon har dött och det är anledningen till att du inte kunde koncentrera dig och att det ledde till att du inte fixade dina 8 hp.

Om du säger så kommer dom bevilja dig CSN

Ja, men jag har redan ringt och känns inte så rätt att ljuga. Tänk om dom kommer på mig vill inte direkt åka fast för bedrägeri

Jag undrar eller inte bara inte vad jag ska göra. För jag ringde till csn för två tre månader sen och frågade om min gamla csn skuld. Då sa dom att jag kunde få lån? Dom sa att en så liten gammal skuld spelar ingen roll det ska gå. Nu säger dom något helt annat? Är så förvirrad och sur på csn, hur fan kan dom göra så? Tecknade ett hyreskontrakt och sagt till alla att jag ska flytta, jag känner gråten i halsen. Känner mig så meningslös, känner mig våldtagen, känner mig utnyttjad.
Citera
2012-08-17, 15:35
Medlem
Vounces avatar
Du kan söka lån och bidrag igen så fort du fått ihop 8p till, du behöver inte vänta till nästa termin. Svårare än så är det inte. Många som saknar ett par poäng brukar läsa förberedande kurser (www.sommarmatte.se), dock är det för tekniska utbildningar, finns säkerligen motsvarande annars.
Citera
2012-08-17, 15:37
Medlem
Citat:

Ja du får csn direkt när du har klarat 8hp. Borde gå att fixa på ett par månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in