Citat:
Ursprungligen postat av
Iwannakissrihanna
Jag har en fråga, varför betalar ni för att se på film när det finns gratis filmer på Swefilm och Dreamfilm? Bara en fråga alltså.
För att jag tycker att det är viktigt att uppmuntra och stöjda lagliga alternativ och att man kan bidra ekonomiskt för en gångs skull. Jag tycker att dom som lägger ner arbete på att göra filmer också bör kunna få något tillbaka och lön för mödan precis som alla andra. Visserligen hycklar jag lite när jag säger så, eftersom det fortfarande är en del av mitt filmtittande som sker genom fildelning eller via vissa gratis-stream-sidor också, i allafall i dom fall där inte Netflixs utbud har räckt till.
Men om det är en serie eller en film som jag vill titta på och som finns i Netflixs utbud eller på någon annan lagliga filmtjänst, så vill jag gärna bidra när jag har möjlighet. Men sen köper jag fortfarande en del film på dvd/bluray också, även om den delen har minskat något senaste åren och att jag har gått över allt mer till streaming.
Även om jag visserligen tror att den "olagliga" mediakonsumtionen också gör en del bra för filmindustrin genom gratis-pr o.s.v. och att en del senare köper filmen på dvd om det är något man gillar. Många studier indikerar ju trots allt att fildelare är en av dom största köparna av film och musik.
Sen kan man kan givetvis diskutera hur pengarna omfördelas och att det kanske finns en del filmbolagsdirektörer som stoppar större delen i egen ficka och att man kan tycka att det är skit. Men jag tycker ändå inte att man ska sluta bidra för det, om ändå en liten del av pengarna kan gå tillbaka till upphovsmännen/skådespelarna så är det bättre än ingenting.