Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så olika man kan tycka. Jag har haft både Gastrolux, Look och diverse andra belagda pannor (IKEA, ICA, Lidls). Men den som har hållit allra bäst är just Tefal. Modellen heter Preference. Den har nu hållit i ca 4 år, medan de andra var uttjänta efter ca 8 månader, oavsett märke eller modell.
Jag vet en del andra som har liknande erfarenheter som undertecknad när det gäller den här pannan

.
När det gäller pannor i kolstål så kan det vara en god idé om man jobbar i ett professionellt kök men i ett hemmakök är en gjutjärnspanna bättre.
~Paul~
2 av mina Tefal var helt uttjänta efter knappt 3 år. Beläggningen hade släppt och flagade. Osade obehagligt när den kom upp i värme. Har en IKEA stekpanna som har
11 år på nacken och den är fortfarande i väldigt bra skick. finns en hel del repor i den, men det bränner aldrig fast i den.
Slutsatsen är: Eftersom fransmän inte kan tillverka bilar, så kan dom fan inte heller tillverka stekpannor..

Edit: Som Enoch Thulin säger så har jag också en ICA stekpanna. Väldigt bra non-stick (Verkar väldigt stryktåligt) men har också problem med att den slagit sig och blivit ojämn.Vill minnas att ICA-pannan fick bäst i test i råd och rön, när det gällde själva beläggningen. Men att de "anmärkte" på att godset verkade tunt och att det fanns risk för att pannan blev ojämn
Bästa vardags stekjärn för mig är IKEA samt det jag köpte på Lidl. Köpte ett nytt IKEA-järn för några månader sedan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30101205/
(Det 11 år gamla hänger dock med fortfarande! Funkar finfint att tex använda på grillen eller i ugnen).Lidljärnet har också en riktigt bra tyngd och står stadigt likt en tysk Tigerstridsvagn!