• 1
  • 2
2012-08-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
heter det juice så får det inte finnas några tillsatser, så sålänge det står juice på förpakningen så ska det gå att jäsa.

Tack för hjälpen Precis gjort allting och satt ut det utomhus på jäsning.. Får se hur detta går.

Gjorde 2 hål i korken och stoppade i bomull. så jag slipper springa och lätta på trycket hela tiden
Citera
2015-03-18, 16:13
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det är inte bra att bara umgås med yngre, det brukara vara tecken på sen mognad. *wink wink*

Nej, i skogen lär det inte bli särskilt bra. Det skulle säkert funka, men ta extra tid och bli jävligt dåligt på grund av exempelvis de kraftiga temperaturskillnaderna på dag och natt.

Grundreceptet på alkohol är socker (antingen raffinerat eller utvunnet ur någon frukt) + jäst + vatten. Beroende på val av jäst och sockerart samt hur hög alkoholhalt du vill ha blir du olika bakfull. En tumregel är att ju lägre alkoholhalt du jäser upp det till, desto mindre bakfull blir du.

Oavsett kommer de "recept" du hittat smaka skit. De kommer smaka ännu mer skit om du satsar på att komma upp i några direkta alkoholstyrkor. Du kommer få kväljningar när du ska dricka det.

Som jag skrev, köp en vinsats och en 25-litersdunk och jäser vin istället. Det kommer i alla fall vara drickbart. Eller om du är så desperat så kan du ta och köpa ett sexpack folköl. Då kan du åtminståne behålla lite värdighet. Häver du dem snabbt på tom mage så kommer du bli mer påverkad än vad du lär bli på en liter av din sörja du planerat att tillverka i en koja i skogen.

Ursäkta svar på en gammal tråd, men jag har gjort vin/cider (ja kalla det vad ni vill!) på ungefär exakt detta sättet 2 gånger och första gången blev det skit!
Det smakade skit och var låg alkoholhalt, runt 2% ca.
Andra gången kom jag upp i ca en 5-6 % och efter lite filtrering så smakade det faktiskt inte så dumt heller.

Så min slutsats är iaf att JA, man kan göra någon form av alkoholhaltig dryck på detta viset. Cider, vin eller vad man nu väljer att kalla det.
Det är enkelt och går relativt snabbt vilket denna tråden handlar om! Att det sen inte smakar så gott, det är en helt annan sak. Personligen tycker jag inte att det finns någon alkoholhaltig dryck som smakar speciellt gott ändå, så smaken är inget jag lägger särskilt stor vikt på i detta fallet.

/Mvh
Citera
2015-03-18, 18:09
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Ursäkta svar på en gammal tråd, men jag har gjort vin/cider (ja kalla det vad ni vill!) på ungefär exakt detta sättet 2 gånger och första gången blev det skit!
Andra gången kom jag upp i ca en 5-6 % och efter lite filtrering så smakade det faktiskt inte så dumt heller.

Så min slutsats är iaf att JA, man kan göra någon form av alkoholhaltig dryck på detta viset. Cider, vin eller vad man nu väljer att kalla det.
Det är enkelt och går relativt snabbt vilket denna tråden handlar om! Att det sen inte smakar så gott, det är en helt annan sak. Personligen tycker jag inte att det finns någon alkoholhaltig dryck som smakar speciellt gott ändå, så smaken är inget jag lägger särskilt stor vikt på i detta fallet.

/Mvh
Din slutsats är att man kan tillverka alkohol själv? Eller vad? Du verkar inte ha lyckats så bra om du får 2% en gång och 5-6% en annan, om du haft ambitioner att göra vin.

Att det smakar skit är nåt man kan ränka med till en början, om man frihandar, men löser sig snabbt om man har lite intresse och bryr sig om vad man gör, samt villig att lägga några kronor på bra råvaror. Blir fortfarande billigt jämfört med att köpa, men kan handla om 2-5 ggr priset av det allra billigaste att göra själv.
Citera
2015-03-19, 01:51
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Din slutsats är att man kan tillverka alkohol själv? Eller vad? Du verkar inte ha lyckats så bra om du får 2% en gång och 5-6% en annan, om du haft ambitioner att göra vin.

Att det smakar skit är nåt man kan ränka med till en början, om man frihandar, men löser sig snabbt om man har lite intresse och bryr sig om vad man gör, samt villig att lägga några kronor på bra råvaror. Blir fortfarande billigt jämfört med att köpa, men kan handla om 2-5 ggr priset av det allra billigaste att göra själv.

Nej. Slutsatsen var att just denna metod som beskrivs här faktiskt funkar helt ok, trots att den låter så simpel.
Många som sagt till mig att det inte går att få det att jäsa alls på detta sättet, dels för att man måste ha en viss temperatur när det skall jäsa samt därför att man behöver olika instrument från en bryggaffär för att inte jästen skall dö tex.

Såklart så vet jag att det blir mycket bättre och finare kvalitet på slutprodukten om man prickar in den ultimata temperaturen samt använder riktig jäsutrustning från en Vin och Essens butik eller liknande.
Har själv gjort vin flera gånger med hjälp av ett Vinkit från en sådan affär, numera med riktigt goda resultat enligt dom som smakar!

Tillbaka till den metoden som beskrivs i tråden. Jag hade 1 liter Eldorado äppeljuice hemma (100% frukt från koncentrat), så inget tillsatt socker eller andra ämnen som kan störa jäsningen. Hade även ett paket torrjäst från tidigare bakning hemma och därav självklart även socker.
Då det nu var flera år sedan jag gjorde någon "Alkoholhaltig dryck" på detta viset så blev jag sugen på att göra ett nytt försök!

Så nu väntar jag bara på att det ska börja jäsa i mina 2st 0,5 L petflaskor som står här!

Ska bli spännande att se resultatet om ca en vecka!
Förstår ju självklart att det inte kommer att smaka mumma precis. Ser detta mer som ett experiment och en kul grej!

/Mvh
Senast redigerad av SvarifaxxALaUe 2015-03-19 kl. 01:58.
Citera
2025-06-30, 14:16
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe

/Mvh

jo jag såg inget svar på hur det gick även om deta var typ tio år sen ville jag bara fråga om resultatet

MVH
Citera
2025-06-30, 16:15
Medlem
Flaskpostenss avatar
Finns ju 4 dagars vin nu för tiden det är fan galet. Blir sådär 11-14% också.
Citera
2025-07-01, 17:48
Medlem
Soneking1s avatar
Här är det absolut enklaste sättet att göra alkohol:

Du behöver
En tvättad diskmedelflaska typ skona
Kronjäst torr
Strösocker
Vatten

För fem dl så värmer du fyra dl vattnen till ca trettio grader celsius och tar en till två dl socker och en halv tsk torrjäst blandar det med vattnet häller i flaskan skakar den att stå i normal rummstemperatur i ca en vecka på blir det mellan fem och tio %
OBS Släpp ut koldioxid nån gång om dan annas finns det risk för explotion
Citera
2025-07-01, 17:50
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegeekstore
Hej, hur gör jag vin/annan alkohol på snabbaste och billigaste möjliga sätt. Gärna gott också, går det att göra på en vecka ?

Ska även tilläggas att jag vill inte göra någon stor sats till att börja med, utan max 2 liter.
Vill inte göra ''mäsk'' då detta enligt många är totalt odrickbart.

Vill inte heller ta några risker som att alkoholen kan bli gift eller annat.

Lägg 10 folköl i frysen, när du sen tinar upp dom har du 10 starköl!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in