Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-12, 12:02
Medlem
Nintendokids avatar
Hej vann en auktion om en hp pavivilon jag ska skaffa os undrar nu om jag kan skaffa windows 7?
Ska jag ha 32 eller 64? Vad är skillnaden?

Specs:
Produkt: Intel Core 2 Duo - 2,2GHz
Modell: Pavilion dv9685eo
Utköpspris:
Beskrivning: Bärbar 17", Intel Core 2 Duo - 2,2GHz, 2048MB DDR2-667MHz Minne, 160+160GB Hårddisk, DVD-RW, modem, grafikkort Geforce 8600M GS 256MB , nätverkskort, ljudkort, firewire, bluetooth, trådlöst lan, . : 17" Wide XGA, DVD+/-RW, minneskortläsare, inbyggd webcam, HDMI-utgång, Windows Vista Home Premium licensnyckel ej CD.
Citera
2010-04-12, 12:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Ska jag ha 32 eller 64? Vad är skillnaden?

x32 = x86 , dvs. 32 bitars x86
x64 = x86-64, dvs. utökad 64 bitars version av x86.

Den största skillnaden är som sagt att addresserna är större i x64 och man därför har en större addressrymd och kan addressera mer minne.
Men sen har x64 även mer register och lite extra instruktioner.

Läs mer här -----> http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...sked-questions

https://www.flashback.org/t928127

https://www.flashback.org/t686362
Senast redigerad av CyrusGNetWork 2010-04-12 kl. 14:18.
Citera
2010-04-12, 12:20
Medlem
Strawliess avatar
Ta bara mitt svar som preliminär indikation, jag är inte helt 100% på all fakta.

Men Windows 7, 64 bit är mer krävande, men tillåter å andra sidan att datorn utnyttjar bland annat minneskapacitet mer effektivt. I praktiken innebär det att om du har 2gb minne eller mer bör du fundera på att använda Win64, speciellt om du kan/kommer/kanske kommer uppgradera minneskapaciteten. Det kan du inte då du har en bärbar dator, så det är ett gränsfall. Mitt råd? Ta 64bit om du tycker att chansen för något bättre kapacitet (bör vara marginellt pga ditt spec i underkant) är värd problemet med att viss programvara bara fungerar med 32-bitar.

Jag gissar att du kommer att ta och trivas med 32-bit, du kommer inte att sakna någonting.
Citera
2010-04-12, 12:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
En bra artikel som tar upp detta ämne -> http://windowstips.nu/32-eller-64-bitar-i-windows-7/

Man hittar även underlänkar där Windows 7 diskuteras.
Citera
2010-04-12, 12:51
Medlem
Många tyckte att med 2 GB minne gick 64 bit så trögt att de kastade ut den medan 32 Bit gick hur bra som helst på samma dator.

Glöm sen inte minnes kraven.
Win 7 32 bit kräver 1 GB minne
Win 7 64 bit kräver 2 GB minne

Anledningen är att 64 bit tar mer plats i minnet.

Det finns massor med minnes tester som dragit slutsatsen att man ska ha 32 bit vid 4 GB minne eller mindre. Tyvärr vägrar vissa tro på resultatet av minnes tester eftersom det inte passar med deras världsbild att mer/större alltid är bättre. Först vid mer minne än 4 GB som du bör byta till 64 bit.
Citera
2010-04-12, 13:19
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Först vid mer minne än 4 GB som du bör byta till 64 bit.
Tycker jag också. Med 4GB minne menas med t.ex. grafikkort på 1GB och internminne på 3GB. Dvs totalt 4GB minne.
Citera
2010-04-12, 14:09
Medlem
[Strange Days]s avatar
Sök för böveln!
Det finns trådar sedan tidigare där detta tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Tycker jag också. Med 4GB minne menas med t.ex. grafikkort på 1GB och internminne på 3GB. Dvs totalt 4GB minne.

Fel.
Grafikkortets minne räknas aldrig in när man kalkylerar en dators RAM-minneskapacitet.
Grafikminnet är något som är helt avskiljt från RAM-minnet, och har som enda uppgift att hantera grafikrelaterad information.

Om det står att en dator har 4 Gb RAM, så är det endast RAM-minnet på moderkortet (och inte grafikkort+moderkort) som avses.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-04-12 kl. 14:17.
Citera
2010-04-12, 14:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Sök för böveln!
Det finns trådar sedan tidigare där detta tas upp.

Jag redigerade om trådens rubrik då detta kan vara en uppdaterad och officiell tråd som avser trådens rubrik. Här samlar vi in trådarna som avser frågan.

//Mod
Citera
2010-04-12, 14:17
Medlem
[Strange Days]s avatar
Microsofts officiella Windows 7 32-, vs 64-bit FAQ:en i citatform för de som är för lata för att klicka på länken i Cyrus inlägg ovan:

Citat:
Vad är skillnaden på 32- och 64-bitarsversionerna av Windows?

Termerna 32-bitars och 64-bitars syftar på det sätt datorns processor (kallas även för CPU), hanterar information. 64-bitarsversionen av Windows hanterar stora mängder RAM-minne (random access memory) mer effektivt än ett 32-bitarssystem.

Hur tar jag reda på om min dator kör en 32-bitars eller en 64-bitarsversion av Windows?

Gör så här för att kontrollera om datorn kör en 32-bitarsversion eller 64-bitarsversion av Windows:

1] Öppna System genom att klicka på Start-knappen, klicka på Kontrollpanelen, klicka på System och säkerhet och klicka på System.

