Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-16, 13:05
  #589
Medlem
Besudlarens avatar
Är det bara jag som tror att CP blev mördad?

Jag blev helt övertygad efter ha hört Bobbo Krull intervjua Lennart Håårdh (för er som inte känner till så är det bara googla på bobbo krull podcast). Det var väldigt märkligt att han hamnade i ett "bråk", åkte till sjukan och blev opererad för att sen "ramla" på vägen ut och slå ihjäl sig...

Läsvärt: http://www.dn.se/nyheter/sverige/epi...tterssons-dod/
/B
__________________
Senast redigerad av Besudlaren 2016-03-16 kl. 13:10.
Citera
2016-03-16, 13:38
  #590
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Är det bara jag som tror att CP blev mördad?

Nej du är inte ensam om detta, men det blir svårt att utreda då CP sedan palmemordet varit allmänt bespottad på, så att bilda en opinion för att gå in djupare blir svårt.

Tidigare händelser där folk "ramlat" och dött har varit i samband med polisingripanden, se ex. fallen med Rolf Machnow och Osmo Vallo, båda två fd. missbrukare som dog vid polisingripanden.

Här är en til artikel om polisingripandt varvid CP fick den enorma skallskadan vid "fallet".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10490354.ab

Det intressanta i det hela är ju det faktum att han två veckor innan han avled, skulle ha mött Mårten Palme för att framföra något.
Familjen Palmes enda villkor för att möta CP var att han skulle erkänna mordet.

Ska vi vara konspiratoriska kan CP ha haft ngt. intressant att dela med sig till familjen Palme, men polisen ville inte att detta skulle komma ut..
__________________
Senast redigerad av kato85 2016-03-16 kl. 13:43.
Citera
2016-03-16, 17:42
  #591
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det intressanta i det hela är ju det faktum att han två veckor innan han avled, skulle ha mött Mårten Palme för att framföra något.
Familjen Palmes enda villkor för att möta CP var att han skulle erkänna mordet.

Ska vi vara konspiratoriska kan CP ha haft ngt. intressant att dela med sig till familjen Palme, men polisen ville inte att detta skulle komma ut..
CP ville ha en präst med sig vid mötet ty han hade visst blivit religiös på gamla dar.
Citat:
Det planerade mötet mellan Christer Pettersson och Mårten Palme har varit känt tidigare, men det är först nu - drygt tio år efter Petterssons död - som Donald Forsberg väljer att berätta.

- Jag vill berätta för att sanningen ska komma fram, sanningen som säger att det var Christer Pettersson som sköt Olof Palme.
Citat:
Enligt Forsberg var Petterssons plan att förklara för Mårten Palme att det var han som var mördaren - och att han ville hälsa till Lisbet Palme och be om förlåtelse, "även om hon aldrig kommer att förlåta mig", berättade Petterssons flickvän efter hans död.
http://www.expressen.se/nyheter/pett...na-for-marten/

Beträffande Petterssons död:

Christer Pettersson avled i sviterna av en skallskada och en hjärnblödning som han sannolikt fått vid ett epileptiskt anfall på tillnyktringsenheten på S:t Görans sjukhus.

Citat:
Per Anders Dahlberg på den privatägda akutmottagningen på S:t Göran bekräftar för DN att Christer Pettersson fördes över dit dagen efter:

- Han kom till oss med svåra krampanfall efter att ha ramlat på tillnyktringsenheten, där han sannolikt varit under natten.

Det är enligt Dahlberg helt klart att Pettersson fått ett eller flera epilepsianfall på tillnyktringsenheten:

- Han fick även sådana anfall hos oss som var svåra att häva.

Enligt Dahlberg är det fullt möjligt att en patient som får ett epileptiskt anfall och faller, kan få en sådan skallskada som Petterson hade och som ledde till hjärnblödningen. Epileptiska anfall är vanligt bland missbrukare.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/epi...tterssons-dod/
Citera
2016-03-16, 19:21
  #592
Medlem
Chrille hade visst gjort forskning kring Olof Palmes vanor hos statsrådsberedningen några år före mordet.

Det påstås också att Chrille egentligen hade fått sparken av Lars Tingström från jobbet som Palmemördare pga sitt missbruk, men han gjorde det ändå när han råkade få en gratischans.

http://www.expressen.se/nyheter/nya-...er-pettersson/

Har någon läst Ulf Dahlstens bok, och hur trovärdig är han?
Citera
2016-03-16, 21:02
  #593
Medlem
kato85s avatar
Även om CP mördade Olof Palme så tror jag inte ett dugg på att han skulle gjort det för Tingströms sak, utan mordet har isf. haft en egen agenda.

Kan tänka mig att Christer agerat likadant som Lasermannen gjorde 1991 när han mördade invandrare och kände att det var i tiden efter Ny Demokrati och främlingsfientligheten som rådde, på samma sätt var Palme otroligt hatad vid denna tidpunkt 1985-1986 efter senaste valet.
Citera
2016-03-16, 22:54
  #594
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Chrille hade visst gjort forskning kring Olof Palmes vanor hos statsrådsberedningen några år före mordet.

Det påstås också att Chrille egentligen hade fått sparken av Lars Tingström från jobbet som Palmemördare pga sitt missbruk, men han gjorde det ändå när han råkade få en gratischans.

http://www.expressen.se/nyheter/nya-...er-pettersson/

Har någon läst Ulf Dahlstens bok, och hur trovärdig är han?
"Han har också publicerat en bok om Palmemordet," skriver reportern Rydhagen
på slutet och det är en felaktig uppgift.
Vad han däremot har publicerat är sina memoarer "Nirvana kan vänta" och där finns
lite om Palmemordet med. http://www.bokus.com/bok/97891371200...ana-kan-vanta/

Har bara själv läst utdrag ur hans memoarer.
Framför allt detta tilldrog sig mitt intresse: https://www.flashback.org/sp41566060
Citera
2016-03-16, 23:16
  #595
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Även om CP mördade Olof Palme så tror jag inte ett dugg på att han skulle gjort det för Tingströms sak, utan mordet har isf. haft en egen agenda.

Kan tänka mig att Christer agerat likadant som Lasermannen gjorde 1991 när han mördade invandrare och kände att det var i tiden efter Ny Demokrati och främlingsfientligheten som rådde, på samma sätt var Palme otroligt hatad vid denna tidpunkt 1985-1986 efter senaste valet.

Det stämmer bra vad du säger om tidsandan och om inställningen till Palme.

Om det var Tingström som låg bakom mordet på Palme är det nog betydligt mer troligt att han verkade som inspiratör för Christer Pettersson än som direkt uppdragsgivare.

Pettersson hade i så fall visst en egen agenda, men påverkades av Tingströms historia och de orättvisor denne råkat ut för och kom att sympatisera med honom och solidarisera sig med honom.

Pettersson var definitivt en sådan människa som var kapabel till samhällshat och hat mot Palme och i en sådan social position där det kunde gro. Han var uppenbart intelligent. Han hade nära till vrede och till våld.
Citera
2016-03-17, 08:21
  #596
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej du är inte ensam om detta, men det blir svårt att utreda då CP sedan palmemordet varit allmänt bespottad på, så att bilda en opinion för att gå in djupare blir svårt.

Tidigare händelser där folk "ramlat" och dött har varit i samband med polisingripanden, se ex. fallen med Rolf Machnow och Osmo Vallo, båda två fd. missbrukare som dog vid polisingripanden.

Här är en til artikel om polisingripandt varvid CP fick den enorma skallskadan vid "fallet".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10490354.ab

Det intressanta i det hela är ju det faktum att han två veckor innan han avled, skulle ha mött Mårten Palme för att framföra något.
Familjen Palmes enda villkor för att möta CP var att han skulle erkänna mordet.

Ska vi vara konspiratoriska kan CP ha haft ngt. intressant att dela med sig till familjen Palme, men polisen ville inte att detta skulle komma ut..

Mitt fetade: Ja det är åt det hållet jag också vill komma. Enligt intervjun med Lennart Håårdh så berättade han att CP ville träffa Mårten för att berätta något viktigt. Han ville enligt vad LH påstår erkänna mordet på Mårtens pappa. Jag tror han sa något helt annat till LH, varpå LH berättar för sina kompanjoner inom polisen. Dom misshandlar sen CP och försöker få ihjäl genom att få det att se ut som ett "fyllebråk". Då det inte lyckas så rapporterar dom fyllebråket för att sen ta livet av han efter operationer och sjukhusvistelse. Operationer som vi inte vet existerade ens.

/B
Citera
2016-03-17, 17:26
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Mitt fetade: Ja det är åt det hållet jag också vill komma. Enligt intervjun med Lennart Håårdh så berättade han att CP ville träffa Mårten för att berätta något viktigt. Han ville enligt vad LH påstår erkänna mordet på Mårtens pappa. Jag tror han sa något helt annat till LH, varpå LH berättar för sina kompanjoner inom polisen. Dom misshandlar sen CP och försöker få ihjäl genom att få det att se ut som ett "fyllebråk". Då det inte lyckas så rapporterar dom fyllebråket för att sen ta livet av han efter operationer och sjukhusvistelse. Operationer som vi inte vet existerade ens.

/B

Något helt annat som du säger skulle kunna vara att Chrille behövde lite pengar igen, och då ställde Fylking alltid upp.

Som om det inte skulle finnas konspirationsteorier nog, så försöker ni göra CP-spåret till en också.

Att någon skulle vilja tysta Chrille är tveksamt. Hade så varit fallet, så hade nog Chrille läckt detta redan i fyllan precis som han läckte resten av affären. I så fall hade dom behövt ha tystat Chrille för länge länge sedan, direkt efter hovrätten.

Att sedan dessutom få ordningspoliser att utföra mordet på CP är långsökt.

Chrille dog en helt normal död som missbrukare ofta dör, allt stämmer. Rätt ålder, efter sviterna av en fallolycka/bråk, i kombination med slitage från missbruket.
__________________
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-17 kl. 18:05.
Citera
2016-03-17, 22:25
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Även om CP mördade Olof Palme så tror jag inte ett dugg på att han skulle gjort det för Tingströms sak, utan mordet har isf. haft en egen agenda.

Kan tänka mig att Christer agerat likadant som Lasermannen gjorde 1991 när han mördade invandrare och kände att det var i tiden efter Ny Demokrati och främlingsfientligheten som rådde, på samma sätt var Palme otroligt hatad vid denna tidpunkt 1985-1986 efter senaste valet.
glöm pettersson tror ni att en knarkare som har fått tag i knark först ser en man gå in på bio gå och hämta en pistol stå och vänta på att dom ska komma ut från bion sen följa efter dom en lång sträcka för att sen skjuta honom finns det verkligen så dumt folk
Citera
2016-03-18, 19:06
  #599
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Något helt annat som du säger skulle kunna vara att Chrille behövde lite pengar igen, och då ställde Fylking alltid upp.

Som om det inte skulle finnas konspirationsteorier nog, så försöker ni göra CP-spåret till en också.

Att någon skulle vilja tysta Chrille är tveksamt. Hade så varit fallet, så hade nog Chrille läckt detta redan i fyllan precis som han läckte resten av affären. I så fall hade dom behövt ha tystat Chrille för länge länge sedan, direkt efter hovrätten.

Att sedan dessutom få ordningspoliser att utföra mordet på CP är långsökt.

Chrille dog en helt normal död som missbrukare ofta dör, allt stämmer. Rätt ålder, efter sviterna av en fallolycka/bråk, i kombination med slitage från missbruket.

Nej jag tror inte heller på CP som mördare, och han dog nog av epilepsi-fallet som det står i journalen. Texten är endast utifrån hypotesen om han varit GM.

Men med tanke på vad som skett tidigare med handskandet av missbrukare så tror jag faktiskt att Polisens hantering av CP varit det som utlöste skallskadan. Sedan om Polisen gjort det medvetet eller ej är en helt annan fråga.

Det är ju besynnerligt att han levt 50-talet år som missbrukare med allt vad faror och risker det innebär... och just denna dag när han grips av polisen så råkar han falla så jävla illa att han får kraftig traumaskada. Det är möjligt, men hur stor är sannolikheten?
Kan säga såhär; hade det inte varit CP, hade det varit en "vanlig" medborgare, så hade saken tagit hus i helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
glöm pettersson tror ni att en knarkare som har fått tag i knark först ser en man gå in på bio gå och hämta en pistol stå och vänta på att dom ska komma ut från bion sen följa efter dom en lång sträcka för att sen skjuta honom finns det verkligen så dumt folk

Som sagt så tror jag inte på CP som huvudhypotes, i mitt fall lutar det åt ett gäng poliser eller agenter från sydafrika. Texten avser om nu CP gjorde det, mot förmodan.
__________________
Senast redigerad av kato85 2016-03-18 kl. 19:10.
Citera
2016-03-20, 05:51
  #600
Medlem
Jag har fortfarande svårt att se Christer Pettersson i mössa.

Flera av de närmaste vittnena anger att GM hade någon form av huvudbonad.

Visst, mössan kan ha snattats från t.ex. Oxens hatthylla då Chrille insåg att han måste vänta ute, och kanske rent utav för att maskera sig lite. Men Chrille med mössa låter ändå krystat.

Fanns det initiativförmåga nog för en sådan sekundär detalj hos Chrille? Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-20 kl. 06:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback