2012-08-03, 10:16
Medlem
Dreamzers avatar
Hej!
TV-licensen provocerar mig allt mer.

Jag har lust att ställa en hypotetisk fråga.
Ponera att jag kunde plocka bort en manick i min TV/digi-box som gjorde att jag omöjligt kunde visa/se statlig TV på min TV. Borde jag då inte slippa betala TV-avgiften? Alltså om jag endast kunde se betal eller reklambaserade kanaler..

Nu skall vi ju snart (troligtvis) få licensavgiften inbakad i skatten. Då blir jag än mer provocerad. Kommer man då att kunna "gå ur" detta typ manuellt på någe vis? Så som man kan med kyrkan som bakades in i skatten...

OM det är så att det blir en del av den då ökande skatten på varje skattebetalande svensks konto så kommer jag gärna att ställa upp på att skapa ett nationellt uppror! Hur många hade varit med på det?

Jag hade gärna sett hur det skulle vara möjligt att tvinga oss fram till en lösning där man kan välja att kunna se eller inte kunna se statliga kanaler och på så sätt välja.

Vi tvingas ju betala för att se på kanaler som inte är de vi betalar för!
Det är nog mååååånga fler än mig som knappast ser mer än kanske melodifestivalen på SVT... eller knappt ens det!

- Jag frågar mig ofta hur vi kan vara så dumma å bara acceptera allt. Är det månne ett uttryck för att man känner sig så enormt maktlös .. utan den ringaste påverkan på sånt som angår oss svenskar i det svenska livet ..

Till sist. Jag har vid två tillfällen försökt säga upp TV-licensen (pga flytt & samboskap i mitt fall) och det har inte varit trevliga toner i telefonen. Jag lackar ur när jag måste tvinga ngn att tro på mig
2012-08-03, 10:35
Medlem
visste inte att folk fortfarande betalar tv-licens, där ser man.
2012-08-03, 10:36
Medlem
Porryhatters avatar
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...-_sfs-1989-41/

TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i fler av de apparater vi omger oss med. Som TV-mottagare räknas idag datorer med TV-kort (dator med enbart Internet-uppkoppling är således EJ avgiftspliktig), video eller DVD-spelare, videokamera, TV-apparat, bildskärm med kanalväljare mm.

Tråd om radiotjänst.
Den stora tråden om TV-Licens, Radiotjänst aka Rånartjänst
https://www.flashback.org/t15519
https://www.flashback.org/sp14604729
2012-08-03, 10:40
Medlem
Dreamzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cartenui
visste inte att folk fortfarande betalar tv-licens, där ser man.

Hur gör man för att slippa, utan att skippa TVtittandet eller ljuga?? Du måste ha ett bra svar ..

Jag har levt utan TV i långa tider och vet att jag klarar det.. men ser ju ut som att jag kommer att ha TV ett bra tag nu
2012-08-03, 10:43
Medlem
Dreamzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...-_sfs-1989-41/

TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i fler av de apparater vi omger oss med. Som TV-mottagare räknas idag datorer med TV-kort (dator med enbart Internet-uppkoppling är således EJ avgiftspliktig), video eller DVD-spelare, videokamera, TV-apparat, bildskärm med kanalväljare mm.

Tråd om radiotjänst.
Den stora tråden om TV-Licens, Radiotjänst aka Rånartjänst
https://www.flashback.org/t15519
https://www.flashback.org/sp14604729

Jaha, hittade ingen tråd när jag sökte. Slarvigt av mig!
2012-08-03, 10:46
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamzer
Hur gör man för att slippa, utan att skippa TVtittandet eller ljuga?? Du måste ha ett bra svar ..

Jag har levt utan TV i långa tider och vet att jag klarar det.. men ser ju ut som att jag kommer att ha TV ett bra tag nu
Du måste så klart ljuga men det är det värt. Ring och säg att du sålt din tv. Bara stå på dig om de är otrevliga. Det är de nämligen alltid. Kommer sedan någon och knackar på är det bara att säga att du saknar tv.
2012-08-03, 10:47
Medlem
ring och säg att tv'n har gått sönder och att du inte har några planer på att köpa en ny? Eller så säger du bara att du inte har tv längre och därav inte vill betala tv-avgift då du inte har några planer på att införskaffa en ny. skit samma vad du säger egentligen, avgiften är ett skämt.

Inte så att dem har rätt att gå in i din lägenhet / hus och kolla om du har en tv. sen kan dom väll påstå vad dom vill, dem kommer oavsett vad inte ta det till rättegång.

Dem skickar ju "hotbrev" till många nyinflyttade osv men det går bra att ringa dem och säga att man inte vill ha mer post från dem då man inte har en tv.
2012-08-03, 10:50
Medlem
Dreamzers avatar
EN SAK ÄR SÄKER.
DET ÄR SJUKT SKÖNT ATT FLER TYCKER DET ÄR LIKA IDIOTISKT SOM MIG.

Upptäcker jag detta nu?
Ja, faktiskt. Jag lever nog i en värld där folk betalar och ser glada ut..

Kalla mig löjlig eller mesig, Det Svåra är ju att ta deras sjukt sura miner när de ringer eller knackar på. I KNOW
2012-08-03, 10:58
Medlem
Jag behövde inte betala tv-avgiften efter att jag skickade länkar på den tv/skärm jag köpte för några år sedan då den inte har någon tv-mottagare.

Eller så har du helt enkelt skaffat en projektor och kollar endast på filmer du köpt / laddat ner :-)
2012-08-03, 11:02
Medlem
BigIvars avatar
TV-licensen har överlevt sig själv. På den tiden då vi bara hade tillgång till statstelevisionen (för sisådär 30 år sedan) så var det i någon mån rimligt att man finansierade det man glodde på genom att betala för innehavet av utrustningen. Det enda man kunde ha en TV-apparat till var ju i princip att titta på Sveriges Radios utsändningar.

Idag ser det helt annorlunda ut då Sveriges Television är bara en av många aktörer på TV-marknaden. För att vi lagligen skall kunna ta del av detta breda media så är vi, oavsett vilka kanaler vi vill titta på, tvungna att finansiera den svenska statstelevisionen. Detta är inte demokratiskt ! Dels så inskränker det vår personliga valfrihet och dels så ger det SVT en alldeles unik konkurrensfördel.

En liten jämförelse: Tänk er att om man skulle vara tvungen att prenumerera på tidningen "Svenska Statsbladet" för att få lov att ha någon tidningsprenumeration. Svenska Statsbladet var reklamfri och påstått oberoende. Den som ville någon form av tidskrift hem i sin brevlåda vara laga tvungen att först och främst skaffa en prenumeration på denna blaska. Det låter ju inget vidare.

Argumentet "Public Service" är inte heller hållbart. Om samhället behöver en eller flera icke-kommersiella TV-kanaler så är det samhället, alltså skattebetalarna, som ska finansiera dessa. Vad är meningen med ha en publik TV-kanal till folkets tjänst om det är olagligt för den icke betalande medborgaren att ta del av innehållet ???

Till topic:
Radiotjänst har gjort sig kända för rätt så ruffiga metoder för att få in sina licenspengar. Man arbetar utifrån principen att betalar man ingen tv-licens så ska man fanimej kunna bevisa att man inte har någon apparat för mottagning. Man har exempelvis inga problem med att skicka ett ärende till kronofogden trots att den man betraktar som betalningsskyldig framhärdar att han/hon inte är skyldig att betala tv-licens.
Men... Om man skriver till radiotjänst och förklarar att man inte längre är skyldig att betala så gäller detta som en uppsägning. Får man ändå fakturor så skriver man igen. Går ärendet till slut till kronofogden så skriver man dit och bestrider fordran. Så länge ett ärende ligger i tvist så vidtar inte kronofogden några tråkiga åtgärder.
Senast redigerad av BigIvar 2012-08-03 kl. 11:05.
2012-08-03, 11:06
Medlem
Jag har aldrig betalat tv-licens. Varje gång jag flyttar så hör dom av sig men jag skiter bara i att svara på breven. Ibland ringer det på dörren. Men ja...? Väntar jag ingen så är det antagligen inte till mig vilket gör att jag fortsätter med det jag håller på med utan att smyga att jag är hemma eller för den sakens skull öppna dörren.

En gång öppnade jag dock dörren. Min son på 1.5 år var hemm hos mig och det var en måndag vid 21 tiden. Jag satt o lirade dator i vardagsrummet när det började idiotplinga på dörren. Min son som sov i rummet närmast dörren började vakna till och för att det skulle sluta plinga så öppnade jag dörren.

Utanför står en man med gråspräckligt hår och en stor mustach. Han har en mörk skinjacka och ett par mörka jeans. Jag tittar på han samtidigt som jag säger "jag ska inte ha nått" för att sen återigen stänga dörren. Då sticker fanskapet in foten i dörren samtidigt som han säger hepp, hepp, hepp, vänta nu.

Jag blir då tveksam och tänker att det kan vara en krimmare och öppnar dörren lite igen.
Han har då tagit upp sin plånbok och precis som en polis i en amerikansk tv serie så "viftar" han upp plånboken med en hand. Där ser jag då att det står nått med radiotjänst nånting nånting i den. Jag skakar på huvudet och har börjat bli skitstressad då min son vaknat och gråter inne i sovrummet. Jag biter dock ihop och säger snabbt att jag inte har nån tv. Sen drar jag igen dörren.

Jag kokadede hela den kvällen. Tyckjer det e så satans oförskämt att gå runt o plinga på en måndag etfer klockan 21 på kvällen. Sen att han som kom trodde att han var polis är bara så satans sorligt.
2012-08-03, 11:09
Moderator
blomvattnares avatar
Diskussioner om TV-licenser hör inte hemma i AB o K.

Tråden låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in