Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 19:43
  #877
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Teorien bör vara att CP hämtade vapnet från ett gömställe under tiden paret Palmes biobesök varade, inte att han ständigt bar det med sig. Vapnet kan varit införskaffat av någon anledning, möjligen som eventuellt försvar mot Sigge Cedergren.

CP agerade snarare inspirerad av Tingström än direkt på hans uppdrag. Även om det ofta sägs att CP skall ha gillat Palme är det fullt möjligt att han hade utvecklat ett tillräckligt samhällshat för att ha motiv till dådet.
Ur boken "Det dunkelt tänkta" av professor Erik Åsard:

"En kvinna som besökte Petterssons lägenhet en tid efter mordet lade märke till att det
stod ett tänt stearinljus framför Palmeporträttet. För sina bekanta började han nu tala
lyriskt om socialdemokratin i allmänhet och Olof Palme i synnerhet. Dessa plötsliga och
överdrivna sympatiyttringar måste ha kommit som en överraskning för flera ur
Petterssons bekantskapskrets, vilka vittnat om att han tidigare haft Hitlervänliga tidningsartiklar
uppsatta på lägenhetsväggarna.

Även i andra avseenden ändrade Pettersson sina beteenden och vanor. Han slutade att
åka in till Stockholm för att köpa narkotika, som han gjort så ofta förr. Nu nöjde han sig
med att köpa vin och sprit på systembolaget. Han kontaktade de sociala myndigheterna
och talade om att han hade planer på att lämna Rotebro och söka arbete i en stad
i Norrland. Av någon anledning ville han nu bort från sin vardagsmiljö, ett inte ovanligt
beteende för en person som gjort sig skyldig till ett brott.
Den fickdagbok som polisen beslagtog visade att Pettersson hade gjort anteckningar
under tiden fram till Palmemordet men nästan inga därefter.
När några bekanta skämtsamt hade sagt att han liknade polisens fantombild av mördaren
började han anlägga mustasch. I förhör påstod Pettersson senare att han hade haft mustasch
även före mordet, men kontrollintervjuer och spaningsfoton visade att det var osant."


Har inte varit länkat tidigare: "Spåren efter Christer Pettersson"
https://www.youtube.com/watch?v=OoIs2HDMIwI

Om CP: "Ofta var han en gentleman som log och bugade sig. Som en gammaldags gentleman."
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-20 kl. 20:07.
Citera
2018-05-21, 15:55
  #878
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
fast ingen kommer nånsin få reda på vad som eg. rörde sig inne i CP.s förvirrade hjärna, den 28febr 1986!


Nej han var med stor sannolikhet påtänd av amfetamin då han enligt egen utsaga var på Oxen för att få tag i amfetamin. Det var ett av Krilles främsta mål under den tiden att få tag i lite amfetamin eller en flaksa brännvin. Mord var knappast på agendan.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det är bara att lyssna på de långa förhören med CP - för att inse att karln var binn galen.!


Skitsnack! Krille var en väldigt begåvad snubbe, akademsikt lagd och en duktig skådis. Han kunde citera långa litterära texter. Varför tror du han blev polare med Tingström på kåken.
Att han fick spela en av Sveriges största roller som Palmes mördare gav honom miljonbelopp genom åren. Karln var inte dum och spelade med.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Stämmer iakttagelserna från Lisbeth o Mårten Palme, om att det var just CP som vrålstirrade in genom biografens glasrutor, ja då har vi s.a.s. CP på plats.


Lisbeths och Mårtens vittnesmål är bara trams. De pekade inte ut den de tror sig ha sett utan de pekade ut den som var alkis. Skulle det utpekandet vara giltigt så skulle man inte ställt upp Krille bland andra pundare ifrån häktet inte med ett gång poliser.
Som bevis är utpekandet inte vatten värt.
__________________
Senast redigerad av Miekkalinna 2018-05-21 kl. 15:58.
Citera
2018-05-21, 22:12
  #879
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Rimlig kandidat absolut med tanke på brottshistoriken och våldskapitalet.
Men eftersom polisen inte kunnat få fram en bättre kandidat så är det under all kritik att försöka locka de andra rövarna i träsket med 50 millar genom att komma med osanna uppgifter som talade mot Krille.

Jag vill hävda att bevisningen är obefintlig, ett vittnes minnesbild 3 år efter under en mörk natt, under några få sekunder är näst intill omöjligt att komma ihåg. Det finns inte ett enda starkt bevis som talar för att Krille skulle släckt Palme. Förväxlings teorin och Tingströms testamente är väldigt klena teorier. Möjligtvis som uppslag till en deckare.

Därmed är det inte sagt att Sigge verkligen ville bli av med Krille eller att Tingström hade kunnat tänka sig att spränga Palme i luften. Detta är dock inga bevis på att Krille skulle vara mördaren överhuvudtaget. Krille hade inget rimligt motiv till att släcka Palme.

Jag håller inte med. CP var intelligent och hade åsikter om samhället. Det är inte alls uteslutet att Tingströms samhällssyn och hur han behandlats i rättssystemet hade stark inverkan på CP. Det är ett fullt möjligt motiv. Det är ofta udda fåglar som bestämmer sig för att mörda kändisar och politiker. Vad gäller förväxlingsteorin håller jag däremot med om att den är mycket långsökt.

Lisbeths Palmes vittnesmål är problematiskt av de skäl du uppger och några till, men samtidigt är min åsikt att avfärdande som ditt av ett direkt vittne mer bygger på ett bias att CP för dig allmänt verkar osannolik än en objektiv analys av fakta. LP kan mycket väl sett gärningsmannen och givet att hon när hon ser honom är säker går det inte generellt att påstå annat än att hon mycket väl kan ha rätt, trots att utpekandet var behäftat med grova metodfel, om man inte förutsätter saker om Lisbeth Palme, utan ser henne förutsättningslöst som ett brottsoffer som pekar ut gärningsmannen.
Citera
2018-05-21, 22:17
  #880
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ur boken "Det dunkelt tänkta" av professor Erik Åsard:

"En kvinna som besökte Petterssons lägenhet en tid efter mordet lade märke till att det
stod ett tänt stearinljus framför Palmeporträttet. För sina bekanta började han nu tala
lyriskt om socialdemokratin i allmänhet och Olof Palme i synnerhet. Dessa plötsliga och
överdrivna sympatiyttringar måste ha kommit som en överraskning för flera ur
Petterssons bekantskapskrets, vilka vittnat om att han tidigare haft Hitlervänliga tidningsartiklar
uppsatta på lägenhetsväggarna.

Även i andra avseenden ändrade Pettersson sina beteenden och vanor. Han slutade att
åka in till Stockholm för att köpa narkotika, som han gjort så ofta förr. Nu nöjde han sig
med att köpa vin och sprit på systembolaget. Han kontaktade de sociala myndigheterna
och talade om att han hade planer på att lämna Rotebro och söka arbete i en stad
i Norrland. Av någon anledning ville han nu bort från sin vardagsmiljö, ett inte ovanligt
beteende för en person som gjort sig skyldig till ett brott.
Den fickdagbok som polisen beslagtog visade att Pettersson hade gjort anteckningar
under tiden fram till Palmemordet men nästan inga därefter.
När några bekanta skämtsamt hade sagt att han liknade polisens fantombild av mördaren
började han anlägga mustasch. I förhör påstod Pettersson senare att han hade haft mustasch
även före mordet, men kontrollintervjuer och spaningsfoton visade att det var osant."


Har inte varit länkat tidigare: "Spåren efter Christer Pettersson"
https://www.youtube.com/watch?v=OoIs2HDMIwI

Om CP: "Ofta var han en gentleman som log och bugade sig. Som en gammaldags gentleman."

