2018-05-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är klart det spelar stor roll för förmågan att identifiera någon om man inte kan se dennes ansikte och förhållandena är som de är. Och återigen så säger Jeppsson:

F. Det du säger är att du inte förknippar den mannen som springer i trappan med Christer Pettersson men du kan heller inte utesluta att det kan vara han?
J. Jag kan-, jag kan heller inte utesluta det heller.
F. Det finns alltså delar i hans rörelsemönster som du igenkänner från Christer?
J. Det finns-, det finns gemensamma rörelsemönster.
F. Tänker du då som du tidigare nämnt på den här lufsande stilen?
J. Ja, speciellt det ja, och framåtlutad stil.

Jeppsson är i sig ett trovärdigt vittne, men när han säger att han borde känt igen CP om det var han är det en vittnespsykologisk slutsats och inget vittnesmål. Det är svårt att tänka sig att det är en riktig empirisk slutsats av Jeppsson.

Jo, att säga något annat kan bara bero på att man bestämt sig i förväg att han inte känns rätt och att det inte kan vara han.

Ja, jag är medveten om problemen med Lisbeths vittnesmål, men ändå, har man ett brottsoffer som med kraft pekar ut förövaren är det betydligt starkare misstankar än mot en slumpvis utvald person.

Sedan har vi det faktum att CP var en man med stor kapacitet att döda, en man som befann sig i området vid tidpunkten och alla de andra vittnena av olika slag.

För att få påståendet om att inget utmärker CP som misstänkt att gå ihop måste man välja vittnesmål selektivt. Därmed inte sagt att CP nödvändigtvis är skyldig, tvärtom är han ju frikänd, och vittnesmål kan ofta vara felaktiga, men att inte betrakta honom som i utgångsläget en rimlig kandidat som mördare är något annat.

Jag har träffat på CP flera gånger och anser att han är svår att missta sig på om man känner ihen honom. LJ har jag träffat i princip dagligen i flera år. Han är en osäker person som gärna uttrycker sig tveksamt. Om han är säker på att det inte är CP kan han ändå uttrycka sig tveksamt. Lisbeth ger jag inte mycket för. Hon är en överlägsen typ som hänvisar till sitt yrke och indirekt till sin (över)klass. Hon har en egen agenda som är svår att genomskåda
Citera
2018-05-14, 03:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Iden att CP skulle ha skjutit OP i tron att det var SC tycker jag är lite långsökt, även om SC kanske var något reserverad inför CP som så att säga verkat ha ett impulsivt humör som kanske märktes lite för mycket och ofta. Men har svårt att tänka mig att SC skulle ha direkta funderingar på att göra sig av med CP (innanan SC eventuellt presenteras för att det kanske var han som skulle skjutas).
Jag läste en gång en intervju med NHL tränare (har jag för mig, jag kanske minns fel) som på frågan om vilka egenskaper han uppskattar mest hos en spelare svarade "In debt and married". Jag misstänker det kan vara ungefär lika för en narkotikahandlare och spelklubbsägare i förhållande till någon som är lite brutal. CP var kanske inte överdrivet brutal om han gjorde ärenden som han själv inte hade någon personligt intresse i. Jag ska inte säga att jag vet att så är fallet, det är en spekulation.
Citera
2018-05-16, 09:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Jag har träffat på CP flera gånger och anser att han är svår att missta sig på om man känner ihen honom. LJ har jag träffat i princip dagligen i flera år. Han är en osäker person som gärna uttrycker sig tveksamt. Om han är säker på att det inte är CP kan han ändå uttrycka sig tveksamt. Lisbeth ger jag inte mycket för. Hon är en överlägsen typ som hänvisar till sitt yrke och indirekt till sin (över)klass. Hon har en egen agenda som är svår att genomskåda

Jag är fortfarande övertygad att om du under liknande förhållande som rådde för Jeppsson skulle ställas inför att känna igen CP enbart på hans rörelsemönster när du inte heller hade någon som helst anledning att tänka över om det var han eller inte, så hade det varit mycket svårt. Jeppsson avgjorde inte frågan om det var CP han såg eller inte då minnet var färskt, utan långt senare.

Och som sagt så säger Jeppsson ju faktiskt om något att rörelsemönster och stil var lika CP: s. Att det var en lufsande och framåtlutade stil.

Lisbeth Palme kan mycket väl ha misstagit sig på att det var CP, men att hon har en dold agenda verkar mycket långsökt. Hon vill säkert ha fast rätt mördare.
Citera
2018-05-16, 15:05
Medlem
Citat:
Jag är fortfarande övertygad att om du under liknande förhållande som rådde för Jeppsson skulle ställas inför att känna igen CP enbart på hans rörelsemönster när du inte heller hade någon som helst anledning att tänka över om det var han eller inte, så hade det varit mycket svårt. Jeppsson avgjorde inte frågan om det var CP han såg eller inte då minnet var färskt, utan långt senare.

