Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-08, 11:02
  #1
Medlem
Jag är fast i detta sätt att träna, att starta varje pass med en basövning som jag kör låga reps i följt av högre i mina andra övningar är något jag aldrig vill sluta göra.
Så min fråga är, hur pass mycket variation behöver man i ett sånt här upplägg?
Att träna perioder med endast låga eller höga reps är något jag inte vill göra igen efter att jag fått en smak på det här sättet att träna.
Men kommer jag att förlora på det?
Kan en så simpel variation som detta räcka?

Första övning varje pass (bänk, chins, militärpress, böj)

Vecka 1: 4 x 8-10 reps, 3 min vila
Vecka 2: 4 x 6-8 reps, 2½ min vila
vecka 3: 4 x 4-6 reps, 2 min vila
Börja om

Ökar vikten och börjar om när 10, 8 och 6 reps kan utföras.

Resterande övningar behåller samma mängd sets och rep intervall, det enda som varieras är vikten/repsen jag ökar samt eventuellt tar något set till failure eller slänger in ett drop set då och då.
Alla mina övningar stannar detsamma då jag under dom åren jag tränat hittat dom som jag gillar mest och har utvecklat ett bra utförande i.
Behöver det vara mer avancerat än såhär sålänge man på något sätt tar sig uppåt i vikterna/repsen?
Mvh
Citera
2012-08-08, 11:06
  #2
Medlem
Enzymes avatar
Jag tycker det verkar lite overkill att periodisera så tätt att man byter upplägg varje vecka! Varför vilar du kortare när du kör tungt?
__________________
Senast redigerad av Enzyme 2012-08-08 kl. 11:08.
Citera
2012-08-08, 11:23
  #3
Medlem
Pipen0s avatar
Du behöver inte variera dig varenda vecka. Om du gör det för att motverka plattåer så tycker jag att du istället ska göra så som du har lagt upp det fast över längre tid, kanske byta ut veckor mot månader. Tycker även att du bör öka vilan vid lägre reps, inte tvärtom. Såhär:

Månad 1: 4 x 8-10 reps, 2 min vila
Månad 2: 4 x 6-8 reps, 2½ min vila
Månad 3: 4 x 4-6 reps, 3 min vila
Börja om

Men egentligen är det upp till dig. Om du känner att sättet du kör på funkar bra och dina resultat ökar så ser jag inget skäl till att ändra på det.
Citera
2012-08-08, 11:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag tycker det verkar lite overkill att periodisera så tätt att man byter upplägg varje vecka! Varför vilar du kortare när du kör tungt?

Oj blev fel där, 3 min vila ska vara vid 4-6 och 2 min 8-10.
Citera
2012-08-08, 11:30
  #5
Medlem
Ser detta bättre ut?

Böj, bänk, mark, militärpress
3 pass - 4 x 8-10 reps, 2 min
3 pass - 4 x 6-8 reps, 2½ min
3 pass - 4 x 4-6 reps, 3 min
5 dagars vila

Tränar varje muskel/övning var 5e dag så blir bökigt att räkna i veckor.
__________________
Senast redigerad av Snuskarn 2012-08-08 kl. 12:14.
Citera
2012-08-08, 13:44
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskarn
Ser detta bättre ut?

Böj, bänk, mark, militärpress
3 pass - 4 x 8-10 reps, 2 min
3 pass - 4 x 6-8 reps, 2½ min
3 pass - 4 x 4-6 reps, 3 min
5 dagars vila

Tränar varje muskel/övning var 5e dag så blir bökigt att räkna i veckor.

Hade jag varit dig hade jag även försökt få med skivstångsrodd i det där schemat.
Citera
2012-08-08, 13:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Hade jag varit dig hade jag även försökt få med skivstångsrodd i det där schemat.

Tränar inte skivstångsrodd, en av dom få övningar jag verkligen avskyr.
När det kommer till roddar så föredrar jag hantelrodd, sittandes enarms rodd i cable och hammer strength row.
Citera
2012-08-08, 14:14
  #8
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskarn
Tränar inte skivstångsrodd, en av dom få övningar jag verkligen avskyr.
När det kommer till roddar så föredrar jag hantelrodd, sittandes enarms rodd i cable och hammer strength row.

Det går lika bra att lägga till någon av dom du nämnde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback