Citat:
Att ha full koll på gymnasiematten kommer du nog ha stor nytta av. Om inte annat så är det lugnande att veta att man har koll på matten då man börjar och kan då oroa sig över annat. Repetera gymnasie-feken skulle jag inte påstå ger dig något nämnvärt. Ni kommer att börja från scratch på universitetet och ingen kommer att förvänta sig att du har några förkunskaper.
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Hej, mina vänner!
Det känns som det är hög tid att börja trimma huvudet litegrann inför högskolan nu till hösten - speciellt eftersom jag haft ett helt sabbatsår från gymnasiet.
Jag ska gå Civilekonom i Lund eller alternativt Ekonomi kandidat om jag inte kommer in på förstnämnda.
Frågor/Funderingar:
>> Till dig som går ekonomihögskola: Var det något som du ångrade att du inte förberedde dig på efter att du börjat? Exempel att du borde läst på mer aktiekunskap, matematik eller vad det nu kan vara?
Det känns som det är hög tid att börja trimma huvudet litegrann inför högskolan nu till hösten - speciellt eftersom jag haft ett helt sabbatsår från gymnasiet.
Jag ska gå Civilekonom i Lund eller alternativt Ekonomi kandidat om jag inte kommer in på förstnämnda.
Frågor/Funderingar:
>> Till dig som går ekonomihögskola: Var det något som du ångrade att du inte förberedde dig på efter att du börjat? Exempel att du borde läst på mer aktiekunskap, matematik eller vad det nu kan vara?
Citat:
Jag skulle föreslå att du väner blicken mot de engelska affärstidningarna t ex The Economist, Fortune, Business Week och liknande. Dels för att de generellt sett anses bättre än de svenska rent kvalitetsmässigt men också för att det kommer att förbättra din engelska läsförståelse betydligt.
>> Tips på bra ekonomitidningar som jag bör prenumera på? (Inte endast i lärdomssyfte, utan också en jävligt bra tidning helt enkelt.)
Citat:
>> Äh, och vilket tips som helst för en nybörjare som kommer att se allmänt vilsen ut första dagen?
Sen det där med timmar/h för att maximera betygen. Det kommer snart att komma någon som postar "Eyy min polare läste ekonomi och han festade 5 dar i veckan, gick aldrig på föreläsningar och pluggade inget och han fick A hur lätt som hellst i allt ehh..". Detta dravel kan du bortse ifrån. Är du något sånär normalbegåvad så KOMMER du att få lägga ner tid för ett A. Omöjligt att specificera antal timmar men man kommer inte bakfull med noll studietimmar till en tenta och sätter ett A oavsett vad vissa, av någon anledning, försöker påstå. Disciplin är A och O vad gäller detta.
Senast redigerad av Bud Flud 2008-05-19 kl. 15:09.
Senast redigerad av Bud Flud 2008-05-19 kl. 15:09.
. Tveksam om jag ser fram emot hela det jippot om jag ska vara ärlig. Men kan säkert bli skoj och så är det väl enklare att knyta lite kontakter i början pga av det, vilket också är hela grundprincipen med det antar jag.
. Det som är viktigt är väl egentligen en stor display så man får en bra översikt, blir mindre felräkningar då.