Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2012-08-08, 10:14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Ccleaner och andra sk. "rensningsprogram" är i dag totalt kontraproduktiva!
- Man kan t.o.m. ställa in webbläsaren till att rensa alla cahcefiler automatiskt när man stänger webbläsaren.
- Registret är så litet att ev. rester från felaktiga program inte ställer till med problem eller påverkar prestandan negativt.
- Defragmenteringsprogram är menlösa då Windows tar hand om detta själv, oftast när datorn går på tomgång..
- Temp-mappen kan man rensa själv, men i regel så ligger endast logfiler etc. kvar där! Resten rensas av dito process.. (det är ju en temporär lagringsplats)
- mm.
Kort sagt: Ccleaner och liknande gör egentligen inte ett skvatt för din dator i praktiken!
De stjäl bara din tid (den det går åt för dej att ladda ner, installera och köra skräpet!)

Det som verkligen gör nytta är HUR du hanterar din dator!

När ni installerar program:
AVMARKERA ALLTID MARKERINGAR FÖR: DESKTOP-ICON, QUICK-LAUNCH-ICON, Starta med Windows etc.
(Då slipper ni en massa autostartande skräp som förlänger datorns uppstartstid och tiden för användarnas inloggning!)

AVMARKERA ALLTID MARKERINGAR FÖR: XX Verktygsfält eller gör XX till min startsida, installera xy ETC.
(Så slipper ni oönskade förändringar av ert system.. Dessa gör större negativ inverkan på er dator än ni tror!)
Att LÄSA varje dialogruta under programinstallation och att avmarkera ovan onödiga val tar ca: 20sekunder extra jämfört med att bara klicka på nästa i blindo!
Dessa 20sekunder sparar ni in redan vid nästa omstart av datorn!

Logga inte in med ett administrativt konto, Detta förhindrar en hel massa "driveby"-skräp från att bita sig fast i er dator + att det hindrar över 85% av alla smittor från att påverka er dator permanent! Dessutom hindrar merparten av alla exploits från att fungera!
Bara detta gör att er dator håller sig längre prestandamässigt!

Aktivera automatisk uppdatering av kritiska hjälpprogram, som t.ex. JAVA, flashplayer & er PDF-läsare! Samt givetvis ha alltid Windows update på att installera uppdateringar när de kommer!

Allt ovan gör större permanent positiv prestandainverkan än alla sk. "rensnings" och "optimeringsprogramvaror" tillsammans någonsin kan bidra med!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-08-08 kl. 10:18.
Citera
2012-08-08, 10:51
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Youtube-klipp om glödlampskonspirationer? Vad i helvete snackar du om?

http://www.youtube.com/watch?v=251qoGOqpdk

Citat:
Och nej, jag har inte hela världen 'figured out'. Lika mycket som du är trött på personer som tror de har hela världen 'figured out' är jag trött på personer som skiftar språk mitt i en mening.

Förövrigt ett fruktansvärt tamt försök till att undvika frågorna i mitt tidigare inlägg; Vad i helvete har glödlampskonspirationen med den här tråden att göra?

Citat:
Det är ingen 'konspiration' utan ett sätt att tjäna pengar på.

"Ingen konspiration" säger du, ändå kan du inte länka någon källa som kan backa upp ditt påstående. Och nej, en wikipedia-artikel som har blivit flaggad för att vara subjektiv samt ha för få källor är ingen bra källa.
Citera
2012-08-08, 11:02
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
se: https://www.flashback.org/sp37976443
Funkar det där om man använder en bränd Windows 7 skiva med SP1 också?

Vet du om det ska komma guider till Windows 8 senare?

Sen undrar jag, vad gör den där guiden vid installationen mer än att skapa ett konto som heter PCAdmin?
Senast redigerad av Ultimatrix 2012-08-08 kl. 11:04.
Citera
2012-08-08, 13:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Funkar det där om man använder en bränd Windows 7 skiva med SP1 också?

Vet du om det ska komma guider till Windows 8 senare?

Sen undrar jag, vad gör den där guiden vid installationen mer än att skapa ett konto som heter PCAdmin?

Oj! Det är mycket!
Det går inte att skriva ner allt som den gör.. men se innhållsförteckningen i slutet av installationsguiden så får du ett grovt hum..

Bl.a. ökar den användbarheten t.ex. genom att konfigurera Utforskarens visning & funktion (Många har svårt för dess standardvisning, Den ändras till detaljerad visning, visar filändelser och t.ex. kontrollpanelen etc.)

Internet Explorers säkerhetsinställningar konfigureras så Microsofts största missar i standardkonfigurationen rättas till, drygt hundratalet känt skadliga webbplatser placeras i zonen "Ej betrodda platser" som även den har förstärkt säkerhet jämfört med orginal!
Bl.a hindras okända webbplatser (= zonen Internet) från att utnyttja de vanligaste "driveby-download" metoderna för att i smyg hämta hem skadlig kod i bakgrunden.
De webbplatser som man litar på och ev. upplever någon begränsning på får man placera i zonen "betrodda platser" som har lite starkare säkerhet än t.ex. internet zonen har som standard!
Internet cachen töms varje gång man stänger IE, mm.

Man installerar alla datorns drivrutiner & hjälpprogram i korrekt ordning, Säkerheten förstärks, bl.a. stängs (för privatpersoner) onödiga tjänster av, andra sätts på att endast starta när de behövs. Detta minskar belastningen, och gör att datorn såväl startar snabbare, ger kortare inloggningstid osv.

Den absolut största fördelen är att installationen ser till att ALLA användares konton är helt identiska från och med 1:a inloggningen. Alla program och spel fungerar lika bra för alla användare.
(All förkonfiguration är m.a.o. redan utförd) Alla användares egna privata filer, filmer, dokument, epost, favoriter och surfhistoria blir just PRIVATA, Andra användare kan varken se, ändra eller radera/hantera dessa!
Varje användare får därmed en starkare integritet! och förblir mer privata!

Kort sagt: Guiden ger en EXTRA kraftigt förstärkt säkerhet och gör datorn mycket mindre utsatt för smittor och angrepp! Prestandan bibehålls (datorn blir inte slöare så som en "standard" installation alltid blir) Allt detta ger en mer lättanvänd och långlivad dator med ytterst få problem!

De mer avancerade guiderna ser även till att flytta ALLT som har med användarna att göra från systemdisken (dit Windows, program & spel är installerade) så belastningen på systemet och systemdisken minskar kraftigt.

De optimala-guiderna är populära hos de som skaffat en SSD-disk som oftast är mindre och som man inte vill att onödiga användarfiler fyller upp den disken...
och mej veterligen är det den ENDA guiden jag sett på nätet som flyttar bort ALLT som har med användarfiler och liknande att göra från SSD-disken!

Användarfiler, dokument, bilder Filmer etc. körs allt från den "vanliga" hårddisken! Windows självt, program och spel lirar på så snabbt, obehindrat och ostört som det bara går!

Sedan lär man sig använda ett gäng, för privatpersonen, ofta okända funktioner.. mm.

Jag kan inte räkna upp allt! Men det var den grova merparten!

En korrekt bränd skiva funkar! Har bl.a. gjort sådan själv med konfigurationsfilerna på!
Notera att guiderna innehåller en fil som gör att du kan förlänga "demo" perioden på korrekt microsoftvis.. så du kan testa en gratis installation via guiderna och köra den i drygt 83 dagar innan du måste aktivera installationen! 83 dagar är mer än tillräcklig tid för att känna efter om installationen fungerar bra eller ej!

Och JA! Det kommer att komma guider för Windows 8! Först skall dock Windows 7-guiderna och webbplatsen i sig uppdateras!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-08-08 kl. 13:37.
Citera
2012-08-08, 15:10
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Och JA! Det kommer att komma guider för Windows 8! Först skall dock Windows 7-guiderna och webbplatsen i sig uppdateras!
Vet du något ungefärligt datum för en sådan guide? Eller iaf en ungefärlig månad? Vore trevligt om den kom i November eller kanske till och med i Oktober eftersom retail kommer då.

För övrigt undrar jag om du vet något lätt sätt att köra ett specifikt program (Speedfan) som administratör på ett begränsat konto utan att behöva skriva in lösenord varje gång datorn startas, då det är det som förhindrar mig från att inte vara inne som admin hela tiden.

Citat:
En korrekt bränd skiva funkar! Har bl.a. gjort sådan själv med konfigurationsfilerna på!
Innebär det att man kan lägga konfigurationsfilerna på skivan/USBn man installerar Windows 7 från? Slappt i så fall.
Senast redigerad av Ultimatrix 2012-08-08 kl. 15:13.
Citera
2012-08-09, 09:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Vet du något ungefärligt datum för en sådan guide? Eller iaf en ungefärlig månad? Vore trevligt om den kom i November eller kanske till och med i Oktober eftersom retail kommer då.

För övrigt undrar jag om du vet något lätt sätt att köra ett specifikt program (Speedfan) som administratör på ett begränsat konto utan att behöva skriva in lösenord varje gång datorn startas, då det är det som förhindrar mig från att inte vara inne som admin hela tiden.

Innebär det att man kan lägga konfigurationsfilerna på skivan/USBn man installerar Windows 7 från? Slappt i så fall.

Ang: Speedfan så anges på deras supportsidor ( http://www.bugtrack.almico.com/view.php?id=67 ) att detta problem lösts från version: 4.43 = "Since 4.43 administrator privilege elevation is enforced."

Problemet i detta ärende berör filen 'speedfanparams.cfg' som läggs i program-mappen?!
(WOW! man slutade använda CFG-filer för programvarans konfiguration redan på Windows 2000 tiden! Den som programerar SpeedFan verkar inte riktigt hängt med i modern programering & dess krav alls!)

I en WinGuider-installation så hade problemet troligtvis lösts genom att du installerar Speedfan till "C:\Program\SPEL" En mapp där användarna har lite högre behörigheter, just för att äldre spel ofta sparar data till programets undermappar (Typ: SAVE-mappar etc.)
Visst! Det går att installera program med stenåldersprogramering dit, men helst bör man byta ut denna programvara till ett modernt program som följer Windows utveckling och programeringskrav!
(om man hittar ett.. vill säga!) Moderna program har skippat CFG & ini filer etc. för åratal sedan..
Det som tidigare sköttes via dylika filer sköts i dag via registret! Antingen HKLM eller HKCU, beroende på användarens förväntade behörighet! (I dag förväntar en Windows 7 certifiering av programvara ATT användaren ÄR Användare utan administrativa behörigheter!)

Tyvärr kan jag i dag inte ange ett datum för Windows 8 guiderna, men hoppas hinna till strax kring Windows 8 släppet!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in