Detta är vad jag kommer ihåg från den gamla tiden när det var lagligt och bra...
GHB/GBL är en av de mest svårdoserade droger som finns. Det varierande resultatet kan bero på en rad olika orsaker:
*Hur mycket man har i magen innan intagandet, tom mage=högre effekt.
*Styrkan på gobben, det kan bero på hur de blandat när de kokat, om det är slaget med vatten eller koncentrerat osv.
*Det blir aldrig riktigt korrekta doser när man använder en kork...
Det man skall tänka på är att använda en pipett(kan kanske tillhandahållas av Apoteket eller så finns det sidor på nätet som säljer, vid en snabb googling fick jag fram
denna sida vilka säljer för 10kr/st) eller ett mätglas/mätkopp från Apoteket(de delas ut gratis tror jag om man frågar snällt) för att kunna mäta upp rätt dos korrekt. Problemet med hur det är blandat kvarstår dock, men man bör alltid börja med en testdos om låt säga 1-1,5ml för att sedan vänta en timme innan man fyller på, detta är speciellt viktigt när det kommer till GBL eftersom det oftast är så koncentrerat att gränsen mellan att vara glad och att brinna av är hårfin.
Angående det med att hamna i GHB-koma och uppleva det som om man är vaken uppkommer enligt mina erfarenheter när man tagit GHB kontinuerligt under en hel dag eller så, påfyllning varannan timme, och tillslut somnar man av rakt upp och ner. Då uppkommer detta fenomen relativt ofta, man är helt säker på att man är vaken, men man drömmer väldigt intensivt. Att man skall hälla i sig gobbe tills man brinner av rekomenderar jag absolut inte, det kan gå illa. När drömmarna inträffar har man ofta brunnit av i en obekväm ställning, sittande i soffan, liggandes på en arm eller annan kroppsdel, då brukar man kunna "drömma" in det hela så att man är förlamad i armen, fastnat med benet etc. och hur man än försöker så kommer man inte loss. Det brukade kunna vara väldigt förvirrande när man väl vaknade upp och inte riktigt visste om det hade hänt eller inte på nån minut. Tror fenomenet kallas
lucida drömmar och är ibland riktigt behagliga, men kan lika gärna vara mardrömsscenarion.
Det var väl lite av vad jag kommer ihåg...
Glöm aldrig bort att det är en lömsk drog och skall intas med största försiktighet. Man skall heller aldrig blanda med annat om man inte vet precis vad man gör, och även då så kan det hända olyckor även för den mest inbitne gobbaren. De flesta dödsfallen eller när folk kommer in på sjukhus så har det dock varit alkohol eller annat inblandat tillika. Jag har t ex sett folk stå och försöka måtta upp ett par kork direkt från flaskan rakt in i munnen på fyllan och vips däckade de på dansgolvet och ambulansen kom och hämtade dem...