2] Under System visas systemtypen.

Kan min dator köra en 64-bitarsversion av Windows?

För att kunna köra en 64-bitarsversion av Windows, måste datorn ha en 64-bitarsprocessor. Om du är osäker på om du har en 64-bitarsprocessor gör du följande:

1] Öppna Prestandainformation och -verktyg genom att klicka på Start-knappen och sedan på Kontrollpanelen. I sökrutan skriver du Prestandainformation och -verktyg och i resultatlistan klickar du sedan på Prestandainformation och -verktyg.

2] Klicka på Visa och skriv ut detaljerad prestanda- och systeminformation.

3] I avsnittet System kan du se vilken typ av operativsystem du för närvarande använder under Systemtyp och om du kan köra en 64-bitarsversion av Windows under 64-bitarsstöd. (Om du för närvarande använder en 64-bitarsversion av Windows visas inte 64-bitarsstöd i listan.)

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows?

Nej. Om du för närvarande använder en 32-bitarsversion av Windows kan du bara uppgradera till en annan 32-bitarsversion av Windows. Samma sak gäller 64-bitarsversionen. Om du för närvarande använder en 64-bitarsversion av Windows kan du bara uppgradera till en annan 64-bitarsversion av Windows.

Om du vill uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows måste du säkerhetskopiera dina filer och sedan göra en anpassad installation av 64-bitarsversionen av Windows. Mer information finns i Installera och installera om Windows 7‍.

Kan jag köra 32-bitarsprogram på en 64-bitarsdator?

De flesta program som utformats för datorer med en 32-bitarsversion av Windows kommer att fungera på en dator med en 64-bitarsversion av Windows. Viktiga undantag är många antivirusprogram samt vissa drivrutiner till maskinvara.

Drivrutiner som är utformade för 32-bitarsversioner av Windows fungerar inte på datorer som kör en 64-bitarsversion av Windows. Om du försöker installera en skrivare eller en annan enhet som endast har 32-bitarsdrivrutiner tillgängliga, kommer den inte att fungera korrekt på en 64-bitarsversion av Windows. Information om att uppdatera drivrutiner och felsöka problem med drivrutiner för enheter för 64-bitarsversioner av Windows får du genom att kontakta tillverkaren av enheten eller programmet.

Vad är fördelarna med att använda en 64-bitarsdator?

Fördelarna blir tydligast när du har mycket RAM-minne (random access memory) installerat på datorn, vanligtvis minst 4 GB. Eftersom ett 64-bitars operativsystem kan hantera stora mängder minne mer effektivt än ett 32-bitars operativsystem, kan ett 64-bitarssystem då vara snabbare när du kör flera program samtidigt och ofta växlar mellan dem.

Behöver jag 64-bitarsdrivrutiner till mina enheter om jag använder en 64-bitarsversion av Windows?

Ja. Alla maskinvaruenheter kräver 64-bitarsdrivrutiner för att fungera i en 64-bitarsversion av Windows. Drivutiner som är utformade för 32-bitarsversioner av Windows fungerar inte på datorer som kör 64-bitarsversioner av Windows.

Information om hur du söker efter drivrutiner finns i Uppdatera en drivrutin för maskinvara som inte fungerar korrekt. Du kan även besöka enhetstillverkarens webbplats. Du kan också få information om drivrutiner genom att gå till webbplatsen Windows 7 Upgrade Advisor (sidan kan vara på engelska).
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-04-12 kl. 14:32.
Citera
2010-04-20, 16:19
Medlem
marionels avatar
Hej! jag tänker skaffa Windows 7 ganska omgående, valet står då mellan 32 och 64 bitar men då jag aldrig riktigt förstått skillnaden mellan dessa vänder jag mig till er på FB.

Dom främsta sakerna jag undrar är vilken av de 2 som är bäst anpassad för spel samt vilken som segar ner datorn mest.

tack för svar.
Citera
2010-04-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marionel
Hej! jag tänker skaffa Windows 7 ganska omgående, valet står då mellan 32 och 64 bitar men då jag aldrig riktigt förstått skillnaden mellan dessa vänder jag mig till er på FB.

Dom främsta sakerna jag undrar är vilken av de 2 som är bäst anpassad för spel samt vilken som segar ner datorn mest.

tack för svar.

En modern processor arbetar i 64 bitar, för att enskilda program/spel ska kunna hantera mer än än 2GB minne behövs 64 bitar. Gissa svaret?
Citera
2010-04-20, 19:41
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Fel.
Grafikkortets minne räknas aldrig in när man kalkylerar en dators RAM-minneskapacitet.
Grafikminnet är något som är helt avskiljt från RAM-minnet, och har som enda uppgift att hantera grafikrelaterad information.

Om det står att en dator har 4 Gb RAM, så är det endast RAM-minnet på moderkortet (och inte grafikkort+moderkort) som avses.
Du skämtar va? Min post handlade om 64-bit os inget annat och därmed är din kommentar icke intressant. Min post har ett ursprung från https://www.flashback.org/t1175626

Låt mig förklara (som så många gånger förr):
Om du har ett grafikkort på 1Gb och 4Gb ram, så kommer ett 32-bitars OS att enbart visa dig 3Gb ram, då det från grafikkortet räknas in i dem 4Gb ram först. Som ett 32-bitars OS klarar av att adressera.

Detta betyder att om du har totalt över 4Gb på grafikkort samt i ram-minnet tillsammans, så behöver du installera ett 64-bitars OS för att ta nytta av allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in