Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-28, 17:14
  #1
Medlem
Hej alla härliga FB:are !

Tänkte höra om någon visste ett (eller flera) seriöst sätt att införskaffa ett körkort som gäller i Sverige?
Personen i fråga (kan kalla h*n MOLGAN) har en hel del bekymmer, men som inte påverkar körningen, men enligt svensk lag är det inte tillåtet för h*n att ta ett, (exempel minimalt försämrad syn på ena ögat) och tyvärr därför kommer det dröjja (om ens det?) innan Molgan kan få ta ett "hederligt svenskt körkort"


Nu till det stora problemet! Molgan har precis fått en provanställning, och är givetvis villig att jobba som en vanlig "hederlig svensk". Dessvärre är det väldigt komplicerat att ta sig till jobbet kommunalt.! (Dåliga bussförbindelse, ca 2 timmes resväg minst osv osv)
Så är villig att åka utomlands för att köpa ett körkort, och undrar om någon varit i liknande situation eller känner någon som gått till väga på detta sätt . Dvs köpa körkortet i ett annat land, (på PLATS) och sen åka hem till Sverige igen?

Hur fungerar det?
Ligga lågt ett tag och sen ansöka om ett Svenskt körkort? (När man köpt de utomlands)
Måste man vara skriven i det landet du köper körkortet i x antal månader innan man kan köpa ett "korrekt" körkort? ( tilläggas att Molgan är Svensk medborgare) ?
Någon specifik prislapp att rikta in sig på? (har läst en del trådar liknande detta och sett mellan 4-8000 skr )
Eller något annat krångel man måste tänka på?


Jag är oerhört TACKSAM för alla seriösa svar ! Och då ska vi inte tala om vad Molgan hade blivit !!
__________________
Senast redigerad av Flascback 2012-07-28 kl. 17:17.
Citera
2012-07-28, 17:17
  #2
Avstängd
HakkorsISexors avatar
Det där med synen köper jag inte man kan ju nästan vara blind ... sjukt lättsamma regler ang syn.
Citera
2012-07-28, 17:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HakkorsISexor
Det där med synen köper jag inte man kan ju nästan vara blind ... sjukt lättsamma regler ang syn.



Synen var bara ett exempel, och nu handlade det "bara" om att köpa ett körkort inte synen

Men tack för ditt svar, fortsätt gärna vräka mig med idér , förslag, eller egna erfarenheter !
__________________
Senast redigerad av Flascback 2012-07-28 kl. 17:29.
Citera
2012-07-28, 17:27
  #4
Medlem
Nu för tiden så är det omöjligt att förfalska körkort, det är därför de är utformade
precis som de är. Som svar på frågeställningen är alltså svaret; nej.

Och vad gäller internationella körkort så måste man ha med sig sitt svenska körkort.

Har Molgan kört bil innan "hälsoproblem" ? Undrar bara hur körningen ser ut annars när det
gäller att växla o s v
__________________
Senast redigerad av hustlebustle 2012-07-28 kl. 17:32.
Citera
2012-07-28, 17:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Nu för tiden så är det omöjligt att förfalska körkort, det är därför de är utformade
precis som de är. Som svar på frågeställningen är alltså svaret; nej.

Har Molgan kört bil innan "hälsoproblem" ? Undrar bara hur körningen ser ut annars när det
gäller att växla o s v



BER OM URSÄKT FÖR DUBBELPOSTER, ÄR LITE NY



Inte förfalska ett, utan KÖPA ett riktigt körkort utomlands, på platsen (undrar ex i vilket land?)
och sen omvandla det till ett svenskt körkort !

Ja, Molgan är en van bilförare, och blev av med det pga av en sådan löjlig sak så det finns inte !!
Numera så hade h*n kunnat få ta ett "vanligt hederigt körkort" men det finns inte tid just nu för det, då h*ns nya jobb står på spel, och tiden är det ont om!
Därför ber jag ödmjukast om svar!
__________________
Senast redigerad av Flascback 2012-07-28 kl. 17:59.
Citera
2012-07-28, 17:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Nu för tiden så är det omöjligt att förfalska körkort, det är därför de är utformade
precis som de är. Som svar på frågeställningen är alltså svaret; nej.

