• 1
  • 2
2012-08-10, 22:05
Medlem
Hej, hur gör jag vin/annan alkohol på snabbaste och billigaste möjliga sätt. Gärna gott också, går det att göra på en vecka ?

Ska även tilläggas att jag vill inte göra någon stor sats till att börja med, utan max 2 liter.
Vill inte göra ''mäsk'' då detta enligt många är totalt odrickbart.

Vill inte heller ta några risker som att alkoholen kan bli gift eller annat.
Citera
2012-08-11, 02:07
Medlem
Adelaides avatar
Har besöt många som gjort hemmagjort vin, och alla dom hade som små rum nere i källaren med en stor vinbägare.

Vad jag vet ska du mogna vindruvor som du sedan ska bilda vin till, men jag kan ha fel...
Citera
2012-08-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har besöt många som gjort hemmagjort vin, och alla dom hade som små rum nere i källaren med en stor vinbägare.

Vad jag vet ska du mogna vindruvor som du sedan ska bilda vin till, men jag kan ha fel...

Detta stämmer Men ska tydligen vara en lång och relativt jobbig process Vi har funderat på att göra vin, skall enligt dåliga källor gå att göra en liten flaska, inte bara 20liters som alla vinsatser är gjorda till..

EDIT: Mina föräldrar som jag bor hos är hel nykterister, så går det att göra alkohol på något sätt i skogen om man bygger ett litet vindskydd,eller blir det för kallt och jästen dör?
Senast redigerad av swegeekstore 2012-08-11 kl. 07:18.
Citera
2012-08-11, 07:32
Medlem
FBMinchias avatar
Om du jäser ut en 20-dunk eller mindre har ingen betydelse. Det kommer lukta i alla fall, om du inte leder ner lukten genom ett vattenlås.

Utomhus går det kanske att bygga ihop något med frigolit, fast du måste se till att tempen ligger stabilt hela tiden.

Är föräldrarna goodtemplare eller laestadianer? Du får väl jäsa ut hos någon polare i stället då.
Citera
2012-08-11, 07:52
Medlem
negerbarns avatar
Enklast är att köpa en färdig vitvinsats för någon hundralapp. Brukar ta allt från 1-3 veckor att jäsa ut, och sen några veckor upptappat på flaska innan det går att dricka. De billiga sorterna blir i smaken ungefär som Prego eller Zumbaili. Väljer du att dricka direkt när vinet jäst klart kommer det smaka mycket jäst.
Citera
2012-08-11, 10:00
Medlem
Villket av dessa recept fungerar bäst? och kan jag göra vinet utomhus i min gammla kojja i skogen? till er som tycker jag ska jäsa hos mina vänner, de flesta av mina vänner är 16-17 år.. Bor i en liten by..

RECEPT 1. http://www.angelfire.com/ab7/cider/cider.html
Fråga om detta recept: Är det det man blir bakfull så inni helvete av? vill helst slippa det
Recept 2. Rubriken talar, jag har tidigare vid en del tillfällen gjort någon slags mäsk efter ett väldigt simpelt recept som var något i stil med:
- 1/2 Tesked torrjäst
- 1 dl socker
- 1 l saft/vatten

Fråga:Går detta att dricka utan att få en sjuk bakfylla?
Citera
2012-08-12, 04:16
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegeekstore
Villket av dessa recept fungerar bäst? och kan jag göra vinet utomhus i min gammla kojja i skogen? till er som tycker jag ska jäsa hos mina vänner, de flesta av mina vänner är 16-17 år.. Bor i en liten by..
Det är inte bra att bara umgås med yngre, det brukara vara tecken på sen mognad. *wink wink*

Nej, i skogen lär det inte bli särskilt bra. Det skulle säkert funka, men ta extra tid och bli jävligt dåligt på grund av exempelvis de kraftiga temperaturskillnaderna på dag och natt.

Citat:
RECEPT 1. http://www.angelfire.com/ab7/cider/cider.html
Fråga om detta recept: Är det det man blir bakfull så inni helvete av? vill helst slippa det
Recept 2. Rubriken talar, jag har tidigare vid en del tillfällen gjort någon slags mäsk efter ett väldigt simpelt recept som var något i stil med:
- 1/2 Tesked torrjäst
- 1 dl socker
- 1 l saft/vatten

Fråga:Går detta att dricka utan att få en sjuk bakfylla?

Grundreceptet på alkohol är socker (antingen raffinerat eller utvunnet ur någon frukt) + jäst + vatten. Beroende på val av jäst och sockerart samt hur hög alkoholhalt du vill ha blir du olika bakfull. En tumregel är att ju lägre alkoholhalt du jäser upp det till, desto mindre bakfull blir du.

Oavsett kommer de "recept" du hittat smaka skit. De kommer smaka ännu mer skit om du satsar på att komma upp i några direkta alkoholstyrkor. Du kommer få kväljningar när du ska dricka det.

Som jag skrev, köp en vinsats och en 25-litersdunk och jäser vin istället. Det kommer i alla fall vara drickbart. Eller om du är så desperat så kan du ta och köpa ett sexpack folköl. Då kan du åtminståne behålla lite värdighet. Häver du dem snabbt på tom mage så kommer du bli mer påverkad än vad du lär bli på en liter av din sörja du planerat att tillverka i en koja i skogen.
Citera
2012-08-12, 06:53
Medlem
Bara jag som får känslan av att TS är ~15 bast och just smakat alkohol och blivit nykär i helvetet?!

Gör mäsk och blanda med multivitamindryck, Det funkar faktiskt ifall man som du letar efter något halvdant med alkohol i. Alla diverse recept med lite torrjäst och saft och socker kommer att smaka gammal skrumpen förhud eller bara bli misslyckat över huvudtaget
Citera
2012-08-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolisen
Bara jag som får känslan av att TS är ~15 bast och just smakat alkohol och blivit nykär i helvetet?!

Gör mäsk och blanda med multivitamindryck, Det funkar faktiskt ifall man som du letar efter något halvdant med alkohol i. Alla diverse recept med lite torrjäst och saft och socker kommer att smaka gammal skrumpen förhud eller bara bli misslyckat över huvudtaget

Jag är inte 15 bast, men jag är väll relativt nykär i skiten. Och tycker även det skulle vara kul att göra eget, om det ej går att dricka, så dricker jag det helt enkelt inte

Har varit och inhandlat 1 liter äppeljuice, torrjäst , en 50 cl cola flaska och lite socker
Postar resultat senare
Citera
2012-08-12, 12:16
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegeekstore
Jag är inte 15 bast, men jag är väll relativt nykär i skiten. Och tycker även det skulle vara kul att göra eget, om det ej går att dricka, så dricker jag det helt enkelt inte

Har varit och inhandlat 1 liter äppeljuice, torrjäst , en 50 cl cola flaska och lite socker
Postar resultat senare

Är det konserveringsmedel i äppeljuicen så kommer jästen dö, och ingen alkohol bildas.
Citera
2012-08-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Är det konserveringsmedel i äppeljuicen så kommer jästen dö, och ingen alkohol bildas.

Helvete också.. Det är det ju säkert i denna skit juice..
hade aldrig läst det tidigare.. Är det helt säkert att jästen dör direkt?

EDIT:Kollade nu på innehålls förteckningen, står bara Äppeljuce från koncentrat. Inget om några konserveringsmedel/e-ämmnen. Bör denna gå att använda, klart det finns koncerverings medel men troligen välldigt lite då det ej står på innehålls förteckningen.
Senast redigerad av swegeekstore 2012-08-12 kl. 12:55.
Citera
2012-08-12, 13:03
Medlem
liqueurs avatar
heter det juice så får det inte finnas några tillsatser, så sålänge det står juice på förpakningen så ska det gå att jäsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in