2012-08-09, 19:57
Medlem
Idiotisk lag, att jämföra båt- och bilkörning är tvärfel och vill man verkligen jobba för sjösäkerhet så finns det bättre områden. Det är trist att idioter på vattenskotrar ska förstöra för alla andra. 0,2 promille är förövrigt överdrivet lågt för bilkörning också, men där förstår jag syftet. Lite skillnad på att framföra en bil jämfört med en fritidsbåt (jag har körkort/förarintyg för båda). Jag tycker absolut inte att man ska framföra båtar dyngrak, men 0,2 promille är så lågt satt att man inte ens kan känna av det, du är inte berusad vid 0,2 promille. Det är runt 0,5 promille som förmågan minskar (enligt min körkortsteoribok i alla fall och den är troligtvis inte pro rattfylleri).
Citera
2012-08-11, 15:21
Medlem
Porthoss avatar
Jag har inga problem med lagen eftersom jag anser att om man har druckit ska man inte köra båt. För min del borde den omfatta alla båtar.
Citera
2012-08-11, 17:30
Medlem
valleros avatar
Sjöfyllerilagen exemplifierar politikernas klåfingrighet och iver att stifta lagar som varken är bra eller genomtänkta. Och även polisens villighet att ödsla resurser och tid på något fullkomligt meningslöst snarare än sin kärnverksamhet. Innan den nya lagen var det på intet sätt lagligt att köra båt på fyllan, något som väldigt många tycks tro. Om du berusad orsakat en olycka till sjöss så skulle straffet vara ganska exakt det samma innan den nya lagen som efter. Skillnaden ligger i att nu kan Polisen ligga och guppa i fjärdarna och suga in vanligt vettigt båtfolk som fredligt framför sin båt helt säkert och utan någon som helst risk för andra och bestraffa alla som druckit ett par starköl eller glas vin. Fullständigt barockt. Och jag förstod redan innan lagen trädde i kraft att här skulle polisen ta i ordentligt, ansöka om - och få -massor av nya pengar, nya båtar och bli effektiva och nitiska på ett sätt som de aldrig skulle drömma om vad det gäller riktiga brott som misshandel, rån eller inbrott. Politikerna älskar att stifta lagar som är tomma gester men orsakar stora förändringar. Polisen älskar att trakassera vanligt folk och ogillar brottsbekämpning.
Adjö alla sjökrogar, adjö frihetskänslan av att vara till sjöss. Hallå äppelkindande helnykterister och ängsliga politiker som tycker att "man ska ha kul utan alkohol under strikt ansvar bla bla" är ett argument som man kan ta hur långt som helst.
Men det allra värsta är nog att dessa befängda, moralistiska regler delas av de flesta svenskar. "Så du vill kunna köra båt jättefull i 40 knop genom barnområdet på simplatsen?" liksom.
Det finns aldrig någon gråzon eller eget ansvar. Bara klåfingriga regler som måste följas. Och det gillar svensken.
Citera
2012-08-11, 21:01
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sjöfyllerilagen exemplifierar politikernas klåfingrighet och iver att stifta lagar som varken är bra eller genomtänkta. Och även polisens villighet att ödsla resurser och tid på något fullkomligt meningslöst snarare än sin kärnverksamhet. Innan den nya lagen var det på intet sätt lagligt att köra båt på fyllan, något som väldigt många tycks tro. Om du berusad orsakat en olycka till sjöss så skulle straffet vara ganska exakt det samma innan den nya lagen som efter. Skillnaden ligger i att nu kan Polisen ligga och guppa i fjärdarna och suga in vanligt vettigt båtfolk som fredligt framför sin båt helt säkert och utan någon som helst risk för andra och bestraffa alla som druckit ett par starköl eller glas vin. Fullständigt barockt. Och jag förstod redan innan lagen trädde i kraft att här skulle polisen ta i ordentligt, ansöka om - och få -massor av nya pengar, nya båtar och bli effektiva och nitiska på ett sätt som de aldrig skulle drömma om vad det gäller riktiga brott som misshandel, rån eller inbrott. Politikerna älskar att stifta lagar som är tomma gester men orsakar stora förändringar. Polisen älskar att trakassera vanligt folk och ogillar brottsbekämpning.
Adjö alla sjökrogar, adjö frihetskänslan av att vara till sjöss. Hallå äppelkindande helnykterister och ängsliga politiker som tycker att "man ska ha kul utan alkohol under strikt ansvar bla bla" är ett argument som man kan ta hur långt som helst.
Men det allra värsta är nog att dessa befängda, moralistiska regler delas av de flesta svenskar. "Så du vill kunna köra båt jättefull i 40 knop genom barnområdet på simplatsen?" liksom.
Det finns aldrig någon gråzon eller eget ansvar. Bara klåfingriga regler som måste följas. Och det gillar svensken.

