2008-07-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
[[/b]
Vet inte, men tror finanskillar/tjejer som inte har tung mattematiskt eller systemvetenskapliga kunskaper kan få det tungt framöver.

Varför?
Citera
2008-07-10, 01:04
Medlem
ash-mirandas avatar
Citat:
[[/b]
Vet inte, men tror finanskillar/tjejer som inte har tung mattematiskt eller systemvetenskapliga kunskaper kan få det tungt framöver.

Varför?

Det undrar jag med, måste man ha läst mkt matte för att klara av kursen?
Citera
2008-07-10, 08:25
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ash-miranda
Vad tycker ni? Är internationella handels högskolan i Jönköping (dom skickar nästan 80% av sina studenter utomlands) eller Umeå universitet bäst?
Det är ingen som blir skickad, den som vill (och presterar bättre än en genomsnittlig get) har möjlighet att studera en eller två terminer utomlands.
Citera
2008-07-10, 13:02
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ash-miranda
Citat:
[[/b]

Varför?

Det undrar jag med, måste man ha läst mkt matte för att klara av kursen?

Jag tror det beror på att bankerna har börjat använda väldigt avancerad matematik när de väljer aktier och fonder och sånt, något som en genomsnittlig ekonomstudent inte klarar. Har jag hört
Citera
2008-07-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
Jag tror det beror på att bankerna har börjat använda väldigt avancerad matematik när de väljer aktier och fonder och sånt, något som en genomsnittlig ekonomstudent inte klarar. Har jag hört

Japp, det är det jag har hört också. Säger absolut inte att man är rökt, men det eftersöks kunskap inom matematik (räknar in statistik i detta) eller sytemkunskaper. Om jag minns rätt var OMX några som uttalde att många finanskillar/tjejer från ekonomiutbildningar inte hänger med inom dessa områden. Ok, självklart sa de inte detta men det var vad jag tolkade att de menade.

Sen beror det på vad man vill jobba med inom finnans, nu har inte jag så jätte koll på detta område. Så jag tänker inte försöka kategorisera olika yrkesgrupper. Men om man vill bli en teoretisk finanskille tror jag man bör läsa Civ. Ing. med matte el. system och finnans. Fast jag vågar nog påstå att det är en betydligt mer krävande studieväg att gå.
Citera
2008-07-10, 19:58
Medlem
trafalgars avatar
Ett Tips Till Alla Som Vill Läsa Till Civilekonom, Men Har För Låga Betyg: Gör Högskooelprovet. Pricka In Runt 1.0. Intagingen I Uppsala Brukar Ligga Runt 1.0 På Vårterminen. Tror Att Det är Samma I Lund (på Vårterminen!).
Senast redigerad av trafalgar 2008-07-10 kl. 20:00.
Citera
2008-07-10, 20:00
Medlem
Rick Derriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
ett Tips Till Alla Som Vill Läsa Till Civilekonomer, Men Har För Låga Betyg: Gör Högskoleprovet. Pricka In Runt 1.0. Intagningen I Uppsala Brukar Ligga På 1.0 Under Vårterminen. Tror Att Det är Samma I Lund (under Vårtermin!).
No shit. Kommer förmodligen in på SU med 1.4.
Citera
2008-07-10, 20:02
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Derris
No shit. Kommer förmodligen in på SU med 1.4.

CP-flashback kaninteskrivamedcapslock ........ Vadå är du ironisk nu, eller menar du att det inte är så stor skillnad på 1.0 och 1.4?
Citera
2008-07-11, 15:33
Medlem
Civilekonom i Lund

Någon annan som ska börja där nu till hösten?

Någon som går där nu och kan säga hur studierna och sånt är? Är det vanligtvis föreläsningar varje dag? Hur många timmar/dag? osv
Citera
2008-07-11, 16:02
Medlem
Rick Derriss avatar
Jag blev antagen dit. Chanserna att jag tackar ja och sedan befinner mig på uppropet är emellertid inte så höga.

Dock intresserad av svaren till dina frågor.
Citera
2008-07-11, 17:45
Medlem
h8_religions avatar
Blev antagen till Civ.ek m. engelsk språkinriktning, så det kommer väl med all säkerhet bli så att jag börjar plugga det till hösten. Den stora frågan är vilket som är bäst i längden - att plugga Ek.kand. och sen plugga upp till Master, eller plugga 4 år till en Civ.ekexamen, och iom. det ev. ha lite extra språkkunskaper och 1 termins utlandsstudier i bagaget?
Citera
2008-07-11, 17:46
Medlem
Cadenzas avatar
Bumpar upp denna eftersom jag också när nyfiken, ska nämligen också börja i höst! Vilka böcker bör man inhandla? Jag vet att man får en litteraturlista för varje kurs, men det är ju bra att börja läsa lite redan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Blev antagen till Civ.ek m. engelsk språkinriktning, så det kommer väl med all säkerhet bli så att jag börjar plugga det till hösten. Den stora frågan är vilket som är bäst i längden - att plugga Ek.kand. och sen plugga upp till Master, eller plugga 4 år till en Civ.ekexamen, och iom. det ev. ha lite extra språkkunskaper och 1 termins utlandsstudier i bagaget?
Kandidat + master är nog bättre egentligen, men man är ju inte direkt garanterad plats på mastersutbildning efter sin kandidat, då måste man väl ligga på toppbetyg? Och på det sättet är det ju bättre med fyra år och utlandstermin.
Senast redigerad av Cadenza 2008-07-11 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in