Har Molgan kört bil innan "hälsoproblem" ? Undrar bara hur körningen ser ut annars när det
gäller att växla o s v



I detta fall handlar det inte om att förfalska ett körkort, utan köpa ett riktigt utomlands. Efter denna process (som jag undrar om någon här inne själv gjort, eller känner någon som gjort??) åka hem till Sverige och sedan ansöka om ett "RIKTIGT" Svenskt körkort, som inte vår kära farbror blå kan kolla upp eller transportstyrelsen (eller vilken myndighet som har hand om det) kan se att det är ett "köpt" körkort utomlands.

Ja Molgan är en van förare, bara det att h*n blev av med det förra KK pga en skitsak (ingen drograttfylla eller skadat någon annan osv osv dvs ingen fara för h*ns medtrafikanter eller sig själv)

Stort tacksam för svar!
Citera
2012-07-28, 17:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Nu för tiden så är det omöjligt att förfalska körkort, det är därför de är utformade
precis som de är. Som svar på frågeställningen är alltså svaret; nej.

Och vad gäller internationella körkort så måste man ha med sig sitt svenska körkort.

Har Molgan kört bil innan "hälsoproblem" ? Undrar bara hur körningen ser ut annars när det
gäller att växla o s v

Ursäkta för dubbelposter, är lite ny , men lär mig snabbt


Inte förfalska ett, utan KÖPA ett riktigt körkort utomlands, på platsen (undrar ex i vilket land?)
och sen omvandla det till ett svenskt körkort, hemma i Sverige igen efter x antal månader.

Ja, Molgan är en van bilförare, och blev av med det pga av en sådan löjlig sak så det finns inte !!
Numera så hade h*n kunnat få ta ett "vanligt hederigt körkort" men det finns inte tid just nu för det, då h*ns nya jobb står på spel, och tiden är det ont om! (Inte enkelt att få en läkartid i detta avlånga land så snabbt, och definitivt inte ett beslut)
Därför ber jag ödmjukast om svar, tips, idér eller liknande erfarenheter
TACK!
__________________
Senast redigerad av Flascback 2012-07-28 kl. 18:01.
Citera
2012-07-28, 17:56
  #8
Medlem
Fuzzs avatar
Läs här http://korkortsportalen.se/jag-har-koKörkort från andra länder- giltighet i Sverige
För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att: (ess-länder, internationellt omöjligt)

körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,
körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort
innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.
Citera
2012-07-28, 18:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Läs här http://korkortsportalen.se/jag-har-koKörkort från andra länder- giltighet i Sverige
För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att: (ess-länder, internationellt omöjligt)

körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,
körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort
innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.



"HTTP 404 hittades inte" fick jag som svar när jag klickade på länken, men tack för ditt engagemang, och jag önskar fler svar, oerhört tacksam! Utlovade något i min förra tråd, men fick en varning så det resulterades i att det togs bort, men jag kan dela med mig av min oerhörda tacksamhet!
Citera
2012-07-28, 18:08
  #10
Avstängd
HakkorsISexors avatar
Hur mycket är du villig att betala?
Citera
2012-07-28, 18:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HakkorsISexor
Hur mycket är du villig att betala?



Inte jag som ska ha körkortet, därav kan jag inte besvara på din fråga just nu, men återkommer med summa när jag pratat med Molgan

Men vadå vet du hur man går till väga, beroende på hur mycket man är villig att betala , eller bara undra du ?
Citera
2012-07-29, 20:35
  #12
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flascback
"HTTP 404 hittades inte" fick jag som svar när jag klickade på länken, men tack för ditt engagemang, och jag önskar fler svar, oerhört tacksam! Utlovade något i min förra tråd, men fick en varning så det resulterades i att det togs bort, men jag kan dela med mig av min oerhörda tacksamhet!
Blev lite fel http://korkortsportalen.se/jag-har-k...ndska-korkort/.
Så nästa omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback