Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-29, 21:13
  #1
Medlem
Hejsan, letade i forumet efter någon med samma funderingar som jag men hittade inget. Så jag öppnar ny tråd.

Jag har bott i kalifornien i snart 2 år. Har körkort och bil här nere, och undrar om jag får köra på mitt amerikanska körkort i sverige eftersom att det gäller internationellt.
Är fortfarande svensk medborgare/skriven i sverige och har en bostad i sverige som är under mitt namn.

Tittade runt mycket på DMV och AAA, i usa, och har även ringt och frågat om det är godkänt att jag kör i sverige. Här borta är allting grönt. Men hittar ingen info om hur svensk lag ser på detta. Så jag kollar flashback innan jag gör mitt långdistanssamtal till svensk polis mm.

Tack så mycket!
Citera
2012-07-29, 21:25
  #2
Medlem
Studenthesten123s avatar
Nu har jag inte 100% koll. Men jag tror att du behöver köra upp i Sverige. Du kan nog köra en period i Sverige med amerikanskt körkort, men Max 6 månader eller något. Om du kör bra så är det bara att köra upp. Inte mer än det!
Europeiskt körkort gäller i hela EU (tror jag)
Citera
2012-07-29, 21:42
  #3
Medlem
lambdashipstates avatar
http://korkortsportalen.se/jag-har-k...ndska-korkort/

För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att:

- körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
- innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,
- körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort
- innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.
Citera
2012-07-31, 01:46
  #4
Medlem
Tack så mycket!

Då blir det inget köra bil i sverige alltså. Roligt att jag lagligt kan köra överallt i världen förutom Sverige
Citera
2012-07-31, 01:50
  #5
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsCW
Hejsan, letade i forumet efter någon med samma funderingar som jag men hittade inget. Så jag öppnar ny tråd.

Jag har bott i kalifornien i snart 2 år. Har körkort och bil här nere, och undrar om jag får köra på mitt amerikanska körkort i sverige eftersom att det gäller internationellt.
Är fortfarande svensk medborgare/skriven i sverige och har en bostad i sverige som är under mitt namn.

Tittade runt mycket på DMV och AAA, i usa, och har även ringt och frågat om det är godkänt att jag kör i sverige. Här borta är allting grönt. Men hittar ingen info om hur svensk lag ser på detta. Så jag kollar flashback innan jag gör mitt långdistanssamtal till svensk polis mm.

Tack så mycket!

Tyvärr så får du bara köra i ett år på ditt CA kort sen tvingas du att ta ett nytt Svenskt.
Citera
2012-07-31, 20:25
  #6
Medlem
Realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsCW
Tack så mycket!

Då blir det inget köra bil i sverige alltså. Roligt att jag lagligt kan köra överallt i världen förutom Sverige


Du kan väl köra i Sverige i ett år.

Har du bott utomlands i två år känns det osannolikt att du varit folkbokförd i sverige. (går dock)

Blanda ej ihop att bara medborgare och vara folkbokförd.
Dvs du kan vara svensk medborgare men samtidigt permanent bosatt(folkbokförd) i annat land. Kolla med skatteverket om du har folkbokfört dig i usa
Citera
2012-07-31, 20:40
  #7
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Du kan väl köra i Sverige i ett år.

Har du bott utomlands i två år känns det osannolikt att du varit folkbokförd i sverige. (går dock)

Blanda ej ihop att bara medborgare och vara folkbokförd.
Dvs du kan vara svensk medborgare men samtidigt permanent bosatt(folkbokförd) i annat land. Kolla med skatteverket om du har folkbokfört dig i usa

Han skriver ju att han är skriven i Sverige (folkbokförd) och har han varit det i mer än ett år gäller inte det amerikanska körkortet.
Citera
2012-07-31, 21:44
  #8
Medlem
Realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Han skriver ju att han är skriven i Sverige (folkbokförd) och har han varit det i mer än ett år gäller inte det amerikanska körkortet.


Sant

Dock kan man ha en adress och äga bostad utan att vara folkbokförd.
Var inte säker på att TS hade förstått skillnad med bland annat medborgare/folkbokförd/ha en adress.

Att vara folkbokförd i Sverige och bo i annat land kan leda till dubbel beskattning. Därför misstänker jag att han ej är folkbokförd i Sverige utan enbart har en adress i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback