2012-08-14, 19:56
Medlem
Till att börja med är jag ganska dålig på hårdvara när det gäller datorer och jag har sökt runt på nätet men jag har inte kommit fram till en lösning på mitt problem.

Jag införskaffade idag ett ny RAM-minne till min dator. Allt gick bra med att sätta in det men sen började problemen. Gick in och kikade under systeminformationen och där stod det att jag har 12gb (2+2+8) RAM men bara 2 gb används.

Det jag kunde hitta när jag sökte var att man bara kan ha 2gb om man har x32versionen av Windows 7 men jag har 64. Gick in i msconfig > boot > avancerat och såg till att högsta mängd minne inte var bockat. Har även gått in i BIOS och mitt "memory usage" är full.

Jag tycker även att datorn känns mycket segare än vad den gjorde innan jag satte in det nya minnet och min RAM-load ligger på 70% när jag idlar i Windows utan några program öppna.

Mitt operativsystem är inte nedladdat utan det följde med datorn så det är en laglig version.

Någon som har en idé vad problemet kan vara?
Citera
2012-08-14, 19:59
Medlem
cammos avatar
Vad har du för moderkort?
Citera
2012-08-14, 19:59
Medlem
Bongomans avatar
Ointressant vad Windows säger innan du vet vad BIOS säger. Gå in i bios och se vad som står där.
Citera
2012-08-14, 20:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd Tillbehör -> Hårdvara

//Mod

Du kan läsa mer här i denna tråd -> https://www.flashback.org/t1168871
Citera
2012-08-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Vad har du för moderkort?

Asus P7P55D-E LX.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ointressant vad Windows säger innan du vet vad BIOS säger. Gå in i bios och se vad som står där.

BIOS säger 2048. Har även provat att flytta runt på minnen men det säger fortfarande samma sak.
Citera
2012-08-14, 22:36
Bannlyst
testa att bara ha i 8 gigaren och se om den säger 8000 då
Citera
2012-08-14, 22:40
Medlem
tryck i dom ordentligt, sedan kräver visa minnen att dom skall sitta på ett speciellt sätt om dom kommer i par.

Misstänker att det är det TS har problem med. Du får helt enkelt testa dig fram, kan vara bökigt det där när man skall stoppa i minnen, du får testa fram och se till att dom sitter i ordentligt.

om jag hade varit du hade jag börjat med att stoppa i dom där 2x2 gb och se till att datorn hittar dem, misstänker att det är dom som måste sitta på ett speciellt sätt.
Citera
2012-08-15, 00:33
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns normalt 4 kortplatser för minnena. De numreras 1 till 4 räknat från processorn. Slot 1 och 2 hör till samma bank, A, och 3 och 4 till bank B. Om man blandar storlekar så ska det vara lika mycket minne i varje bank.
Har du t.ex 2 x 512 MB och 2 1 GB så skall det sitta 1 GB i slot 1 och 3 och 512 MB i slot 2 och 4.

Sen kan moderkortet ha begränsningar att man inte får bestycka med mer än 1 GB/slot eller 2 GB/slot.

Ett bra program för att kolla minnen och annat är CPU-Z:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Tvivlar på att du kan ha 8 GB ett slot. men jag kollar ditt moderkort.

Edit:
Citat:
4 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs.
* Refer to www.asus.com or user manual for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).

http://www.asus.com/Motherboards/Int...specifications
Under fliken Memory/Device support hittar du länk till en fil, P7P55D-E LX Memory QVL.
Där står rekommenderade minnen och jag ser då inget 8 GB där.

Eftersom man max kan bygga ut till 16 GB och bankerna ska vara lika stora så blir det väl 4 x 4 GB
Senast redigerad av PeterNoster 2012-08-15 kl. 00:47.
Citera
2012-08-15, 06:10
Medlem
Verka så. Köpa minne utan att först kolla om moderkortet klarar av dom (den storleken) är inte så bra att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in