2015-09-02, 18:02
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Ovanstående artikeö har inget med APU att göra överhuvudtaget så jag förstår inte vart du vill komma med den?

Vi har plats för varg vilket den ökande fårnäringen visar på. Och det dör folk under jakten varje år, borde man förbjuda jakt då?

Vi borde förbjuda allt som är roligt, sedan stannar vi framför våra datorer resten av livet, precis som vi är skapta att göra, där kan vare sig vargar, vådaskott, bilar eller jordgetingar ha ihjäl oss. Införandet av hjälmtvång i alla situationer är också ett måste. Samhället har varit på väg åt fel alltför länge.
Citera
2015-09-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
På vilket sätt är det horribelt ur en ekologisk synvinkel? Ekologin mår väl knappast dåligt över att det finns varg? Eller hur menar du?

Varg är väl knappast det som står högst på listan över det som utgör en fara för bärplockare och barn. Det finna annat betydligt mer farligare att gå och vara nojjig över i så fall. Alla träd exempelvis som kan fall över en. Hugg ned dom. Eller sluta vistas ute i skog och mark, man kan gå vilse och frysa ihjäl.

Vargen kostar, men är utrotning verkligen den enda lösningen? Ska man utrota så fort något kostar? Då kan man ju inte tänka långsiktigt om nånting mer än i ekonomiska termer, och ett sådant samhälle vill nog ingen ha. Vargen är rätt obetydlig också i form av vad den kostar samhället. Vill du tänka samhällsekonomiskt är vargen kanske inte det du bör prioritera i första rummet.

ekologiskt horribelt var i anslutning till frisläppta minkar och dylikt, att introducera stora mängder djur i en miljö är aldrig bra, särskilt inte om de är födda i fångenskap och inte vet hur man klarar sig. och om de väl klarar sig så ja titta till australien/nya zeeland där introducerade djur skapar stora problem...

Jag sätter ett större värde på att kunna jaga, få viltkött, vistas i skogen än att ha varg. jag hatar inte vargen i sig. men det är inte så att vi behöver den. våra förfädrar kämpade med allt de hade för att få bort den för att kunna leva. vargen är ett vackert beundransvärt djur, men det är tiger också men nej tack. vår natur är inte så vild som många vill tro längre, det är ett landskap i månt och mycket skapat av oss människor. det brutna jordbrukslandskapet, virkesindustrin osv. vi har gjort det till en resurs att använda. och jakten är en utav de bästa ur ekologisk/miljövänlig använding av resurser.

ingen fara än så länge för bärplockare, men ökar vargen i antal, som APU och andra vill då...

skulle du släppa ut din 3 åring på gården bredvid skogen om du sett varg där regelbundet?

man ska inte ens ha barn ensamma med hundar du vet...

jag tänkar inte bara kostnader som rent ekonomiska, jag tänker på hur många som förlorar möjligheten till jakt, fler varg=mindre vilt till jägare. jag tänker på mindre antal små ekologiska bondgårdar. en liten bondgård har inte tid eller pengar för stängsel och övervakning. och den psykiska påfrestning när vargen jagar din boskap eller din hund måste vara ofantlig.

för att vargen inte ska bli en fara så måste den jagas, björnen vet i mycket större grad att hålla sig undan, vargen efter att ha varit fredad vet det inte.

Det spelar ingen roll att det är en liten kostnad i jämförselse med övriga samhällsbudgeten, alla kostnader är viktiga i sig. det är inte rätt att ett gäng biologer slösar miljoner på att om och om igen flyttar på samma varg, och gud vet hur mycket pengar de har slängt ut på att placera ut valpar, artificiel inseminering och annat... konspirations teorier kanske men if the shoe fits...
Citera
2015-09-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Ovanstående artikeö har inget med APU att göra överhuvudtaget så jag förstår inte vart du vill komma med den?

Vi har plats för varg vilket den ökande fårnäringen visar på. Och det dör folk under jakten varje år, borde man förbjuda jakt då?

APU medlemmar har likt terrorister hotat folk,, kartlägger och hänger ut folk på internet, trakasserar och tom fall av misshandel...

tunn tunn skillnad mellan APU och andra djurrättsaktivister i min mening. det är bara en illusion av skillnad och mycket vanligt inom all politik, en politisk gren och en våldsam

en ledare som är kriminell (skulle inte på många år få bli jägare till exempel)

samma skrot och korn

det dör folk under jakt ja, men de siffrorna sjunker i takt med ökad utbildning. kommer ju alltid att finnas en viss risk (det är vapen vi pratar om och djur mycket större än oss) men man arbetar aktivt emot det iaf.
Citera
2015-09-02, 20:23
Medlem
Ålens avatar
Ursäkta om jag svarade tycket i förra inlägget.