Så om du inte dricker innan du ska köra båt, uppstår det inga problem. Eller har jag missuppfattat något?
Citera
2012-08-11, 23:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Så om du inte dricker innan du ska köra båt, uppstår det inga problem. Eller har jag missuppfattat något?
Ja, hela mitt inlägg. Du är en av moralisterna som vårt land har för många av.
Citera
2012-08-11, 23:24
Medlem
Citat:

Dricker du själv alkohol?

Jag antar att du inte skulle klaga ifall det blev olagligt att färdas med buss, tunnelbana och cykel med över 0,2 promille?
Citera
2012-08-11, 23:34
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234

Jag antar att du inte skulle klaga ifall det blev olagligt att färdas med buss, tunnelbana och cykel med över 0,2 promille?
Över 0,2 promille? Då skulle Porthos ligga inlindad i en garderob och inte ens våga gå ut på två dygn. Han tänker på vad han kunnat ställa till med i trafiken som en redlös full galning.
Senast redigerad av vallero 2012-08-11 kl. 23:37.
Citera
2012-08-12, 01:28
Medlem
Mandarks avatar
Citat:

Om det är något man ska beklaga sig över så är det kanske att du inte kan uppleva någon frihetskänsla till sjöss utan alkohol...
Citera
2012-08-12, 03:35
Medlem
ArmeCykels avatar
Tycker att den nya sjöfyllerilagen är åt helvete och starkt överdriven. Men å andra sidan så bryr jag mig inte om den. Vill jag ta en öl i båten så gör jag det, jag dricker hur många öl jag vill i min båt och det ska ingen jävel komma och ifrågasätta.

Men för att vara ärlig så föredrar jag att vara i någorlunda gott skick när jag är ute på sjön. Visst kan man ta med sig 5-6 öl i båten, men fyllan får vänta tills man kommer i land.
Citera
2012-08-12, 04:48
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ja, hela mitt inlägg. Du är en av moralisterna som vårt land har för många av.

Det har inget med moral att göra. Du får nog slå upp det ordets betydelse. Jag moraliserar över huvud taget inte i den här frågan.
Däremot tycker jag att det är så dags att konstatera att någon var full när han just har kluvit min båt (och möjligen även mig) i två halvor och säga "men han körde ju jättebra ända tills olyckan hände".

Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234

Ja, jag dricker alkohol. Ja, jag blir packad ibland. Nej, jag behöver inte alkohol för att ha trevligt på sjön, men sitter gärna och krökar och njuter i solen om någon annan kör.

Färdas med? Vad har det med saken att göra? Du får vara dyngrak i min båt om du vill. Jag som kör är dock nykter.
Citera
2012-08-12, 11:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det har inget med moral att göra. Du får nog slå upp det ordets betydelse. Jag moraliserar över huvud taget inte i den här frågan.
Däremot tycker jag att det är så dags att konstatera att någon var full när han just har kluvit min båt (och möjligen även mig) i två halvor och säga "men han körde ju jättebra ända tills olyckan hände".

Du moraliserar visst! Frågan gäller inte om det är ok att köra båt asfull, men det förstår du inte för du är just en sipp moralist (som förmodligen inte ens har en båt).
Kluvna båtar pga av galna sjöfyllerister har mig veterligen aldrig hänt. Men enligt dig så är det troligt att det sker om man inte har denna lag. Enligt mig kan det precis lika gärna ske utan den. Du är även oroad över att lagen inte inbegriper ALLA båtar (roddbåtar t.ex har ju orsakat massor av dödsolyckor eller hur?)! Men du förstår som sagt inte. Göm dig i en garderob så slipper du oroa dig över alla dessa galningar i båtar.
Citera
2012-08-12, 11:12
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Om det är något man ska beklaga sig över så är det kanske att du inte kan uppleva någon frihetskänsla till sjöss utan alkohol...
Ja kan vi inte alla ha roligt UTAN alkohol???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in