2012-08-07, 10:19
Bannlyst
Du samlar på dig stora mängder temp. filer, cookies, spywares/olika virus med mera som slaggar igen datorn. Det går dock att undvika väldigt effektivt med:

- Ett bra virusskydd
- Regelbunden diskdefragmentering
- Avinstallera vad man inte använder

Samt så rekommenderar jag att köra Ccleaner med jämna mellanrum. Ett mycket bra gratisprogram. Även Game Booster är praktiskt att använda (även när man inte spelar) då det snabbar upp datorn.
Citera
2012-08-07, 10:19
Medlem
Så vitt jag förstår är det meningslöst att defragmentera win 7 då den gör det automatiskt och helt själv (i viloperioder)

Jag kör CCleaner 1 gång i veckan för att rensa skit.
Citera
2012-08-07, 10:28
Bannlyst
En annan bra idé är att ha tillgång till en extern hårddisk och med jämna mellanrum lägga över hela datorn (bilder, dokument, etc) och därefter blåsa om hela skiten. Gör det två gånger om året eller något. Det håller det garanterat cleant.
Citera
2012-08-07, 10:32
Medlem
Pawlees avatar
Registret i windows är nog en stor bov i detta drama.
Citera
2012-08-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Yrkeshedern har försvunnit, tillverkarna kan idag tillverka datorer med i stort sett exakt datum för när den kommer sluta fungera och sätter garantin nånstans innan. Man ska vara beroende av de, förr kunde de inte räkna på utmattningen och den tid det tar för komponenterna att pajja men det kan de idag. Gäller i och för sig alla andra produkter också, särskilt cyklar. Alla gamla cyklar med 20 år på nacken rullar fortfarande felfritt medan dagens skitcyklar redan har varit på lagning fyra gånger. Vi har helt enkelt tappat yrkeshedern, fokuserat på pengar och gjort konsumenterna beroende av att handla. JC jeans gör ju sömmarna sämre med avsikt för att jeansen ska pajja fortare. Lagligt och avsiktligt tjuveri, kan vi göra nåt åt det? Ingenting.

Diskussionen handlar väl om Mjukvara, inte Hårdvara.

OnT: Windows degenererar med tiden, rekommenderar exempelvis Ubuntu/Linux Mint för bättre prestanda och snyggt interface. Eller varför inte Puppy Linux, inte snofsigt men bootar på 30 sekunder.
Citera
2012-08-07, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProgressBar
Diskussionen handlar väl om Mjukvara, inte Hårdvara.

Så hårdvaran påverkar inte mjukvaran?
Citera
2012-08-07, 11:24
Medlem
Pawlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Så hårdvaran påverkar inte mjukvaran?

Inte på det sätt som du verkar tro. Min gamla p4 är exakt lika snabb idag som när den var ny. Det enda som jag kan tänka mig (vad gäller hårdavara) är att hårdisken kanske kan bli sämre... Komponenter kan förstås gå sönder på diverse vis, men då slutar komponenten helt att fungera. Blir inte gradvis sämre med tiden.
Citera
2012-08-07, 11:25
Medlem
Du får se till att inte ha för mycket på autostart, rensa hårddisken på onödigt skit.

Eller skaffa en SSD och bara rensa den på temp filer då och då.
Citera
2012-08-07, 11:29
Medlem
Random-Walks avatar
Min snart 7 år gamla stationära funkar finfint med win7. Folk måste se över sina datorer. Rensa skit, köra uppdateringar. Det är nog bra att köra en ren nyinstallation vart annat år oxå. Prestandaminskningen är givetvis mjukvarurelaterad.
Citera
2012-08-07, 11:43
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzero
Är det så segt beror det nog snarare på att du har en kass dator än själva operativsystemet.

Jag har inte omformaterat/installerat om Windows 7 på minst ett år den här gången och min dator är nästan lika snabb som när den var nyinstallerad. Defragga och använd typ Revos Uninstaller för att se till att program försvinner helt.

Haha, jävla skitsnack. Windows har alltid varit kända för att sega ner datorn efter ett tag, oavsett hur bra dator man har
Har själv haft ett par top-notch datorer genom tiden, och alla har de segat till efter ett tag.

Nu har jag en dator som kör Mac OS X och har har aldrig installerat om den, köpte den för cirka tre år sedan.

För att svara på TS fråga så kan du ju ladda ner ett program som tar bort onödiga filer. Alla tusentals filer som man inte behöver segar ner datorn, en av dessa filer är t.ex. språkfiler för varje program du installerar. Jag menar, du behöver väl inte ha arabiska för Skype.
Senast redigerad av Sainsburys 2012-08-07 kl. 11:45.
Citera
2012-08-07, 11:48
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Haha, jävla skitsnack. Windows har alltid varit kända för att sega ner datorn efter ett tag, oavsett hur bra dator man har
Har själv haft ett par top-notch datorer genom tiden, och alla har de segat till efter ett tag..

Visst, men det beror inte på Windows utan på användaren, vad denne gör.
Citera
2012-08-07, 12:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dels så har du cookes, temp files mm.

Men även så varje gång du öppnar ett program så sparar win en massa info om det för att kunna öppna det snabbare nästa gång (så du har alltså en massa halvladdade program ligger och spökar).

För mig så brukar det ta ca ~2 veckor för burken att sega ihop såpass att jag behöver starta om den så det stör inte mig nämnvärt då jag oftast har updaterat/installerat/av-installerat nåt innom den tiden så att jag startat om den ändå.

Rätt kontraproduktivt med tanke på att resultatet blir det totalt motsatta. Dock så säger jag inte att du har fel, ville bara understryka det ironiska i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in