"ekologiskt horribelt var i anslutning till frisläppta minkar och dylikt, att introducera stora mängder djur i en miljö är aldrig bra, särskilt inte om de är födda i fångenskap och inte vet hur man klarar sig. och om de väl klarar sig så ja titta till australien/nya zeeland där introducerade djur skapar stora problem..."

Då hänger jag med. Invasiva arter kan skapa stor oreda.

"Jag sätter ett större värde på att kunna jaga, få viltkött, vistas i skogen än att ha varg. jag hatar inte vargen i sig. men det är inte så att vi behöver den. våra förfädrar kämpade med allt de hade för att få bort den för att kunna leva. vargen är ett vackert beundransvärt djur, men det är tiger också men nej tack. vår natur är inte så vild som många vill tro längre, det är ett landskap i månt och mycket skapat av oss människor. det brutna jordbrukslandskapet, virkesindustrin osv. vi har gjort det till en resurs att använda. och jakten är en utav de bästa ur ekologisk/miljövänlig använding av resurser."

Jag sätter också värde på att folk ska få jaga och vistas i skogen. Allt detta har väl gått bra hittills trots varg. Det är konkurrens om viltet, visst, men kan man inte istället se jakten just som en sport där allt inte bara ska serveras fritt ifrån konkurrens. Jag ser samtidigt inte heller vargen som något lite luddigt oskyldig och har full förståelse för hur våra förfäder kämpade för sin överlevnad genom att tränga undan vargen, men vi lever samtidigt inte heller i ett sådant samhälle där allt hänger på att vargen tar vår föda i lika stor utsträckning. Att inte bara se naturen som en resurs materiellt har också stora värden. Ta bara våra stora nationalparker, en resurs som bringar in många värden både materiellt och immateriellt. Om du vill vistas i skog och mark tro jag du också vill ha en rik flora och fauna.

"ingen fara än så länge för bärplockare, men ökar vargen i antal, som APU och andra vill då...

skulle du släppa ut din 3 åring på gården bredvid skogen om du sett varg där regelbundet?

man ska inte ens ha barn ensamma med hundar du vet..."

Jag skulle inte släppa ut en 3-åring ensam nånstans utan uppsikt. Många vargmotståndare säger hela tiden att det bara är tidsfråga innan vargen har ihjäl ett barn. Vargen har dock hållit sig borta. Jag tycker det är ett fantastiskt djur som förstår att inte ge sig på människor. Om man inte ens ska lämna barn ensamma med barn, varför inte utrota alla hundar i vårt land då? Det finns betydligt farligare djur i våra skogar än vargar. Det var väl inte så länge sedan en älgtjur hade ihjäl en kvinna, och älgar har vi överallt. Björnar håller sig borta mer än varg, men björnar skadar samtidigt betydligt fler människor än vargar. Björnattacker händer väl emellanåt.

"jag tänkar inte bara kostnader som rent ekonomiska, jag tänker på hur många som förlorar möjligheten till jakt, fler varg=mindre vilt till jägare. jag tänker på mindre antal små ekologiska bondgårdar. en liten bondgård har inte tid eller pengar för stängsel och övervakning. och den psykiska påfrestning när vargen jagar din boskap eller din hund måste vara ofantlig. för att vargen inte ska bli en fara så måste den jagas, björnen vet i mycket större grad att hålla sig undan, vargen efter att ha varit fredad vet det inte."

Jag är inte emot skyddsjakt på varg. Jag tror på att både varg och människor har det bäst om vargen skyr oss, och jag är inte för att vi bara står med byxorna i fickan och låter vargstammen växa hej vilt.
Citera
2015-09-06, 01:23
Medlem
Fettsprutans avatar
bulkmuy:

"Din logik är som sagt något dimmig.. Varför skulle det betyda att bilderna INTE tagits vid landsvägskanten om de tagits genom sidorutan? Snarare tyder det väl på motsatsen. Ett karriärstips: Tror inte du har någon framtid som detektiv om du nu funderat på det.
Om APU säger att kadavren låg precis vid vägkanten och du säger att de inte gjorde det, vet jag vem jag tror på.... (En ledtråd: Inte den sistnämnde.)"

Ja du ... bilden genom sidorutan visar ju klart o tydligt hur bilen står i förhållande till det vindskydd som syns. Och vem som helst kan söka på lämplig plats efter satellitbild över gården i fråga, och då ser man tydligt att APU-dårarna måste kört in sin hyrbil på planen framför verkstaden/traktorgaraget. Och där går ingen allmän väg.

Förbannat korkat av APU (men inte förvånande) att själva bistå med bevis på tagande av olovlig väg som det står i brottsbalken. Men varken första eller sista gången det sker, APU och olagligheter tycks ingå i konceptet liksom.

Och vad du tror på är nog bland det mer ointressanta i denna tråd.
Citera
2015-09-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Ja du ... bilden genom sidorutan visar ju klart o tydligt hur bilen står i förhållande till det vindskydd som syns. Och vem som helst kan söka på lämplig plats efter satellitbild över gården i fråga, och då ser man tydligt att APU-dårarna måste kört in sin hyrbil på planen framför verkstaden/traktorgaraget. Och där går ingen allmän väg.

Förbannat korkat av APU (men inte förvånande) att själva bistå med bevis på tagande av olovlig väg som det står i brottsbalken. Men varken första eller sista gången det sker, APU och olagligheter tycks ingå i konceptet liksom.[/b]

Hahahaha, "vem som helst som kan söka på lämplig plats efter satellitbild över gården i fråga" skriver du, jag blev faktiskt inspirerad att göra precis det, och kunde mycket enkelt med googlemaps streetview hitta en plats, som tydligt ser ut att vara nästan identiskt med platsen APU's bild tagits, se länken: https://www.google.se/maps/@59.0632358,17.3786655,3a,75y,17.21h,67.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFzLDsNVRXG2b1Rxi-wYPMw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1 Som synes är denna plats precis bredvid allmän väg, inte på något sätt inne på gårdens privata gårdsplan där vilken vettig bonde som helst normalt skulle lägga sina kadaver i väntan på upphämtning, i stängt utrymme, eller åtminstone övertäckta, i synnerhet mitt i ett vargrevir. Platsen ser dessutom ut att vara den allmänna väg som allmänheten tar för att komma till naturreservatet och sörmlandsleden alldeles bredvid.
(Eller du kanske menar att, eftersom du tror att bilden är tagen genom höger sidoruta, kommer de i riktning från gårdsplanen, och du därför tror att de har varit där. För det första ser APU's bild ut att vara tagen genom framrutan på en bil eller minibuss med sluttande motorhuv, inte sidorutan, dvs att de bara verkar ha stannat till längs vägen, på väg norrut, och plåtat snett ut genom framrutan, dvs precis vid vägkanten. Men även OM bilden SKULLE vara taget genom sidorutan, förändrar inte detta kadavrens position, dvs precis bredvid allmänna vägskanten. Det är heller ingen bevis för att bilen skulle ha varit på gårdsplanen innan bilden togs. Bilden syns tydligt tagen precis vid vägkanten, oavsett hur bilen är vriden. De kan t ex bara ha backat in för att vända på uppfarten. Men som sagt bilden ser dessutom ut att vara tagen genom framrutan.)

Som sakt, dina undersökande skills.. hm, jag ska inte repetera mig. Hur vet du för övrigt vilken av byggnaderna som är "verkstad/traktorgarage" utifrån 3 identiska svarta plåttak på en satelitbild?..

Citat:
Och vad du tror på är nog bland det mer ointressanta i denna tråd.
Ett utalande som e lockande att citera i ett svar..
Citera
2015-09-09, 18:15
Medlem
Fettsprutans avatar
Vart sitter inre låsknappen på framdörrarna på en bil?
Titta i APU- bildens högra nedre kant.
Jag känner inte till något fordon som har dessa knappar i vindrutan.

Att jag vet vilken bygnad som är vilken kan ha många orsaker.
Den teori jag själv tror mest på, är att jag ser dessa bygnader horisontellt.
Stort sett dagligen.
Va tror du?
Citera
2015-09-11, 23:05
Medlem
Citat:
Vart sitter inre låsknappen på framdörrarna på en bil?
Titta i APU- bildens högra nedre kant.
Jag känner inte till något fordon som har dessa knappar i vindrutan.
Kanske har vi olika bilder, men jag ser ingen knapp, däremot en vindrutetorkare. http://www.antipoachingunit.org (skrolla ner till fjärde bilden)