Jag har läst Åsards bok, men det var ett tag sedan. Det tycks i alla fall finnas inte bara olika åsikter utan även motstridiga uppgifter kring CP: s eventuella åsikter om Palme. Finns det några direktkällor? Refererar Åsard till ett vittnesmål?
Citera
2018-05-22, 11:01
  #881
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller inte med. CP var intelligent och hade åsikter om samhället. Det är inte alls uteslutet att Tingströms samhällssyn och hur han behandlats i rättssystemet hade stark inverkan på CP. Det är ett fullt möjligt motiv.

Ok. Den teorin du står bakom delas av många andra. Jag har dock valt att lyssna på dem som kände Krille innan han blev kändis och där får inte Tingström teorin mycket stöd.

När det blev klart att Tingström inte skulle få resning och bli dömd till livstid för Dencker villan var både Krille och Harri väldigt aggressiva och förbannade. Men att vara förbannad på samhället och Palme är inte samma sak som att mörda någon. Tingström hade rimligt motiv till att släcka Palme men eftersom han avtjänade en livstidsdom så hade han varit tvungen att anlita någon. Då stadsminister mord är något av de mest prioriterade brotten vilket ger livstid om man åker fast så tror jag inte att Tingström hade möjlighet att hitta en enda person som ville hjälpa honom med detta.

Att Tingströms samhällssyn skulle inspierat Krille till att släcka Palme är enligt min åsikt en ännu klenare och långsökt teori än att han sköt på direkt uppdrag, eller för att skipa Tingström rättvisa


Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
LP kan mycket väl sett gärningsmannen och givet att hon när hon ser honom är säker går det inte generellt att påstå annat än att hon mycket väl kan ha rätt, trots att utpekandet var behäftat med grova metodfel, om man inte förutsätter saker om Lisbeth Palme, utan ser henne förutsättningslöst som ett brottsoffer som pekar ut gärningsmannen.

Givet metodfelen så hävdar jag dock att LP är värdelöst som bevis. Dock håller jag med om att hon kan ha rätt men samtidigt vill jag hävda följande: Under mordkvällen blev LP väldigt chockad och det hon råkade utför är något av det värsta som en människa kan råka ut för. Att hon då 1989 kan sitta i rättsalen och hävda att hon är helt säker på att det var Krille som sköt så måste sanollikheten att hon misstar sig vara betydligt högre än att hon har rätt. Jag använder bara en smula logik och sunt förnuft i min tanke. Jag kan t o m gå så långt att påstå att det inte finns ett enda starkt bevis som pekar på att Krille skulle vara GM. Det är bara vaga vittnesmål, fabricerande av bevis, långsökta spekulationer, och jakt på belöning som varit framträdande.
__________________
Senast redigerad av Miekkalinna 2018-05-22 kl. 11:09.
Citera
2018-05-22, 19:17
  #882
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har läst Åsards bok, men det var ett tag sedan. Det tycks i alla fall finnas inte bara olika åsikter utan även motstridiga uppgifter kring CP: s eventuella åsikter om Palme. Finns det några direktkällor? Refererar Åsard till ett vittnesmål?
Vet ej tyvärr.
Men påståendena som framförs lär ju knappast vara påhittade i alla fall.

Vad jag däremot vet är att CP hade en starkt Palmefientlig bok i sin ägo.
Alltså "Land du välsignade" med inte helt obekante Edquist/Borgenstierna som en av författarna.

Från resningsansökan finns sedan det här att nämna:

Citat:
Ingegärd P, som var pensionerad sedan 1990, inkom i april 1994 med
följande uppgifter om Christer P. Hon arbetade 1986 vid ett sjukhem
för lätt mentalsjuka i Sollentuna. Det hände att sjukhemmet fick besök
av personer som inte hade lov att vistas i lokalerna; man misstänkte
dem för att vilja stjäla. Christer P var en av dessa personer. Hon hade
flera gånger fått avvisa honom från sjukhemmet. I sådana sammanhang
uttryckte han sig hotfullt och uttalade sig aggressivt om Olof Palme.

Ingegärd P:s iakttagelser hänförde sig till tiden före mordet. Hon hade
även iakttagit honom på andra platser, såsom på Stockholms Central
och i Stockholms centrum i övrigt samt på pendeltåget mot Sollentuna.
Även vid dessa tillfällen hade det förekommit att han uttryckt
aggression mot Olof Palme och socialdemokratin, bl.a. skulle han vid
ett tillfälle ha sagt att ”den här jävla Palme skall vi skjuta”.

https://www.flashback.org/sp39122629
Citera
2018-05-22, 19:32
  #883
Medlem
Grandiosos avatar
Något märkligt ändå att man inte biföll denna ovan nämnda resningsansökan 1997.
Med tanke på "en tung grej" som denna:

Citat:
Vittnet E hörde av sig i maj 1997. Han hade mordkvällen mellan
klockan 23 och 24 kört Malmskillnadsgatan med bil söderut. Ungefär
vid brandstationen (dvs. strax före den plats där Tunnelgatans trappor
når upp till Malmskillnadsgatan) kom en man springande ut i gatan från
höger sida. E fick bromsa och mannen halkade framför bilen. De
iakttog varandra 5-10 sekunder på kort avstånd. Mannen hade en skarp
genomträngande blick och en revolver i handen
. Han sprang vidare in
på en gata till vänster. E insåg dagen därpå att han sett statsministerns
mördare. Han uppgavs vara säker på att det var Christer P han såg.

Det behöver nödvändigtvis inte vara något hittepå. Kan mycket väl vara en sann utsaga!

Från när det begav sig (drygt 20 år sedan nu):

Citat:
Christer Petterssons framtid avgörs
STOCKHOLM. Från och med kvart i nio på torsdagmorgonen har Christer Pettersson Högsta domstolens svar på sin ödesfråga.
Fortsatt fri eller på nytt häktad misstänkt för mordet på Olof Palme och försök till mord på makan Lisbet Palme?
Det har det gått snart ett halvår sedan riksåklagaren (RÅ) lämnade in sin drygt 30-sidiga resningsansökan mot Christer Pettersson. På ungefär lika många sidor får han och hans ombud, advokat Lars Ekman svar från Högsta domstolen (HD) om det blir en ny rättegång.
http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes58.html
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-22 kl. 19:44.
Citera
2018-05-22, 22:46
  #884
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Något märkligt ändå att man inte biföll denna ovan nämnda resningsansökan 1997.
Med tanke på "en tung grej" som denna:



Det behöver nödvändigtvis inte vara något hittepå. Kan mycket väl vara en sann utsaga!

Från när det begav sig (drygt 20 år sedan nu):


http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes58.html


Du tycker det är märkligt att man inte ger resning för ett vittne som uppger sig ha insett dagen efter mordet att han sett GM men ändå tar så god tid på sig som elva år att sjunga ut?

Angående skriften från Borgenstierna, som hade försvarat Tingström väl, som i sin tur hade suttit inne med CP så behöver det ju inte innebära att CP sympatiserar med innehållet. Han kan mycket väl ha fått den, eller lånat den när de satt inne för att det var tråkigt och han ville läsa något för att slå ihjäl tid och glömt eller struntat i att lämna tillbaka skriften. Han kanske till och med stulit den från Tingström som ett slags personlig souvenir mer än något annat.
Citera
2018-05-23, 06:42
  #885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Något märkligt ändå att man inte biföll denna ovan nämnda resningsansökan 1997.
Med tanke på "en tung grej" som denna:



Det behöver nödvändigtvis inte vara något hittepå. Kan mycket väl vara en sann utsaga!

Från när det begav sig (drygt 20 år sedan nu):


http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes58.html

En vittnesutsaga där vittnet inte vid brottstillfället kände till den utpekade sedan tidigare är ingen tung grej. Det är dokumenterat otillförlitligt med sådana vittnesmål
Citera
2018-05-23, 08:49
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Något märkligt ändå att man inte biföll denna ovan nämnda resningsansökan 1997.
Med tanke på "en tung grej" som denna:



Det behöver nödvändigtvis inte vara något hittepå. Kan mycket väl vara en sann utsaga!

Från när det begav sig (drygt 20 år sedan nu):


http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes58.html

Haha, kontakta polisen efter 11 år och peka ut den som media och polisen torgfört som gärningsman i hur många år som helst. Mycket mycket svagt bevisvärde! Du verkar inte förstå att Högsta domstolen inte kan gå på sånt som "kanske kan vara sant", de måste gå på sånt som har betydligt högre bevisvärde än så.
Citera
2018-05-23, 19:20
  #887
Medlem
Grandiosos avatar
Teorierna har varit många om vem som dödade Olof Palme. Men att gåtan nu skulle vara löst är att ta till alldeles för stora ord.
– Det här är en spekulation bland flera. Jag är inte ett dugg imponerad, säger advokaten Leif Silbersky.

Citat:
Enligt Silbersky är det inget som hittills har dykt upp som ruckat på hans teori – att Christer Pettersson mördade Palme.

Hade förundersökningen och rättegången inte misskötts på ett så skandalöst sätt så hade han utan tvekan blivit dömd även i hovrätten, säger han.
Citat:
Advokaten Leif Silbersky tror dock att det kommer fortsätta att spekuleras i evinnerlig tid om vem som dödade Palme.

– Jag tror att vi kommer få leva med ett olöst statsministermord. Det är min absoluta övertygelse, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-1
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-23 kl. 19:30.
Citera
2018-05-23, 20:31
  #888
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Haha, kontakta polisen efter 11 år och peka ut den som media och polisen torgfört som gärningsman i hur många år som helst. Mycket mycket svagt bevisvärde! Du verkar inte förstå att Högsta domstolen inte kan gå på sånt som "kanske kan vara sant", de måste gå på sånt som har betydligt högre bevisvärde än så.
Ja, det hade ju givetvis varit att föredra att personen ifråga hört av sig bra många år tidigare
med vad han ville upplysa om. Redan innan tingsrättsförhandlingarna drog igång hade ju
varit det bästa så klart.
Allihop vittnesmålen som åberopades vid den resningsansökan som inlämnades 1997 kan
kanske avskrivas som lika suspekta då?
Och vad personen nedan påstår kan vi lämna därhän också antar jag.
Alla bara hittar på förstås. De är så dumma mot den så himla oskyldige stackars Christer.
Så är det nog.

"Jag sköt Palme”

Christer Petterssons fästmö till Aftonbladets reporter: Han ville att du skulle veta

Citat:
Två veckor före ett planerat möte med Mårten Palme avled Christer Pettersson.

– Jag ska då tala om för Mårten att jag sköt hans far. Jag vill att han ska hälsa till Lisbet och att jag förstår att hon aldrig förlåter mig.

När kvinnan överlämnar breven till Aftonbladet är en av Sveriges skickligaste mordutredare vittne. Han hör också när hon berättar om sitt liv med Christer Pettersson – och hans erkännande.

- Jag gjorde det för bombmannen, sa han.

– Vilken bombman? sa jag.

– Han blev helt fel dömd till livstid. Jag gjorde det för hans skull.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11049218.ab

Idag i detta galna land pekas som bekant en sedan länge avliden person ut som Palmes
mördare, namngiven och allt, trots att, citat "Inget vittne har - trots signalement som tycks stämma in - pekat ut Engström som mördare. Detta trots att han synts på bilder i tidningar och tv, bland annat i klädseln från mordkvällen."
https://www.expressen.se/nyheter/pol...mordade-palme/
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-23 kl. 21:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback