• 1
  • 2
2012-08-14, 16:59
Medlem
ingo095s avatar
Hej!
Vaknade en helt vanlig sommarlovsmorgon och tänkte börja dagen med ett entourage-avsnitt för att sedan kila ner till gymmet. Jag lägger datorn i viloläge,När jag kommer hem cirkus två timmar senare så är datorn död. Musen som är inkopplad genom usb lyser och ibland när man startar datorn så går fläkten igång men dock i ungefär 1/2 sekund. Detta hände för ungefär en vecka sedan men jag har inte orkat ta tag i problemet men nu blir det lan så är lite mer motiverad nu.

-Jag har låtit den stå orörd men utan resultat.
-Faktumet att jag inte har ändrat något utan gjort exakt samma sak som flera hundra gånger innan förvirrar mig. Inga nya komponenter eller lådan är inte ens öppnad.

Vad kan problemet vara? Tacksam för hjälp.

Spec:
Ati radeon 5770 1 gig
amd 955
corsair venegence 1
Citera
2012-08-14, 17:02
Medlem
Öppna lådan och dammsug ut allt damm och skit.
Citera
2012-08-14, 17:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, att dammsuga kan orsakar ännu mer fel. Detta har diskuterats flitigt på forumet hur man bör rengöra en dator, eller hur?

Tryckluft på burk eller medtag datorn till den närmsta bensinmack som kan ha tryckluft. Blås rent försiktigt runt fläktarna och nätagget.

Upperbarligen så får datorn ström då du nämner att datormusen fungerar eller åtminstone lyser. Kommer du åt felsäkert läge?
Citera
2012-08-14, 17:15
Medlem
ingo095s avatar
Har inte riktigt tid att åka och köpa tryckluft specifikt för datorrengöring så jag dammsög (antagligen en dödssynd). Dammsög dock på lägsta "styrkan" så kretsarna borde vara intakta.
Enda livtecknet är ett halvt varv på fläkten och en LED-lampa som blinkar till, detta är dock under 1/2 sekund så datorn startar inte utan det är snarare dödsryckningar!
Citera
2012-08-14, 17:16
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Stäng av datorn med den fysiska knappen, starta den sedan igen. Jag hade exakt samma problem för någon månad sedan, och nämnd lösning hjälpte. Vad problemet exakt berodde på har jag aldrig orkat ta reda på. Förmodligen bara någon konstig bug eller felsteg i vilolägesprocessen.
Citera
2012-08-14, 17:21
Medlem
ingo095s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedescapism
Stäng av datorn med den fysiska knappen, starta den sedan igen. Jag hade exakt samma problem för någon månad sedan, och nämnd lösning hjälpte. Vad problemet exakt berodde på har jag aldrig orkat ta reda på. Förmodligen bara någon konstig bug eller felsteg i vilolägesprocessen.
Vad menar du? Nu sitter endast nät/strömkabeln i och jag startar datorn (försöker) genom att använda knappen på chassiet. Kan man göra på annat sätt?
Citera
2012-08-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, att dammsuga kan orsakar ännu mer fel. Detta har diskuterats flitigt på forumet hur man bör rengöra en dator, eller hur?

Klart att tryckluft är att föredra, men har man mer än två hjärnceller så funkar dammsugaren i nödfall om man tar det försiktigt.
Citera
2012-08-14, 19:07
Medlem
ganglere2s avatar
Tänkte genast på nätagget men det kanske inte kan vara det när vissa delar verkar ha ström.
Citera
2012-08-14, 19:18
Medlem
ingo095s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tänkte genast på nätagget men det kanske inte kan vara det när vissa delar verkar ha ström.
Det är ett corsair vx550w, cirka ett år gammalt. Min gissning är också aggregatet, corsair har ju 5 års garanti på sina agg men tveksamt om jag har kvar kvittot... Är jag körd? Eller är problemet något som kan lösas utan nya inköp?
Citera
2012-08-14, 20:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo095
Det är ett corsair vx550w, cirka ett år gammalt. Min gissning är också aggregatet, corsair har ju 5 års garanti på sina agg men tveksamt om jag har kvar kvittot... Är jag körd? Eller är problemet något som kan lösas utan nya inköp?

Nätagget i min hemmaserver gick i en åska för ett par år sedan. Fanns inget annat att göra än att köpa ett nytt. Så jag tror att det gäller även i ditt fall tyvärr. Hittar du inte kvittot så är det nog bara att betala. Laga blir dyrare, brukar iaf vara så.
Citera
2012-08-14, 23:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Klart att tryckluft är att föredra, men har man mer än två hjärnceller så funkar dammsugaren i nödfall om man tar det försiktigt.

Problemet är inte luftdraget utan statisk elektrictet på dammsugarröret.
Citera
2012-08-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Problemet är inte luftdraget utan statisk elektrictet på dammsugarröret.

Jag har aldrig hävdat att luftdraget är problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in