2011-04-05, 19:16
Medlem
heahealols avatar
Om man vill bli börsmäklare, eller åtminstånde jobba åt det hållet. Kan civilekonom inom nationalekonomi samt inrikta sig på finansiell ekonomi vara ett bra val då?
Citera
2011-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heahealol
Om man vill bli börsmäklare, eller åtminstånde jobba åt det hållet. Kan civilekonom inom nationalekonomi samt inrikta sig på finansiell ekonomi vara ett bra val då?

https://www.flashback.org/t1475460

Denna tråden var uppe för ett tag sen och där svarar killen på många frågor angående vilken utbildning som krävs
Citera
2011-04-05, 19:55
Medlem
heahealols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallemander
https://www.flashback.org/t1475460

Denna tråden var uppe för ett tag sen och där svarar killen på många frågor angående vilken utbildning som krävs

Tack ! Suveränt
Citera
2011-04-05, 22:28
Medlem
Jag har sökt till civilekonom i Umeå, men vet redan nu att jag inte kommer bli antagen pga dåliga betyg.

Jag är dock väldigt sugen på att börja plugga. Under termin 5 och 7 så väljer man "elective courses (2x15hp)". Någon som vet vad dessa kan man? Om man skulle läsa dessa fristående, visst kan jag tillgodaräkna dessa senare?

Jag vet att jag kan läsa Statistik A1, Historia och NEK som fristående. Dessa kurser är under termin 2 och 3.

Jag vill helst läsa "baklänges" så att när jag kommer in på programmet så kommer jag läsa med samma personer genom hela utbildningen och även vara med på nollningen vilket jag ser som en viktig sak.

Sedan undrar jag även hur viktigt det är med betygen när man söker jobb? Kör nämligen taxi och hade tänkt jobba 50% under studietiden vilket kommer leda till mindre studietid.
Citera
2011-04-05, 22:58
Medlem
MonsieurRafs avatar
Den här logiken får jag inte ihop. Umeå får alltså ge ut civilekonomexamen innehållande en till två terminer helt valfria kurser? Det grundläggande syftet med examen var att skapa en "yrkesförberedande" utbildning, och en sådan borde väl rimligen vara någorlunda harmoniserad mellan lärosätena så att en sådan examen innehåller samma, eller liknande "yrkeskunskaper". Det här är bara en stor flopp. Inte konstigt att HHS valde att ta bort denna omgående.

Monsieur
Citera
2011-04-05, 23:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Den här logiken får jag inte ihop. Umeå får alltså ge ut civilekonomexamen innehållande en till två terminer helt valfria kurser? Det grundläggande syftet med examen var att skapa en "yrkesförberedande" utbildning, och en sådan borde väl rimligen vara någorlunda harmoniserad mellan lärosätena så att en sådan examen innehåller samma, eller liknande "yrkeskunskaper". Det här är bara en stor flopp. Inte konstigt att HHS valde att ta bort denna omgående.

Monsieur

As I understand it, you can choose from courses that is connected to economics. Hence you will most likely not be able to take history.

Correct me if I am wrong.
Citera
2011-04-05, 23:05
Medlem
MonsieurRafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
As I understand it, you can choose from courses that is connected to economics. Hence you will most likely not be able to take history.

Correct me if I am wrong.

Varför du skriver på engelska förstår jag icke.

Kurserna är alltså helt valfria. "Du är alltid garanterad plats inom ekonomiämnena men om du vill kan du alltså pröva att komma in på kurser i andra ämnen som; språk, beteendevetenskap, informatik, naturvetenskap m.m." Citerat hemsidan. Det innebär att en hel termin, och ytterligare 15 hp kan bestå av helt irrelevant kunskap för vidare arbete som ekonom, men trots detta är det samma examen som de andra lärosätena erbjuder? De jag har inspekterat innehåller inte denna typ av valbarhet.

Örebro verkar även de erbjuda 30 valfria hp på grundnivå från hela kursutbudet.
Senast redigerad av MonsieurRaf 2011-04-05 kl. 23:14.
Citera
2011-04-05, 23:09
Medlem
Citat:

Verkar aningen skruvat, ja!
Citera
2011-04-05, 23:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:

Kurserna är alltså helt valfria. "Du är alltid garanterad plats inom ekonomiämnena men om du vill kan du alltså pröva att komma in på kurser i andra ämnen som; språk, beteendevetenskap, informatik, naturvetenskap m.m." Citerat hemsidan. Det innebär att en hel termin, och ytterligare 15 hp kan bestå av helt irrelevant kunskap för vidare arbete som ekonom, men trots detta är det samma examen som de andra lärosätena erbjuder? De jag har inspekterat innehåller inte denna typ av valbarhet.

Örebro verkar även de erbjuda 30 valfria hp på grundnivå från hela kursutbudet.

Eh, that's not completely true.

First of all economics is wide topic and you can have several different jobs. Second of all - how much of the courses you study do you actually use in real life?
Citera
2011-04-05, 23:20
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:

First of all economics is wide topic and you can have several different jobs. Second of all - how much of the courses you study do you actually use in real life?

Om du nu, av någon outgrundlig jävla anledning, bestämt ska skriva på engelska, så får du ta mig fan se till att grammatiken är korrekt. Jag uppmanar dig dock att skriva på svenska eftersom de frågor du besvarar är ställda på svenska.
Citera
2011-04-05, 23:22
Medlem
MonsieurRafs avatar
Citat:

Det här är inte en diskussion över vad ekonomi är, eller vad vi anser tillhöra ämnet. Det handlar om att "Civilekonomexamen" inte är vad det påstår sig vara, och att dess existens tycks överflödig - åtminstone på uppräknade orter. Det enda argumentet till denna examen är att den ska vara yrkesförberedande, det innebär att kunskaperna ska vara likvärdiga oavsett var du läser denna. Likställ med läkarexamen om du så vill. Detta fundamentet raserar när utbildningen - genom att eleverna får välja helt valfria kurser - inte längre är harmoniserad och erbjuder likvärdiga kunskaper.

Monsieur
Citera
2011-04-05, 23:25
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Det här är inte en diskussion över vad ekonomi är, eller vad vi anser tillhöra ämnet. Det handlar om att "Civilekonomexamen" inte är vad det påstår sig vara, och att dess existens tycks överflödig - åtminstone på uppräknade orter. Det enda argumentet till denna examen är att den ska vara yrkesförberedande, det innebär att kunskaperna ska vara likvärdiga oavsett var du läser denna. Likställ med läkarexamen om du så vill. Detta fundamentet raserar när utbildningen - genom att eleverna får välja helt valfria kurser - inte längre är harmoniserad och erbjuder likvärdiga kunskaper.

Monsieur

Don't get me wrong, I am all for having the same courses all over the country. I would also not mind cutting it to 3 years instead of the 4 years that it is now.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in