2012-08-07, 12:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Yrkeshedern har försvunnit, tillverkarna kan idag tillverka datorer med i stort sett exakt datum för när den kommer sluta fungera och sätter garantin nånstans innan. Man ska vara beroende av de, förr kunde de inte räkna på utmattningen och den tid det tar för komponenterna att pajja men det kan de idag. Gäller i och för sig alla andra produkter också, särskilt cyklar. Alla gamla cyklar med 20 år på nacken rullar fortfarande felfritt medan dagens skitcyklar redan har varit på lagning fyra gånger. Vi har helt enkelt tappat yrkeshedern, fokuserat på pengar och gjort konsumenterna beroende av att handla. JC jeans gör ju sömmarna sämre med avsikt för att jeansen ska pajja fortare. Lagligt och avsiktligt tjuveri, kan vi göra nåt åt det? Ingenting.
Fast att en dator bli slö efter en tid beror vanligtvis inte på att några komponenter pajat utan normalt på att datorn svämmats över av program, tempfiler och registrykomponenter samt på några års sikt att programmen genom uppdateringar blir mer och mer krävande. Pajar en komponent i datorn så leder det vanligtvis till att datorn lägger av helt. Att en dator blir slö beror normalt inte på hårdvaran utan på mjukvarorna.
Citera
2012-08-07, 12:43
Medlem
Jubilarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProgressBar
OnT: Windows degenererar med tiden, rekommenderar exempelvis Ubuntu/Linux Mint för bättre prestanda och snyggt interface. Eller varför inte Puppy Linux, inte snofsigt men bootar på 30 sekunder.

Word!

Själv kör jag bara surf och mail samt enklare ordbehandling. Ångrar inte för en sekund att jag gick över till Linux helt och hållet för 4-5år sedan. Rekommenderar Linux mint.

Ska du spela så tror jag det är bäst att dual boota. Har inga jättepositiva erfarenheter av mainstream spel i linux förutom Quake 1 och det var ju några år sedan..
Citera
2012-08-07, 13:04
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Visst, men det beror inte på Windows utan på användaren, vad denne gör.

Ja, och med Mac OS X behöver du inte direkt göra någonting alls för att hålla operativsystemet stabilt och snabbt, medans på Windows så måste du tänka på vad du laddar ner för att hålla det snabbt, ladda ner antispyware och andra program för att ta bort skit.

Jag var väldigt noggrann med vad jag laddade ner så att inte mitt windows blev segt med tiden, men ibland går det inte att undvika.

Ta det inte fel, jag är absolut inte emot windows och ser faktiskt fram emot Windows 8, så jag är ingen Mac Fanboy. Även Mac OS X har sina brister.
Citera
2012-08-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Är linux användarvänligt nu för tiden eller?

Jag har provat det och vill bespara dig allt krångel. Linux är för instabilt, windows är fult och tråkigt men tyvärr överlägset bäst fungerande. Gör man någonting fel i inställningarna (som kanske skulle vara ok i Windows) så kan hela systemet krascha och låsa sig.

Det är (iaf för mig) mycket lättare att installera om hela windows än att fixa att hela linuxsystemet låst sig för att man gjort en liten meningslös inställning som man inte trodde skulle spela någon roll.
Citera
2012-08-07, 13:12
Medlem
Kublakajs avatar
Windows blir segare, eftersom det är byggt så. Tempfiler, registerfiler och cachefiler samlas på hög och tynger ner systemet. Lösningen för att hålla datorn i trim är enkel, kör städprogram då och då (ccleaner och advanced system care), ta bort onödiga program med revo uninstaller och lägg in ett program som defraggar automatiskt när datorn är inaktiv (smart autodefrag).

Annars om du inte ska spela datorspel rekommenderar jag att lägga in ubuntu. Det finns guider på internet som visar hur man gör. Har du onödigt mycket pengar och inte fattar något av det jag sagt, köp en Mac.
Citera
2012-08-07, 15:55
Bannlyst
Tack för tipset om Puppy Linux.

Flashar om datorn med det nu, återkommer med resultat.
Citera
2012-08-07, 15:56
Medlem
shbous avatar
Det här ämnet är inte helt orelevant: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Citera
2012-08-07, 16:03
Medlem
Testa CCleaner
Citera
2012-08-07, 16:16
Medlem
Gick över till Ubuntu för 7 år sedan. Var trött på att behöva göra en clean install av Windows allt som oftast. Antivirusprogram som slöade ner datorn. Program som rensade i registret. Malware och fanstyg. För mig är det totalt oförklarligt att Ubuntu har så liten marknadsandel. Jag är 66 år så jag är inget geni på datorer( inte heller heldum). Har aldrig behövt göra ominstallation. Gör det bara när jag vill ha in en ny version eftersom jag tycker det funkar bättre än uppgradering.
Detta behöver inte bli ytterligare en ny tråd om olika os fördelar.
Ni som har ett öppet sinne, kan väl pröva ett Linuxalternativ.
Jag minns hur irriterande omständligt det var att t.ex exportera från email, man fick en konstig fil som man sedan skulle importera igen. Är det så fortfarande?
I Linux tar man en kopia på emailmappen och slänger in den under home = c i windows. Får frågan vill du ersätta? JA, och alla mail och alla inställningar finns nu där. Jag ville ha ett program som stänger av datorn efter en viss tid på natten, eftersom jag oftast somnar med en film på. Det tog 2 minuters googlande att hitta ett sådant program och ytterligare en halv att installera.Gratis naturligtvis. På windowstiden kunde det ta lång tid att hitta rätt. Visst man fick upp en massa träffar. Man var tvungen att registrera sig bara för att upptäcka med liten stil på sidan tolv att man kunde använda det 14 dagar och sedan kostar det 12 dollar. Visst jag kan betala för det jag behöver problemet är bara att internet inte fungerar som en affär där det finns en tydlig prislapp, utan det tar en väldig tid att hitta rätt.
Citera
2012-08-07, 16:24
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Det här ämnet är inte helt orelevant: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Jo, det är fruktansvärt orelevant. Vad i helvete har glödlampskonspirationen med det här att göra?
Varför skulle microsoft programmera sin programvara till att bli slö efter några månaders användning? Det enda detta resulterar är att slutkundens uppfattning om microsoft och windows blir avsevärt sämre - man behöver inte köpa en nytt exemplar om man ska installera om (som denna konspiration bygger på).

Jag är så fruktansvärt trött personer likt dig som har sett ett youtube-klipp om glödlampskonspirationen och tror helt plötsligt att dom har hela världen figured out.

Senast redigerad av Amazingthing 2012-08-07 kl. 16:27.
Citera
2012-08-07, 16:28
Medlem
När jag inte kunde så mycket om datorer så upplevde jag samma sak, att datorn började bli seg
beroende på hur snabbt den blir seg är det enkelt att lösa problemet

om det är prestanda i spel så kan delarna börja bli gamla, detta tar självklart år, mitt sista datorbygge tog det 6 år för mig innan jag bytte ut ett par delar från den.

men om du bara snackar om vanligt surf och media så går det att rensa gamla filer, ccleaner, malewarebytes för att ta bort skräp osv.

har haft min laptop i c.a 6 månader nu, och den är lika fräsch som när jag köpte den, datorer är som bilar ungefär, du måste ge den service då och då sen e de bara o köra
Citera
2012-08-07, 16:48
Medlem
Ohaithars avatar
Min dator har stått igång i stort sett konstant i 3 år. Har bytt ut grafikkortet nyligen, annars är det bara fläktar vars kullager har säckat ihop ett par gånger. Har bytt ut alla fläktar minst 3 gånger under dessa år. Men den är inte nämnvärt trögare än när jag installerade windows på hårddisken efter att jag byggt ihop den. Kör en virusscan några gånger om året utan några problem, rensar registret och kör lite program såsom ccleaner någon gång då och då. Brukar ofta bli chockad över hur sega andras datorer med likvärdiga komponenter är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in