Jag skrev under nattens timmar dessa två inlägg och ju mer jag funderade desto mer intresserad blev jag. Mystiken tätnade kring det hela.
Inlägg 1. Angående Iktorivil (Klonazepam)
Inlägg 2. Angående Xanor (Alprazolam)
Läs gärna båda inläggen.
Två inlägg mycket frågor och jag är helt snurrig i skallen efter all sömnbrist så ha överseende med den logiska följden i tråden och min kognition i det hela.
Tillåt mig citera mig själv ifrån "Inlägg nummer 1 angående Iktorivil (Klonazepam)"
Citat:
Ursprungligen postat av doenitz
Man torde alltså vara nollad på 5.7-3.2 dagar, dock finns suget kvar, men inte toleransuppbyggelsen, jag tror starkt att detta mycket hör ihop med dosberoendet av benzodiazepinen, skador på GABA-systemet med mera eller hur? Torde inte det vara logiskt?
Suget man har, beror väl helt klart på att kroppen (GABA-systemet) vant sig vid kontinuerlig tillförsel av benzodiazepinen, GABA-systemet är alltså pajjat, eller har "vant sig" för att uttrycka sig finare. Men hur lagar man det och hur lång tid tar det?
Kan alkoholintag som också påverkar GABA-systemet ha ett finger med i spelet? Inte för att jag dricker nu p.g.a. träning, men kan GABA-systemet pajjas eller ge korstolerans mot benzodiazepiner genom ett väldigt högt alkoholintag under flera år? Toleransuppbyggelsen förstår jag mig på helt eftersom intag av en substans har en viss halveringstid, man måste ha mer för att få samma rus, eller hur? Det är ju logiskt, man har det i systemet men märker inte av det föräns man "fyller på" och ökar således halveringstiden och dosberoendet.
Vissa har substanser har långa halveringstider, andra korta.
Iktorivil (Klonazepam) har t.ex. 20-60 (medel 30 timmar enligt FASS) timmars halverings tid vilket ger en nollning på 5.7-3.2 dagar (Högsta halverings tid till medel), fyller man på där emellan ökar dosberoendet.
Men vid vilka doser av benzodiazepiner "skadas" GABA-systemet?
Man har ju hört om heroinister som inte kan behandlas av Subutex, trots maxdos på 32 mg, eftersom dessa endast täcker 80% av opiat/opiod-receptorerna i hjärnan. Abstinensen infinner sig ändå och i värsta fall börjar jakten efter en ny fix igen.
Äsch, jag svamlar. Kan ni ge mig en sista chans och förklara för mig imorgon vad det var jag talade om, det var någon fråga som var så skum...
Fyll gärna på med svar eller tillrättavisningar om felaktigheter i mina påståenden finns. Jag kommer svara så gott det går, efter att ha sovit en stund. Godnatt.
Edit: För att vara helt ärligt försökte jag i en annan tråd också som nu i eftertanke gärna får kastas, men
denna tråd vill jag ha kvar.
Detta var tråden som startades för runt 2-3 dagar sedan. Hoppas jag får mer feedback i denna tråd eftersom jag förhoppningsvis uttryckt mig mer korrekt och sakligt denna gång. Fast som sagt, logiken och kognitionen är inte den bästa just nu.