Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-02, 09:22
  #1
Medlem
Hej

Jag undrar hur man bäst sår ett kastjefrö (från ett vanligt kastanjeträd som kommunerna tycker så mycket om att plantera ut).

Skall man ta ut bruna fröet ur det gröna och låta det spricka i ett glas vatten eller skall man ta ut bruna fröet ur det gröna och sätta det i jord direkt?

Hur utför man detta med störst chans att lyckas?
Citera
2012-08-02, 09:27
  #2
Avstängd
NakatomiPlaza..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Hej

Jag undrar hur man bäst sår ett kastjefrö (från ett vanligt kastanjeträd som kommunerna tycker så mycket om att plantera ut).

Skall man ta ut bruna fröet ur det gröna och låta det spricka i ett glas vatten eller skall man ta ut bruna fröet ur det gröna och sätta det i jord direkt?

Hur utför man detta med störst chans att lyckas?

hejsan.
vill du att det ska bli ett stort träd av det hela slutligen?
Citera
2012-08-02, 11:08
  #3
Medlem
whisperings avatar
Jag hade nog testat tre olika alternativ; låta det bruna fröet ligga i vatten, låta det bruna fröet torka (som man gör med bla avocado) och så att man planterar det bruna fröet direkt. Oddsen att något av alternativen ska lyckas är rätt så stor så då borde du få ett litet kastanjeträd
Citera
2012-08-02, 13:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
hejsan.
vill du att det ska bli ett stort träd av det hela slutligen?

Ja, men det kräver nog lite för mycket av ett människoliv (man kan dö, man kan flytta etc). Jag vill gro så långt det kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av whispering
Jag hade nog testat tre olika alternativ; låta det bruna fröet ligga i vatten, låta det bruna fröet torka (som man gör med bla avocado) och så att man planterar det bruna fröet direkt. Oddsen att något av alternativen ska lyckas är rätt så stor så då borde du få ett litet kastanjeträd

Men underbarast idé. Tack!

Men att låta det bruna fröet torka och plantera, funkar det? Det hade jag faktiskt aldrig ens hört talas om.
Citera
2012-08-02, 14:30
  #5
Medlem
whisperings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Men underbarast idé. Tack!

Men att låta det bruna fröet torka och plantera, funkar det? Det hade jag faktiskt aldrig ens hört talas om.

Jag har bara testat det med ett avocadofrö, läste på ngn sida att man först skulle låta det torka och sen så det..och det funkade finfint Det skadar inte att testa, finns ju gott om kastanjer ute
Citera
2012-08-02, 23:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whispering
Jag har bara testat det med ett avocadofrö, läste på ngn sida att man först skulle låta det torka och sen så det..och det funkade finfint Det skadar inte att testa, finns ju gott om kastanjer ute

Alla idéer är bra, utom de dåliga. Nu börjar det bli dags att plocka fram krukor och ge sig ut på kastanjejakt. När är det bäst att plocka dem som fallit ner på marken, i augusti eller september?
Citera
2012-08-04, 01:19
  #7
Medlem
DeathToYourReligions avatar
Om du tittar under träden så finns det nästan alltid småplantor i gräset, annars så är det bästa att bara trycka ner några kastanjer i rabatten, de tar sig nästan alltid. Tryck ner när de är mogna så har du småträd till våren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback