2012-08-02, 02:48
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnam
haha nä jag förstod det har läst lite och jag har insett att det är viktigt att kolla upp betalningsanmärkningar mm.
Japp exakt, det är egentligen mest för att vara på den säkra sidan, många betalar fast att de har en dålig ekonomi, annars är det väll bara att dra till med hårdhandskarna.
Senast redigerad av NoggerTattoo 2012-08-02 kl. 03:36.
Citera
2012-08-02, 03:11
Medlem
bowlingjockes avatar
Nej, en så stor villa ska nog det inte alls vara några problem att få folk att betala 15k/månad för.
Speciellt med tanke på att det ändå ligger i pendlingsavstånd in till Göteborg (är det väl, va?)

Hade gärna nappat egentligen, då man ju faktiskt kan dela med flera.

Testa först hyr ut det i sin helhet. Annars så finns det ju alltid alternativet att hyra ut varje sovrum, som för övrigt är mycket vanligt i Norge. Alla delar kök, vardagsrum och toa.
Du kan säkert lätt ta 3000-4000 per sovrum då. Ska ju vara en stor bostadsbrist i området, speciellt för studenter som just är ute efter att bo så billigt som möjligt.
Citera
2012-08-02, 03:39
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Nej, en så stor villa ska nog det inte alls vara några problem att få folk att betala 15k/månad för.
Speciellt med tanke på att det ändå ligger i pendlingsavstånd in till Göteborg (är det väl, va?)

Hade gärna nappat egentligen, då man ju faktiskt kan dela med flera.

Testa först hyr ut det i sin helhet. Annars så finns det ju alltid alternativet att hyra ut varje sovrum, som för övrigt är mycket vanligt i Norge. Alla delar kök, vardagsrum och toa.
Du kan säkert lätt ta 3000-4000 per sovrum då. Ska ju vara en stor bostadsbrist i området, speciellt för studenter som just är ute efter att bo så billigt som möjligt.

Vet du hur det fungerar med skattbetalning? Känns lite knepigt om man delar kök, alltså samma kylskåp etc.
Citera
2012-08-02, 03:44
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Vet du hur det fungerar med skattbetalning? Känns lite knepigt om man delar kök, alltså samma kylskåp etc.
Hm, nej det har jag faktiskt ingen aning om hur det funkar.
Du lär skatta de inkomna hyresslantarna. En hyra på 15k per månad ger ju ändå 180k per år.

Ja, är det fler än 4 pers som kan bo i huset så kanske inte ett litet kylskåp och frys räcker. Då får du ju helt enkelt köpa en till och ställa någonstans. Men det ser du ju med hyresgästernas önskemål. En begagnad kyl/frys får man ju tag på skitbilligt.
Citera
2012-08-02, 05:37
Medlem
kurt-sunes avatar
har för mig att man får ta betalt om man hyr ut hus...

minst räntekostnaden på 5 mille borde din hyresgäst betala och då är du ganska schysst.

Runt 15 tusen i månaden borde inte vara några problem överhuvudtaget att få ut.

Det är en rätt bra extrainkomst, fast den lär du få skatta på.
Citera
2012-08-02, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Beror helt och hållet på vart det ligger, hur stort det är etc och hur mkt du får per månad resp. om du säljer det.

Själv hyr jag ut ett hus på 60kvm och får in 7k per månad då är el och vatten inräknat.
Hade lite problem med 1 dag sen inbetalning men det var inte större problem än så.

haha mina hyresgäster sket i hyran under flera månader!

Blev fogden...
Citera
2012-08-02, 07:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnam
Huset är på ca 240 m2 och ligger i ett relativt attraktivt område i Göteborg. Huset kommer få ett utgångspris för strax under 5 milj men jag kommer att få ut högst 3,5 med tanke på all skatt. Hade hoppats på runt 15000 per månad för att det ska löna sig. Är det orimligt att tänka sg att någon betalar en sådan summa?

Skatt på bostadsförsäljning mig veterligen är 22% på vinsten. Om ni så fick huset och vinsten är 5 miljoner så får du 3.9 miljoner efter skatt. Sen får du även göra avdrag på alla renoveringar som tex köket ni gjorde 1999.

Ska du hyra ut så notera att det är lite jobb att vara hyresvärd. Du ansvarar ju ändå för att allt du hyr ut fungerar. Jag tror även att iom att det är köparnas marknad på bostadsmarknaden att de som har råd att hyra ett hus för 15kkr/mån hellre köper sig något. Dessa 15kkr motsvarar ändå ett lån på ca 5 miljoner och det får man ganska mycket hus för i vissa områden.
Citera
2012-08-02, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Skatt på bostadsförsäljning mig veterligen är 22% på vinsten. Om ni så fick huset och vinsten är 5 miljoner så får du 3.9 miljoner efter skatt. Sen får du även göra avdrag på alla renoveringar som tex köket ni gjorde 1999.

Ska du hyra ut så notera att det är lite jobb att vara hyresvärd. Du ansvarar ju ändå för att allt du hyr ut fungerar. Jag tror även att iom att det är köparnas marknad på bostadsmarknaden att de som har råd att hyra ett hus för 15kkr/mån hellre köper sig något. Dessa 15kkr motsvarar ändå ett lån på ca 5 miljoner och det får man ganska mycket hus för i vissa områden.

Alla får inte lån på 5 millar. Det är en HÖG summa, även om räntekostnaden är relativt låg. Hus är tyvärr förenat med andra kostnader utöver räntan och därför måste man räkna på betydligt högre kostnader. Ett husköp kan inte jämföras med ett köp av en bostadsrätt.
Citera
2012-08-02, 10:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla får inte lån på 5 millar. Det är en HÖG summa, även om räntekostnaden är relativt låg. Hus är tyvärr förenat med andra kostnader utöver räntan och därför måste man räkna på betydligt högre kostnader. Ett husköp kan inte jämföras med ett köp av en bostadsrätt.

Det är sant. Men du får mycket hus för mindre än 5 miljoner också.

Men jag förstår å andra sidan inte folk som hyr ett hus. Det är som att ge massa pengar till uthyraren som man aldrig får tillbaka och du får ändå klippa gräsmattan och ta hand om huset som det vore ditt egna (som många uthyrare kräver).

Vi tittade lite på att hyra hus i ett tidigare skede i livet och kom fram till att det aldrig är värt pengarna.
Citera
2012-08-02, 10:41
Medlem
Om du är händig så att du klarar av eventuella småreparationer som dyker upp så ska du inte tveka.

Det här kan bli en skön extra inkomst.
Citera
2012-08-02, 10:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Det är sant. Men du får mycket hus för mindre än 5 miljoner också.

Men jag förstår å andra sidan inte folk som hyr ett hus. Det är som att ge massa pengar till uthyraren som man aldrig får tillbaka och du får ändå klippa gräsmattan och ta hand om huset som det vore ditt egna (som många uthyrare kräver).

Vi tittade lite på att hyra hus i ett tidigare skede i livet och kom fram till att det aldrig är värt pengarna.

Det är ett alternativ för folk som inte får lån eller som tror att bostadspriserna kommer sjunka dramatiskt (då har de sparat några millar).
Citera
2012-08-02, 13:25
Medlem
Citat:

Just detta jag är rädd för att huset står tomt utan hyresgäster, vilket skulle innebära förlorad inkomst. Försöker maila runt till olika uthyrningshemsidor, boplats mm. för att undersöka hur sannolikt det är att mitt hus blir uthyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in