2015-09-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Jo, det finns tydligen olika bilder. Kanske blev det för uppenbart även för mytomanföreningen?

På den bild du länkar till har man backat upp mot verkstadsdörrarna. Annars tycks det vara samma silverfärgade hyrbil som sågs på platsen vid tillfället.

Bildgalleriet var intressant.
Varför anmäla forskningsfällor för rådjur på Grimsö viltforskningsstation till polisen? Och dessutom vara så dum att man lägger upp bilder på detta?
Två bilder är helt klart tagna på platser allmänheten (och där ingår APU) inte har tillträde.

APU har inte avslöjat ett enda brott. Däremot begår man lagöverträdelser regelmässigt, och dokumenterar även dessa.

APUs bidrag till rovdjursfrågan känns minst sagt kontraproduktiv.

logik, källor och bevis biter inte på dig märker jag och dina svar blir alltmer osammanhängande och dillande, med den ena lögnen mer märklig än den andra utan ett enda belägg eller bildbevis som stöder dina påhitt. Uppenbart att diskussion med dig inte kommer att leda någon som helst stans. Inga lösningar fungerar i din värld så länge det inte handlar om att utrota, du kommer hitta på vilka galenskaper och skrönor som helst för att sprida din varghatarpropaganda.
Men ni andra kan ni ju läsa tidigare inlägg och dra era egna slutsatser.
Citera
2015-09-13, 09:11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
-Lustigt att samers rättigheter ena stunden inte betyder ett skit, som när staten delar ut gruvtillstånd som telefonförsäljare på amfetamin, utan tanke på renbetesland eller ovärdelig natur, eller låter skogsbolagen förstöra samma natur. Då brukar ni naturfiender gapa om att samer och miljömuppar inte ska sätta käppar i hjulet för industri, jobb och utveckling. Eller så fort det är tal om att samer ska få vissa privilegier som ursprungsfolk för att kunna bevara vissa traditioner, då blir det ett jävla liv om att samer minsan inte är ett urfolk och att dom inte förtjänar något.
Men plötsligt, när det tjänar er varghatares syften, då passar det att gråta krokodiltårar över samers rättighet att få utrota alla rovdjur. Patetiskt!
(Jag vet att du sagt att du inte är "varghatare". Men vill man att en art ska utrotas från ett landområde, då är jag ledsen, då hatar man den arten. Det finns inget starkare hat än att säga att någon/något inte har rätt att finnas till. Att säga att den får finnas nån annanstans, bara inte här, förändrar inte saken.)

-Varför ska frivilligorganisationer betala för att bevara och försöka laga den natur som andra tjänar pengar på att förstöra?

-Som jag svarat dig tidigare i denna tråd - tvivlar på att det går in denna gång heller: Den dag Sverige har en nationell tuff ranger-insatsstyrka med polisiära befogenheter och resurser, då behövs inte APU.
Polisen och länstyrelsens naturbevakare klarar inte jobbet. Uppenbarligen! Studera hur stor andel t ex varg som dödas av tjuvjakt och du får svart på vitt att det inte funkar.
Poliser har inte tillräckligt med resurser att patrullera eller utreda, de lokala poliser som ska utreda sitter fast i infekterad svågerpolitik på orterna (landortspoliser ber ju själva om att få slippa utreda lokala jaktbrott). Länsstyrelsens naturbevakare är för få, saknar polisiära befogenheter, är för mesiga, insyltade i lokal svågerpolitik, egenintressen etc. med några få undantag. Kort sagt: Det fungerar inte.

-Att Sverige har en mycket liberal jaktlagstiftning är ett stort problem. Liksom ett mycket dåligt naturskydd i stort.

-Det enda vi är eniga om är att jaktbrott är ett oskick och att de flesta jägare är bra jägare med etik och moral. Tyvärr förstör några få - slöddret (till vilket varghatar-jägare hör) - för oss andra jägare.

-Ditt sista stycke består av faktafel och är allmänt snurrigt, det finns dessutom svar på allt du tar upp där tidigare i tråden.

Det enda stället där jag hittar den retorik, du beskriver kring samernas rättighet att slippa att få mer än 10% av renarna att falla offer för predation är på Rovdjursföreningens hemsida. Nu bor inte jag i Sapmi, (utan några mil utanför) så egentligen har jag inte med rovdjurssituationen där att göra.

Jag hatar inte vargen. Vargens agerar som den gör för att den är just en varg. det är något vi måste förhålla oss till, och bygga politiska, ekonomiska och biologiska förutsättningar för. Därför måste vi för det första besluta om hur många vargar vi ska ha i landet. Var ska de finnas och hur når vi dit?

Eftersom de renskötande samerna inte vill ha revirhävdande varg i Sapmi, går halva landets yta bort.
Jag har svårt att tro att vi kommer att få fast vargetablering i de rena slätt och jordbruksbygderna har jag svårt att tro. Blir det för stora konflikter mellan varg och människa om de finns i närheten av storstäderna? Hur minskar vi konflikterna mellan varg och människa i de områden som är lämpliga för varg.

Min lösning är att man län för län bestämmer hur många revir som ska finnas i respektive län. Lämplig storlek på vargpopulationen är 6-7 revir vardera i Värmland, Dalarna och Gävleborg. Något färre i Örebroområdet. Något eller några på småländska höglandet, liksom i Bohuslän-Dalsland.
Detta kan uppnås genom att när nyetablering av ett vargrevir uppstår, skjuter man bort det vargrevir som funnits längst. Markägare som så önskar ska givetvis få hysa varg på sina marker. Allt annat vore en kränkning av äganderätten.

Jag anser att frivilligorganisationer (vargens intresseorganisationer) ska betala då de gillar att vi ska ha varg i Sverige, och att det mest kostruktiva sättet att få en stark vargstam i landet. (förutasatt att det är det vi vill ha, är att göra det ekonomiskt intressant för exempelvis för markägaren, exempelvis ett skogsbolag att hysa varg på sina marker.

Jag ser det som positivt med en liberal jaktlagstiftning. Generösa jaktider gör att jag kan bedriva jakten i lugn och ro. Jag har flera månader på mig att exempelvis uppfylla förvaltningsplanen för älg.

Jag håller med dig om att det finns mycket att förbättra när det gäller naturskydd, men jag anser inte att tvångslagstiftning är rätt väg att gå.

Faunakriminalitet förekommer och är som sagt ett oskick och ska beivras. att ha en nationell insatsstyrka för detta ser jag inte värdet av, däremot en massa juridiska gränsdragningsproblem.

När det gäller fårkadavren på Mollstaberg tror jag mer på M*tti*s J*nsson chef för naturvårdsenheten på länsstyrelsen i Stockholms län än på tomtarna i APU, vilket uppenbarligen polisen också gör.
Citera
2015-09-13, 11:23
Medlem
Citat:
Eftersom de renskötande samerna inte vill ha revirhävdande varg i Sapmi, går halva landets yta bort.
Jag har svårt att tro att vi kommer att få fast vargetablering i de rena slätt och jordbruksbygderna har jag svårt att tro. Blir det för stora konflikter mellan varg och människa om de finns i närheten av storstäderna? Hur minskar vi konflikterna mellan varg och människa i de områden som är lämpliga för varg.

Min lösning är att man län för län bestämmer hur många revir som ska finnas i respektive län. Lämplig storlek på vargpopulationen är 6-7 revir vardera i Värmland, Dalarna och Gävleborg. Något färre i Örebroområdet. Något eller några på småländska höglandet, liksom i Bohuslän-Dalsland.

diskriminering!

jag säger det skämtsamt men det är ju sant. varför ska bara vi drabbas?

det är en stor ekonomisk förlust, det drabbar bönderna, det drabbar jägarna, det drabbar markägarna. att några jävla södermalms hipsters ska få väga in i en sån här fråga är löjligt, drick ert jävla IPA och tagga ner.(till APU hipsters inte dig specifikt)

varför ska rennäringen skyddas på sätt som inte fårnäringen och annan boskap skyddas?

den är redan mer subventionerad och har egna lagar/regler än annan boskapsnäring, sånt spelar ju rakt i händerna på folk som ogillar samer...

Varg kan visst etablera sig överallt, de är ett hundjur och väldigt anpassningsbara
Citera
2015-09-13, 12:38
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
diskriminering!

jag säger det skämtsamt men det är ju sant. varför ska bara vi drabbas?

det är en stor ekonomisk förlust, det drabbar bönderna, det drabbar jägarna, det drabbar markägarna. att några jävla södermalms hipsters ska få väga in i en sån här fråga är löjligt, drick ert jävla IPA och tagga ner.(till APU hipsters inte dig specifikt)

varför ska rennäringen skyddas på sätt som inte fårnäringen och annan boskap skyddas?

den är redan mer subventionerad och har egna lagar/regler än annan boskapsnäring, sånt spelar ju rakt i händerna på folk som ogillar samer...

Varg kan visst etablera sig överallt, de är ett hundjur och väldigt anpassningsbara

Visst är det en ekonomisk förlust, men nu har ju Sveriges riksdag bestämt att vi ska ha varg i Sverige. Alla partier utom v och mp, som i princip vill ha obegränsat med varg, stöder denna politik. Till riksdagen har såväl samer, som fårägare, hipsters, jägare, f d poliser som tvingats säga upp sig p g a. polisbrutalitet och som nu på heltid lajvar sina pojkdrömmar om att vara apacher, bagare, sotare, bönder och prostituerade rösträtt, så det som dessa kommer fram till torde i någon mån spegla folkviljan.

Ska vi nu ha varg, måste det få kosta, men det är inte enskilda privatpersoner som borde betala. därför anser jag att alla markägare inom ett vargrevir borde få exempelvis 75:-/ha som schablonersättning för att täcka åtminstone en del av kostnaderna.

En annan lösning vore att eftersom Sveaskog, (statligt bolag) ägs gemensamt av oss alla, skulle vargen fredas på deras marker. Alla kostnader skulle då falla på staten d v s. oss tillsammans.

Sammanfattningsvis kan man säga att vargen är här för att stanna. Vargstammen kommer även att vara reglerad. Detta kommer att reta upp både nollvisionärer och vargkramare. Den svåra stötetstenen kommer att få bevarandeorganisationerna att acceptera en reglering av vargstammen på samma sätt som man gör med älg, kronhjort och björn.
Senast redigerad av ekerilar 2015-09-13 kl. 12:55.
Citera
2015-09-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Visst är det en ekonomisk förlust, men nu har ju Sveriges riksdag bestämt att vi ska ha varg i Sverige. Alla partier utom v och mp, som i princip vill ha obegränsat med varg, stöder denna politik. Till riksdagen har såväl samer, som fårägare, hipsters, jägare, f d poliser som tvingats säga upp sig p g a. polisbrutalitet och som nu på heltid lajvar sina pojkdrömmar om att vara apacher, bagare, sotare, bönder och prostituerade rösträtt, så det som dessa kommer fram till torde i någon mån spegla folkviljan.

Ska vi nu ha varg, måste det få kosta, men det är inte enskilda privatpersoner som borde betala. därför anser jag att alla markägare inom ett vargrevir borde få exempelvis 75:-/ha som schablonersättning för att täcka åtminstone en del av kostnaderna.

En annan lösning vore att eftersom Sveaskog, (statligt bolag) ägs gemensamt av oss alla, skulle vargen fredas på deras marker. Alla kostnader skulle då falla på staten d v s. oss tillsammans.

Sammanfattningsvis kan man säga att vargen är här för att stanna. Vargstammen kommer även att vara reglerad. Detta kommer att reta upp både nollvisionärer och vargkramare. Den svåra stötetstenen kommer att få bevarandeorganisationerna att acceptera en reglering av vargstammen på samma sätt som man gör med älg, kronhjort och björn.

Vargen låter sig nog inte dirigeras till Sveaskogs mark om där inte finns bra förutsättningar, relativ avskildhet och mat. Sveaskog liksom alla skogsbolag, de gillar garanterat varg men inte älg.
Citera
2015-10-11, 11:49
Medlem
Finns APU kvar? Det har blivit tystare kring dem, eller börjar de mattas av?
Någonstans läste jag om en skatterevision mot organisationen / stiftelsen.
En stilla undran bara.
Citera
2015-10-11, 21:27
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Finns APU kvar? Det har blivit tystare kring dem, eller börjar de mattas av?
Någonstans läste jag om en skatterevision mot organisationen / stiftelsen.
En stilla undran bara.

Jo, det är väl några som tyckt det varit en del konstigheter, 12 500.- i insamlade medel på ett år?
Och det kan mycket väl vara så att det kommit in en anmälan, eller två
Men själva stiftelsen är det Länsstyrelsen som har tillståndsansvar över.
Sen, deras kursverksamhet, och hur man redovisar intäkter o moms, för detta, det är skattemyndighetens sak.
Kan ju ha kommit något tipps även här.
Men folk pratar så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in