Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-12, 15:04
  #1
Medlem
Aioloss avatar
Sedan snart tre veckor bor jag på Filippinerna, i ett hus några mil från Manila i en provins som heter Cavite. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av erfarenheter av denna upplevelse och kanske locka ytterligare någon att ta steget att fly Svea Rike.

Jag kan börja med lite basfakta. Jag bor i ett hus med två sovrum, kontorsrum, vardagsrum, två badrum och kök. Utomhus finns carport och inte mycket mer... Filippinska hus är ofta byggda på tomter som inte är många kvadratmeter större än huset. Min bostad är belägen i en gated community med beväpnade vakter dygnet runt. Standarden är relativt god, om än något mindre än man räknar med i sverige, men hyran är bara 1000 kr per månad. Min totala månadsbudget är strax under 4000 kr, och då inkluderas en butler som jobbar i princip dygnet runt, när jag behöver honom.

Transporterar mig gör jag med tricycle och jeepney mest. En tricycle kostar runt 2-4 kr, beroende på vart jag ska. Vid lite längre sträckor (som till köpcentret) byter jag till en jeepney efter en kilometer, vilket kostar runt en krona. Tricycles finns överallt, bland annat precis utanför porten till mitt hus. De är dock väldigt trånga för en storväxt man, men det får plats runt 5-7 filippinier i kabinen, på motorcykeln och på taket vid behov.

Det största problemet jag har haft, är att de flesta försäljare försöker blåsa mig (vilket visat sig svårt då jag varit här tidigare och kan priserna, samt har sällskap av min butler ständigt). Än så länge har jag i slutändan betalat vad som är rimligt, även om jag har fått kämpa för det ibland.

Nästan alla är otroligt trevliga, pratar bra engelska och är gästvänliga. Just gästvänligheten är väldigt påtaglig, jag har redan hunnit bli inbjuden till fem födelsedagsfester och ett dop.

Nåja, har ni några frågor, så fråga på! Jag ska försöka svara så gott jag kan. Det kan dock ta ett tag, då jag inte har internetanslutning i mitt hem än, utan ansluter från en vän med min laptop.
Citera
2006-07-12, 15:06
  #2
Medlem
Niinos avatar
Några bilder vore trevligt
Citera
2006-07-12, 15:11
  #3
Medlem
broderdebs avatar
Låter underbart. Får man fråga vad du lever av?
Citera
2006-07-12, 15:16
  #4
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderdeb
Låter underbart. Får man fråga vad du lever av?

Jag lever av avkastningen från aktieinvesteringar. Jag kommer också starta företag här, har redan börjat planera för det men det kan ta ett tag innan det blir verklighet, precis som allt annat här... Man får räkna med förseningar gällande nästan allt.

Bilder kommer eventuellt senare, men har ingen digitalkamera just nu, tyvärr.
Citera
2006-07-12, 15:32
  #5
Medlem
Westridges avatar
Varför just Filippinerna?
Det finns ett flertal andra länder därnere som lika intressanta att bosätta sig i.





Eller förresten... har sverige utlämningsavtal med filippinerna
Citera
2006-07-12, 15:35
  #6
Medlem
poko-pekkas avatar
När kommer frågan om man får doppa?
Citera
2006-07-12, 15:46
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
Om hyran är 1000 SEK, vad är de andra utgifterna per månad? Mat å så? Eller butlern?

Jag vill se bilder oxå!
Citera
2006-07-12, 15:48
  #8
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Varför just Filippinerna?
Det finns ett flertal andra länder därnere som lika intressanta att bosätta sig i.





Eller förresten... har sverige utlämningsavtal med filippinerna
Huruvida det finns utlämningsavtal eller inte vet jag inte, och bryr jag mig inte om...

Valet kom sig av att jag har vänner här, att engelska är officiellt språk (tillsammans med filipino), att dykningen är underbar (kanske världens bästa?), att de är katoliker vilket minskar kulturkrocken, att de är väldigt västvänliga och en massa annat...

Citat:
Ursprungligen postat av [U
-jOE![/u]]Om hyran är 1000 SEK, vad är de andra utgifterna per månad? Mat å så? Eller butlern?

Jag vill se bilder oxå!

Andra utgifter är bredband och telefon (2000 pesos/ca 300 kr), Cigarrer (3000 pesos/450 kr), butler (2000 pesos/300 kr), dykning (0-10 000 pesos/upp till 1500 kr), mat (runt 4000 pesos/600 kr för två personer), transport, kabeltv osv. Jag lär dock komma under de flesta månader, jag kommer antagligen landa på runt 20 000 pesos/3000 kr per månad. Och ja, översättningen pesos till kronor är ungefärlig.
Citera
2006-07-12, 15:50
  #9
Medlem
Radiopiratens avatar
Ok, Det låter som att du lyckats med det som vi många vill göra!!!
Du lever av dina aktievinster säger du..
Hur långt uppehållstillstånd har du fått?
Turistvisum kan man väl inte förlänga i all evighet.. ?
Thailand exempelvis är ju stenhårda med den biten.
Men saken förenklas ju naturligtvis om man har någon som man sammanlever med från landet ifråga....



Starta företag är kanske enklare i Fillipinerna än i Thailand, det har jag inget kläm på, men det vet du väl förhoppningsvis mer om.
Thailand åter igen är ju också stenhårda på denna punkten..
En sk "farang" i Thailand får ju aldrig äga mer än max 49 % i ett Thailändskt aktiebolag.
Är det enklare att förlänga sitt ev. turistvisum i Fillipinerna än i Thailand?


Men lycka till säger jag!!
Citera
2006-07-12, 15:55
  #10
Medlem
Fyfan vad avis jag blir! Jag är så enormt sugen på att dra till Filippinerna, Thailand eller liknande och stanna där några månader för att "kolla läget" och eventuellt flytta dit nångång.

Två saker jag skulle göra är att skaffa dykcert och lära mig surfa. Det måste finnas mycket bra dykvatten i Filippinerna men hur är det med surfing?
Citera
2006-07-12, 15:59
  #11
Medlem
-jOE!s avatar
Låter helrätt!

Vilken typ av företag har du tänkt att starta? Är landet byråkratiskt?
Citera
2006-07-12, 16:00
  #12
Avstängd
Ja för fan! Berätta om vapenlagarna!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback