• 1
  • 2
2012-08-14, 09:14
Medlem
karakoimas avatar
Till att börja med, det är non-sticky jag pratar om, Gjutjärnspannor och rostfria har jag redan, men vill ha en ny snabbrengjord.

En som är till för aktivt bruk i en aktiv familj. Som är snabb att diska, som tål lite övervärme.
Var inne på Cervera, de pratade sig varma för Hackman New Rotissier. Bra/dålig? Finns bättre? Den här verkar gå att beställa för i runda slängar 600 kr, alltför mycket dyrare skall den inte vara.

Tefal skall tydligen vara reptåliga men inte tåla övervärme särskilt bra. Stämmer det?

Finns parametrar för ytan förutom reptålighet och övervärme man bör ta hänsyn till?

En viktig parameter för mej är den faktiska stekytan, många köttbullar i pannan samtidigt, dvs 45 graders lutning på kanterna är ett minus.
Citera
2012-08-14, 10:21
Medlem
scenics avatar
Jag har använt Gastrolux de senaste 10 åren. Funkar jättebra. Köpte en ny för tre år sen pga att jag bytte spis.
http://www.gastrolux.se/traktorpanna-28-cm/27-0
Kan tillägga att mina gamla fortfarande används av resten av familjen.
Citera
2012-08-14, 10:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
Till att börja med, det är non-sticky jag pratar om, Gjutjärnspannor och rostfria har jag redan, men vill ha en ny snabbrengjord.

En som är till för aktivt bruk i en aktiv familj. Som är snabb att diska, som tål lite övervärme.
Var inne på Cervera, de pratade sig varma för Hackman New Rotissier. Bra/dålig? Finns bättre? Den här verkar gå att beställa för i runda slängar 600 kr, alltför mycket dyrare skall den inte vara.

Tefal skall tydligen vara reptåliga men inte tåla övervärme särskilt bra. Stämmer det?

Finns parametrar för ytan förutom reptålighet och övervärme man bör ta hänsyn till?

En viktig parameter för mej är den faktiska stekytan, många köttbullar i pannan samtidigt, dvs 45 graders lutning på kanterna är ett minus.
Tefal ger jag inte mycket för. Teflonet har släpp i samtliga mina pannor. Testade att köpa en non-stick på Lidl för 169 spänn för några år sedan. Bästa non-stick pannan jag haft.
Citera
2012-08-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima

Vissa Tefalpannor har problem med beläggningen, dvs att den smälter/bränns för snabbt. Men för 600sek så är det knepigt att hitta något som är så mycket bättre. Anders Petter har en dyrare panna som är helt ok. Annars skulle jag rekommendera De Buyer, kolståls pannor som blir non stick efter ett tag.
Citera
2012-08-14, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Så olika man kan tycka. Jag har haft både Gastrolux, Look och diverse andra belagda pannor (IKEA, ICA, Lidls). Men den som har hållit allra bäst är just Tefal. Modellen heter Preference. Den har nu hållit i ca 4 år, medan de andra var uttjänta efter ca 8 månader, oavsett märke eller modell.

Jag vet en del andra som har liknande erfarenheter som undertecknad när det gäller den här pannan .

När det gäller pannor i kolstål så kan det vara en god idé om man jobbar i ett professionellt kök men i ett hemmakök är en gjutjärnspanna bättre.

~Paul~
Citera
2012-08-14, 15:38
Medlem
spoilers avatar
Hackman fick medelmåttigt betyg i ett test.

http://hd.se/mer/2012/02/18/dyraste-...-samst-i-test/
Citera
2012-08-14, 15:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Hackman fick medelmåttigt betyg i ett test.

http://hd.se/mer/2012/02/18/dyraste-...-samst-i-test/
Där ser man. Jag brukar dock inte lita på dessa så kallade tester. De är helt motstridiga från gång till gång och man vet inte riktigt hur ärliga de är. Med tester och tabeller kan man ju få fram precis vad som helst. Ibland till och med fakta .

~Paul~
Citera
2012-08-14, 15:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När det gäller pannor i kolstål så kan det vara en god idé om man jobbar i ett professionellt kök men i ett hemmakök är en gjutjärnspanna bättre.

~Paul~
Nu blev jag lite nyfiken, varför är det så?
Citera
2012-08-14, 16:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu blev jag lite nyfiken, varför är det så?
En gjutjärnspanna har ännu bättre släpp och ännu bättre värmefördelning än en kolstålspanna. Det har helt enkelt med materialet och tjockleken att göra. Det finns förstås tunna gjutjärnspannor som är helt värdelösa. Jag pratar om de bättre märkena, såsom Kockums, Ronneby Bruks, Lyckeby Bruks, Skeppshult och liknande.

Själva ytan på en gjutjärnspanna är porös, dvs den innehåller myriader med mikroskopiska hål. När man bränner in en sådan panna så går fettet in i dessa hål och förkolnar. I själva ytskiktet bildas också kolföreningar. Dessa förenas med det kolet som sitter i porerna och ger pannan en mycket hållbar och stabil non-stick-beläggning.

Men. Nackdelen med en bra gjutjärnspanna är att den är tung och otymplig. Att svinga en sådan panna under ett helt pass i ett krogkök blir en övermänskligt tung uppgift. Det är därför som de flesta restaurangkök använder kolstål eller rostfritt.

Så. Som vanligt finns det fördelar men också nackdelar .

~Paul~
Citera
2012-08-14, 17:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En gjutjärnspanna har ännu bättre släpp och ännu bättre värmefördelning än en kolstålspanna. Det har helt enkelt med materialet och tjockleken att göra. Det finns förstås tunna gjutjärnspannor som är helt värdelösa. Jag pratar om de bättre märkena, såsom Kockums, Ronneby Bruks, Lyckeby Bruks, Skeppshult och liknande.

Själva ytan på en gjutjärnspanna är porös, dvs den innehåller myriader med mikroskopiska hål. När man bränner in en sådan panna så går fettet in i dessa hål och förkolnar. I själva ytskiktet bildas också kolföreningar. Dessa förenas med det kolet som sitter i porerna och ger pannan en mycket hållbar och stabil non-stick-beläggning.

Men. Nackdelen med en bra gjutjärnspanna är att den är tung och otymplig. Att svinga en sådan panna under ett helt pass i ett krogkök blir en övermänskligt tung uppgift. Det är därför som de flesta restaurangkök använder kolstål eller rostfritt.

Så. Som vanligt finns det fördelar men också nackdelar .

~Paul~

Tack för genomgången.
Själv vill jag gärna ha ett lite större järn, 30cm känns rätt för mig, men i butiker ser man sällan så stora. Någon som har några tips om var man hittar så stora stekjärn?
Citera
2012-08-14, 17:45
Medlem
scenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack för genomgången.
Själv vill jag gärna ha ett lite större järn, 30cm känns rätt för mig, men i butiker ser man sällan så stora. Någon som har några tips om var man hittar så stora stekjärn?

Får man inte problem med ojämn temperatur på pannan om man har så stor panna? Fast du kanske har så stor platta?
Citera
2012-08-14, 17:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scenic
Får man inte problem med ojämn temperatur på pannan om man har så stor panna? Fast du kanske har så stor platta?

Jepp, min största platta är 30cm om man aktiverar alla 3 zonerna, så det funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in