Och som sagt så säger Jeppsson ju faktiskt om något att rörelsemönster och stil var lika CP: s. Att det var en lufsande och framåtlutade stil.

Lisbeth Palme kan mycket väl ha misstagit sig på att det var CP, men att hon har en dold agenda verkar mycket långsökt. Hon vill säkert ha fast rätt mördare.

Möjligt att det är svårt att säga men LJ säger ju att han tycker att han borde känt igen honom. LPs utpekande kommer lika långt efter och forskning visar att utpekande av folk du inte känner sedan tidigare har lågt bevisvärde. Hade hon verkligen velat ha fast mördaren hade hon samarbetat med polis/åklagare trots misstag som de gjorde och alla läckor. Jag tror att det finns saker hon tyckte var viktigare än att gripa mördaren, typ att skydda familjen eller nån information. Därmed såklart inte sagt att hon har någon skuld i mordet eller liknande.
Citera
2018-05-17, 13:27
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
För att få påståendet om att inget utmärker CP som misstänkt att gå ihop måste man välja vittnesmål selektivt. Därmed inte sagt att CP nödvändigtvis är skyldig, tvärtom är han ju frikänd, och vittnesmål kan ofta vara felaktiga, men att inte betrakta honom som i utgångsläget en rimlig kandidat som mördare är något annat.

Rimlig kandidat absolut med tanke på brottshistoriken och våldskapitalet.
Men eftersom polisen inte kunnat få fram en bättre kandidat så är det under all kritik att försöka locka de andra rövarna i träsket med 50 millar genom att komma med osanna uppgifter som talade mot Krille.

Jag vill hävda att bevisningen är obefintlig, ett vittnes minnesbild 3 år efter under en mörk natt, under några få sekunder är näst intill omöjligt att komma ihåg. Det finns inte ett enda starkt bevis som talar för att Krille skulle släckt Palme. Förväxlings teorin och Tingströms testamente är väldigt klena teorier. Möjligtvis som uppslag till en deckare.

Därmed är det inte sagt att Sigge verkligen ville bli av med Krille eller att Tingström hade kunnat tänka sig att spränga Palme i luften. Detta är dock inga bevis på att Krille skulle vara mördaren överhuvudtaget. Krille hade inget rimligt motiv till att släcka Palme.
Citera
2018-05-18, 10:35
Medlem
"Krille hade inget rimligt motiv att släcka palme"?!
Nänä, fast ingen kommer nånsin få reda på vad som eg. rörde sig inne i CP.s förvirrade hjärna, den 28febr 1986! Det är bara att lyssna på de långa förhören med CP - för att inse att karln var binn galen.
Stämmer iakttagelserna från Lisbeth o Mårten Palme, om att det var just CP som vrålstirrade in genom biografens glasrutor, ja då har vi s.a.s. CP på plats. Att han sen gick loss från en morddom - det kan han bara tacka fru Fortuna för...
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Rimlig kandidat absolut med tanke på brottshistoriken och våldskapitalet.
Men eftersom polisen inte kunnat få fram en bättre kandidat så är det under all kritik att försöka locka de andra rövarna i träsket med 50 millar genom att komma med osanna uppgifter som talade mot Krille.

Jag vill hävda att bevisningen är obefintlig, ett vittnes minnesbild 3 år efter under en mörk natt, under några få sekunder är näst intill omöjligt att komma ihåg. Det finns inte ett enda starkt bevis som talar för att Krille skulle släckt Palme. Förväxlings teorin och Tingströms testamente är väldigt klena teorier. Möjligtvis som uppslag till en deckare.

Därmed är det inte sagt att Sigge verkligen ville bli av med Krille eller att Tingström hade kunnat tänka sig att spränga Palme i luften. Detta är dock inga bevis på att Krille skulle vara mördaren överhuvudtaget. Krille hade inget rimligt motiv till att släcka Palme.
Citera
2018-05-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nänä, fast ingen kommer nånsin få reda på vad som eg. rörde sig inne i CP.s förvirrade hjärna, den 28febr 1986! Det är bara att lyssna på de långa förhören med CP - för att inse att karln var binn galen.
Stämmer iakttagelserna från Lisbeth o Mårten Palme, om att det var just CP som vrålstirrade in genom biografens glasrutor, ja då har vi s.a.s. CP på plats. Att han sen gick loss från en morddom - det kan han bara tacka fru Fortuna för...

CPs tillvägagångssätt brukar innefatta att det är någon han kommit ihop sig med. Det så kallade bajonettmordet (rättsligt bedömt som dråp) inträffade efter ett bråk som flammat upp mellan två berusade personer, bråket hade upphört och antagonisterna skulle åt varsitt håll när plötsligt BO sparkar till mot CPs kasse innehållande sprit och julklappen till hans lillasyster. Och Cp rusade ifatt BO och högg honom.

Det sägs ju att CP brukade anlitas som torped av SC, vilket skulle kunna förklara att SC låter CP ha skulder men även ger indikation på att CP även kunde begå någon våldshandling, eller hot, mot personer han själv personligen inte har något otalt med.

Dock har jag svårt att tänka mig att CP skulle vara en typ av torped som skulle anlitas till att döda statsministern. Som förvisso just denna kväll rörde sig obevakad i ett område CP brukade uppehålla sig i. CP är väl heller inte känd för att gå omkring med skjutvapen.
Om CP fick torpeduppdrag så var det väl snarare så att han skulle puckla på människor som är ganska lika honom själv.
Citera
2018-05-18, 14:52
Medlem
Håller till stor del med här.
Att någon skulle givit CP ett uppdrag att mörda Palme är långsökt. Denne måste antingen själv varit binn galen (ej insett att han skulle dingla i samma galge som CP), alt. redan suttit inne på livstid.
Nej, snarare då, att CP kom på att mörda såsom en ren väntjänst! Ex.vis åt den binngalne "vännen" Tingström.
Men - ingen kommer att få veta sanningen om CP.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
CPs tillvägagångssätt brukar innefatta att det är någon han kommit ihop sig med. Det så kallade bajonettmordet (rättsligt bedömt som dråp) inträffade efter ett bråk som flammat upp mellan två berusade personer, bråket hade upphört och antagonisterna skulle åt varsitt håll när plötsligt BO sparkar till mot CPs kasse innehållande sprit och julklappen till hans lillasyster. Och Cp rusade ifatt BO och högg honom.

Det sägs ju att CP brukade anlitas som torped av SC, vilket skulle kunna förklara att SC låter CP ha skulder men även ger indikation på att CP även kunde begå någon våldshandling, eller hot, mot personer han själv personligen inte har något otalt med.

Dock har jag svårt att tänka mig att CP skulle vara en typ av torped som skulle anlitas till att döda statsministern. Som förvisso just denna kväll rörde sig obevakad i ett område CP brukade uppehålla sig i. CP är väl heller inte känd för att gå omkring med skjutvapen.
Om CP fick torpeduppdrag så var det väl snarare så att han skulle puckla på människor som är ganska lika honom själv.
Citera
2018-05-18, 14:59
Medlem
Citat:
Håller till stor del med här.
Att någon skulle givit CP ett uppdrag att mörda Palme är långsökt. Denne måste antingen själv varit binn galen (ej insett att han skulle dingla i samma galge som CP), alt. redan suttit inne på livstid.
Nej, snarare då, att CP kom på att mörda såsom en ren väntjänst! Ex.vis åt den binngalne "vännen" Tingström.
Men - ingen kommer att få veta sanningen om CP.

Men då krävs det väl att CP hade för vana att gå omkring med handeldvapen. Det finns inte mycket som tyder på det (i stort sett inget som tyder på det väl).

Jag är heller inte säker på att CP var lagd åt att agera impulsivt å sina bekantas vägnar. Skulle snarare tro han var rätt likgiltig för andras schismer om han inte eventuellt blev ombedd med någon påtryckning.
Citera
2018-05-18, 16:02
Medlem
I gärningsbeskrivningen i det tafatta försöket att lagföra CP för mordet så gjordes det väl gällande, att han dels kände till att Sigge hade en Magnumtrevolver i sin Lgh. Och att CP hade vetskap om hur han olovandes lätt kunde ta sig in i samma Lgh.
Citat:
Men då krävs det väl att CP hade för vana att gå omkring med handeldvapen. Det finns inte mycket som tyder på det (i stort sett inget som tyder på det väl).

Jag är heller inte säker på att CP var lagd åt att agera impulsivt å sina bekantas vägnar. Skulle snarare tro han var rätt likgiltig för andras schismer om han inte eventuellt blev ombedd med någon påtryckning.
Citera
2018-05-18, 22:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Teorien bör vara att CP hämtade vapnet från ett gömställe under tiden paret Palmes biobesök varade, inte att han ständigt bar det med sig. Vapnet kan varit införskaffat av någon anledning, möjligen som eventuellt försvar mot Sigge Cedergren.

CP agerade snarare inspirerad av Tingström än direkt på hans uppdrag. Även om det ofta sägs att CP skall ha gillat Palme är det fullt möjligt att han hade utvecklat ett tillräckligt samhällshat för att ha motiv till dådet.
Citera
2018-05-18, 23:01
Medlem
Citat:
CP kunde vara galen men inget i mördarens beteende stämmer med hu CP var när han var galen. När CP inte var galen kunde han vara briljant. Kolla förhöret som hålls med honom och Roger Ö. Han ställer frågor som skjuter Rogers vittnesmål i sank. LP och MPs vittnesmål är förknippade med massor av svagheter. De kommer långt efter, är långt ifrån klara och deras agerande under alla år efter mordet är inte förtroendeingivande. CP är ett blindspår som förhindrat polisen att få fast mördaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in