2026-09-25, 04:55
Medlem
TjackOhejs avatar
Jag tycker fan att alla streamingsidor är dyrt skit nuförtiden, det finns många amerikanska serier som är top notch men dom köper aldrig in dom....
Netflix plockade in 30 rock så jag gav det en månad iaf.
Citera
2026-09-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Jag brukar ta ett par 3 månader om.året. Nu funderar jag på 2 månader i höst och 2 i vår och därimellan någon annan tjänst. Är bara serierna jag tittar på när det kommer till Netflix. Filmutbudet är antingen filmer jag sett, eller total skit. Vet inte hur många filmer jag stängt av efter 30 minuter och varit förbannad för att de är fullständigt värdelösa.

Netflix har det sämsta filmutbudet av alla streamingtjänster, möjligen att Disney + är lika fattigt (då de aldrig förnyar förutom att ösa in färsk marvel-skit när det floppat klart på bio). Amazon Prime är "bäst" men det är ju lite guldmedalj i handikapp-os.

Hade jag varit mediemogul hade jag dragit igång en streamingtjänst som enbart satsade på film, från hela filmhistorien, med fokus på precis allt förutom de knappt hundra (om ens det) filmer de övriga tjänsterna har tjatat sönder helt. Bara skita helt i Nolan, Tarantino och deras kataloger, och alla andra rullar alla sett sig spyfärdiga på. Vem fan som bryr sig har inte sett sönder The Dark Knight och Kill Bill vid det här laget liksom? Ge mig filmerna jag glömt från 90-talet.

Vet att det finns en massa småsidor som cinemateket och de olika skräcktjänsterna, och MGM och lionsgate, men utbudet är så sjukt fattigt, några dussin filmer per som aldrig verkar bytas ut. Inte värt den fattiga femtiolapp de brukar kosta ens.

Ifall ekonomin inte går ihop, vilket antagligen är fallet, är det rättighetsägarna som tänker fel. Totalkapa priset ni försöker klämma ut, rullarna har ju spelat in sin deg för länge sedan.
Citera
2026-09-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Bara att göra som jag gjort sedan en längre tid tillbaka, man återaktiverar sitt abbonemang någon gång om året, plöjer igenom det lilla värt att se på en-två månader, säger upp igen.

Eller gör kanske inte det, blir det en för utbredd vana kommer de väl börja med bindningstid på ett halvår. Kunderna är ju till för Netflix och inte tvärtom.

En annan tanke hade varit att sluta plöja ned en halv miljard i värdelösa originalproduktioner och istället köpa in rättigheter för några hundra filmer som inte gått runt som sprutluder bland streamingtjänsterna de senaste åren. Finns så otroligt mycket bortglömt och sevärt men nej, utbud av idag är visst att kunna kolla på samma gamla titlar från IMDB top 250 gång på gång på gång fast på en ny tjänst varje halvår.

Jag fattar hur det tänker men det är inte särskilt långt. Visst, The Revenant (för att ta ett exempel från det eviga utbudet) är en helt ok rulle men efter två genomtittningar är jag rätt mätt på den för tio-tjugo år framöver.

Ge mig hellre någon bortglömd 90-talare med 7,1 på IMDB, alla dagar i veckan. Fan, en videobutik i Målilla hade nog bättre utbud på 90-talet än vad samtliga streamingtjänster har idag.

Jag förstår hur de tänker med originalproduktioner. Det är ju ett sätt att få folk att välja just deras tjänst. Inte ens exklusivt för Netflix. Andra streamingtjänster har också originalproduktioner och liknande, som gör att det endast sänds just där. Kanske kan vara lönsamt.

Netflix har trots allt haft en del riktigt bra originalproduktioner, men det mesta är ofta ”medelmåttigt” och glöms bort ganska snabbt. Annat är antingen ointressant eller uselt.

Och börjar de köra med bindningstid på ett halvår eller liknande så blir det säkert ointressant för många. Om det inte är något bra erbjudande som gör det billigare än att ha månadsabonnemang varje månad under samma period.

Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Netflix har det sämsta filmutbudet av alla streamingtjänster, möjligen att Disney + är lika fattigt (då de aldrig förnyar förutom att ösa in färsk marvel-skit när det floppat klart på bio). Amazon Prime är "bäst" men det är ju lite guldmedalj i handikapp-os.

Hade jag varit mediemogul hade jag dragit igång en streamingtjänst som enbart satsade på film, från hela filmhistorien, med fokus på precis allt förutom de knappt hundra (om ens det) filmer de övriga tjänsterna har tjatat sönder helt. Bara skita helt i Nolan, Tarantino och deras kataloger, och alla andra rullar alla sett sig spyfärdiga på. Vem fan som bryr sig har inte sett sönder The Dark Knight och Kill Bill vid det här laget liksom? Ge mig filmerna jag glömt från 90-talet.

Vet att det finns en massa småsidor som cinemateket och de olika skräcktjänsterna, och MGM och lionsgate, men utbudet är så sjukt fattigt, några dussin filmer per som aldrig verkar bytas ut. Inte värt den fattiga femtiolapp de brukar kosta ens.

Ifall ekonomin inte går ihop, vilket antagligen är fallet, är det rättighetsägarna som tänker fel. Totalkapa priset ni försöker klämma ut, rullarna har ju spelat in sin deg för länge sedan.

Jag tycker att Netflix länge har varit en av de bättre tjänsterna. Utbudsmässigt. Vilket är varför jag fortsatte ha abonnemang varje månad i åratal. Viaplay är också relativt okej, men inte värt priset längre (för bara film och serier, jag har inte haft något sportpaket). Fast jag tittar också ganska mycket på serier, och filmer emellanåt. Du verkar se mer på film.

En sådan streamingtjänst som du skulle vilja satsa på, det handlar nog mycket om rättigheter och licensavtal, och vad det kostar för andra att köpa rättigheter att visa dem. Om ägarna ens vill sälja rättigheterna. Bland annat. Kan finnas annat som jag inte känner till. Sedan är det väl så att vissa filmtitlar är mer populära än andra, och folk hellre vill se sådant än ganska lite mer bortglömda eller okända filmer etc.
Senast redigerad av Starberries 2026-09-25 kl. 11:37.
Citera
2026-09-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Sedan är det väl så att vissa filmtitlar är mer populära än andra, och folk hellre vill se sådant än ganska lite mer bortglömda eller okända filmer etc.

Men det måste väl ändå finnas en gräns för hur många gånger folk pallar kolla på Fight Club, The Dark Knight och Django Unchained?

Men jag kanske har fel. För en generation som har film som bakgrundflimmer till sitt dumscrollande med en podcast i lurarna kanske en film kan rulla på precis hur många gånger som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in