• 1
  • 2
2012-08-02, 02:09
Medlem
Hej alla flashbackare!

Som rubriken lyder står jag mellan valet och kvalet att antingen sälja eller hyra ut mitt hus. Jag har inga lån på huset men eftersom det gavs i gåva av min morfar kommer jag behöva betala extra mycket skatt på försäljningspengarna. Då var min tanke att i stället för att investera pengarna från en eventuell försäljning hyra ut huset och på så sätt få en större inkomst. Dock har jag ingen erfarenhet av att hyra ut fastigheter och kan inte avgöra om detta skulle vara en bra lösning. Är det lätt att få hyresgäster till en villa? Vad kan man ta för månadshyra? Är det mycket arbete? Uppskattar om ni vill dela med er av era synpunkter! Tack.
Citera
2012-08-02, 02:14
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnam
Hej alla flashbackare!

Som rubriken lyder står jag mellan valet och kvalet att antingen sälja eller hyra ut mitt hus. Jag har inga lån på huset men eftersom det gavs i gåva av min morfar kommer jag behöva betala extra mycket skatt på försäljningspengarna. Då var min tanke att i stället för att investera pengarna från en eventuell försäljning hyra ut huset och på så sätt få en större inkomst. Dock har jag ingen erfarenhet av att hyra ut fastigheter och kan inte avgöra om detta skulle vara en bra lösning. Är det lätt att få hyresgäster till en villa? Vad kan man ta för månadshyra? Är det mycket arbete? Uppskattar om ni vill dela med er av era synpunkter! Tack.

Beror helt och hållet på vart det ligger, hur stort det är etc och hur mkt du får per månad resp. om du säljer det.

Själv hyr jag ut ett hus på 60kvm och får in 7k per månad då är el och vatten inräknat.
Hade lite problem med 1 dag sen inbetalning men det var inte större problem än så.
Citera
2012-08-02, 02:17
Medlem
Huset är på ca 240 m2 och ligger i ett relativt attraktivt område i Göteborg. Huset kommer få ett utgångspris för strax under 5 milj men jag kommer att få ut högst 3,5 med tanke på all skatt. Hade hoppats på runt 15000 per månad för att det ska löna sig. Är det orimligt att tänka sg att någon betalar en sådan summa?
Citera
2012-08-02, 02:18
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Huset är på ca 240 m2 och ligger i ett relativt attraktivt område i Göteborg. Hade hoppats på runt 15000 per månad för att det ska löna sig. Är det orimligt att tänka sg att någon betalar en sådan summa?
Hahah, asså nu vet jag inte vilket skick ditt hus är men jag lovar dig, det kan du få om det är relativ bra skick. Hur ser det ut förövrigt? Finns massa som är intresserade.
Citera
2012-08-02, 02:21
Medlem
Har just renoverat upp de flesta skavanker, skulle säga att huset är i gott skick. Det är ett tegelhus som ligger i hörnet av en mindre korsning, renoverades 1999 då gjorde vi även en utbyggnad med nytt kök och tvättstuga. Vart får man tag på hyresgäster någon hemsida?
Senast redigerad av Schnam 2012-08-02 kl. 03:11.
Citera
2012-08-02, 02:33
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Har just renoverat upp de flesta skavanker, skulle säga att huset är i gott skick. Vart får man tag på hyresgäster någon hemsida?
Yes, det är bara att annonsera på blocket, finns 100 tals personer som är intresserade.
Citera
2012-08-02, 02:34
Medlem
NoggerTattoos avatar
Speciellt stora familjer, fast se dig för innan du väljer hyresgäst.
Citera
2012-08-02, 02:34
Medlem
Låter mycket intressant, tack för hjälpen!
Citera
2012-08-02, 02:35
Medlem
Jo jag kommer vara noga med vilka jag väljer.
Citera
2012-08-02, 02:44
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Jo jag kommer vara noga med vilka jag väljer.
Jag pratar inte om hudfärg etc om du trodde det, kolla så de har en fast inkomst, inga anmärkningar etc
Citera
2012-08-02, 02:46
Medlem
haha nä jag förstod det har läst lite och jag har insett att det är viktigt att kolla upp betalningsanmärkningar mm.
Citera
2012-08-02, 02:47
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Låter mycket intressant, tack för hjälpen!
Du kan antingen välja att göra en annons eller så kollar du på folk som önskas hyra, brukar finnas många.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in