• 1
  • 2
2012-08-07, 06:30
Medlem
Som rubriken lyder.

Datorer säckar ihop - i regel - med tiden.

Så ska det egentligen inte gå till!
Före tiden då internet kom så tog det betydligt längre tid innan datorn blev långsam.
Då hade det med hårddisken att göra och oftast räckte det med att defragmentera den.

Vad exakt är orsaken till detta?

Är det så att man får inkräktande smygande spyware/virus/etc när man går in på vissa hemsidor t.ex. som webbläsaren bara tar sig friheten att acceptera (java? cookies?) utan användarens godkännande?

Hur löser man det? ...Är linux användarvänligt nu för tiden eller?
Citera
2012-08-07, 07:14
Medlem
flatfourromances avatar
Vill inte säga för mkt om varför den blir segare, men ... jag håller med.

Däremot är Ubuntu hyfsat användarvänligt nuförtiden.
Citera
2012-08-07, 07:16
Medlem
Sereenas avatar
Dels så har du cookes, temp files mm.

Men även så varje gång du öppnar ett program så sparar win en massa info om det för att kunna öppna det snabbare nästa gång (så du har alltså en massa halvladdade program ligger och spökar).

För mig så brukar det ta ca ~2 veckor för burken att sega ihop såpass att jag behöver starta om den så det stör inte mig nämnvärt då jag oftast har updaterat/installerat/av-installerat nåt innom den tiden så att jag startat om den ändå.
Citera
2012-08-07, 08:31
Medlem
cannaBes avatar
Innan Internet fanns i var mans hem så användes inte datorerna på samma sätt heller. Att alltid vara uppkopplad ställer större krav på användaren och trots att Windows 7 (och 8) är de bästa och mest lättanvända versionerna av Windows så är det fortfarande lätt att råka få in skitprogram och annat som gör att datorn kan bli seg.

Som jag ser det så behöver ens intresse för datorer ligga över snittet för att man ska kunna hålla den clean och slippa formatera den varje halvår / år.

Ärligt talat så är nog Mac det bästa alternativet för folk som har ett behov av dator men saknar intresse för det tekniska.
Citera
2012-08-07, 08:40
Medlem
Håller med min pc med windows 7 är så jävla segt sliter nästan håret av mig varje gång jag skall sätta mig där! funderar starkt på mac tycker dock det är lite dyra priser men det kanske är värt det? om man skall ha nått hår kvar
Citera
2012-08-07, 08:51
Medlem
TheShapes avatar
Att en (Windows)dator upplevs som segare med tiden har dels att göra med att fler och fler program laddas i minnet, ju mer program du installerar och hanterar (paradoxalt nog så är funktionen till för att programmen ska starta snabbare, men "segar" oftast ner istället). Så rensa minnescashen under jämna mellanrum. Defragmentera är ingen större vits att göra allt för ofta i ett NTFS-system. Och kör du FAT32 så ska du bara skämmas.

Sen har det också att göra med att program blir, bokstavligt talat, större och större efter patchar och uppdateringar. Enklare för en utvecklare att addera istället för att rensa kod, vilket i sin tur leder till att mer minne slukas.

Vad har du för system just nu? Minne? Processor? 32- eller 64-bitsarkitektur? Trött gammal IDE-disk som snurrar lika snabbt som en stenkaka?
Senast redigerad av TheShape 2012-08-07 kl. 08:55.
Citera
2012-08-07, 08:53
Medlem
bzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotlife
Håller med min pc med windows 7 är så jävla segt sliter nästan håret av mig varje gång jag skall sätta mig där! funderar starkt på mac tycker dock det är lite dyra priser men det kanske är värt det? om man skall ha nått hår kvar
Är det så segt beror det nog snarare på att du har en kass dator än själva operativsystemet.

Jag har inte omformaterat/installerat om Windows 7 på minst ett år den här gången och min dator är nästan lika snabb som när den var nyinstallerad. Defragga och använd typ Revos Uninstaller för att se till att program försvinner helt.
Citera
2012-08-07, 09:04
Köp en SSD, det löser inte problemen men det hjälper något otroligt.
Citera
2012-08-07, 09:10
Medlem
Sereenas avatar
Har kört min över 2 år utan nån omformatering eller liknande strul.

Datorn står på dynget runt och startas om 2-3 ggr i månaden för updateringar/installationer/av-installationer.

Det tar oftast ~2 veckor innan burken blir märkbart nerslöad och då räcker det med att starta om datorn så är den normal igen. Problemet för mig är oftast att det har blivit "rester" i RAM minnet så att det blir dåligt med fri RAM (har bara 4Gig RAM och har ärligt talat inte orskat skaffa mer ;p )
Senast redigerad av Sereena 2012-08-07 kl. 09:13.
Citera
2012-08-07, 09:46
Medlem
Amazingthings avatar
Vilket OS sitter du på?

Förr i tiden när man satt på XP kunde jag märka samma sak, men nu när man har införskaffat sig en SSD och W7 så är datorn alltid lika smooth som en babyrumpa.
Citera
2012-08-07, 10:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
se: https://www.flashback.org/sp37976443
Citera
2012-08-07, 10:16
Bannlyst
Yrkeshedern har försvunnit, tillverkarna kan idag tillverka datorer med i stort sett exakt datum för när den kommer sluta fungera och sätter garantin nånstans innan. Man ska vara beroende av de, förr kunde de inte räkna på utmattningen och den tid det tar för komponenterna att pajja men det kan de idag. Gäller i och för sig alla andra produkter också, särskilt cyklar. Alla gamla cyklar med 20 år på nacken rullar fortfarande felfritt medan dagens skitcyklar redan har varit på lagning fyra gånger. Vi har helt enkelt tappat yrkeshedern, fokuserat på pengar och gjort konsumenterna beroende av att handla. JC jeans gör ju sömmarna sämre med avsikt för att jeansen ska pajja fortare. Lagligt och avsiktligt tjuveri, kan vi göra nåt åt det? Ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in