2016-10-16, 20:36
Medlem
idiamindadas avatar
När det begav sig var det en ren principsak. Det fanns inte heller så många grupper att vara rival med, så de fick snällt ta det som fanns!
Citera
2016-11-25, 12:37
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
När det begav sig var det en ren principsak. Det fanns inte heller så många grupper att vara rival med, så de fick snällt ta det som fanns!

Det beror nog på var man kom från. Jag var punkare när jag var riktigt ung och jag umgicks ofta med raggarna. Det var invandrarna som var några naturliga fiender.

Den enda gången jag höll på att ryka ihop med en raggare var på en fest, som dessutom var på deras motorgård. Raggaren i fråga var hyperröding och förtjänade därmed att få stryk.

Jag antar att det var annorlunda på sjuttio- och åttiotalen.
Citera
2016-11-27, 17:59
Medlem
Cannabisministerns avatar
Raggare har väl en ganska "traditionell" syn på könsroller och liknande vilket punkare kanske stör sig på. Sydstatsflaggor är nog inte heller så uppskattade bland punkare kan jag tänka mig.
Citera
2016-11-29, 22:28
Medlem
Punkare var väl mera rebelliska mot föräldragenerationen. Raggare var väl tvärtom,
värderingarna ärvde de av pappa. Punkarna var väl lite mera som hippes som vill
testa droger
Senast redigerad av mangne 2016-11-29 kl. 22:31.
Citera
2016-11-29, 22:48
Medlem
En riktig punkare är emot allt som är kommersiellt medan raggaren hyllar amerikansk kultur som bygger på det omvända.
Citera
2016-12-01, 08:40
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiocfaidhArLa
Hmm, okej, jag hajjar det bättre nu, tack för era inlägg. Har en följdfråga på detta dock, hur var relationerna mellan skinnskallarna och raggarna? Har nämligen inte hört ett ord om det.. Men raggarna hade kanske dött ut innan skinnskallarna började dyka upp?
Var med i några stråk när raggare och skinnskallar bråkade. Alltid raggarna som slog till skinsen.

Appropå raggare (och nazi skins) mot punkare mynnar det troligtvis ifrån när Skrewdriver kom till Sverige på sent 70/80-talet, då blev punkare slödder och slagpåsar i sympatisörers ögon, raggare har ofta patriot-tankar som mynnar till skinheadmusiken varpå sympatier växte.
Citera
2016-12-01, 08:40
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Hmm, okej, jag hajjar det bättre nu, tack för era inlägg. Har en följdfråga på detta dock, hur var relationerna mellan skinnskallarna och raggarna? Har nämligen inte hört ett ord om det.. Men raggarna hade kanske dött ut innan skinnskallarna började dyka upp?
Var med i några stråk när raggare och skinnskallar bråkade. Alltid raggarna som slog till skinsen. Detta mellan 2000-2010!

Appropå raggare (och nazi skins) mot punkare mynnar det troligtvis ifrån när Skrewdriver kom till Sverige på sent 70/80-talet, då blev punkare slödder och slagpåsar i sympatisörers ögon, raggare har ofta patriot-tankar som mynnar till skinheadmusiken varpå sympatier växte. Min sida av myntet...
Citera
2016-12-01, 17:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Det där med raggare mot punkare dog ut för över 30 år sedan.

Precis som de riktiga raggarna och punkarna. Raggarna var irriterade eftersom det kom en massa snorungar och stal deras uppmärksamhet. Det var ju raggarna som var de farliga i samhället.
Citera
2016-12-02, 18:57
Medlem
Citat:
Detta är främst en historisk frågeställning då, eftersom jag inte hört något om att raggar-punkarkonflikten skulle existera än idag.

Det rådde ju fullt ut krig mellan dom på 70-talet, varför avskydde de varandra såpass mycket? Båda är subkulturer med en anknytning till arbetarklassen, båda grupper handlar om att vara "rebellisk" och göra uppror, och musiksmaken är väl inte så otroligt olik varandra, jag menar, psychobilly-genren har ju influenser från både rockabilly och punk. Och även i klädstilen finner vi likheter, båda grupperna verkar ju såvitt jag vet digga skinnjackor, jeansvästar, patches och nitar?

De stora skillnaderna jag hittar är väl bland annat hårstilen, raggare tenderade ju att ogilla långt hår medans punkare inte brukar vara så mycket för kort hår. Också hur raggare höll hårt på arvet från USA med Rock n' Roll-musiken och så, och älskade amerikanska symboler. Sedan självklart hur raggare är mycket mera lantliga medans punkare är vanligare i tätorterna.

Vad tror ni? Vad fick dom två grupperna att hata varandra såpass mycket? Vad för några stora skillnader hittar ni?

Du behöver bara titta på en Raggare så förstår du rivaliteten. Punk Is Life!
Citera
2017-07-07, 21:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Detta sammanfattar väl det ganska bra. Punkaren Peter och raggaren Robban intervjuas. Raggarnas käraste ägodel är sin bil och de vill ha ordning och reda helt enkelt

Citat:
1981. Skottdrama i Västerås centrum. Raggare sköt mot punkare.
http://www.vlt.se/allmant/raggare-och-punkare

Citat:
VLT:Vad är en punkare?

Peter: - Vi protesterar mot samhället. Mot rasism, kapitalism och allt som är etablerat. Musiken är en viktig del av vårt liv. Det kallas punkrock och låter på sitt eget sätt. Dessutom är vi emot modehysterin, det är därför många av oss klär sig som de gör.

VLT: Vad tycker "raggarna" om stans punkare?

Robban: - Det är inget större fel på dem, bara de håller sig borta från oss. Jag vill inte ha in någon punkare i bilen, med sina kedjor och prylar kan de repa klädsel och lackering på bilen. Det stora felet med punkare är att de kladdar ner överallt. Skriver "skit" på väggarna i stan. Många av dem har inte ett arbete.
Citera
2017-07-07, 23:59
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
edit: fel
Citera
2017-07-08, 11:20
Medlem
Alltså... när jag växte upp så var det rätt många punkare och raggare i farten, så givetvis blev man punkare, mest för att det var "coolt"sen så blev det lite av livsstil. Att ränna runt i DrMartens, tighta svarta jeans nitbälten och anarkist kläder var det värsta tyckte min mor, så givetvis gkorde man det

Jag har två bröder som var raggare, har aldrig hör att det skulle vara nån speciell konflikt, att det blir bråk ibland har inte med det att göra tycker jag, alla kan få sig en snefylla och klappa till varann.

Många raggare, speciellt när man sprang på stan med 3,5or och lekte tuff var så klart när man hängde vid derars fina raggarbil med risk för att repa den.
Jag åkte raggarbil med min bröder lite då och då, visst fick man sig nån gliring ibland, men mest på skoj.

Kan ha varit mer konflikter i storstäderna, det vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in