Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-07, 14:03
  #1
Medlem
TiocfaidhArLas avatar
Detta är främst en historisk frågeställning då, eftersom jag inte hört något om att raggar-punkarkonflikten skulle existera än idag.

Det rådde ju fullt ut krig mellan dom på 70-talet, varför avskydde de varandra såpass mycket? Båda är subkulturer med en anknytning till arbetarklassen, båda grupper handlar om att vara "rebellisk" och göra uppror, och musiksmaken är väl inte så otroligt olik varandra, jag menar, psychobilly-genren har ju influenser från både rockabilly och punk. Och även i klädstilen finner vi likheter, båda grupperna verkar ju såvitt jag vet digga skinnjackor, jeansvästar, patches och nitar?

De stora skillnaderna jag hittar är väl bland annat hårstilen, raggare tenderade ju att ogilla långt hår medans punkare inte brukar vara så mycket för kort hår. Också hur raggare höll hårt på arvet från USA med Rock n' Roll-musiken och så, och älskade amerikanska symboler. Sedan självklart hur raggare är mycket mera lantliga medans punkare är vanligare i tätorterna.

Vad tror ni? Vad fick dom två grupperna att hata varandra såpass mycket? Vad för några stora skillnader hittar ni?
Citera
2012-08-07, 14:44
  #2
Medlem
GL-terrors avatar
Själv var jag/vi punkare i sthlms norra förorter det fanns en hel del raggare där , och vet inte var i landet konflikten startade riktigt men , vi punkare ville ha anarki, hatade allt vad usa och "storebror" stod för.

Och modsen hade försvunnit så det blev väl naturligt för raggarna att hitta ett nytt hat objekt så det blev punkarna, nu backade vi aldrig för raggarna , ibland vann vi och i bland dom.

Men värt att lägga till är att punkarna hatade zyntarna av någon konstig anledning jag aldrig kommit underfund med, antagligen för att vi var tvungna att hitta några och slå/se ner på , vi kallade dom rikemans barn och kaptitalister o,sv

Men med tiden rann det ut i sanden och i min förort så började vi hänga med raggarna.

Sen hur det sen såg ut ute i resten av landet har jag ingen aning om.
Citera
2012-08-07, 15:03
  #3
Medlem
Folketstempels avatar
Givetvis beror det på att raggare is a bunch of motherfuckers.

http://www.youtube.com/watch?v=2A6050vJXgY
Citera
2012-08-07, 17:56
  #4
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Givetvis beror det på att raggare is a bunch of motherfuckers.

http://www.youtube.com/watch?v=2A6050vJXgY
Haha. Jag rent utav avskyr raggare, de är en av de värsta subkulturerna någonsin. Men fy farao vad usel punkmusik är. Hade kunnat bemästra någonting liknande instrumentalt med en grupp elva-åringar.
Citera
2012-08-07, 18:47
  #5
Medlem
HasseBanans avatar
Har du inte förväxlat punkare med pundare nu? Raggare vs punkare vet jag inget om men däremot hatade raggarna knarkare. Det är ju allmänt känt att det på 60- och 70-talet var stora slagsmål mellan dem.
Citera
2012-08-07, 19:37
  #6
Medlem
Pukeeyes avatar
Den ursprungliga raggarkulturen från slutet av 50-talet och början av 60-talet var ju som du mycket riktigt säger " en subkultur med en anknytning till arbetarklassen", men i mitten av 70-talet när punkarna dök upp så fanns inte mycket kvar av den ursprungliga raggarkulturen.
Då var de bara ett gäng fyllskallar och white trash som var på väg att förlora sina vanliga boxbollar hippies som började att bli omoderna vid den tiden.

De tidiga punkarna hade en tydlig vänsterprofil, och allt som var vänster var motståndare till livets mening som var amerikanska bilar, fylla och knulla, enligt dessa drägg.
Hur många av dagens SD´s väljare som är avlade i baksätet på en sunkig amerikanare kan man bara spekulera kring.
Citera
2012-08-08, 14:11
  #7
Medlem
Mr Förståndets avatar
Den mest högprofilerade raggare som jag träffat (det här var i skiftet mellan 80-och 90-tal) körde en amerikanare med flammor på sidorna, men lyssnade en del på punk och hade vänsteråsikter. En väldigt lugn snubbe, dessutom ett Beatles-fan.

Han bodde i Värmlands skogar.
Citera
2012-08-10, 22:43
  #8
Medlem
TiocfaidhArLas avatar
Hmm, okej, jag hajjar det bättre nu, tack för era inlägg. Har en följdfråga på detta dock, hur var relationerna mellan skinnskallarna och raggarna? Har nämligen inte hört ett ord om det.. Men raggarna hade kanske dött ut innan skinnskallarna började dyka upp?
Citera
2012-08-12, 16:58
  #9
Medlem
alla punkare var inte vänster...
Sex pistols var emot både höger och vänster. The Clash var vänster.
I Sverige var punkarna en fortsättning av progg-rörelsen, medans i andra länder var punkarna emot hippies. Detta beror nog på att de ledande banden i Sverige, Ebba Grön och KSMB, bestod av äldre människor (ca 20 bast) som hade vuxit upp med proggen (och var vänster). I andra länder var punkarna ofta yngre, 14-15 år, och de var emot allt och alla.
Svensk punk=vänster-hippie-punk.
Finsk-punk=anti-vänster/höger (mest anti-vänster). I Finland saknades det även raggare, medans teddy-boys var stort....
Engelsk punk=mest effektsökeri och provokation. Politiskt splittrat. Clash=vänster, Sex Pistols =varken höger/vänster. Av andra generationens band, så var CRASS=vänster (trots att de kallade sig anarkister) och Skrewdriver=Höger (grunden till all Vit makt musik) och sedan en massa band där emellan...

Många punkare blev raggare/bikers när de blev äldre...

Annars var punkarna oftast medelklassungar, raggarna White Trash och de punkare som blev skinheads var arbetarklass...
Citera
2016-10-10, 12:31
  #10
Medlem
VolvoSonetts avatar
Äsch, de flesta raggare gillar ju Ramones. Den här konflikten är mera en myt och ett barn av Eddie Meduza låten "Punkjävlar"
Citera
2016-10-10, 17:01
  #11
Medlem
Det där med raggare mot punkare dog ut för över 30 år sedan.

Det finns till och med en svensk samlingsplatta med punkband som kör Eddie Meduza-covers.

Dessutom finns det numera diverse punk/raggare/skins-korsningar.
Citera
2016-10-16, 20:32
  #12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Förståndet
Den mest högprofilerade raggare som jag träffat (det här var i skiftet mellan 80-och 90-tal) körde en amerikanare med flammor på sidorna, men lyssnade en del på punk och hade vänsteråsikter. En väldigt lugn snubbe, dessutom ett Beatles-fan.

Han bodde i Värmlands skogar.

Det där är något jag känner igen på sätt och vis. Jag har varit pundare/punkare och ändå haft att göra med en del raggare och en del av dem är/var rätt vänstervridna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback