Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-11, 18:43
  #1
Medlem
tompa165s avatar
Hej!


Jag jobbade på ett företag där tyvärr dom gick i konkurs. Jag va fast anställd och jobbade där i 1 år 3 månader. Helt plötsligt gick dom i konkurs och jag hade en månadslön samt 5 veckor semester dagar som redan var injobbade. Dom pengarna fick jag ej och chefen vägrar betala ut dom och skyller på att han nu är skyldig ett annat företag pengar. Vad kan jag göra för att få mina injobbade pengar som jag har rätt till? Jag är inte med i facket så där kommer jag nog inte få någon hjälp ifrån.


HJÄLP!
Citera
2012-08-11, 18:46
  #2
Medlem
så går det bär man inte är med i facket, nu får du göra jobbet själv, börja med att googla statlig lönegaranti.

om chefen sagt det efter konkursen så har han gjort en brottslig handling, anmäl genast till konkursförvaltare.
Citera
2012-08-11, 18:47
  #3
Medlem
Ekotemplets avatar
Konkursförvaltarern fixar din lön , ta kontakt med honom, du får även statlig lönegaranti omjag inte minns fel.
Citera
2012-08-11, 18:48
  #4
Medlem
Om företaget är i konkurs varken kan eller får chefen betala ur något, det är konkursförvaltarens som har hand om bolaget nu. Statlig lönegaranti borde du få. Kontakta konkursförvaltaren.
Citera
2012-08-11, 19:09
  #5
Medlem
Japp, du får söka ersättning från den statliga lönegarantin, ditt fack kan hjälpa dig med detta. Dina intjänade semesterveckor vet jag inte hur det kommer att hanteras, även där hjälper ditt fack till.

Om du inte är medlem i facket så får du börja jobba och googla. Om du lyckas få en ny anställning, fundera på om du skulle kunna ha någon nytta av att vara med i facket!
Citera
2012-08-11, 19:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Japp, du får söka ersättning från den statliga lönegarantin, ditt fack kan hjälpa dig med detta. Dina intjänade semesterveckor vet jag inte hur det kommer att hanteras, även där hjälper ditt fack till.

Om du inte är medlem i facket så får du börja jobba och googla. Om du lyckas få en ny anställning, fundera på om du skulle kunna ha någon nytta av att vara med i facket!
intjänad semester ingår inte i statlig lönegaranti, så TS har 0 chans att få ut den.
Citera
2012-08-11, 20:04
  #7
Medlem
Läropengar, gå med i facket.
Du kan alltid driva det i en civil rättegång.

Men får du inte rätt, så är du ruinerad(tyvärr)


Citat:
Ursprungligen postat av tompa165
Hej!


Jag jobbade på ett företag där tyvärr dom gick i konkurs. Jag va fast anställd och jobbade där i 1 år 3 månader. Helt plötsligt gick dom i konkurs och jag hade en månadslön samt 5 veckor semester dagar som redan var injobbade. Dom pengarna fick jag ej och chefen vägrar betala ut dom och skyller på att han nu är skyldig ett annat företag pengar. Vad kan jag göra för att få mina injobbade pengar som jag har rätt till? Jag är inte med i facket så där kommer jag nog inte få någon hjälp ifrån.


HJÄLP!
Citera
2012-08-11, 20:23
  #8
Medlem
Folk får det att låta som att man är helt körd utan facket. Skulle vara intressant att veta exakt vad ni anser facket skulle kunna göra i den här situationen?

Det är inte längre chefen som bestämmer vilka som får betalt eftersom att företaget är försatt i konkurs. Ta reda på vem konkursförvaltaren är och säg att du har en lönefordran på företaget du vill ha betalt för, alternativt gör detta via chefen. Konkursförvaltaren sköter eventuell utdelning från konkursboet och även handläggningen beträffande den statliga lönegarantin.

Edit: Man behöver inte nödvändigtvis anmåla sitt anspråk till förvaltaren, vilket det kanske lät som ovan. Förvaltaren ska kolla upp företagets skulder ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Samx
Läropengar, gå med i facket.
Du kan alltid driva det i en civil rättegång.

Men får du inte rätt, så är du ruinerad(tyvärr)
Vad behöver han driva i rättegång menar du?
__________________
Senast redigerad av revamp 2012-08-11 kl. 20:34. Anledning: Tillägg
Citera
2012-08-11, 20:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Det är inte längre chefen som bestämmer vilka som får betalt eftersom att företaget är försatt i konkurs. Ta reda på vem konkursförvaltaren är och säg att du har en lönefordran på företaget du vill ha betalt för, alternativt gör detta via chefen. Konkursförvaltaren sköter eventuell utdelning från konkursboet och även handläggningen beträffande den statliga lönegarantin.

Folk får det att låta som att man är helt körd utan facket. Skulle vara intressant att veta exakt vad ni anser facket skulle kunna göra i den här situationen?

Vad behöver han driva i rättegång menar du?
facket kan vara bra att ha om man är totalt okunnig i ärendet som TS verkar vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback