Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 23:27
  #4021
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Tack för utförligt svar. Finns det någon större skillnad mellan GMAT och GRE? Ser att både testen godkänns på HHG och SU.

Från vad jag kan utläsa hade HHG 2015 ett GMAT på 340 medan SU hade 320 vilket känns ganska lågt?

Om detta stämmer är det ju helt bedrövligt. Hur kan dom ens ha gmat som krav när det är okej att ha ett resultat som är bland de 10 % sämsta i världen. Varför ens tvinga folk art betala 2000 kronor för det?
Citera
2016-05-23, 09:01
  #4022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om detta stämmer är det ju helt bedrövligt. Hur kan dom ens ha gmat som krav när det är okej att ha ett resultat som är bland de 10 % sämsta i världen. Varför ens tvinga folk art betala 2000 kronor för det?
Det kan man fråga sig. När jag skrev GMAT så snackade vi några stycken innan man gick in i salen och konsensus var att "oavsett hur dåligt det går så är man iaf garanterad en plats på SU".

Kan dock tänka mig att faktumet att det kostar 2000 kr och tar några timmar att göra ändå sållar bort de ointresserade som annars hade slentrian-sökt. Så det kanske inte är de mest intelligenta man får fram, men de har åtminstone ett intresse och har tagit ett aktivt steg för att söka, inte bara slängt iväg en ansökan på måfå.
Citera
2016-05-23, 19:10
  #4023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det kan man fråga sig. När jag skrev GMAT så snackade vi några stycken innan man gick in i salen och konsensus var att "oavsett hur dåligt det går så är man iaf garanterad en plats på SU".

Kan dock tänka mig att faktumet att det kostar 2000 kr och tar några timmar att göra ändå sållar bort de ointresserade som annars hade slentrian-sökt. Så det kanske inte är de mest intelligenta man får fram, men de har åtminstone ett intresse och har tagit ett aktivt steg för att söka, inte bara slängt iväg en ansökan på måfå.
Har du själv studerat/studerar master i ekonomi? Är det värt att ta en 2-årig master eller kommer man långt med en kandidat? Generellt sett
Citera
2016-05-23, 20:07
  #4024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Har du själv studerat/studerar master i ekonomi? Är det värt att ta en 2-årig master eller kommer man långt med en kandidat? Generellt sett
Läser master just nu. Jättesvårt att säga huruvida det är värt det eller inte. Hittar man ett schysst jobb efter kandidaten tycker jag man ska ta det. Man kan alltid läsa master senare om man önskar. Själv visste jag inte vad jag ville jobba med så därför ville jag fortsätta plugga i hopp om att upptäcka vad jag vill jobba med.

Men rent kunskapsmässigt är master riktigt bra. Kandidaten var egentligen bara de förkunskaper man behövde för att under mastern lära sig saker "på riktigt".
Citera
2016-05-23, 21:12
  #4025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Läser master just nu. Jättesvårt att säga huruvida det är värt det eller inte. Hittar man ett schysst jobb efter kandidaten tycker jag man ska ta det. Man kan alltid läsa master senare om man önskar. Själv visste jag inte vad jag ville jobba med så därför ville jag fortsätta plugga i hopp om att upptäcka vad jag vill jobba med.

Men rent kunskapsmässigt är master riktigt bra. Kandidaten var egentligen bara de förkunskaper man behövde för att under mastern lära sig saker "på riktigt".
Intressant! Vilken inriktning har du på mastern?
Citera
2016-05-23, 21:55
  #4026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Intressant! Vilken inriktning har du på mastern?
Vill inte outa mig (har skrivit i andra trådar vilken skola jag läser på) men jag skickar PM!
Citera
2016-05-23, 23:03
  #4027
Medlem
Gällande master känns det som att halva Uppsala flyttar till Köpenhamn efter kandidaten om de pluggar vidare. Otroligt många man vet som sökt till CBS, gissar att det har att göra med att ett G i Uppsala räknas om till ett C och ett VG till A vilket gör att man får rätt bra betygsratio även om legat precis på gränserna till betyg och kanske skulle haft B eller D på en annan skola.
Citera
2016-05-24, 08:10
  #4028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Gällande master känns det som att halva Uppsala flyttar till Köpenhamn efter kandidaten om de pluggar vidare. Otroligt många man vet som sökt till CBS, gissar att det har att göra med att ett G i Uppsala räknas om till ett C och ett VG till A vilket gör att man får rätt bra betygsratio även om legat precis på gränserna till betyg och kanske skulle haft B eller D på en annan skola.

Har också upplevt detta På exempelvis SU och i Lund så kan man få E vilket man i Uppsala inte ens kan få vilket kan dra ner snittet för många. E=2 på CBS om jag inte mins fel och C=7 vilket är det lägsta man kan få inom G/VG-systemet
Citera
2016-05-24, 10:36
  #4029
Medlem
Hur ser rankingen ut för nek-masters i sverige? Har nog en aning om att följande gäller,

1. HHS
2. SU, LU, UU, HHG (?)

Hur skulle ni värdera/ranka tier2-skolorna? Är SU känt för sin nek även utanför sveriges gränser?
Citera
2016-05-24, 11:05
  #4030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Hur ser rankingen ut för nek-masters i sverige? Har nog en aning om att följande gäller,

1. HHS
2. SU, LU, UU, HHG (?)

Hur skulle ni värdera/ranka tier2-skolorna? Är SU känt för sin nek även utanför sveriges gränser?

Jag har inga källor men har hört mycket gott om SU:s nationalekonomiska institution. Sedan har ju HHS och SU ett "gemensamt" doktorsprogram, ca hälften av kurserna läser man på HHS och vice versa. Lär ju säga en del om hur bra SU är om HHS vill sammarbeta. Dock endast funderingar
Citera
2016-05-24, 18:51
  #4031
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Hur ser rankingen ut för nek-masters i sverige? Har nog en aning om att följande gäller,

1. HHS
2. SU, LU, UU, HHG (?)

Hur skulle ni värdera/ranka tier2-skolorna? Är SU känt för sin nek även utanför sveriges gränser?
Det beror lite på vad syftet är. En "ranking" är egentligen mest intressant om du ska forska då rankingar ofta baseras på akademiska framsteg.

LU har ett program där du har rätt många kurser att välja på, och många av dom verkar rätt roliga, så vill så LU ger dig möjligheten att skräddarsy din master så du mest läser roliga kurser. Ligger dessutom nära Köpenhamn så det går att extrajobba om man vill det. UU har ett upplägg där du förmodligen lär dig mer konkreta NEK-grejer än på Hhs, mycket fokus på att lära sig använda statistik inom policy/arbetsmarknadsekonomi.
Citera
2016-05-24, 22:26
  #4032
Medlem
frobeniuss avatar
Jag börjar närma mig slutet på en av de mer teoretiska civilingenjörsutbildningarna och leker med tanken att läsa lite ekonomi då jag tagit ut min examen, parallellt med jobbet. Det jag främst funderat på är att läsa in en ekonomie kandidatexamen. Tilltänkt inriktning är mot NEK, då det ska vara mer matematiktungt. Jag undrar nu: hur realistiskt är detta, är det möjligt att klara detta inom rimlig tid (4-5 år) vid sidan av jobbet? Hur mycket av mina tidigare kurser borde jag kunna tillgodoräkna mig (jag tänker att grundläggande analys, statistik och optimeringslära borde vara relevanta)?

Ett hinder som jag funderat över är obligatoriska seminarier och dylikt, vilket skulle kunna bli problematiskt om man inte kan få ledigt. Som möjlig lösning på detta har jag funderat på att läsa ganska mycket på distans, LU ger t.ex. mikro+makro 30hp på distans. Spelar det någon roll på om man läst utbildningen på distans eller inte? Jag vill tänka att det ser bättre ut om man läst den på plats.

Jag känner att inlägget blev lite svamlande, men förhoppningsvis har mina funderingar gått fram i vilket fall.

Tack på förhand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback