• 1
  • 2
2012-08-04, 21:28
Medlem
Sambon och jag har en katt jag står för alla kattens utgifter då vi kommit överens om detta.

whiskas, denna älskade hon när hon var kattunge men jag läste på och kom fram till att denna ej var optimal för katten. Purina one verkade enligt många vara ett bra foder till ett bra pris inhandlade denna och katten älskade även denna. Körde med den en längre tid men tyckte katten åt alldeles för mycket och ville variera lite för henne så var i den lokala djuraffären där de rekommenderade brit care ett nytt kattfoder utan spannmål som skulle vara jättebra för katten. Denna gillade hon inte alls försökte då blanda Purina one och brit Care men det resultera i att katten peta bort och valde bara Purina one.

Så jag är ute efter ett torrfoder som jag kan variera med som är så bra så de rättfärdigar priset.

Katten äter ungefär upp en Purina one påse på 1 kg på 2 veckor.

Blötmat är inga problem där varierar vi redan.
Citera
2012-08-05, 00:44
Medlem
Mitt lilla pyre, en steriliserad hona på snart två år, är så vansinnigt kräsen så det tog tid att hitta något bra och gott. Men så hittade jag Purina ProPlan för just steriliserade missar. En påse på 3 kg kostar drygt 350 spänn och räcker huuur länge som helst
Citera
2012-08-07, 00:50
Medlem
Har ej kollat så noga på Brit Care men spannmålsfritt låter ju väldigt bra. Kan du inte blanda en längre tid för att efter några veckor utesluta det gamla torrfodret? Det tar ofta minst några veckor för att få katten att acceptera ett nytt foder. Jag hävdar prompt att man kan få alla katter under 15 år att börja äta vadsomhelst om man ger sig fasen på det, men det kan ta tid

Eukanuba (den vanliga, inget kastrat-/light- eller annat) fick bäst i test av testfakta för några år sen. Då testade de de vanligaste torrfodren i matbutik och djurbutik. Det är väl bra, men spannmålsfritt är det ju inte tyvärr.
Citera
2012-08-07, 00:56
Medlem
Hmmm... blev så nyfiken så var tvungen att googla på Brit Care. Men det innehåller ju ris och majs, och det räknar jag nog in i spannmålskategorin även om det inte är spannmål. Alltså det skiljer sig inte direkt från de flesta torrfoder i djuraffär. Men det var ju bra pris!
Citera
2012-08-07, 01:03
Medlem
FBMinchias avatar
Bra torrfoder? Såna djur finns inte. Ska man nödvändigtvis ha det så möjligen som godis vid enstaka tillfällen. Katten riskerar att bli fet och sjuk.

Den dagen de hittar på torrfoder med ungefär samma innehåll som möss eller fåglar ska jag ändra uppfattning.
Citera
2012-08-07, 03:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Precis som jag gjorde för misstag för ca 8-9 år sen, sen flera år brukar jag köra med royal canin från djuraffären och prislappen må avskräcka något men det håller länge.
Ger även ofta färsk kött till dom och fisk/skaldjur samt blötfoder så lite variation finns. Man kan ju inte direkt köra med enbart torrfoder direkt.

Rekommenderar dig och gå till närmaste djuraffären och fråga om tips där istället.. De i mataffären är ofta skit
Citera
2012-08-07, 04:08
Medlem
lillaHedvigs avatar
Jag köper en säck Royal Canin på 10 kg till mina katter. 650 kr. Det räcker i flera månader och blir mycket mycket billigare än att köpa mindre förpackningar. Dessutom mycket bättre än det fodret man köper i mataffären.

Det gäller att förvara det tillslutet, så jag har en stor burk från Royal Canin som står på golvet. Hela innehållet i säcken går ner i burken. Det finns en hel serie foder så att man kan välja det som passar den katt man har: Innekatt, utekatt, kastrerad katt, oggig honkatt , gammal katt, ung katt etc.
Citera
2012-08-07, 04:13
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
Jag köper en säck Royal Canin på 10 kg till mina katter. 650 kr. Det räcker i flera månader och blir mycket mycket billigare än att köpa mindre förpackningar. Dessutom mycket bättre än det fodret man köper i mataffären.

Det gäller att förvara det tillslutet, så jag har en stor burk från Royal Canin som står på golvet. Hela innehållet i säcken går ner i burken. Det finns en hel serie foder så att man kan välja det som passar den katt man har: Innekatt, utekatt, kastrerad katt, oggig honkatt , gammal katt, ung katt etc.
https://www.flashback.org/t1876762
Du har inte kollat något i den här tråden?
Visst kan du ha tur, men du kan lika gärna ha otur.
Citera
2012-08-07, 04:54
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
https://www.flashback.org/t1876762
Du har inte kollat något i den här tråden?
Visst kan du ha tur, men du kan lika gärna ha otur.

Vad har h*n sagt nu för fel och vet du om denne ger något annat oxå? ts snackar om torrfoder och så ges det tips, undrar vad du ger för nåt. Möss till frukost?
Citera
2012-08-07, 05:03
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vad har h*n sagt nu för fel och vet du om denne ger något annat oxå? ts snackar om torrfoder och så ges det tips, undrar vad du ger för nåt. Möss till frukost?
Torrfoder i stora säckar körde jag också med förr, tills katten började lägga på sig.
Kanske något ot, men i min förra tråd gick jag till angrepp mot de cyniska fodertillverkarna som ger fan i verkningarna av fodret, de vill bara maximera vinsten.

Det var riktat i all välmening till killen som körde med stora säckar.

Min katt går för det mesta på Mjau blötmat, men jag börjar introducera BARF lite pö om pö. Kycklingvingar, etc.
Annars brukar han peta i sig en mus fyra dagar av sju numera.

Edit: I dag är han i kanonform.
Citera
2012-08-07, 05:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig

Min katt får också Royal Canin. Jag köper dock liten påse, det går ju inte åt så mycket så det blir inte så dyrt ändå.

Bra foder - och min katt äter enbart det.
Citera
2012-08-07, 05:34
Medlem
micro113s avatar
ot
Senast redigerad av micro113 2012-08-07 kl. 05:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in