Citat:
Ursprungligen postat av groggmongo
Halloj, har lite funderingar och tänkte höra vad ni säger om detta:
Bakgrund:
Jag är i 30-års åldern och bor i en hyresrätt 4:a i Sundbyberg med sambo och 2 barn.
Jag tjänar 380 000 kr/år och har inga större lån förutom ett billån och lite csn. Har desvärre inte heller några större besparingar.
Min sambo tjänar 290 000kr/år men är nu mammaledig. Hon har heller inga större lån eller besparingar.
Vi vill i framtiden köpa hus men som jag ser det nu så finns det ju ingen möjlighet alls för det. För att köpa ett hus för 3 millar så måste man ju in med minst 1 mille för att man ska ha råd och det finns ju ingen möjlighet att spara ihop till det som det ser ut nu iaf..
Vi har helt ok ekonomi, dvs inga anmärkningar eller krediter osv, men har helt enkelt svårt att finansiera ett störrebolån.
Till min fråga:
Är det möjlig för mig och min sambo att ta ett lån på en 2:a i området, typ 1,5 millar, utan kontantinsats och hyra ut den till min sambos mor som vill flytta närmare barnbarnen? Mormor skulle i så fall betala hyra motsvarande lånekostnaden och jag/vi kommer in i bostads-cirkusen.
Denna lägenhet är alltså tänkt att öka i värde och kanske generera grunden på ett nytt större lån om sisådär 5-8 år..
Har alltså inte pratat med banken än, tänkte bara höra hur ni tror att bankerna ställer sig till detta.
Om ni skulle spara ihop 15-20% i kontantinsats så skulle ni säkert få lånet, ni verkar ju ha en fungerandenekonomi. Fyll i en sån där kalkyl om hur mycket pengar ni skulle ha över varje månad på valfri banks hemsida. Utan kontantinsats är det bara att glömma tanken tyvärr.
Dock låter era planer livsfarliga.
Köpa en lägehnet för att hyra ut och hoppas på vinst om 5-8 år!? Kort tid för värdeökning med dagens bostadsmarknad. Det finns en betydande risk att ni kommer göra en förlust som det ser ut idag.
Tänk om den sjunker så i värde så att ni ej kan sälja, då kan ni inte heller ta ett nytt lån för en ny bostad, även om ni hyr ut.
Nä. Låt din svärmor stå bostadskö och spara ihop er egna kapitalinsats.