2020-04-26, 20:45
Medlem
Grandiosos avatar
"Sommaren 1967 lärde Sven Lindgren 41-åringen att skjuta.
Lindgren var kompanichef - 41-åringen nyinryckt spaningssoldat.
- Han var en god skytt, säger överstelöjtnant Sven Lindgren till Aftonbladet."

CP utbildades på kulsprutepistol framgår det sedan. (sidan 9)

På sidan 12 följer en exklusiv intervju med "Bombmannen", Lars Tingström.
"41-åringen kanske ville hjälpa mig"

På sidan 10 intervjuas kvinnan som skulle ha gift sig med CP.

På sidan 15 får man se Christers älskade katt Måns som efter gripandet av CP tagits
omhand av grannen Stig. En kise som är rädd för poliser...

På sidan 14 får vittnet Lars J komma till tals. Han kan ha åkt med samma pendeltåg
som CP den natten.

"41-åringens studiekamrater från Calle Flygares teaterskola är skakade av beskedet
att deras gamle vän misstänks för mordet på Olof Palme."
"Han var vek och lite blyg" (Sidorna 6 och 7)

Aftonbladet 1988-12-16 (Går inte att direktlänka. Tryck där det står aftonbladet så ska
det komma fram sen. Rubrik på förstasidan: "Kända skådespelare berättar om den gripne".

https://tidningar.kb.se/4112678/1988-12-16/edition/10988/part/1/page/1/?q=palmemordet%201988&from=1988-01-01&to=1988-12-31&page=4
Citera
2020-04-27, 02:31
Medlem
Grandiosos avatar
"Han kallas Greven för att han - åtminstone i yngre år - alltid var så välklädd och proper."

Aftonbladets kartläggning av den misstänkte Palmemördaren.

Ruskigt nära var det att flera strukit med där CP drog fram.
Med ett två meter långt järnrör gav han sig på en 24-åring 1973 och det var inte
långt ifrån att han mist livet.
Längre fram hugger han en knarklangare i magen med en lång bajonett.
Kroppspulsådern hade skurits av och ena njuren fick opereras bort.
Langarens tillstånd var kritiskt men han överlevde.
"Efter mordförsöket vänder sig en 46-årig man till polisen. Han hade sett hela
händelseförloppet och vill nu hjälpa polisen med deras utredning.
Ett krav ställer han dock: att få vara fullständigt anonym. 46-åringen är livrädd för
Greven och skulle aldrig våga vittna mot honom i en rättssal. Han hade själv blivit
knivhuggen av mannen. Det var på samma plats fast fem år tidigare.
"Jag överlevde men kunde lika gärna ha blivit dödad", förklarar mannen.
Om Greven säger han:
"Han är alltid lugn och beräknande och utför sina våldshandlingar helt iskallt."

Aftonbladet 1988-12-19 (Sidorna 8 till 11)
https://tidningar.kb.se/?q=palmemordet%201988&from=1988-01-01&to=1988-12-31&newspaper=AFTONBLADET&page=1
Citera
2020-04-30, 00:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Helt kort: med planerad kupp, menar jag här just det som Crille tillskrevs i åtalet. Det förutsatte en förmåga att gripa tillfället och planera ett attentat i en serie steg och framför allt att vara kylig och disciplinerad. Är inte främmande för tanken på en ensam gm. Men det förutsätter en annan typ än Crille. Någon som Ausonius eller Mangs
För övrigt skulle jag vilja veta vilka experter som innan Crille greps menade att mordet var klumpigt utfört. Krusell hävdade i en artikel att det var ett typiskt proffsjobb. Men när Crille dök upp i utredningen vände han 180 grader

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det vore intressant att försöka gå igenom vad som sagts om mordet av professionella bedömare.

Stellan Nehlmark, en av världens främsta experter på internationell terrorism,
uttalar sig kort efter mordet, den 2 mars 1986:

Av tre skäl anser han att mördaren inte var terrorist:

1. Förövaren var ensam. Ett proffs hade aldrig riskerat att hinna bli ifattsprungen och
övermannad.

2. Det fanns ingen flyktbil som väntade på honom.

3. Skjuttekniken var en amatörs.

- Och en terrorist hade aldrig tagit risken att bli igenkänd. Han hade maskerat sig med
en huva strax innan han slog till
, säger Stellan Nehlmark.
- Jag tror istället att det rör sig om en sinnesförvirrad person - precis som i alla de
klassiska amerikanska presidentattentaten.

https://tidningar.kb.se/2636667/1986-03-02/edition/156080/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren (Sidan 20)
Senast redigerad av Grandioso 2020-04-30 kl. 00:20.
Citera
2020-04-30, 15:12
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Stellan Nehlmark, en av världens främsta experter på internationell terrorism,
uttalar sig kort efter mordet, den 2 mars 1986:

Av tre skäl anser han att mördaren inte var terrorist:

1. Förövaren var ensam. Ett proffs hade aldrig riskerat att hinna bli ifattsprungen och
övermannad.

2. Det fanns ingen flyktbil som väntade på honom.

3. Skjuttekniken var en amatörs.

- Och en terrorist hade aldrig tagit risken att bli igenkänd. Han hade maskerat sig med
en huva strax innan han slog till
, säger Stellan Nehlmark.
- Jag tror istället att det rör sig om en sinnesförvirrad person - precis som i alla de
klassiska amerikanska presidentattentaten.

https://tidningar.kb.se/2636667/1986-03-02/edition/156080/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren (Sidan 20)
Nehlmark en av världens främsta experter på internationell terrorism? Jag gjorde en snabbsökning i ett par forskningsdatabaser som listar studier av fenomenet sedan 80-talet och framåt. Inte någonstans finns Nehlmark omnämnd. Stellan Nehlmark dyker dock upp i ett helt annat sammanhang. Hans specialitet verkar vara tecknade serier och översättningar. Kan mycket väl vara en kompetent person i sitt fack, men någon expert på terrorism är han inte. Dessutom har han fel i de påståenden du refererar, vilket vem som helst kan visa.

Typiskt för skymningspressen. Och den nivån på skriverierna förklarar varför så många fortfarande tror på Crille som mördare.
Citera
2020-04-30, 18:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nehlmark en av världens främsta experter på internationell terrorism? Jag gjorde en snabbsökning i ett par forskningsdatabaser som listar studier av fenomenet sedan 80-talet och framåt. Inte någonstans finns Nehlmark omnämnd. Stellan Nehlmark dyker dock upp i ett helt annat sammanhang. Hans specialitet verkar vara tecknade serier och översättningar. Kan mycket väl vara en kompetent person i sitt fack, men någon expert på terrorism är han inte. Dessutom har han fel i de påståenden du refererar, vilket vem som helst kan visa.

Typiskt för skymningspressen. Och den nivån på skriverierna förklarar varför så många fortfarande tror på Crille som mördare.
Ja, jag kollade också nu på den där Nehlmark och det är bara i serietidningssammanhang
hans namn dyker upp.
Det måste ha blivit fel när tidningen ifråga skrev ut "den världsledande terroristexpertens"
namn. Någon annan Stellan bör det vara. Eller nån annan Nehlmark. Eller fel på både för
och efternamn.
De enda två kända svenska experter på internationell terrorism jag kan komma på i
skrivande stund är Magnus Ranstorp och Magnus Norell men de båda var väl för unga
1986 för att kunna komma ifråga.
Senast redigerad av Grandioso 2020-04-30 kl. 18:26.
Citera
2020-05-02, 03:07
Medlem
Grandiosos avatar
Lisbeths långa dag (hovrättsförhandlingarna i september 1989)

- Det är svårare att glömma bort mördarens ansikte än att komma ihåg det,
sa Lisbeth Palme sammanbitet.

Då gav försvarsadvokat Arne Liljeros upp.
Tre timmars dramatiska förhör var slut.

Klockan 12.30 fanns svar på alla frågorna.
Lisbeth Palme hade gjort ett säkert och sympatiskt intryck på alla.
Och det viktigaste: hon var ännu mera säker än i tingsrätten, på att Christer Pettersson
är mannen som bakifrån sköt ned hennes man.

Lisbeth Palme erkände att hon finner det mycket besvärande att sitta mitt emot
Christer Pettersson i rättssalen.
- Det är fruktansvärt pressande. Jag var själv 3-5 mm från att dödas av en kula.
Det är inte så många som tänker på det. Men, så är det
, förklarade hon.

https://tidningar.kb.se/2636667/1989-09-19/edition/156080/part/1/page/7/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren
Citera
2020-05-02, 12:17
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Lisbeths långa dag (hovrättsförhandlingarna i september 1989)

- Det är svårare att glömma bort mördarens ansikte än att komma ihåg det,
sa Lisbeth Palme sammanbitet.

Då gav försvarsadvokat Arne Liljeros upp.
Tre timmars dramatiska förhör var slut.

Klockan 12.30 fanns svar på alla frågorna.
Lisbeth Palme hade gjort ett säkert och sympatiskt intryck på alla.
Och det viktigaste: hon var ännu mera säker än i tingsrätten, på att Christer Pettersson
är mannen som bakifrån sköt ned hennes man.

Lisbeth Palme erkände att hon finner det mycket besvärande att sitta mitt emot
Christer Pettersson i rättssalen.
- Det är fruktansvärt pressande. Jag var själv 3-5 mm från att dödas av en kula.
Det är inte så många som tänker på det. Men, så är det
, förklarade hon.

https://tidningar.kb.se/2636667/1989-09-19/edition/156080/part/1/page/7/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren

Säkert och sympatiskt intryck? Här några axplock från Liljeros förhör?

Citat:
Liljeros:
Sedan på natten har polisen talat, natten till den
1 mars, pratat med er om vad som hände på
Tunnelgatan.

Lisbeth Palme:
Det var inget förhör, herr Liljeros, och det har vi talat om Arne tidigare. (Min anmärkning: hon säger sedan upprepade gånger att hon är obekant med hur polisutredningar går till. Men lägg märke till att hon här är medveten om att det inte i formell mening är något polisprotokoll!)
Arne Liljeros:
Jo,jo, men jag måste ställa frågor tidigare.
Jag tänker på s. 22 i huvudprotokollet. Jag har inte aktnumret här, men det är det grönaktiga
huvudprotokollet I. Där har en kommissarie
Christianson pratat med er på natten och frågat er
om signalement och då står det: "stor, kraftig,
mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-1ång blå eller
mörkblå täckjacka". Här finns ingen beskrivning av
ansiktet. Hur kan det komma sig?

------------

---------------

Arne Liljeros:
Jag vill fråga: Ni hör smällare. Er man rasar
ihop och ni själv tittar naturligtvis till.
Sedan ser ni den här mannen vid Dekorima. Är
det så att säga omedelbart efter smällarna
som ni ser mannen vid Dekorima? Tämligen
omedelbart?
Lisbeth Palne:
Ja, inom några sekunders ram, tror jag att
det hela handlar om.
Arne Liljeros:
Och då hade den här mannen ingenting i
händerna?
Lisbeth Palne:
Det har jag aldrig sagt. Jag har bara sagt
att jag inte har sett något. Det är något
annat, herr Liljeros

Arne Liljeros:
Nej, det tycker jag inte. Ni har skärpt
uppmärksamhet, säger ni, tittar till.
Lisbeth Palme:
Det är två helt olika saker. Jag säger vad jag
har sett, inte hur det förhåller sig i övrigt.
Arne Liljeros:
Nej, men om vederbörande hade haft en pistol
i händerna borde ni rimligen ha lagt märke
till det
...
en revolver
...
inte sant?
Lisbeth Palme:
Det är inte alls säkert att det var synligt
på det sättet.
Arne Liljeros:
Ni hade ju så skärpt uppmärksamhet.
Lisbeth Palme:
Just det, på ansiktet framför allt.
Arne Liljeros:
Jaha. Ni har i varje fall inte sett att
vederbörande hade det.
Lisbeth Palne:
Jag har inte sett det, men det utesluter
naturligtvis inte att så verkligen är fallet. (Min anm. Liljeros har här helt rätt. Vittnespsykologisk experimentell forskning har visat att ett buret vapen är väldigt framträdande (salient) i vittnens varseblivning och minne. Alltså en detalj som lätt uppmärksammas och koms ihåg.)
Citera
2020-05-03, 00:41
Medlem
Grandiosos avatar
Bra skrivet för 4 år sedan:

"Kanske ligger gåtans lösning där: Själva storheten i attentatet satte alla normala rutiner
ur spel. Polisutredningen kidnappades av Hans Holmér. Hovrätten tappade bort sig
i detaljer. Poliser, jurister, journalister, politiker och privatspanare sprang åt varsitt håll
och dränkte utredningen i en detaljrikedom som skymde det uppenbara:
Att Lisbet Palme såg mördaren på två meters håll och kunde peka ut honom.
Men vid det laget såg ingen längre skogen för alla träd."

Dessförinnan låter det så här:
"Kanske är underkännandet av Lisbet Palmes vittnesmål den största rättsskandalen
i Palmemålet."

Länstidningen (Östersund) 2016-02-26 med rubriken:
"Den torftiga sanningen om ett statsministermord"
https://tidningar.kb.se/4112743/2016-02-26/edition/139318/part/1/page/2/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren&page= 2
Citera
2020-05-03, 01:32
Medlem
Grandiosos avatar
Stark kritik mot vittnespsykologen Astrid Holgersson framfördes 1991.

"Vittnespsykologen Astrid Holgersson tvingade sig på egen hand in som expert både i
Palmerättegången och styckmordsmålet. Trots att hon inte ens är legitimerad psykolog.
Socialstyrelsens "åklagare" i målet mot obducenten och allmänläkaren, advokat
Bertil Södermark, är rasande.
- Holgersson är jävig och styrs av förutfattade meningar, säger han.

Även i Palmemålet tvingade sig Astrid Holgersson mer eller mindre in.
Hon skrev först en rad debattartiklar om den tunna bevisningen mot Christer Pettersson
och om att Lisbet Palme knappast kunde ha sett honom på mordplatsen.
Sedan utsågs hon till vittnespsykolog."

https://tidningar.kb.se/4112703/1991-04-13/edition/11242/part/1/page/7/?q=astrid%20holgersson%20vittnespsykologi

Här får Holgersson sin avhandling om vittnespsykologi rejält sågad:
"Förvirrande, kategoriska påståenden och dåligt grundade slutsatser".

https://tidningar.kb.se/4112703/1991-04-12/edition/11242/part/1/page/9/?q=astrid%20holgersson%20vittnespsykologi

Och det var den människan som såg till att Lisbet Palme inte blev trodd fullt ut
när det begav sig...
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-03 kl. 01:44.
Citera
2020-05-03, 02:23
Medlem
Grandiosos avatar
Från 2001:

"Lisbet Palme träder idag fram i en DN-intervju, den första tidningsintervjun sedan
mordet på statsminister Olof Palme 1986. Hon är mycket kritisk mot rättsväsendet och
får stöd av en minnesforskare, som idag offentligt berättar att hovrätten misstolkade
hans expertutlåtande."

https://tidningar.kb.se/8224221/2001-10-25/edition/11184/part/1/page/5/?q=lars%20g%C3%B6ran%20nilsson%20palmemordet&newsp aper=DAGENS%20NYHETER
Citera
2020-05-03, 04:32
Medlem
Grandiosos avatar
Expressens Tommy Schönstedt som var den förste journalist på plats på Sveavägen
efter mordet på statsministern, träffade CP flera gånger.
Vid den sista intervjun några månader innan Christer gick bort sa han till Schönstedt
att "han höll på att kvävas av sitt samvete".

Expressen 2015-02-28
https://tidningar.kb.se/4112703/2015-02-28/edition/137362/part/1/page/9/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren&page= 2
Citera
2020-05-03, 15:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Expressens Tommy Schönstedt som var den förste journalist på plats på Sveavägen
efter mordet på statsministern, träffade CP flera gånger.
Vid den sista intervjun några månader innan Christer gick bort sa han till Schönstedt
att "han höll på att kvävas av sitt samvete".

Expressen 2015-02-28
https://tidningar.kb.se/4112703/2015-02-28/edition/137362/part/1/page/9/?q=lisbet%20palme%20s%C3%A5g%20m%C3%B6rdaren&page= 2

Tycker du att Expressen är en bra källa? Länkarna kan vara presshistoriskt intressanta. Inget pressorgan lär överträffa Expressen i skrönor, halvrasistiska kampanjer, karaktärsmord och rena falsarier. (Inte bara Ulf Nilsson här..) Fanns väl ingen tidning som med sådan entusiasm hakade på hetsjakten på kurderna. Läsarna undfägnades med sensationella bilder av terroristcellens högkvarter och spännande historier om svartskallarnas smartness i hur man använder kodspråk.

En ung äkta man uti Hessen
blev helt impotent utav stressen
men när kvällsblaskan kom
han lindade om
för allt kan ju stå i Expressen.

Men för att börja i någon vettig ände: Ett lika tarvligt som enfaldigt försök att karaktärsmörda vittnespsykologen Astrid Holgersson. Jag måste upprepa mig här: inte på någon enda punkt motsades hennes vittnesmål i sak av professor Nilssons. Den senare granskade inte fru Palmes utsagor utan svarade på frågor om minnesfunktioner i allmänhet. Tyvärr har olyckan Sven-Åke Christiansson hakat på kritiken av Astrid H (förmodligen förtörnad över att inte ha tillfrågats som expert.) Jag citerar den lågmälde med klarsynte rättspsykologen Nils Wiklunds artikel i SVJT:

https://svjt.se/svjt/1992/792

Citat:
En specialmetod inom vittnespsykologin används för att granska vittnesbevisning som bygger på att ett vittne pekat ut den misstänkte i en identifieringsparad (en konfrontation), där den misstänkte funnits med bland ett antal icke misstänkta s. k. figuranter (eller distraktorer). Den vittnespsykologiska granskningen av sådan identifieringsbevisning består av två delar, dels att noggrant analysera exakt vad vittnet faktiskt har sagt vid identifieringen och vilka frågor som ställts, och dels att genom experimentella metoder fastställa om konfrontationsgruppen är korrekt sammansatt eller om där t. ex. fanns ledtrådar så att den misstänkte sannolikt skulle ha kunnat pekas ut även av personer som inte tidigare sett den misstänkte. I båda fallen är det ett tillämpat forskningsprojekt, där den utsagepsykologiska och den experimentella metoden kombineras. I Palme-målet gjorde Astrid Holgerson den utsagepsykologiska analysen av Lisbet Palmes vittnesmål och fann att Lisbet Palme kunde ha influerats av information som förmedlats av polis, massmedier med mera. Holgerson gjorde inte den experimentella testningen av konfrontationsgruppens sammansättning, något som givetvis inte kunde utföras i Sverige, där alla genom massmedierna hade tillgång till den centrala informationen om Christer Pettersson. Sven- Sven-Åke Christianson är elev eller kollega till professor Nilsson som var åklagarens sakkunnige i Palme-målet. Christiansons hypoteser då han experimentellt testade konfrontationsgruppen bör ha varit att resultaten antingen skulle stödja eller vederlägga Holgersons analys. Hans resultat är ett överväldigande stöd för hennes slutsatser, men att döma av Christiansons omotiverade kritik av Holgersons arbete synes han inte ha förstått innebörden av sina egna resultat. Han saknar uppenbarligen elementär kunskap om vittnespsykologi, och man får rentav intrycket att han över huvud inte läst Holgersons sakkunnigutlåtande, eftersom han felaktigt påstår att hon hänvisade till den s. k. Devlin-rapporten från en andrahandskälla. I själva verket översatte hon t. o. m. en del av Devlinrapporten i sitt utlåtande.

Christianson kommenterar också Astrid Holgersons sakkunnigutlåtande i det s. k. styckningsmålet inför Kammarrätten, men han synes inte heller ha läst detta utlåtande. En huvudpoäng för honom är nämligen att den sakkunnige bör utses av domstolen och inte av parterna, men i styckningsmålet var såväl dr Holgerson som hennes kollega fil. lic. Birgit Hellbom förordnade som domstolens egna sakkunniga, vilket han skulle ha känt till om han tagit del av utlåtandet. Christiansons upprepade hänvisningar till journalisten Karin Thunberg är närmast generande. Hur kan en tidigare väl ansedd forskare som Sven-Åke Christianson helt frångå vetenskapliga principer när han lämnar sitt eget specialområde? Han anklagar felaktigt Astrid Holgerson för att ha hänvisat till Devlinrapporten från en andrahandskälla, men skriver själv en vetenskapligt hållen artikel i Svensk Juristtidning om ett sakkunnigutlåtande som han själv inte synes ha tagit del av annat än från en andrahandskälla: en osaklig journalist. Intressant är också att Högsta domstolen i sin dom den 2 juli 1992 (DB 337) bl. a. hänvisar till Christiansons artikel; härigenom har den massmediala desinformationen nått landets högsta rättsinstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in