• 1
  • 2
2012-08-06, 08:37
Medlem
Ni har ju båda ekonomi så att ni klarar ett lån på 2-3 miljoner fast sedan vet jag ju inget om hur ni lever förstås. Men spara till en kontantinsats låter kanske omöjligt men det går faktiskt. Ett tips från en nybliven husägare bara, ni måste ha en ordentlig buffert. Gärna ett eget "huskonto". Sen även ha marginaler så ni kan lägga undan varje månad till det kontot eftersom renoveringarna kommer förr eller senare. Det är inte att rekommendera att köpa hus på marginalen, så fungerar det ju att leva i en hyresrätt men i ett hus dyker det alltid upp något man inte har tänkt på som kostar pengar.
Citera
2012-08-06, 14:02
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggmongo
Är det möjlig för mig och min sambo att ta ett lån på en 2:a i området, typ 1,5 millar, utan kontantinsats och hyra ut den till min sambos mor som vill flytta närmare barnbarnen?

Ditt ursprungliga problem är att du behöver pengar till en kontant insats för att få köpa ett boende. Detta tänker du lösa genom att köpa ett boende utan kontant insats.

Tillbaka till ritbordet, tror jag...
Citera
2012-08-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoOrtolani
Du måste ju ha kontantinsatsen, bankerna kräver det i dagens läge.

Se till att låna pengar privat (om det är möjligt) så att ni kan få ett bottenlån och en bra ränta.

Sanning med modifikation.

Du kan låna 85% av husets pris på något du själv äger, t ex en fastighet ni ärvt etc. Ni får alltså låna 85% med någon form av säkerhet, men de sista får du/ni låna blanco.

Ex. Ni skall ha lån på 1 000 000, varpå ni får låna 850 000 av banken med någon form av säkerhet (säg att ni har en annan fastighet ni ärvt t ex)
Sedan får ni låna 150 000 kronor blanco.

Hur bra säkerhet ni har påverkar inte räntan särskilt, utan mest hur ni beräknas klara av att betala tillbaka lånet. Sedan kan ni ju alltid "bara" betala ränta. Dvs komma överens med banken om att inte amortera på lånet.

Hur er ekonomiska situation ser ut är desto viktigare, om ni kan betala tillbaka osv. Att man faktiskt sparar är också viktigt för banken, låt säga att du skall amortera 7.000 i månaden och du redan idag sparar 6.500 kronor, ja, då beräknar banken att du utan problem skulle kunna betala av lånet.

Att spara är faktiskt viktigare än vad många tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in