Citat:
Att jag vet vilken bygnad som är vilken kan ha många orsaker.
Den teori jag själv tror mest på, är att jag ser dessa bygnader horisontellt.
Stort sett dagligen.
Va tror du?
Har du kopplingar till gården förstår jag ditt starka försvar av kadaverhanteringen. Vill isåfall också passa på att beklaga rivna och dödade får, en makaber o traumatisk upplevelse för vem som helst. Det förändrar dock inte mina ståndpunkter:
-Sverige måste ta sitt ansvar och skydda en livskraftig rovdjursstam i hela landet, liksom den övriga lilla vilda natur som finns kvar.
-Statliga anslag (stängselbidrag, ersättningar för rovdjursskador etc) måste ökas (dvs alla svenskar inkl stadsbor ska vara med och dela på kostnaderna, inte bara bönderna och renskötarna). -Nolltolerans mot tjuvjakt, flora, fauna och miljö-brott (inkl. missbruk av paragraf 28 genom att locka rovdjur till boskap med flit för att sen skjuta dom).
-APU gör ett viktigt arbete, därför stödjer jag dom.
Citera
2015-09-11, 23:54
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
-Sverige måste ta sitt ansvar och skydda en livskraftig rovdjursstam i hela landet, liksom den övriga lilla vilda natur som finns kvar.
-Statliga anslag (stängselbidrag, ersättningar för rovdjursskador etc) måste ökas (dvs alla svenskar inkl stadsbor ska vara med och dela på kostnaderna, inte bara bönderna och renskötarna). -Nolltolerans mot tjuvjakt, flora, fauna och miljö-brott (inkl. missbruk av paragraf 28 genom att locka rovdjur till boskap med flit för att sen skjuta dom).
-APU gör ett viktigt arbete, därför stödjer jag dom.

Även om Sverige till skillnad mot exempelvis Norge och Kanada inte har gjort ILO-konventionen (konvention om ursprungsfolks rättigheter) till lag, tillämpas den. Av den anledningen är de renskötande samerna som ska avgöra huruvida vi skall ha exempelvis varg i renskötselområdena. Eftersom de inte vill det är det heller inte okay att tvinga på dem det.

Varför statliga anslag, varför ägnar sig inte bevarandeorganisationerna åt att samla in pengar för att betala markägare för att hysa rovdjurspopulationer på sina marker. Om markägarna i ett vargrevir i skogslandet skulle erbjudas exempelvis 75:-/ha för att markerna ligger inom ett konstaterat vargrevir. Då skulle det kunna bli ekonomiskt intressant med vargar.

Jaktbrott är ett jävla oskick och ska beivras. Till det har vi polis, samt länsstyrelsens naturbevakare. Jaktlagen finns av en anledning och vi har i Sverige en mycket bra och liberal jaktlagstiftning som ger stor frihet under ansvar. Den svenske jägaren har i regel engod jaktetik och en hög moral. APU hittar inga jaktbrott, beroende på att sådana är sällsynta.

Jag har inte förstått vad det är för fantastiskt APU håller på med. I sin iver att finna jaktbrott anmäler man saker som är trams, i sin iver hittar man jaktbrott även i sådant som inte är det. Som att anmäla skrönor i samband med vargjakten. (En vargjakt som APU stödde, som info om att APU inte är emot vargjakt) eller att anmäla att man lägger ut fårkadavren i väntan på att de skulle hämtas för destruktion. Detta trams får APU och Mytomanconny att framstå som ett mellanting mellan Ture Sventon och Kommisarie Späck.
Senast redigerad av ekerilar 2015-09-12 kl. 00:42.
Citera
2015-09-12, 06:07
Medlem
Fettsprutans avatar
Jo, det finns tydligen olika bilder. Kanske blev det för uppenbart även för mytomanföreningen?

På den bild du länkar till har man backat upp mot verkstadsdörrarna. Annars tycks det vara samma silverfärgade hyrbil som sågs på platsen vid tillfället.

Bildgalleriet var intressant.
Varför anmäla forskningsfällor för rådjur på Grimsö viltforskningsstation till polisen? Och dessutom vara så dum att man lägger upp bilder på detta?
Två bilder är helt klart tagna på platser allmänheten (och där ingår APU) inte har tillträde.

APU har inte avslöjat ett enda brott. Däremot begår man lagöverträdelser regelmässigt, och dokumenterar även dessa.

APUs bidrag till rovdjursfrågan känns minst sagt kontraproduktiv.
Citera
2015-09-12, 08:20
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
APU är under ständig utveckling och kommer att bli mer & mer framgångsrika. De har ju inte funnits ens en bråkdel så länge som sina fienders verksamhet. Troligtvis kommer de att bli ännu mera militant aoutonoma och gå efter sina egna lagar.
Det är alltför kontraproduktivt att vara laglydig när de skall styra upp naturvidriga intressen.
Det låter fruktansvärt men även om människor skulle klippas av varg i Sverige så bör den inte utrotas för det. Ja, jag är vargvän och bor i skogen. Visserligen finns det just nu inga vargar här i trakterna man jag har jobbat med varg i djurpark. Vargarnas jakt på älg gynnar asätare.

