Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-08, 09:31
  #1
Medlem
Hej, jag har nyligen öppnat ett kapitalförsäkringskonto (nordnet) och satt in pengar.
Undrar när man kan ta ut alla pengar (även om man gör framtida insättningar)?
Citera
2012-08-08, 10:27
  #2
Medlem
kiwigurkas avatar
Det kan du väl göra när du vill. 1000 kr har jag för mig måste vara kvar på kontot om man inte vill avsluta kontot.
Citera
2012-08-08, 10:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaffann
Hej, jag har nyligen öppnat ett kapitalförsäkringskonto (nordnet) och satt in pengar.
Undrar när man kan ta ut alla pengar (även om man gör framtida insättningar)?

Varför öppnade du en KF och inte en ISK?
Citera
2012-08-08, 10:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Det kan du väl göra när du vill. 1000 kr har jag för mig måste vara kvar på kontot om man inte vill avsluta kontot.

Jag tror inte att man kan göra det. Tillgängligt för uttag: 0 kr, står det på mitt konto, även då jag har pengar på kontot.

Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Varför öppnade du en KF och inte en ISK?

Vad är skillnaden?
Citera
2012-08-08, 19:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaffann
Jag tror inte att man kan göra det. Tillgängligt för uttag: 0 kr, står det på mitt konto, även då jag har pengar på kontot.



Vad är skillnaden?

ISK är i stort sett bättre på alla punkter och för alla personer än KF.
https://www.avanza.se/aza/events/kam...xqk3w&id=17579
https://www.flashback.org/t1700707
Citera
2012-08-09, 23:12
  #6
Medlem
Caelus förklara gärna vad som är bättre med ett investkonto kontra kapitalförsäkring. Tycker för min del att det är tvärtom.

Enda fördelen med investkonto är att du har rösträtt....

Fördelarna med kapitalförsäkring är flera, här fäljer några:

Lägre skatt än investkonto, då insättningar efter juni bara räknas till hälften.

Mätpunkten är 1 januari och inte kvartalsvis, dec/januari tenderar till att vara svaga månader, så

värdet på ditt konto bör vara lägre än en 4punktsmätning kvartalsvis(lägre skatt)

Som insider i ett företag kan du köpa värdepapper anonymt.

Du kan välja förmånstagare fritt, invest följer vanliga arvsregler.

Fördelen med kf är också att det inte räknas som kapitalinkomst...
Kommer inte på mer just nu, men finns säkert fler fördelar...
__________________
Senast redigerad av alexixs 2012-08-09 kl. 23:18.
Citera
2012-08-09, 23:49
  #7
Medlem
Från nordnets hemsida

"Med vår kapitalförsäkring slipper du avgifter och efter första året kan du ta ut pengar när du vill. "

Alltså uttag endast möjliga efter första året.

Angående skillnaderna mellan investeringskonto och kapitalförsäkring, från Nordnets jämförelsetabell

"Investeringskontots schablonintäkt kan kvittas mot kapitalförluster och andra utgifter i inkomstslaget kapital. "
Citera
2012-08-10, 11:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexixs

Lägre skatt än investkonto, då insättningar efter juni bara räknas till hälften.

Mätpunkten är 1 januari och inte kvartalsvis, dec/januari tenderar till att vara svaga månader, så

värdet på ditt konto bör vara lägre än en 4punktsmätning kvartalsvis(lägre skatt)

Som insider i ett företag kan du köpa värdepapper anonymt.

Du kan välja förmånstagare fritt, invest följer vanliga arvsregler.

Fördelen med kf är också att det inte räknas som kapitalinkomst...
Kommer inte på mer just nu, men finns säkert fler fördelar...


"Lägre skatt än investkonto, då insättningar efter juni bara räknas till hälften."

FEL,
KF har högre skatt än ISK under nästan alla perioder. Du betalar full skatt under hela H1 för KF, för ISK betalar du 1/4 oavsett när insättningen sker.
Enda gångerna de är likvärdigt beskattade är om du sätter in Q1 eller Q3. Annars har ISK lägre skatt (givetvis går det inte att beräkna exakt då innehavens värde förändras).

"Mätpunkten är 1 januari och inte kvartalsvis, dec/januari tenderar till att vara svaga månader, så
värdet på ditt konto bör vara lägre än en 4punktsmätning kvartalsvis(lägre skatt)"

ISK har en rättvisare och jämnare beskattning, har du "otur" kan det bli väldigt dyrt med KF om du får ett rally precis vid mätpunkten. Att dec/jan skulle vara svaga månader får du gärna bevisa för då vill jag följa den strategin och bli miljardär.

"Som insider i ett företag kan du köpa värdepapper anonymt."

Olagligt, dvs ingen fördel.

"Du kan välja förmånstagare fritt, invest följer vanliga arvsregler."

Japp där är en av de få fördelarna.

"Fördelen med kf är också att det inte räknas som kapitalinkomst..."

Både en fördel och en nackdel. Fördel för de som tex har CSN och riskerar att få indraget bidrag pga att de tjänat för mycket. Nackdel för de som har stora kapitalförluster och vill kunna kvitta dem.


Andra fördelar är bla att du kan flytta in värdepapper och inte bara likvida medel i en ISK.
__________________
Senast redigerad av Caelus 2012-08-10 kl. 12:04.
Citera
2012-08-10, 18:07
  #9
Medlem
Mätpunkterna är naturligtvis relativt om det är en fördel, jag som har bonus i jobbet som betalas ut i juni tjänar på det. När det gäller att flytta papper till ett isk så räknas det som en försäljning har jag för mig? Så det är inte spec fördelaktigt
Citera
2012-08-10, 18:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexixs
Mätpunkterna är naturligtvis relativt om det är en fördel, jag som har bonus i jobbet som betalas ut i juni tjänar på det. När det gäller att flytta papper till ett isk så räknas det som en försäljning har jag för mig? Så det är inte spec fördelaktigt

Räknas som en skattemässig försäljning men du slipper spreadkostnad, dubbla courtage, räntedagar samt att vara utanför marknaden. Allt det får du vid KF.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback