Citat:
Ursprungligen postat av swegeekstore
Villket av dessa recept fungerar bäst? och kan jag göra vinet utomhus i min gammla kojja i skogen? till er som tycker jag ska jäsa hos mina vänner, de flesta av mina vänner är 16-17 år.. Bor i en liten by..
Det är inte bra att bara umgås med yngre, det brukara vara tecken på sen mognad. *wink wink*
Nej, i skogen lär det inte bli särskilt bra. Det skulle säkert funka, men ta extra tid och bli jävligt dåligt på grund av exempelvis de kraftiga temperaturskillnaderna på dag och natt.
Citat:
RECEPT 1.
http://www.angelfire.com/ab7/cider/cider.html
Fråga om detta recept: Är det det man blir bakfull så inni helvete av? vill helst slippa det

Recept 2. Rubriken talar, jag har tidigare vid en del tillfällen gjort någon slags mäsk efter ett väldigt simpelt recept som var något i stil med:
- 1/2 Tesked torrjäst
- 1 dl socker
- 1 l saft/vatten
Fråga:Går detta att dricka utan att få en sjuk bakfylla?
Grundreceptet på alkohol är socker (antingen raffinerat eller utvunnet ur någon frukt) + jäst + vatten. Beroende på val av jäst och sockerart samt hur hög alkoholhalt du vill ha blir du olika bakfull. En tumregel är att ju lägre alkoholhalt du jäser upp det till, desto mindre bakfull blir du.
Oavsett kommer de "recept" du hittat smaka skit. De kommer smaka ännu mer skit om du satsar på att komma upp i några direkta alkoholstyrkor. Du kommer få kväljningar när du ska dricka det.
Som jag skrev, köp en vinsats och en 25-litersdunk och jäser vin istället. Det kommer i alla fall vara drickbart. Eller om du är så desperat så kan du ta och köpa ett sexpack folköl. Då kan du åtminståne behålla lite värdighet. Häver du dem snabbt på tom mage så kommer du bli mer påverkad än vad du lär bli på en liter av din sörja du planerat att tillverka i en koja i skogen.