Jag hedrar APU och hoppas att de blir mer skrämmande istället för så tama som de är i skrivandets stund.
Citera
2015-09-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Även om Sverige till skillnad mot exempelvis Norge och Kanada inte har gjort ILO-konventionen (konvention om ursprungsfolks rättigheter) till lag, tillämpas den. Av den anledningen är de renskötande samerna som ska avgöra huruvida vi skall ha exempelvis varg i renskötselområdena. Eftersom de inte vill det är det heller inte okay att tvinga på dem det.

Varför statliga anslag, varför ägnar sig inte bevarandeorganisationerna åt att samla in pengar för att betala markägare för att hysa rovdjurspopulationer på sina marker. Om markägarna i ett vargrevir i skogslandet skulle erbjudas exempelvis 75:-/ha för att markerna ligger inom ett konstaterat vargrevir. Då skulle det kunna bli ekonomiskt intressant med vargar.

Jaktbrott är ett jävla oskick och ska beivras. Till det har vi polis, samt länsstyrelsens naturbevakare. Jaktlagen finns av en anledning och vi har i Sverige en mycket bra och liberal jaktlagstiftning som ger stor frihet under ansvar. Den svenske jägaren har i regel engod jaktetik och en hög moral. APU hittar inga jaktbrott, beroende på att sådana är sällsynta.

Jag har inte förstått vad det är för fantastiskt APU håller på med. I sin iver att finna jaktbrott anmäler man saker som är trams, i sin iver hittar man jaktbrott även i sådant som inte är det. Som att anmäla skrönor i samband med vargjakten. (En vargjakt som APU stödde, som info om att APU inte är emot vargjakt) eller att anmäla att man lägger ut fårkadavren i väntan på att de skulle hämtas för destruktion. Detta trams får APU och Mytomanconny att framstå som ett mellanting mellan Ture Sventon och Kommisarie Späck.

-Lustigt att samers rättigheter ena stunden inte betyder ett skit, som när staten delar ut gruvtillstånd som telefonförsäljare på amfetamin, utan tanke på renbetesland eller ovärdelig natur, eller låter skogsbolagen förstöra samma natur. Då brukar ni naturfiender gapa om att samer och miljömuppar inte ska sätta käppar i hjulet för industri, jobb och utveckling. Eller så fort det är tal om att samer ska få vissa privilegier som ursprungsfolk för att kunna bevara vissa traditioner, då blir det ett jävla liv om att samer minsan inte är ett urfolk och att dom inte förtjänar något.
Men plötsligt, när det tjänar er varghatares syften, då passar det att gråta krokodiltårar över samers rättighet att få utrota alla rovdjur. Patetiskt!
(Jag vet att du sagt att du inte är "varghatare". Men vill man att en art ska utrotas från ett landområde, då är jag ledsen, då hatar man den arten. Det finns inget starkare hat än att säga att någon/något inte har rätt att finnas till. Att säga att den får finnas nån annanstans, bara inte här, förändrar inte saken.)

-Varför ska frivilligorganisationer betala för att bevara och försöka laga den natur som andra tjänar pengar på att förstöra?

-Som jag svarat dig tidigare i denna tråd - tvivlar på att det går in denna gång heller: Den dag Sverige har en nationell tuff ranger-insatsstyrka med polisiära befogenheter och resurser, då behövs inte APU.
Polisen och länstyrelsens naturbevakare klarar inte jobbet. Uppenbarligen! Studera hur stor andel t ex varg som dödas av tjuvjakt och du får svart på vitt att det inte funkar.
Poliser har inte tillräckligt med resurser att patrullera eller utreda, de lokala poliser som ska utreda sitter fast i infekterad svågerpolitik på orterna (landortspoliser ber ju själva om att få slippa utreda lokala jaktbrott). Länsstyrelsens naturbevakare är för få, saknar polisiära befogenheter, är för mesiga, insyltade i lokal svågerpolitik, egenintressen etc. med några få undantag. Kort sagt: Det fungerar inte.

-Att Sverige har en mycket liberal jaktlagstiftning är ett stort problem. Liksom ett mycket dåligt naturskydd i stort.

-Det enda vi är eniga om är att jaktbrott är ett oskick och att de flesta jägare är bra jägare med etik och moral. Tyvärr förstör några få - slöddret (till vilket varghatar-jägare hör) - för oss andra jägare.

-Ditt sista stycke består av faktafel och är allmänt snurrigt, det finns dessutom svar på allt du tar upp där tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in