2008-05-19, 15:05
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Hej, mina vänner!

Det känns som det är hög tid att börja trimma huvudet litegrann inför högskolan nu till hösten - speciellt eftersom jag haft ett helt sabbatsår från gymnasiet.
Jag ska gå Civilekonom i Lund eller alternativt Ekonomi kandidat om jag inte kommer in på förstnämnda.

Frågor/Funderingar:

>> Till dig som går ekonomihögskola: Var det något som du ångrade att du inte förberedde dig på efter att du börjat? Exempel att du borde läst på mer aktiekunskap, matematik eller vad det nu kan vara?
Att ha full koll på gymnasiematten kommer du nog ha stor nytta av. Om inte annat så är det lugnande att veta att man har koll på matten då man börjar och kan då oroa sig över annat. Repetera gymnasie-feken skulle jag inte påstå ger dig något nämnvärt. Ni kommer att börja från scratch på universitetet och ingen kommer att förvänta sig att du har några förkunskaper.
Citat:
>> Tips på bra ekonomitidningar som jag bör prenumera på? (Inte endast i lärdomssyfte, utan också en jävligt bra tidning helt enkelt.)
Jag skulle föreslå att du väner blicken mot de engelska affärstidningarna t ex The Economist, Fortune, Business Week och liknande. Dels för att de generellt sett anses bättre än de svenska rent kvalitetsmässigt men också för att det kommer att förbättra din engelska läsförståelse betydligt.

Citat:
>> Äh, och vilket tips som helst för en nybörjare som kommer att se allmänt vilsen ut första dagen?

Sen det där med timmar/h för att maximera betygen. Det kommer snart att komma någon som postar "Eyy min polare läste ekonomi och han festade 5 dar i veckan, gick aldrig på föreläsningar och pluggade inget och han fick A hur lätt som hellst i allt ehh..". Detta dravel kan du bortse ifrån. Är du något sånär normalbegåvad så KOMMER du att få lägga ner tid för ett A. Omöjligt att specificera antal timmar men man kommer inte bakfull med noll studietimmar till en tenta och sätter ett A oavsett vad vissa, av någon anledning, försöker påstå. Disciplin är A och O vad gäller detta.
Senast redigerad av Bud Flud 2008-05-19 kl. 15:09.
Citera
2008-05-19, 15:13
Medlem
jag läser till civilekonom i lund. det är ju svårt att säga hur mycket man måste plugga för att få olika betyg med tanke på hur olika svårt respektive lätt man har för att lära sig men om du hänger med hyfsat i boken/sammanfattningar och går på föreläsningar plus att du kör hårt två veckor innan så ska det inte vara några problem. fekc01 är en lugn kurs, mycket extra grejer bara som inte är svåra men tar tid, t.ex. business comunications också driver man ett företag (teoretiskt). första halvåret är i princip en repetition av fek b från gymnasiet plus organisationsdelen och lite annat, inget att oroa sig för.

kanske ses på nollningen, jag ska vara fadder i år.

lycka till

edit: ska tilläggas också att jag hade lättare för företagsekonomi (vilket man läser första halvåret), andra terminen med nationalekonomi (mer matte) har jag haft svårare för
Senast redigerad av Berk 2008-05-19 kl. 15:17.
Citera
2008-05-19, 15:13
Medlem
doriangreys avatar
Jag läser ekonomprogrammet i Lund. Lägger ner ca 10 tim i veckan och går på ungefär varannan föreläsning och klarar studierna utan problem. Det jag gjorde fel i början var att jag pluggade på böckerna istället för ex tentor (gamla tentor) och sammanfattningar som förenklar pluggandet rejält. Det är också viktigta att man kommer igång direkt från början, då det är jobbigt att börja med att ha massa tentor efter sig.
Citera
2008-05-19, 17:11
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Till dig som går ekonomihögskola: Var det något som du ångrade att du inte förberedde dig på efter att du börjat? Exempel att du borde läst på mer aktiekunskap, matematik eller vad det nu kan vara?

Hade inte alls läst ekonomi innan, och gjorde inga förberedelser alls. Det gick hur bra som helst.. Så länge det inte var 15 år sedan du läste matte så tror jag att du inte heller får några problem..

Citat:
Tips på bra ekonomitidningar som jag bör prenumera på? (Inte endast i lärdomssyfte, utan också en jävligt bra tidning helt enkelt.)

Nä.. Jag tycker att ekonomitidningar i regel är ganska tråkiga. Dagstidningar däremot är bra att läsa tycker jag. Försöker i alla fall att läsa ekonomidelen i de största nordiska, tyska och amerikanska tidningarna några gånger i veckan. (skulle nog läst fler, men bristande språkkunskaper gör att jag tex inte kan japanska).

Citat:
Äh, och vilket tips som helst för en nybörjare som kommer att se allmänt vilsen ut första dagen?

1) Penna och papper.. (det är ett måste)
2) Karta över Campus (det är smart att hitta rätt, i alla fall kolla upp var man ska vara)
3) Ett leende.. Alla är allmänt vilsna den första dagen..
Citera
2008-05-19, 17:17
Medlem
wises avatar
Köp en bra miniräknare, Ti83 är helt suverän.
Citera
2008-05-19, 17:19
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise

Fast det kanske är en smart idé att kolla upp vad man får använda för miniräknare.. TI83an är exempelvis bannlyst på nationalekonomiska tentor i Umeå (där får man antingen låna miniräknare eller ta med en egen väldigt simpel räknare)
Citera
2008-05-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Fast det kanske är en smart idé att kolla upp vad man får använda för miniräknare.. TI83an är exempelvis bannlyst på nationalekonomiska tentor i Umeå (där får man antingen låna miniräknare eller ta med en egen väldigt simpel räknare)

i lund kan man använda alla miniräknare, de gör dock kontroller så man får se till att inte ha något inlagt (eller att någon annan lagt in något) på programerbara räknare.
Citera
2008-05-19, 18:34
Medlem
Matematik låter ganska vettigt att ta en titt på.
Citera
2008-05-20, 16:02
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doriangrey
Det jag gjorde fel i början var att jag pluggade på böckerna istället för ex tentor (gamla tentor) och sammanfattningar som förenklar pluggandet rejält.

Ok. Hur hittar man dessa gamla tentor då? Det är inte lite småfusk att göra på det sättet? Iofs, varför skulle det vara det?
Men att mixa upp det litegrann så vore ju fint. Men i högskolan vill man ju verkligen lära sig något också för att använda det i arbetslivet. Det känns inte som jag kommer plugga som en robot som jag gjorde på gymnasiet. Eller hur? Ibland kunde man ju studera in direkta citat ur boken till prov för att man fan inte förstod ett skit av Internationella Ekonomin eller Naturkunskapen vissa stunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Berk
kanske ses på nollningen, jag ska vara fadder i år.

Hur är nollningen i Lund då? Kanske småhemligt iofs? . Tveksam om jag ser fram emot hela det jippot om jag ska vara ärlig. Men kan säkert bli skoj och så är det väl enklare att knyta lite kontakter i början pga av det, vilket också är hela grundprincipen med det antar jag.

Citat:
Hade inte alls läst ekonomi innan, och gjorde inga förberedelser alls. Det gick hur bra som helst.. Så länge det inte var 15 år sedan du läste matte så tror jag att du inte heller får några problem..

Jag har en otroligt smart flickvän med mig som hade MVG i samtliga mattekurser i gymnasiet. Så om det blir kris har jag en mattelärare på hemmaplan. Men jag ska väl åtminstone skumma igenom A till C litegrann. Försöka åtminstone. Pepp pepp pepp!

Citat:

Jag har endast använt simpla miniräknare hela min studietid hittills. Så om att jag skulle köpa en avancerad "Ti83-pryl" känns ungefär som som när en pensionär köper en ultramodern mobiltelefon för 10 000 och knappt kan ringa på den. Men jag får väl lära mig om inte annat.
Hur avancerad matte är det egentligen vi pratar om här på ett Civilekonomprogram?
Citera
2008-05-20, 16:09
Medlem
-jOE!s avatar
Jag skulle också rekommendera en schysst miniräknare, någon av TI-modellerna. Sedan så kan jag hålla med om att man skall kolla upp gamla tentor, det lär man sig mycket på! Sedan så kan du även hitta begagnad kurslitteratur på www.kurslitteratur.se.
Citera
2008-05-20, 16:48
Medlem
wises avatar
Ti-83 kanske kan vara lite overkill även om jag föreslog det tidigare, förvisso köpte jag min av en kompis för 100kr som behövde pengar till öl . Det som är viktigt är väl egentligen en stor display så man får en bra översikt, blir mindre felräkningar då.
Citera
2008-05-20, 17:05
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Jag har en otroligt smart flickvän med mig som hade MVG i samtliga mattekurser i gymnasiet. Så om det blir kris har jag en mattelärare på hemmaplan. Men jag ska väl åtminstone skumma igenom A till C litegrann. Försöka åtminstone. Pepp pepp pepp!

Jag har endast använt simpla miniräknare hela min studietid hittills. Så om att jag skulle köpa en avancerad "Ti83-pryl" känns ungefär som som när en pensionär köper en ultramodern mobiltelefon för 10 000 och knappt kan ringa på den. Men jag får väl lära mig om inte annat.
Hur avancerad matte är det egentligen vi pratar om här på ett Civilekonomprogram?

Matten skiljer sin mellan inrikningarna. I regel är det väl mer avancerad matte i tex nationalekonomi och finans än på inriktningarna redovisning och marknadsföring. Ett stort intresse för matematik och siffror är ett måste för att bli en bra ekonom.. Det går ju inte komma ifrån oavsett vilken inriktning du väljer. Sen läser du ju också statistik som ekonom (krav för en ekonomie kandidat/magsiter/master) och där är det ju också matte som gäller.

Jag hade mycket nytta av min TI83a då jag läste statistik, men annars klarar man sig med en vanlig "högstadieräknare". Sen finns det ju finansiella räknare som är helt okej (du kan göra vissa analyser med dessa räknare). Jag hade en Texas BAII, under tiden jag läste företagsekonomi (men miniräknaren försvann i min förra flytt).
Jag har en ekonomie magister i företagsekonomi inrikning finans, nu läser jag en kandidat i nationalekonomi/statistik. Jag upplelver att det finns stor skillnad mellan matten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in