2014-08-21, 18:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Det märkliga med detta är att ingen, varken Lisbet eller någon av personerna de gick förbi, märkte av att någon skuggade paret Palme. Sen har vi ju de två finskorna som berättade om en man som stod utanför Dekorima ett par minuter före mordet. Mannen höll i en radio och en revolver, och pratade finska. CP kunde vad jag vet inte tala finska.
Mårten P. såg en man följa efter föräldrarna, densamme som stått och tittat in i ett
nersläckt skyltfönster medan paret Palme stod och pratade med sonen och dennes
dåvarande flickvän efter filmens slut.
En viss korvhandlare ser en man följa efter paret Palme när de gett sig iväg och
identifierar denne som Christer Pettersson sedermera.
Finskornas berättelse dök upp först efter sju år nånting och blir därmed föga trovärdig.
Då kan jag lika gärna dra till med Lennart Gräntz och hans berättelse som också dök
upp sent:
Citat:
Nästa gång jag såg honom, vid 23-tiden, stod han utanför biografen Grand med ryggen mot mig. Jag minns att han väckte avsky hos mig. - Nästa gång såg jag honom utanför Dekorima, men jag minns inte om det lyste i skyltfönstret. - När jag kört förbi hörde jag en smäll och vände mig om och såg en kropp ligga på trottoaren. Bredvid stod Christer Pettersson. Är du säker? - Absolut säker. För mig finns det ingen annan än Christer Pettersson som jag såg. Vad hände sen? - Jag fick paniknoja och körde därifrån. Jag var riktigt uppbragd och svängde in på Kungsgatan och körde så småningom hem till Tyresö. Jag sa till min fru, att "nu har de knäppt någon på Sveavägen". Senare på natten hörde jag på radion att det var Palme, men jag berättade inte för min fru att jag varit där.
http://www.expressen.se/nyheter/vittnet-jag-sag-palmes-mordare-bredvid-kroppen/
Citat:
Om det nu vore han, varför friades han i domstolen?
Han fälldes i tingsrätten och borde naturligtvis ha blivit fälld även i nästa rättsinstans.
Men hovrätten ville jävlas med fru Palme och lät mördaren gå fri. Mycket beklagligt!

Hon vet och hennes söner vet, det räcker för dem numera.
Vet vem det var som tog livet av deras älskade Olof och far.

Citat:
För Lisbet Palme är det ingen tvekan om vem som sköt Olof Palme.
25 år efter mordet är hon fortfarande helt säker:
Mannen hon såg på Sveavägen var Christer Pettersson.
http://www.expressen.se/nyheter/lisbet-palme-jag-har-ju-identifierat-mordaren/
Hade motsvarande förlopp utspelat sig bland "vanliga" människor så hade garanterat
ingen rätt tagit sig för att ifrågasätta ett huvudvittne som är så säker på sin sak och
som även får markant understöd av vittnesutsagor runt mordplatsen.
Som mannen IM, som har möjlighet att iaktta hela skeendet, och en taxichaufför, LL.

Vad det handlar om till syvende och sist - och det har framhållits så många gånger
tidigare av mig och andra - är att det bjuder så enormt emot hos somliga att "köpa"
historien om Christer Pettersson som statsministermördare, en simpel småkriminell
blandmissbrukare som gärningsman och med ett offer av den betydelsen.
Det är inte värdigt helt enkelt.
Mordet på Olof Palme bör rimligen ha en lösning som står i paritet med det förhållandet
att offret var en särdeles framträdande politiker.
Man värjer sig intensivt mot bilden som annars tonar fram med Chrille P. som förövaren,
det är bara för torftigt, så jävla "smått" och obetydligt.

Det är naturligtvis begripligt att det kan bli så, men VERKLIGHETEN går ju inte att rå på
dock, så här var det och så förblir det.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-21 kl. 19:18.
Citera
2014-08-21, 19:04
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mårten P. såg en man följa efter föräldrarna, densamme som stått och tittat in i ett
En viss korvhandlare ser en man följa efter paret Palme när de gett sig iväg och
Finskornas berättelse dök upp först efter sju år nånting och blir därmed föga trovärdig.
Då kan jag lika gärna dra till med Lennart Gräntz och hans berättelse som också dök
upp sent:

Har Mårten sagt så i förhören, eller är det en historia som uppkommit efter Lisbet pekat ut CP som GM, och efter att han friats? Lisbet pekade ut den hon trodde var alkoholist, eftersom polismannen råkat försäga sig och sagt att den misstänkte var alkoholist.
Citat:
Han fälldes i tingsrätten och borde naturligtvis ha blivit fälld även i nästa rättsinstans.
Men rätten ville jävlas med fru Palme och lät mördaren gå fri. Mycket beklagligt!

Rätten ville jävlas?
Citat:
Hade motsvarande förlopp utspelat sig bland "vanliga" människor så hade garanterat
ingen rätt tagit sig för att ifrågasätta ett huvudvittne som är så säker på sin sak och
Som mannen IM, som har möjlighet att iaktta hela skeendet, och en taxichaufför, LL.
Naturligtvis inte, ett statsministermord är så mycket mer uppmärksammat, varför många ställer sig tvivlande om bevisföringen inte är komplett och övertygande.
Citera
2014-08-21, 19:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Men paret Palme hade lika gärna kunnat ta tunnelbanan hem. Hur kunde CP veta det i förväg, om han gick framför dem?
Det kunde han inte veta i förväg, nej.
Gick framför dem? När han märkte att paret Palme stannade vid ett skyltfönster efter
att ha korsat gatan, så fortsatte han framåt en bit och vek av för att ställa sig att invänta
parets fortsatta färd vid Dekorima.
Citat:
Jo, ett statsministermord kräver ganska noga planering. Dels måste man veta var Palme befinner sig och vart han ska. Sedan måste man veta om han går med livvakter eller inte. Därefter måste man införskaffa ett mordvapen, och sedan tänka ut en bra flyktväg, som faktiskt fungerar. Du verkar tro att detta är ett mycket enkelt brott att begå och att det är lätt att komma undan, men så är inte fallet.
Nej, det behöver det inte alls krävas; en noga planering.
Detta var 1986 i ett Sverige som ser helt annorlunda ut än vad det gör nu och där
det var si och så med säkerhetstänket. Idag hade det sannerligen inte gått att överfalla
en svensk statsminister eller ett statsråd på det här "billiga" sättet. Allt förändrades med
den ödesdigra februarikvällen. Landet vaknade upp ur sin lilla oskuldsfullhet.

Lyssna nu här noga: Pettersson råkar få syn på Palme med fru när man anländer till
biografen Grand. Han bestämmer sig för att försöka genomföra ett attentat när man
väl kommit ut igen från biografen. Han förstår att paret befinner sig helt utan livvakter.
Förutsättningarna för en lyckad "aktion" ser mer än hyggliga ut.
Dock vet han inte medan han inväntar filmens slut om paret ska ta taxi hem efteråt,
promenera i sällskap med sonen och hans fästmö, få skjuts av någon bekant eller
ta tunnelbanan hem.
Det enda han kan göra i det här läget är att avvakta och hoppas på att Palme med fru
bestämmer sig för att använda apostlahästarna och inte ha sällskap med någon, vilket
kanske om så blivit fallet haft en avskräckande effekt och dramat aldrig utspelat sig.

Beträffande vapnet så kan han redan haft det med sig när han anlände till Grand, men
troligare dock att han förser sig med magnumrevolvern hos välkände Cedergren.
Han har ju mycket gott om tid på sig att skaffa vapnet. Cedergrens lya låg strax intill också.

Flyktvägen är ju för tusan Pettersson så bekant med som han någonsin kunde bli, han flydde
samma väg efter dråpet i början på 70-talet. Omgivningarna känner han till utan och innan.
Citat:
Du verkar tro att detta är ett mycket enkelt brott att begå och att det är lätt att komma undan, men så är inte fallet
Det visade sig faktiskt vara ett mycket enkelt brott att begå hur gärna somliga än vill
komplicera det hela.
Det var lätt för Christer Pettersson att komma undan bevisligen.
Han togs ju inte. Han klarade sig ett bra tag innan farbror Blå listade ut hur det förhöll sig.

Och han mördade Palme för Tingströms skull. Så vet du det också!
Han har själv sagt det till en dåvarande fästmö.
Citera
2014-08-21, 21:51
Medlem
mvagrippas avatar
Inget av vittnena från mordplatsen har lämnat vittnesmål som ens antyder att Christer Pettersson var på mordplatsen vid tiden för MOP. Vittnet Lars Jeppson känner väl till CP som en våldsam A-lagare från Rotebro, han får inga vibbar av att det är CP som passerar honom på några meters håll på Tunnelgatan direkt efter skotten.

Målsäganden Lisbeth Palme utpekande av CP i rättegångarna stämmer inte alls med vad hon sa på mordnatten.

Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimborn sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.

Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb.
LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

LP berättar att hon vid MOP inte är säker på om skotten kommer från distans eller nära inpå henne. I förhören berättar hon om den påfallande långe mannen i beigt som finns ca 20m norrut på sveavägen. Även om andra vittnesmål visar att skytten var tätt inpå LOP så kan inte LPs iaktagelse av den långe som en eventuell medhjälpare inte ignoreras.

Vittnesuppgifterna från mordplats och sabbatsberg är tämligen entydiga på att LP är svårt chockad. Hennes handlingar under natten ter sig för mig därför förståeliga. Att hon inte vill prata med Sture Lingsberg och Agneta Lund från krimjouren är för mig godtagbart då hon säger sig lämnat alla uppgifter till ÅR som hon pratat med två gånger. Hennes beteende blir däremot klandervärt när hon i samband med rättegångarna förnekar och förminskar sina samtal med ÅR. Steget till att kalla det lögn är väldigt kort.

Åke Rimborn är en av dom poliser som fungerar bäst under mordnatten. Han tar sig från LC mycket snabbt till Sabbatsberg och upprättar en förtroendefull kontakt med den chockade Lisbet. Det är ÅR som ser till att polisbevakningen skärps på Sabb. Även det sker föredömligt snabbt. Han hinner med att rapportera både till SÄPO och Stockholmspolisen, se till att hans uppgifter blir ett rikslarm och sedan åka tillbaka en andra gång till SABB för att tala med Lisbet. Påtryckningarna och beskyllningarna mot ÅR efter MOP är vedervärdiga. Med tanke på hur han skötte andra uppgifter under MOP-natten håller jag det för uteslutet att ÅR skulle missa antalet inblandade GM som LP berättar om.
Citera
2014-08-22, 19:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Korvstopparargumentet och godtrogenhetsaspekten dyker påfallande ofta upp i samband med CP-spåret. Eftersom teorin om CP som GM har drag av enkelhet skyr foliehattarna det som pesten. Det skulle göra all deras läsning av tossig Palme-litteratur överflödig och deras mödosamma hoptotande av polismän, sydafrikaner, vapenhandlare och allsköns figurer meningslöst. Hemska tanke. Konspirationsteoretiker hatar reduktion.
.
Konspirationsteoretiker, ja.

Vill gärna posta några små utdrag ur Erik Åsards bok: Det dunkelt tänkta
som tar sig an en rad "stora händelser" som varit föremål för konspirationsteorier och däribland
också just Palmemordet och bjuder på en förtjänstfull analys av den konspirativa mentaliteten:

"En utvecklad konspirationsteori är till sin natur sluten, inte öppen. Dess talesmän betraktar
världens ur teorins begränsade prisma och stöter bort all information som inte bekräftar
den egna uppfattningen. Viljan till omprövning av den egna ståndpunkten är minimal
och tycks inte uppmjukas över tid; snarare verkar positionerna hos vissa hårdna ju längre
tiden går. Konspirationsteorin är inte heller avsedd att prövas mot verkligheten och detta
av ett mycket enkelt skäl: teorin är ju per definiton sann och behöver därför inte testas,
endast deklameras. När dessa deklamationer stundom refuseras av skeptiska
tidningsredaktörer bekräftas de konspirationstroendes misstankar om att eliten har gått
samman i en gigantisk mörkläggningsaktion."

"Ett utmärkande drag för konspirationsteoretiker är, som vi sett, att de inte tror på
sammanträffanden. Deras antaganden utgår från att det allra mesta som sker inte är
en frukt av slumpens skördar utan av demoniska makters spel. Ju större händelser det
rör sig om, desto mindre utrymme för att tolka dem i termer av misstag eller rena tillfälligheter.
Även om en sådan händelse skulle få en tillfredsställande förklaring, finns det alltid någon
annan aspekt i händelsekedjan som kan sättas ifråga. Och bakom den lurar ännu en.
Detta sätt att tänka utgör motsatsen till Ockhams rakkniv, den metodregel vi berörde
i kapitel 6, och ligger djupt förborgat i den konspirativa föreställningsvärlden."

Dessa synpunkter är onekligen beaktansvärda och bra att ha med sig när man
fortsättningsvis tar del av teser som bestämt tillbakavisar möjligheten med
"den enkla lösningen" stavad till Christer Pettersson gällande Palmemordet och istället
förfäktar betydligt mera "spännande och storslagna" förklaringar till dramat på Sveavägen 1986.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-22 kl. 19:15.
Citera
2014-08-24, 23:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

som tar sig an en rad "stora händelser" som varit föremål för konspirationsteorier och däribland
också just Palmemordet och bjuder på en förtjänstfull analys av den konspirativa mentaliteten:

"En utvecklad konspirationsteori är till sin natur sluten, inte öppen. Dess talesmän betraktar
världens ur teorins begränsade prisma och stöter bort all information som inte bekräftar
den egna uppfattningen. Viljan till omprövning av den egna ståndpunkten är minimal
och tycks inte uppmjukas över tid; snarare verkar positionerna hos vissa hårdna ju längre
tiden går. Konspirationsteorin är inte heller avsedd att prövas mot verkligheten och detta
av ett mycket enkelt skäl: teorin är ju per definiton sann och behöver därför inte testas,
tidningsredaktörer bekräftas de konspirationstroendes misstankar om att eliten har gått

"Ett utmärkande drag för konspirationsteoretiker är, som vi sett, att de inte tror på
sammanträffanden. Deras antaganden utgår från att det allra mesta som sker inte är
en frukt av slumpens skördar utan av demoniska makters spel. Ju större händelser det
rör sig om, desto mindre utrymme för att tolka dem i termer av misstag eller rena tillfälligheter.
Även om en sådan händelse skulle få en tillfredsställande förklaring, finns det alltid någon
annan aspekt i händelsekedjan som kan sättas ifråga. Och bakom den lurar ännu en.
Detta sätt att tänka utgör motsatsen till Ockhams rakkniv, den metodregel vi berörde
i kapitel 6, och ligger djupt förborgat i den konspirativa föreställningsvärlden."

"den enkla lösningen" stavad till Christer Pettersson gällande Palmemordet och istället
förfäktar betydligt mera "spännande och storslagna" förklaringar till dramat på Sveavägen 1986.

Det som står ovan stämmer in ganska bra på Hans Ölvebro och en del av hans palmeutredare. Hänger kvar vid den sedan länge torpederade Christer Pettersson hypotesen och ignorerar totalt att sveriges utrikesminister inifrån SÄPO fått uppgiften att tre namngivna medarbetare i hemliga polisen i lönndom bevakat Olof Palme före MOP.

Men av någon anledning analyserade inte Erik Åsard detta, troligtvis för att det skulle stängt möjligheten till mera lukrativt politruk-arbete åt makthavarna.
Citera
2014-08-25, 17:59
Medlem
Citat:
upp sent:

Men hovrätten ville jävlas med fru Palme och lät mördaren gå fri. Mycket beklagligt!

Vad det handlar om till syvende och sist - och det har framhållits så många gånger
tidigare av mig och andra - är att det bjuder så enormt emot hos somliga att "köpa"
historien om Christer Pettersson som statsministermördare, en simpel småkriminell
blandmissbrukare som gärningsman och med ett offer av den betydelsen.
Det är inte värdigt helt enkelt.
Mordet på Olof Palme bör rimligen ha en lösning som står i paritet med det förhållandet
att offret var en särdeles framträdande politiker.
Man värjer sig intensivt mot bilden som annars tonar fram med Chrille P. som förövaren,
det är bara för torftigt, så jävla "smått" och obetydligt.

Det är naturligtvis begripligt att det kan bli så, men VERKLIGHETEN går ju inte att rå på
dock, så här var det och så förblir det.

Menar du på allvar att Hovrätten skulle ha dömt Christer Pettersson som skyldig för mordet på Palme enbart utifrån Lisbeth Palmes vittnesmål?

1) Mot Christer Pettersson saknas teknisk bevisning.

2) Man har inte kunnat knyta ett vapen till Christer Pettersson.

3) I hovrätten presenterades inget underbyggt motiv för Christer Pettersson att mörda Olof Palme. (Sådan fanns i resningen till Högsta domstolen, men resningen avslogs även om jag personligen kan köpa motivbilden kring Tingström etc)

4) Det finns flera vittnesmål som talar emot Christer Pettersson.

5) Christer Pettersson saknar visserligen alibi men höll sig i förhören istort sett hela tiden till samma utsaga gällande hans göromål under mordnatten och han nekade bestämt till mordet.

6) Lisbeth Palmes första förhör från mordnatten pekar inte mot Christer Pettersson (precis som mvagrippa påpekat). Lisbeths utpekande av Christer Pettersson i konfrontationen är felaktigt genomfört och av Lisbeth Palme själv försvagat genom påpekandet att det syns vem som är alkholist

Hur kan det med beaktande av ovanstående, "stå utan varje rimligt tvivel" att Christer Pettersson är skyldig?

När Christer Pettersson dömdes i Tingsrätten var domarna oeniga och enbart nämdemännen var för ett dömande. Själv utesluter jag inte att Christer Pettersson är mördaren, men om något spår är undersökt i detalj så är det Christer Pettersson spåret. Det finns andra spår som man inte gått till botten med, t.ex staybehind och uppgifterna om en kuppövning under mordnatten.

Jag köper inte heller resonemanget om Christer Pettersson som "den enkla lösningen". En ensam galning är väl ingen enkel lösning? I nästan alla mord har offret och förövaren en relation till varandra, om man söker en enkel lösning så skall detta krav uppfyllas annars är det ingen enkel lösning, utan en udda lösning.
Citera
2014-08-25, 19:31
Bannlyst
Citat:

Christer Pettersson var en aggressiv narkoman som handlade på impuls, hans tidigare våldsdåd innefattade väldigt mycket aggressivitet, något som mördaren saknade... Hur förklarar du detta?

Sigge Cedegrens lya hade span koll på under kvällen, menar du att dom lät "mördaren" knalla in där bara och ta en revolver?
Citera
2014-09-13, 19:02
Medlem
RVRSs avatar
Råkade komma över det här klippet där Aschberg och Fylkning intervjuar Christer Pettersson tillsammans med en rättsprofessor... Det första jag tänker är att Aschberg är en gris och detta påminner mest om exploitation eller lytesunderhållning, typiskt för TV3. Rättsprofessorn och Aschberg talar över hans huvud, känns lite som de har satt honom som en apa i en bur för allmän beskådan.

http://www.youtube.com/watch?v=AXPzC3OaLlo

Vid ett tillfälle beskrivs Pettersson som "intellektuell" av Fylking och det var inte helt missriktat faktiskt i denna intervju. Christer Pettersson visar att han är oerhört insatt i Palmeutredningen. Detta är Del 12 av programmet.
Senast redigerad av RVRS 2014-09-13 kl. 19:06.
Citera
2014-10-14, 21:48
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Menar du på allvar att Hovrätten skulle ha dömt Christer Pettersson som skyldig för mordet på Palme enbart utifrån Lisbeth Palmes vittnesmål?

1) Mot Christer Pettersson saknas teknisk bevisning.

2) Man har inte kunnat knyta ett vapen till Christer Pettersson.

3) I hovrätten presenterades inget underbyggt motiv för Christer Pettersson att mörda Olof Palme. (Sådan fanns i resningen till Högsta domstolen, men resningen avslogs även om jag personligen kan köpa motivbilden kring Tingström etc)

4) Det finns flera vittnesmål som talar emot Christer Pettersson.

5) Christer Pettersson saknar visserligen alibi men höll sig i förhören istort sett hela tiden till samma utsaga gällande hans göromål under mordnatten och han nekade bestämt till mordet.

6) Lisbeth Palmes första förhör från mordnatten pekar inte mot Christer Pettersson (precis som mvagrippa påpekat). Lisbeths utpekande av Christer Pettersson i konfrontationen är felaktigt genomfört och av Lisbeth Palme själv försvagat genom påpekandet att det syns vem som är alkholist

Hur kan det med beaktande av ovanstående, "stå utan varje rimligt tvivel" att Christer Pettersson är skyldig?

När Christer Pettersson dömdes i Tingsrätten var domarna oeniga och enbart nämdemännen var för ett dömande. Själv utesluter jag inte att Christer Pettersson är mördaren, men om något spår är undersökt i detalj så är det Christer Pettersson spåret. Det finns andra spår som man inte gått till botten med, t.ex staybehind och uppgifterna om en kuppövning under mordnatten.

Jag köper inte heller resonemanget om Christer Pettersson som "den enkla lösningen". En ensam galning är väl ingen enkel lösning? I nästan alla mord har offret och förövaren en relation till varandra, om man söker en enkel lösning så skall detta krav uppfyllas annars är det ingen enkel lösning, utan en udda lösning.
Mitt resonemang kring frågorna, även om jag anser det rätt att han frikändes trots att han med största sannolikhet är skyldig.

1.Vad vi kan säga om den tekniska bevisningen är att för den förnuftiga avfärdar teorin om proffsmördaren. Kulorna var helmantlade och revolvern en stor klumpig Magnum,inte något proffsvapen eller ammunition alltså. Även om mordvapnet mot förmodan skulle hittas idag med CPs fingeravtryck skulle likväl konspirationsfantasterna hålla kvar sin benhårda uppfattning. Jämför med Lee Harvey Oswald vars vapen avlossade tre kulor mot Kennedy.

2.Inte till någon annan heller. Men vi vet att Pettersson hade tillgång till samma vapentyp som Palmevapnet via Sigge Cedergren.

3.En knäppgök behöver inget motiv.

4. Vilka då? Vittnerna som CP på ett tidigt stadium hade övertygat om att ge honom alibi för mordnatten? Eller mannen bakom baracken som under alla förhör hävdat att han inte såg mördaren eller skulle kunna känna igen honom?

5. Om det är något karln kan så är det att hålla masken.

6.Lisbeth Palme trodde att skotten kom från annat håll och beskrev därefter mannen som gömde sig i trappuppgången under första förhöret. När hon sedan fick klart för sig varifrån skotten kom har hon varit väldigt konsekvent i sitt vittnesmål. Sedan så pekar hon ut Pettersson baserat på sin minnesbild av mördarens ansikte och ingenting annat. Om han är en alkoholist är ointressant.Varför skulle hon peka ut Pettersson ifall hon inte var tvärsäker? Kom ihåg att hon är en dominant bångstyrig kvinna, knappast lättmanipulerad.

Demokratiskt valda politiska ledare mördas av ensamma galningar (Sirhan Sirhan, Mihailo Mijalovic, John Hinkley Jr etc..), de mördas inte av folk i deras närhet så den ensamma galningen är den enkla lösningen
Citera
2014-10-29, 00:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:

De tror sig veta och sannolikt är det fel. Beklagligt såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan

Det är helt omöjligt att vara seriös och påstå att det bortom varje rimliga tvivel var Christer som gjorde det.
Citera
2014-10-29, 01:00
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
1.Vad vi kan säga om den tekniska bevisningen är att för den förnuftiga avfärdar teorin om proffsmördaren. Kulorna var helmantlade och revolvern en stor klumpig Magnum,inte något proffsvapen eller ammunition alltså. Även om mordvapnet mot förmodan skulle hittas idag med CPs fingeravtryck skulle likväl konspirationsfantasterna hålla kvar sin benhårda uppfattning. Jämför med Lee Harvey Oswald vars vapen avlossade tre kulor mot Kennedy.

Så är det nog, som du säger. Man kan dra slutsatsen att gärningsmannen kanske inte arbetade som proffsmördare utan istället bara var vapenintresserad. Pekar tydligt bort från Christer.

Citat:
Men vi vet att Pettersson hade tillgång till samma vapentyp som Palmevapnet via Sigge Cedergren.

Just det vi inte vet. Ett påstående som ingen har bekräftat.

Citat:
3.En knäppgök behöver inget motiv.

Vill du placera Christer på samma plats i knäppgöke-hierarkin som Mihailo Mijalovic?

Citat:
5. Om det är något karln kan så är det att hålla masken.

Hålla masken som i att bestämt förneka brott i förhör, eller hålla masken som att berätta för media senare samma vecka att han nog kan vara inblandad? Nu får du förklara hur du tänker.

Citat:
6.Lisbeth Palme trodde att skotten kom från annat håll och beskrev därefter mannen som gömde sig i trappuppgången under första förhöret. När hon sedan fick klart för sig varifrån skotten kom har hon varit väldigt konsekvent i sitt vittnesmål. Sedan så pekar hon ut Pettersson baserat på sin minnesbild av mördarens ansikte och ingenting annat. Om han är en alkoholist är ointressant.Varför skulle hon peka ut Pettersson ifall hon inte var tvärsäker? Kom ihåg att hon är en dominant bångstyrig kvinna, knappast lättmanipulerad.

Fru Palmes vittnesmål kan möjligtvis vara det sämsta någonsin, som var på tapeten i en mordrättegång. Finns det något exempel i hela kriminalhistorien på ett huvudvittne som ändra sig så mycket som hon har gjort? Sen vill jag gärna att du förklarar för mig, om du nu tycker hon varit så konsekvent, varför hon undanhållit uppgiften om att gärningsgubben var alkoholist i alla förhör? Som hon av en slump fick reda på just vid konfrontationen... lättmanipulerad å det grövsta vill jag säga.

Citat:
Demokratiskt valda politiska ledare mördas av ensamma galningar (Sirhan Sirhan, Mihailo Mijalovic, John Hinkley Jr etc..), de mördas inte av folk i deras närhet så den ensamma galningen är den enkla lösningen

Oftast finns det något större politiskt motiv bakom, oavsett hur gärningsmannen ser ut. Hur intresserad, på en skala, skulle du säga att Christer var av politik? Den så kallade ensamma galningen är i Palmefallet inte den mest troliga teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in