Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-07, 10:39
  #1
Medlem
Hej!

Nu när det har regnat så mycket börjar jag undra hur mycket vatten som ryms i ett moln på ett ungefär. Alltså hur mycket vatten per m^3?

MVH!
Citera
2012-08-07, 11:06
  #2
Medlem
errikos avatar
intressant frågeställning

är inte insatt men hittade detta
Citera
2012-08-07, 12:30
  #3
Medlem
Medicinens avatar
Det beror på temperaturen i molnet. Ju högre temperatur, desto mer vatten. Men mellan 3-17 gram per kbm.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/me...ktighet-1.3910
Citera
2012-08-07, 13:02
  #4
Medlem
När vi ändå är på tråden!

Är det när det har samlats upp för mycket vatten det börjar regna?

Min teori kring en annan fråga:
vatten har en massa, men med anledning av att det vatten ett moln består av bygger på mycket små vatten molekyler har inte jordens dragningskraft någon större påverkan, därav att molnen inte befinner sig vid marken utan långt upp i skyn. Men till min fråga; hur lyckas alla vattenmolekyler samla ihop sig i en hög och bilda molnet? De dagar det är mulet så ser man inte att vattenmoleylerna har sökt sig till en specifik plats, men de dagar himlen är klarblå och man ser ett ensamt moln, varför har molekylerna just då lyckats samla ihop sig i en klump och inte spridit ut sig?
Citera
2012-08-07, 14:04
  #5
Medlem
Rickenbacker69s avatar
De sprider sig efter en stund. Men molnen bildas då luften stiger upp i kallare luftlager, och fukten i den kondenseras vilket bildar ett moln. Och luften stiger för det mesta i mer eller mindre klart definierade "pelare", vilka vi segelflygare kallar termikblåsor, där molnet utgör en "bubbla" på toppen. När mindre och mindre luft tillförs underifrån bryts molnet så småningom sönder och sprider sig.
Citera
2012-08-14, 11:40
  #6
Medlem
Sajgons avatar
Lånar tråden lite om det går bra.

Har en fråga inom samma ämne, rätta mig om jag har fel nu

Moln bildas av att solen steker på på vatten vilket gör att osynliga vattenmolekyler åker upp i luften och bildar moln som sedan flyger iväg med vinden och efter 9 dagar så börjar det regna där molnet befinner sig. Är jag ute och cyklar nu?

min fråga är då alltså - Varför regnar det så mycket i Sverige? och inte så mycket i tillexempel australien då där finns mycket mer vatten runtomkring ön.
Citera
2012-08-15, 11:32
  #7
Medlem
Antar att du med vatten endast syftar på kondenserat vatten, kondenserat vatten är ju bland annat det man ser som ett moln.
Hur mycket vatten som kan kondenseras i ett moln innan vattnet nuddar markytan beror på en mängd faktorer.

Tex. Lufttryck, Fuktighet, Temperatur, Fallhastighet, Uppvindar, Partiklar, Koalescens, Bergeronprocesser, Molnets höjd över markplan, Molnets vertikala, eller horisontella spridning.
Citera
2012-08-15, 11:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
När vi ändå är på tråden!

Är det när det har samlats upp för mycket vatten det börjar regna?

Min teori kring en annan fråga:
vatten har en massa, men med anledning av att det vatten ett moln består av bygger på mycket små vatten molekyler har inte jordens dragningskraft någon större påverkan, därav att molnen inte befinner sig vid marken utan långt upp i skyn. Men till min fråga; hur lyckas alla vattenmolekyler samla ihop sig i en hög och bilda molnet? De dagar det är mulet så ser man inte att vattenmoleylerna har sökt sig till en specifik plats, men de dagar himlen är klarblå och man ser ett ensamt moln, varför har molekylerna just då lyckats samla ihop sig i en klump och inte spridit ut sig?
Sök på "regn" i sökfunktionen.
Citera
2012-08-15, 12:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajgon
Lånar tråden lite om det går bra.

Har en fråga inom samma ämne, rätta mig om jag har fel nu

Moln bildas av att solen steker på på vatten vilket gör att osynliga vattenmolekyler åker upp i luften och bildar moln som sedan flyger iväg med vinden och efter 9 dagar så börjar det regna där molnet befinner sig. Är jag ute och cyklar nu?

min fråga är då alltså - Varför regnar det så mycket i Sverige? och inte så mycket i tillexempel australien då där finns mycket mer vatten runtomkring ön.
Vad får du 9 dagar ifrån? Om du är ute och cyklar, går, sitter, ligger etc vet du nog bäst själv.

Vissa delar av Australien har en betydligt högre årsnederbörd en vissa delar av Sverige, du får specificera frågan en aning. Antar att du syftar på den arida klimattypen som finns på kontinenten. Anledningen till den arida klimattypen är att det ligger inom ett högtrycksområde, vilka vändkretsarna brukar p.g.a. b.l.a. passadvindar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback