Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-06, 17:20
  #1
Medlem
harriet.stroms avatar
Hej!

Jag har sökt en del program till hösten och efter första antagningsbeskedet fick jag veta att jag är reserv till samtliga och då väldigt långt bak i kön eftersom mina betyg är medelmåttiga och inte räcker till. Jag har kriminologprogrammet i Sundsvall som förstahandsval, där är jag 222:a reserv. Det andra programmet som jag helst vill komma in på är ett beteendevetenskapligt kandidatprogram i Lund där jag är ca. 516:e reserven.

Min taktik är att komma in på ett program där det ska vara lätt att komma in, i Lund eller Sundsvall, för att sedan byta till det program jag vill gå. En kompis till mig har lyckats med detta och vi kallar det helt enkelt för att komma in "bakvägen". Jag undrar om det är någon här som har försökt med detta och vet lite mer? Hur stor är chansen att det går? Och på Lunds universitet, som är ett av de främsta här i landet, hur enkelt är det att byta från ett program till ett annat?

Någon som kan ge mig tips och råd om hur jag kan fixa det här?

/ H. Ström
Citera
2012-08-06, 17:30
  #2
Medlem
Bucketshops avatar
Det är inte så att din kompis inte kom in, sökte kursen man läser första terminen på programmet, för att sedan söka programmet på nytt nästa termin. Denna gång räckte betygen och din kompis kom in, men fick hoppa på andra terminen på programmet direkt eftersom termin ett redan var avklarad,trots att de poängen togs "utanför programmet"?

Har aldrig hört talas om någon som skulle ha hoppat på en utbildning för att sedan lyckats smyga sig in på en annan utbildning där det råder tuffare antagningskrav. Finner det väldigt svårt att tro att det skulle gå att genomföra.
Citera
2012-08-06, 18:21
  #3
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
jovisst, det är fullt möjligt. 5-6 st av mina kursare gjorde så. Om det tillåts i Lund och Sundsvall vet jag ej.

Ett tips är att kolla vilka kurser ditt program har första terminen/året, och sedan försöka hitta ett annat mindre populärt program som har samma eller liknande kurser. Universitetets SYO kan säkert hjälpa dig.

EDIT: Det krävs förstås att folk hoppar av det populära programmet under terminens gång, så att du kan glida in på räkmacka. Är det fullt så är det.
Citera
2012-08-07, 08:08
  #4
Medlem
Man kan inte "byta" program. Är du antagen till, exempelvis, lärarprogrammet så har du ingen som helst rätt att bara byta till juristprogrammet. Det måste alltid ske en antagning.

Det är också helt och hållet upp till kursansvariga och institutionerna som driver kursen att bestämma vad som händer vid ett avhopp, ifall man ska ta in reserver eller bara låter platsen stå tom. Det är väldigt vanligt att man gör så kallade överintag - om man vill ha exempelvis 75 studenter på en termin så tar man in 85 studenter, eftersom att ett gäng alltid hoppar av (man ångrar sig, blir sjuk, etc).
Citera
2012-08-07, 08:35
  #5
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Man kan inte "byta" program. Är du antagen till, exempelvis, lärarprogrammet så har du ingen som helst rätt att bara byta till juristprogrammet. Det måste alltid ske en antagning.

Det är också helt och hållet upp till kursansvariga och institutionerna som driver kursen att bestämma vad som händer vid ett avhopp, ifall man ska ta in reserver eller bara låter platsen stå tom. Det är väldigt vanligt att man gör så kallade överintag - om man vill ha exempelvis 75 studenter på en termin så tar man in 85 studenter, eftersom att ett gäng alltid hoppar av (man ångrar sig, blir sjuk, etc).

Man kan även göra antagning till ett programs senare del, dvs. man tar i någon som får hoppa på t.ex. termin tre (början av andra året). Detta kräver dock att den som blir antagen bör i princip ha läst det som lästs under tidigare terminer. Det är alltså oftast studenter från andra lärosäten, frikursare eller studenter på syskonprogram (annan inriktning, eller t.ex. ett annat ingenjörsprogram).
Citera
2012-08-07, 17:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Man kan även göra antagning till ett programs senare del, dvs. man tar i någon som får hoppa på t.ex. termin tre (början av andra året). Detta kräver dock att den som blir antagen bör i princip ha läst det som lästs under tidigare terminer. Det är alltså oftast studenter från andra lärosäten, frikursare eller studenter på syskonprogram (annan inriktning, eller t.ex. ett annat ingenjörsprogram).

Det är helt korrekt! Men möjligheterna för det bestäms helt och hållet på lokal nivå, av kursansvariga och institutionerna på lärosätet. TS, är du intresserad av detta bör du kontakta de ansvariga på lärosätet och fråga så konkret som möjligt, och se till att få svar skriftligt.
Citera
2012-08-07, 19:36
  #7
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Det är helt korrekt! Men möjligheterna för det bestäms helt och hållet på lokal nivå, av kursansvariga och institutionerna på lärosätet. TS, är du intresserad av detta bör du kontakta de ansvariga på lärosätet och fråga så konkret som möjligt, och se till att få svar skriftligt.

Precis! Det kan mycket väl vara så att motsvarande kurser från andra högskolor inte får tillgodoräknas, då de inte bedöms hålla samma kvalitet som de inom programmet..
Citera
2012-08-15, 11:23
  #8
Medlem
harriet.stroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det är inte så att din kompis inte kom in, sökte kursen man läser första terminen på programmet, för att sedan söka programmet på nytt nästa termin. Denna gång räckte betygen och din kompis kom in, men fick hoppa på andra terminen på programmet direkt eftersom termin ett redan var avklarad,trots att de poängen togs "utanför programmet"?

Har aldrig hört talas om någon som skulle ha hoppat på en utbildning för att sedan lyckats smyga sig in på en annan utbildning där det råder tuffare antagningskrav. Finner det väldigt svårt att tro att det skulle gå att genomföra.

Jag har ärligt talat ingen aning om hur det gick till, vilket program det var eller hur höga poängen var. Det jag menar är helt enkelt att byta från det program man kommer in på till ett annat där man står som reserv. Ur universitetets synvinkel så handlar det ju om en student mer eller en student mindre. Vilket program studenten går spelar knappast någon roll för universitetet. Har jag fel? Jag tror dock inte att man kan tränga sig före i reservkön, men det kan ju också vara så att reserverna tappar intresset, att de inte tror att de ska komma in och så vidare. Om man då är på hugget och visar att man är intresserad av en plats så kanske man faktiskt har en chans?
Citera
2012-08-15, 11:27
  #9
Medlem
harriet.stroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarmspreckarelof
jovisst, det är fullt möjligt. 5-6 st av mina kursare gjorde så. Om det tillåts i Lund och Sundsvall vet jag ej.

Ett tips är att kolla vilka kurser ditt program har första terminen/året, och sedan försöka hitta ett annat mindre populärt program som har samma eller liknande kurser. Universitetets SYO kan säkert hjälpa dig.

EDIT: Det krävs förstås att folk hoppar av det populära programmet under terminens gång, så att du kan glida in på räkmacka. Är det fullt så är det.

Att söka till mindre populära program med liknande kurser var ingenting jag tänkte på. Det jag menar är program som det är lätt att komma in på bara och att sen byta till ett som man hellre vill in på där man står som reserv. Det är ju en del som hoppar av, dessutom kan reserverna ångra sig eller tro att de inte har någon chans att komma in på programet. Om man då är på hugget och visar att man är intresserad så kanske det kan gå?
Citera
2012-08-15, 11:28
  #10
Medlem
harriet.stroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Man kan inte "byta" program. Är du antagen till, exempelvis, lärarprogrammet så har du ingen som helst rätt att bara byta till juristprogrammet. Det måste alltid ske en antagning.

Det är också helt och hållet upp till kursansvariga och institutionerna som driver kursen att bestämma vad som händer vid ett avhopp, ifall man ska ta in reserver eller bara låter platsen stå tom. Det är väldigt vanligt att man gör så kallade överintag - om man vill ha exempelvis 75 studenter på en termin så tar man in 85 studenter, eftersom att ett gäng alltid hoppar av (man ångrar sig, blir sjuk, etc).

Jag menar givetvis att byta från det program man kommer in på till ett där man har en reservplats.
Citera
2012-08-15, 11:36
  #11
Medlem
blueCommands avatar
På vissa program på LiTH fungerar det så att du får byta mellan program. Det är t.o.m. rätt vanligt att t.ex. byta mellan civil. ing och högskol. ing. Däremot så tillåts inte ett sådant byte om du inte har motsvarande betyg/HP som var lägsta antagningspoänget det året du började - med anledning av att man inte skall kunna göra precis det du ämnar att göra.
Citera
2012-08-15, 20:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harriet.strom
Jag menar givetvis att byta från det program man kommer in på till ett där man har en reservplats.

Då gör du ju en ny ansökan, och en ny antagning måste ske. Ett lärosäte kan inte hoppa över folk i reservkön utan alla före dig måste få komma in eller tacka nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback